eitaa logo
هیأت میثم تمار
527 دنبال‌کننده
232 عکس
177 ویدیو
40 فایل
برای استفاده از گزیده سخنان اخلاقی استاد بنایی کاشی به کانال هیئت میثم تمار به آدرس زیر مراجعه نمایید: Instagram.com/MeysamTammar_qz.ir http://meysamtammar.blogfa.com
مشاهده در ایتا
دانلود
راههای رسیدن به یقین.mp3
4.32M
🔻راههای رسیدن به یقین 📌دعا کردن (مدد الهی) 📌عمل صالح 🔸تفاوت علم و یقین 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
🔻هیئت میثم تمار ▪️به مناسبت بزرگداشت شهدای جبهه مقاومت به ویژه رهبر قهرمان حزب الله، شهید سید حسن نصرالله و همچنین گرامیداشت پاسخ درخشان ایران به رژیم صهیونیستی، سخنرانی کوبنده ولی امر مسلمین و حضور تاریخ ساز مردم غیور کشور در جمعه نصر و دعا برای نصرت و پیروزی مسلمین 🔻برگزاری محفل ختم صلوات، قرائت حدیث شریف کساء و شرح صحیفه سجادیه توسط استاد بنایی کاشی (زیدعزه) ▪️زمان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۱۸ 🔻مکان: قزوین، کوثر، خیابان غدیر، انتهای خیابان ائمه اطهار، خیابان کمیل، کوچه عرفان هفتم، پلاک ۱۹ 🔴 تذکرات مهم: ۱) به منظور شروع به موقع برنامه و به احترام جلسه و استاد، لطفا راس ساعت ۱۹ در هیئت حضور داشته باشید. ۲) فرازهای ۲۹ و ۳۰ دعای مکارم الاخلاق را پیش از حضور در هیئت مطالعه نمایید. ۳) مباحث مربوط به جلسات قبل که در کانال هیئت قرار داده شده، به منظور یادآوری مطالعه شود‌. ۴) سوالات خود را در برگه ای یادداشت نموده و پیش از شروع برنامه به مسئول پرسش سوالات تحویل دهید. ۵) باتوجه به زمان کوتاه سخنرانی حاج آقا و اهمیت شنیدن و توجه به صحبت های ایشان برای حاضران، تقاضا میکنیم با رعایت سکوت به ویژه بین کودکان، به حفظ نظم جلسه و رعایت حق الناس اهتمام داشته باشید. ۶) به منظور جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای همسایه ها لطفا خودروی خود را در خیابان کمیل، پیش از ورود به کوچه عرفان هفتم، پارک بفرمایید. ادرس اینستاگرام: meysamtammar_qz.ir @meysamtammar_qz
حکیم به چه کسانی می گویند.mp3
829.5K
🔸حکیم به چه کسانی می گویند 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
راه رسیدن به توکل چیست.mp3
481.1K
🔸راه رسیدن به توکل چیست 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
آیا پدر حضرت ابراهیم مشرک بود.mp3
306.4K
🔸آیا پدر حضرت ابراهیم مشرک بود 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
تقویت توحید به واسطه شناخت صفات خداوند.mp3
2M
🔸تقویت توحید به واسطه شناخت صفات خداوند 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
علت گره افتادن در کارها.mp3
301.6K
🔸علت گره افتادن در کارها 📌نماز نخواندن 📌بی احترامی به والدین 🔹در کلام استاد حاج‌آقا بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
ماه رجب.mp3
323.6K
🔸بهترین اعمال ماه رجب و نکته ای در رابطه با لیلةالرغائب 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
🔸إِيَّاكَ أَرْجُو 🔹خدایا تو را امیدوارم 🔻صحیفه سجادیه
جلسه هفتاد و دوم شرح صحیفه سجادیه دعای بیستم_mixdown.mp3
16.44M
🔻شرح صحیفه سجادیه - دعای بیستم - جلسه دوم - فراز اول - ایمان 🔸 جلسه هفتاد و دوم ۲۹ دی ۱۴۰۰ ‌ 🔹در کلام استاد بنایی‌کاشی @meysamtammar_qz
هیأت میثم تمار
🔻شرح صحیفه سجادیه - دعای بیستم - جلسه دوم - فراز اول - ایمان 🔸 جلسه هفتاد و دوم ۲۹ دی ۱۴۰۰ ‌ 🔹در کل
استاد بنایی کاشی | شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه – ایمان – قسمت دوم * شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه " اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَلِّغْ بِإِيمَانِي أَكْمَلَ الْإِيمَانِ " _ اخلاق فقط ارزش های اخلاقی نیست بلکه عادت های انسان را اخلاق او می نامند حالا این عادات گاهی بد و گاهی خوب است. ملاک خوب یا بد بودن (پندار و عمل ) هم برای یک عده گاهی عُرف و گاهی ملاک دین و شرع است. _ اگر انسان مطلق با ارزش های دینی عمل کند و سیر فکری مورد قبول و تایید خدای متعال را داشته باشد؛ در عمل خُلق حُسن بر ملاک دین پیدا می کند، این جا دیگر اخلاق فرد مبتنی بر شرع مقدس می شود. _ گاهی برخی صفات در رتبه بالاتر از رفتار و افکار معمولی است که در دین تایید شده یا به اصطلاح کلاس دوم دینداری است. _ دعای بیستم صحیفه مبارکه سجادیه؛ دعای اخلاقِ بهترین است منتها ملاک بهترین، خودِ دین و اسلام است. در این دعا بعضی از صفات و نگاه ها از دین مطرح می شود که شاید به ظاهر لازم و واجب نیست. این دعا انسان را به کارهای خیری عادت داده که به ظاهر، شرع مقدس واجب نکرده اما خوشایند خدای متعال است، این ها را مَکرُمت های اخلاقی می گویند. مجموعه صفات و رفتارهایی که در کلاس بالاتر از رفتار واجب و حرام مطرح است، مکرمت های اخلاقی یا همان اخلاق حد اعلی و بزرگوارانه عنوان می‌شود. _ امام سجاد سلام الله علیه در این دعا به این نوع از اخلاق پرداخته‌اند منتهی همه فقرات دعا این مضمون را در بر ندارد، گاهی بعضی از صفات خیلی بد را هم مطرح می کنند و به زبان دعا از آن صفات به خدا پناه می برند کنایه از اینکه این صفت در کنار اخلاق بد جزو بدترین اخلاق ها نیز محسوب می شود. _حضرت سجاد سلام الله علیه در پله و بند اول دعا پایه های اخلاق دینی را به زبان دعا مطرح می کنند و چون مسئله مهمی است برای کسب این خیر و خوبی به خدا پناه می برند و آنقدری این مسئله حائز اهمیت بوده که دعای خود را با صلوات بر محمد و آل محمد صلوات الله علیه آغاز می کنند. صلوات حتما مورد اجابت خدای متعال قرار می گیرد و دعای مستجاب است؛ حضرت در این دعای بیستم عرض می کنند که " اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ بَلِّغْ بِإِیمَانِی أَکْمَلَ الْإِیمَانِ " بار خدایا بر پیامبر و فررندان معصوم و پاکش درود قلبی مرا برسان. صلوات هم اظهار ارادت است و هم ازدیاد ایمان را به دنبال دارد و به قول حضرت علی علیه السلام سنت خدا بر این است با توجه به اینکه صلوات دعای مستجاب است سایر دعاهای بعد از آن را نیز خدای متعال به استجابت می رساند. به دنبال صلوات امام عاجزانه از خدا درخواست می کنند خدایا ایمان مرا به خودت و به دینت کامل ترین ایمان ها قرار بده. _ ایمان از ماده اَمِنَ به معنای تکیه دادن و پناه آوردن است. انسان گاهی به یک شی تکیه می کند گاهی به پشتوانه یک فردی حرکتی را انجام می دهد، گاهی این تکیه گاه خدای متعال است. ایمان در عبارات قرآنی و روایی معمولا به معنای تکیه قرار دادن خدای متعال استعمال می شود. بیش از ۸۷۰ بار ایمان و ریشه ایمان و مشتقات آن در قرآن کریم تکرار شده است اما در این تعداد زیاد در ۵۷ یا ۵۸ بار آن مشخص می کند که این ایمان از چه نوع ایمانی است، دقت می دهد که منظور از این ایمان، ایمان الهی است و در همان آیات راه پیدا کردن و افزایش ایمان را مطرح می کند. _ امام سجاد سلان الله علیه هم راه به دست آوردن و ازدیاد ایمان را دعا معرفی می کنند، به ما یاد می دهند که ایمان کامل را از خدا طلب کنید. او تمام قدرت و عزت و در عین حال بسیار مهربان است. زِمَخشری که مستشرقین از او به عنوان پدر لغت عرب یاد می کنند " بسم الله الرحمن الرحیم " را به نام خدای بسیار مهربان معنا می کند. زمخسری احتمال می دهد که هر دو صیغه الرحمن و الرحیم مبالغه هستند؛ مبالغه کثرت و شدت را می رساند، مبالغه در معنای مهربانی. این خدا در عین حال که عین قدرت تام است اما مهربانی فراوان دارد. مظهر لطف و مهربانی و عاطفه و احساس مادر است، خدای متعال در حدیث قدسی به موسی کلیم (ع) فرمودند که به بندگانم بگو من از مادر به شما مهربان تر هستم. این وجود بسیار قدرتمند و مهربان کار راه انداز است. _ دعا را نباید در کار و مرحله آخر دید، این درست نیست. امام سجاد سلام الله علیه به ما یاد می دهند که خواسته های پر اهمیت را از خدا طلب کنیم، او باید زمینه رسیدن به خواسته را فراهم کند لذا حضرت در این دعا از خدا درخواست می کنند که بار خدایا ایمان مرا از کامل ترین ایمان ها قرار بده. منظور ایمان به خدا و رسول خدا و اوصیای گرام ایشان است.
هیأت میثم تمار
استاد بنایی کاشی | شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه – ایمان – قسمت دوم * شرح دعای بیستم صحیفه سجادیه " ا
خوب ایمان و تکیه کردن به خدا مقدماتی دارد، مهم ترین مقدمه عمل است آن هم از نوع عمل صالح به همین خاطر در ۵۸ آیه ایمان با عمل صالح همراه است " آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ " خدای متعال عمل را قرین ایمان قرار داده و قرآن کریم ایمانی را درخواست می کند که به دنبال آن عمل صالح است. این نشان می دهد که ایمان فقط سِلم و خوشایند نیست. وقتی اعراب به سختی افتادند و دیدند قدرت مسلمان ها بسیار زیاد شده، برخی از قبایل که تا سال هشت و نه هجری مقاومت می کردند به ناچار ایمان آوردند. بزرگ‌ترهایشان که وفود نام داشتند به نمایندگی از قبایل اظهار اسلام کردند. در یک قضیه ای همین تازه مسلمان هایی که به زور مسلمان شده بودند آیه نازل شد " قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا يَدْخُلِ الْإِيمَانُ فِي قُلُوبِكُمْ " چرا که هنوز ثابت نشده بود آن ها ایمان اوردند یا خیر. _ ایمان تصدیق قلبی است اما اسلام قبول لفظی است، این که کسی به زبان عنوان می کند خدایش الله، پیامبرش رسول اکرم صلوات الله علیه و امامش علی و اولاد گرام ایشان هستند، این فرد مسلمان و پاک است، حرمتش واجب و مال و خون او محترم است اما معلوم نیست که آیا واقعا مومن است یا خیر؟ _خیلی ها فیلسوف بودند و واجب الوجود بودن خدا را استدلال و تدریس می کردند اما ایمان نداشتند و مومن نبودند، این‌ها به طور ذهنی و عقلی وجود خدا را تصدیق می کردند و این تصدیق را با براهین و استدلال های سنگین دنبال می کردند اما در بودِ خدا اعتقادی نداشتند. واجب بودن را ثابت می کردند اما ایکه خدا هست و صفاتی دارد و ما باید دنبال این صفات باشیم را قبول نداشتند پس تصدیق قلبی منظور است. _ مومن کسی است که به زبان اسلام را اظهار می کند و در عمل ایمان را، کسی که مومن است نشانه عملی دارد پس اینکه می گویند دل باید پاک باشد عمل مهم نیست این یک برداشت ناصحیح است. انسان باید ظاهرش درون او را نشان دهد، ادعا خیلی زیاد است اما آن چیزی که ادعا را ثابت می کند عمل انسان است لذا برای ایمان عمل ملاک است. _ فردی لباس آن چنانی و نامتعارف می پوشد اما قلبا می گوید خدا را قبول دارم و نماز می خوانم، اینطور صحیح نیست، باید در عمل نشان دهد. تصدیق قلبی یعنی باور قلب یا همان روح است. _ تصدیق قلب و روح یا گاهی می گویند نفس، این همان باور است‌. به عنوان مثال یک فرد کمونیست مومن به آن جریان است و عمل خود را متناسب با آن ها تنظیم می کند. این فرد نمی تواند ادعا کند که با آن ها است و نماز هم بخواند. آن چیزی که قلب می گوید حتما در عمل نمایان می شود در غیر اینصورت تصدیق قلبی نیست. در اسلام تصدیق قلبی، باور به این است که خدا وجود دارد و باید از او پیروی کرد، حالا از چه راهی؟ با ایمان به رسول خدا و ابنای گرام ایشان‌.اینکه اسم می گذارند عبدالحسین، عبدالرضا، عبدالعلی، عبدالجواد اصلا کفر نیست زیرا ما در پرستش خدا را می پرستیم یعنی باور داریم که خالق عالم فقط خداست اما در رفتار عبد علی و اولاد علی هستیم و سبک فکر و عمل را از ایشان می گیریم یا اینکه بهتر بگویم در طاعت عبد خدا اما در اطاعت عبد این بزرگواران هستیم. قول و عمل این بزرگواران برای ما درس است و از ایشان پیروی می کنیم لذا وقتی که گفته می شود فلانی عبد فلانی است یعنی مطیع اوست، هر چیزی که این بزرگواران می گویند به عنوان کلام خدا پیروی می کنیم یعنی ما عبد اطاعتی ائمه معصوم علیهم السلام هستیم. فخر ما این هستش که عبد علی و اولاد ایشان باشیم. _ پس ایمان همان تصدیق قلبی است و تصدیق قلبی هم با عمل ظاهری به وجود می آید و عمل نیز ایمان مرا ایجاد و زیاد می کند و به مخاطب من نشان می دهد که عبد خدا هستم. اینکه به مدل های عرفی و امروزی باری به هر جهت زندگی کنیم اما ادعا داشته باشیم که قلبمان با خدا و معصومین علیهم السلام است، این نمی شود، این تصدیق قلبی نیست این ادعایی است که انسان را سرگرم می کند. استاد آیت الله بنایی کاشی