eitaa logo
کانال رسمی مدرسه فقهی امام هادی علیه السلام
156 دنبال‌کننده
547 عکس
349 ویدیو
92 فایل
کانال رسمی مدرسه فقهی امام هادی علیه السلام لینک کانال: @mfehadi ارتباط با ادمین @
مشاهده در ایتا
دانلود
این دو فایل را مطالعه و تلخیص بفرمایید
12.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اعترافات اپوزسیون به وضعیت ایران در زمان پهلوی: آقایان طوری از پیش از انقلاب دفاع می‌کنند گویا همه مردم که علیه شاه انقلاب کردند دیوانه بودند! ❌️هوشنگ امیر احمدی: من در زمان شاه زندگی کردم ۸۰ درصد کشور آب و برق نداشت!‌‌ ❌️ما در زمان شاه ارتشی داشتیم که کامل در اختیار امریکا بود یک ژنرال آمریکایی به ما دستور می‌داد چه کنیم! ❌️الان در جمهوری اسلامی ۱۶ میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی داریم https://eitaa.com/joinchat/2735407301C1f2f6fa887
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تضعيف‌نظام،به‌هرکیفیتی،"حرام‌قطعی" 🇮🇷مقام معظم رهبری:این که یک آقائی، در یک گوشه‌ای، عبایش را بکشد به کول خودش، بگوید: من به کارهای کشور کار ندارم، من به نظام کار ندارم، افتخار نیست! این ننگ است!! ♦️روحانی باید از وجود یک چنین نظامی، که پرچمش اسلام است، قانونش فقه اسلامی است، با همه‌ی وجود استقبال کند. مراجع تقلید کنونی، مکرر متعددی‌شان به بنده گفتند که ما تضعیف این نظام را به هر کیفیتی "حرام‌قطعی" میدانیم. خیلی‌شان از روی لطف به من پیغام میدهند یا میگویند که ما تو را مرتباً دعا میکنیم. این، نشان دهنده‌ی "قدرشناسی" از نظام اسلامی است.
6.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢 آرامگاه منسوب به در استانبول ترکیه؛ که در ۱۹۶۰ میلادی هم تخریبش کردند. ♨️ ؛ کُنجی برای انس با گَنج خاطرات علما @sireyeolama
سلام علیکم از مجموع گزارش ها درباره میزان مطالعه و نسبت آن با رضایت ناظران و اساتید مشخص می شود ۱روش کارگاهی به مطالعات نظم و استمرار می دهد ۲روش کارگاهی با نظم و توزیع وقت موجب توسعه در وقت شده ۳ طلاب محترم وقت برای مطالعه دقیق فقه هم دارند ولی در این باره محتاج راهنمایی بیشتر هستند ۴نظم بخشی مدرسه بر اساس اعتماد به تعهد طلاب و تذکر برادرانه به جای تهدید و نگاه از بالا به پایین کاملا جواب داده است در این راه زحمات برادرانه و دلسوزانه حاج‌آقا قادری بسیار موثر بوده است شکرالله مساعیکم
💢 از رفتن به حجّ مهم تر⁉️ 🔖 مرحوم آیت الله احمدی میانجی از طرف دفتر یکی از مراجع برای پاسخ به پرسش ها برای حج دعوت شدند؛ ولی ایشان گفتند: من نمی توانم بیایم، عذر دارم. فرزندان ایشان گفتند: همه آرزو دارند به حج بروند. شما را بدون هزینه و با احترام می برند و پذیرایی هم می کنند. فرمودند: مادر شما مریض است. در خانه نمی تواند همه کارهایش را انجام دهد. در بعضی از کارهایش باید به ایشان کمک کنم. گفتند ما همه کارهای مادرمان را انجام می دهیم. گفتند: بعضی از کارهاست که ممکن است از شما خجالت بکشد، من از همه محرم تر هستم. آری ایشان خدمت کردن به همسرشان را از حج رفتن مهم تر می بیند. «اخلاق خانوادگی عارفان، ص۷۳» @varesoon
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹 ۲۵ رمز موفّقیت در بیانات امام صادق علیه السلام 🔸 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمودند : «طلبتُ الجنّة، فوجدتها فی السّخاء؛ بهشت را جست وجو نمودم. پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم.» «و طلبتُ العافیة، فوجدتها فی العزلة؛ و عافیت را جست وجو نمودم. پس آن را در گوشه گیری (مثبت و سازنده) یافتم.» «وطلبت ثقلاً للمیزان، فوجدتها فی شهادة ان لا اله الّا الله و محمّد رسول الله؛ و سنگینی ترازوی اعمال را جست وجو نمودم. پس آن را در گواهی به یگانگی خدای تعالی و رسالت حضرت محمّد(ص) یافتم.» «وطلبت السرعة فی الدخول الی الجنّة، فوجدتها فی العمل لله تعالی؛ سرعت در ورود به بهشت را جست وجو نمودم. پس آن را در کار خالصانه برای خدای تعالی یافتم.» «وطلبتُ حبّ الموت، فوجدته فی تقدیم المال لوجه الله؛ و دوست داشتن مرگ را جست وجو نمودم. پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) برای خشنودی خدا یافتم.» «و طلبت حلاوة العبادة، فوجدتها فی ترک المعصیة؛ و شیرینی عبادت را جست وجو نمودم.پس آن را در ترک گناه یافتم.» «و طلبت رقّة القلب، فوجدتها فی الجوع والعطش؛ و رقّت (نرمی) قلب را جست وجو نمودم.پس آن را در گرسنگی و تشنگی یافتم.» «وطلبت نورالقلب، فوجدته فی التفکر و البکاء؛ و روشنی قلب را جست وجو نمودم. پس آن را در یاد قلبی خدا و گریستن یافتم.» «وطلبت الجواز علی الصراط، فوجدته فی الصدقة؛ و (آسانی) عبور بر صراط را جست وجو نمودم. پس آن را در صدقه یافتم.» «و طلبت نور الوجه، فوجدته فی صلاةاللیل؛ و روشنی رخسار را جست وجو نمودم. پس آن را در نماز شب یافتم.» «و طلبت فضل الجهاد، فوجدته فی الکسب للعیال؛ و فضیلت جهاد را جست وجو نمودم. پس آن را در به دست آوردن هزینة زندگی زن و فرزند یافتم.» «و طلبت حب الله عزّوجل، فوجدته فی بغض اهل المعاصی؛ و دوستی خدای تعالی را جست وجو کردم. پس آن را در دشمنی با گنهکاران یافتم» «و طلبت الرئاسة، فوجدتها فی النصیحة لعبادالله؛ و سروری و بزرگی را جست وجو نمودم. پس آن را در خیرخواهی برای بندگان خدا یافتم.» «و طلبت فراغ القلب، فوجدته فی قلة المال؛ و آسایش قلب را جست وجو نمودم. پس آن را در کمی ثروت یافتم.» «و طلبت عزائم الامور، فوجدتها فی الصبر؛ و کارهای پر ارزش را جست وجو نمودم. پس آن را در شکیبایی یافتم.» «و طلبت الشرف، فوجدته فی العلم؛ و بلندی قدر و حسب را جست وجو نمودم. پس آن را در دانش یافتم.» «و طلبت العبادة فوجدتها فی الورع؛ و عبادت را جست وجو نمودم. پس آن را در دوری از گناه یافتم.» «و طلبت الراحة، فوجوتها فی الزهد؛ و آسایش را جست وجو نمودم. پس آن را در ترک محبت شدید به دنیا یافتم.» «و طلبت الرفعة، فوجدتها فی التواضع؛ برتری و بزرگواری را جست وجو نمودم. پس آن را در فروتنی یافتم.» «و طلبت العزّ، فوجدته فی الصدّق؛ و عزّت (ارجمندی) را جست وجو نمودم. پس آن را در راستی و درستی یافتم.» «و طلبت الذلة، فوجدتها فی الصوم؛ و نرمی و فروتنی را جست وجو نمودم. پس آن را در روزه یافتم.» «و طلبت الغنی، فوجدته فی القناعة؛ وتوانگری را جست وجو نمودم. پس آن را در قناعت یافتم.» «و طلبت الانس، فوجدته فی قرائة القرآن: انس و همدمی با خدا را جست وجو نمودم. پس آن را در خواندن قرآن یافتم.» «و طلبت صحبة النّاس، فوجدتها فی حسن الخلق؛ و همراهی و گفت وگوی با مردم را جست وجو نمودم. پس آن را در خوش خویی یافتم.» «و طلبت رضی الله، فوجدته فی برّ الوالدین؛ و خشنودی خدای تعالی را جست وجو نمودم. پس آن را در نیکی به پدر و مادر یافتم.» 📚 منبع : مستدرک الوسائل، ج ۱۲، ص ۱۷۳-۱۷۴، ح ۱۳۸۱۰
🔰 💠 غرض اصلی در "مکاسب محرّمه" حرمت تکلیفی است، نه وضعی 👤 ✅ به نظر ما، مکاسب محرّمه حرمت تکلیفی را بیان می‌کند. ◀️ از آن‌جا که مسأله‌ی تبادل اجناس و اموال و غیره از ضروریات زندگی بشر است، و به همین خاطر در همه‌ی جوامع، قواعدی را برایش معیّن کرده‌اند، شرع مقدّس اسلام نیز –بر خلاف نظر افرادی که شرایع الهی را صرفاً متوجّه جانب روحی و اخلاقی انسان می‌دانند– به این ناحیه از زندگی بشر هم توجّه نموده است. 📌 بحث عمده در مکاسب محرّمه، بحث از ممنوع‌بودن یا معاقب‌بودن یا مورد جریمه بودن و جزاء الهی داشتن، و در قانون اساسی و حکومت اسلامی جزاء قانونی داشتن خود معامله است. 📜 با مراجعه به کتب فقهاء و آن‌چه در هدایه صدوق، مقنعه مفید، نهایه شیخ طوسی، مراسم سلّار، مهذّب ابن برّاج، فقه القرآن راوندی، سرائر ابن ادریس و تحریر و قواعد علامه (رضوان‌الله‌علیهم) ذکر شده است، در می‌یابیم که تلقّی قدماء از مکاسب محرّمه، همان حرمت تکلیفی، حرام‌بودن و ممنوع‌بودن است. ❇️ البته اغلب قدماء، بابی را تحت عنوان «مکاسب محرّمه» باز نکرده‌اند، امّا در خلال «کتاب البیع» و «کتاب المکاسب» بحث از آن را بنحو العام مطرح‌ کرده‌اند، (و مرادشان از حرمت، به قرینه مثال‌هایی که می‌زنند، حرمت تکلیفی است.) و بعضی از فقهاء هم بالخصوص بحثی را در این زمینه ذکر کرده‌اند؛ مثل جناب ابن ادریس در سرائر، یا مرحوم محقّق در شرایع. گروهی از فقهاء هم اصلاً متعرّض مسأله‌ی حرمت به این معنا نشده‌اند، و یا کلماتشان اعمّ از حرمت تکلیفی و وضعی است، یا فقط مسأله‌ی بطلان را بیان نمودند و متعرّض حرمت نشده‌اند. و عدّه قلیلی از جمله ابن حمزه طوسی در «وسیله»، و جناب علامه در «تذکره» چنین عمل نموده‌اند، و فقط به حرمت وضعی پرداختند و متعرّض حرمت تکلیفی نشدند. ◀️ پس مسأله‌ی عمده‌ی ما در اين‌جا، بحث از "حرمت تکلیفی" است. 🔖 غرض اصلی و بالذات در مکاسب محرّمه این است که محرّمات بیوع و معاملات را مشخص‌کنیم تا مکلّفین از انجام آن معاملات بازداشته شوند. 📚 درس خارج فقه، مکاسب محرّمه، جلسه ۱ (۱ آذرماه ۱۳۸۳) @qom_khamenei_ir