eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
540 دنبال‌کننده
440 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
سخنراین .mp3
32.79M
📋 چگونگی ملقّب شدن حضرت ثامن الائمه به لقب رضا علیه‌السلام 🎙 استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری 📆 چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ 📍مشهد مقدس https://eitaa.com/mfeb_farhanghi
▪️پیام تسلیت دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی در پی حادثه تلخ سقوط بالگرد و فقدان تأثربار ریاست محترم جمهور بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا الیه راجعون با نهایت تأسف، درگذشت تأثربار رئیس جمهور محترم و پرتلاش، جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج سیدابراهیم رئیسی (رحمة الله علیه) و امام جمعه مردمی تبریز جناب حجه الاسلام و المسلمین آل هاشم (رحمة الله علیه) و سایر همراهان ایشان، در حادثه تلخ سقوط بالگرد را تسلیت می گوییم. بی تردید تلاش در خدمت به مردم و خدمتگزاری به آستان قدسی حضرت امام علی بن موسی الرضا (علیه الصلوة والسلام)، اجری عظیم در پیشگاه خداوند متعال دارد. از خداوند متعال رحمت و غفران برای این عزیزان و صبر و اجر را برای همه داغدیدگان به ویژه رهبری معظم (مد ظله)، و خانواده‌های داغدار مسألت داریم. دفتر آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی (مد ظله) @zanjani_net
شماره 62 نشست علمی با موضوع: قرائات مختلف در نسخه های کهن قرآنی اهل سنت و شیعه 🎤 ارائه توسط استاد مرتضی کریمی نیا 📆زمان: شنبه 5 خرداد 1403 ⏱ساعت 17/30 🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21 (کوچه مسجد ارگ) ساختمان مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام 🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا 🆔 @neshast_mfemb
✳️ تعبیر «فاسد المذهب» این تعبیر از نظر لغوی، بر هر گونه انحراف در مذهب دلالت دارد؛ امّا از آنجا که انواع انحرافات مذهبی و نیز برخی از انواع غلوّ، عنوانی خاصّ داشته اند، تعبیر «فاسد المذهب» بیشتر برای راویانی به کار می رفته که دربارۀ مقامات امامان علیهم السلام، به ویژه ولایت تکوینی و علم غیب ایشان، غلوّ می کرده اند. 🔰بنابراین، مراد از این تعبیر در منابع رجالی، عامّی شمردن راوی یا بیان مذاهبی مانند واقفه یا فطحیّه برای وی نیست؛ بلکه تنها غالی بودن راوی از آن برداشت می شود. تعبیرهای‌ «فاسد الاعتقاد» و «فی مذهبه ضعف» و «ضعیف فی مذهبه» نیز، به همین معناست. 🔸 کتاب استناد، ص۴۸۶ —------— 🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»: 👉@mfeqhi
27.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺ویژگی‌های ممتاز آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی (رضوان الله علیه) (مؤسس حوزه علمیه قم) 📹 ویژه سالروز وفات ایشان (17 ذي‌القعدة 1355) @zanjani_net
حاج شیخ عبدالکریم حائری در حوزۀ نجف آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: ✳️ آقای آمیرزا هاشم آملی می‌گفت: حوزۀ نجف به مقام علمی حاج شیخ معترف نبود، ولی آقا ضیاء استثناءاً معتقد بود و از مقام علمی حاج شیخ اطلاع داشت. ✅ گویا از بعضی شنیدم که با هم هم‌بحث بودند و در ذهنم هست که از مرحوم آقای خمینی شنیدم زمانی‌که آقای حائری در عراق بود، یک وقت با مرحوم آقای حکیم اجتماعی پیدا می‌کنند. آقای حکیم از ایشان سؤالی علمی می‌کند و پاسخ آن سؤال موجب اعجاب زیاد آقای حکیم می‌شود. ❇️ آنچه مسلم است مرجع عالی‌مقام آمیرزا محمدتقی شیرازی در مسائل فقهی در جایی که فتوا نداشته به ایشان و نظائر وی ارجاع احتیاط می‌کرده است. 👈 مرحوم حاج شیخ حدود دو - سه سال از مرحوم آخوند خراسانی استفاده علمی كرده است و دوازده سال از مرحوم آسیدمحمد فشاركی، و در مسائل اختلافی میان آخوند و آسیدمحمد، بیشتر به نظریات علمی مرحوم فشاركی تمایل دارد. 🔆 جرعه‌ای از دریا، ج4، ص496 —------— 🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»: 👉@mfeqhi
جلد نخست کتاب «جرعه‌ای از دریا» حاوی مقالات و مباحث؛ شخصیت شناسی و کتاب شناسی به چاپ نهم رسید. متن کامل خبر را اینجا بخوانید: B2n.ir/j07430 —------— 🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»: 👉@mfeqhi
اصطلاحات مختلف برای نقل آراء فقیهان: آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 👈 به غیر از تعبیر شهرت، معمولا، سه نوع تعبیر در کتب، برای نقل آرا فقها وجود دارد: 1️⃣ اجماع در اجماع علاوه بر اینکه معمول فقها متعرض مساله شده و نظر خودشان را بیان کرده‌اند، اتفاق نظر هم وجود دارد. 2️⃣ بلا خلاف «بلاخلاف» عبارت است از این که آنهایی که مساله را عنوان کرده‌‌اند، نسبت به حکم آن، اختلافی ندارند. بنابراین ممکن است اکثر فقها متعرض مساله نشده باشند اما آن کسانی که مساله را مطرح نموده‌‌اند، نسبت به حکم آن اتفاق نظر دارند. 👈 بنابراین «بلاخلاف» نسبت به «اجماع» ضعیف‌‌تر است. 3️⃣ بلا خلاف أجده یا لا نعلم فیه خلافاً معنای این تعبیر این است که فرد تحقيق و فحص كامل نكرده ولی به مقداری که تتبع نموده، مخالفی در مسأله نیافته است. 👈 این تعبیر از «بلاخلاف» ضعیف‌‌تر است زیرا «بلاخلاف» شهادت به عدم الخلاف است، اما این تعبیر شهادت به عدم الخلاف نیست. 4️⃣ متفردات این اصطلاح بیشتر در کلام سید مرتضی در کتاب «الانتصار فی ما انفردت به الإمامية» مطرح شده است. 👈 متفردات یا عبارت «ممّا انفردت به الإمامیة» به معنای اجماعی بودن مسأله نیست. بلکه به این معناست که این مسأله تنها توسط علمای شیعه مطرح شده است؛ نه اینکه همه علمای شیعه آن را مطرح کرده باشند و یا در مورد آن اتفاق نظر داشته باشند. 📚 درس خارج فقه آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: (1394/10/7) —------— 🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»: 👉@mfeqhi
معنای یقین در دلیل استصحاب استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی: یقین در دلیل استصحاب به معنای صفت نفسانی خاص نیست؛ بلکه به معنای مطلق کاشف است؛ چون دلیل استصحاب در فضایی صادر شده است که وجود امارات معتبر در بین عقلا و شرع امری مسلم بوده است، پس مسلما احکام شرعی دائرمدار یقین به معنای خاص نیستند. این امر مسلم به منزلۀ قرینۀ متصلی است که باعث می‌شود از ظاهر اولیۀ یقین رفع ید نموده و آن را به معنای مطلق طریق معتبر بدانیم و همین بیان منشأ ورود دلیل اماره بر دلیل استصحاب است؛ چون با قیام اماره مطلق طریق معتبر محقق می‌شود. اما این بیان برای تقدیم اصل سببی بر اصل مسببی کارا نیست؛ چون با قیام اصل سببی طریق معتبر محقق نشده، بلکه صرفاً حجت محقق شده است. درس اصول جلسه111 مورخ1402/3/1 —------— 🔍 مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام: 👉@mfeqhi
🔸اسامی پذیرفته‌شدگان در آزمون علمی مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام اعلام شد مدرسه عالی فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام که تحت اشراف مرجع عالیقدر آیت الله العظمی شبیری زنجانی «مد ظله» اداره می شود در اطلاعیه ای ضمن قدردانی از طلاب محترمی که در مصاحبه علمی این مدرسه تخصصی فقه و اصول شرکت کردند، اسامی پذیرفته‌شدگان سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ را اعلام کرد. 📎متن اطلاعیه را می توانید در این آدرس مشاهده کنید: B2n.ir/t31580 @mfeqhi
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
📋 چگونگی ملقّب شدن حضرت ثامن الائمه به لقب رضا علیه‌السلام 🎙 #سخنرانی استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدج
🔆 تلقّب حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه آلاف التحیة و الثناء) به لقب «رضا» در آیینۀ روایات استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی 👈 در جلسۀ پیشین، استاد معظم، به این بحث پرداختند که عنوان «الرضا من آل محمد(ص)»، نخستین بار در جریان نهضت زید شهید مطرح شد. این عنوان از دو جهت ابهام داشت: الف) مراد از رضا آیا کسی است که مورد رضای خداوند است یا مورد رضای مردم؟ ب) اینکه مصداق این عنوان کیست؟ 🔸 «الرضا من آل محمد(ص)» الگویی برای نهضت‌هایی شد که علیه بنی‌امیه قصد قیام داشتند؛ و از جمله بنی العباس که با همین الگو فعالیت‌های سری‌شان را ادامه دادند. اما زمانی‌که بنی العباس روی کار آمدند، مسیر را تغییر دادند؛ چون شعاری که انتخاب کرده بودند، با سیر حرکت علویان هم‌خوانی بیشتری داشت. 🔹اما مأمون با آمدن سر کار این عنوان را برای امام رضا(ع) انتخاب کرد تا حملات علیه بنی العباس را خنثی کند. 📌 بحث این جلسه، تلقب حضرت به این لقب در آینۀ روایات است و تبیین نخستین روایت عیون اخبار الرضا(ع) که بزنطی آن را از امام جواد(ع)، دربارۀ منشأ ارادۀ الهی در تلقّب حضرت(ع) به این لقب نقل می‌کند. در این روایت، حضرت تصریح می‌کنند کسانی‌که می‌گویند این لقب، برگرفته از مأمون است، دروغ گفته‌اند و گنهکارند. (https://lib.eshia.ir/86808/1/13 ) 🔺در این سخن، استاد معظم، بحث را در دربارۀ تبیین تاریخی این روایت و تشریح ارادۀ الهی در این کار پی‌می‌گیرند. 👇👇👇صوت این جلسه را در پست بعدی گوش کنید👇👇👇 این پست به مناسبت 23 ذی القعده (سالروز شهادت حضرت رضا(ع) (به نقلی) و روز زیارتی مخصوص آن حضرت) تقدیم اعضای محترم کانال می‌شود. —------— 🔍 کانال «مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)»: 👉@mfeqhi
سخنرانی روز ولادت امام رضا علیه السلام.mp3
37.58M
💠 مجلس میلاد امام رئوف حضرت اباالحسن علی بن موسی الرضا علیه‌السلام 📋 موضوع: تَلَقُّب امام هشتم علیه‌السلام به لقب «رضا» در آئینه احادیث (جلسه دوم) 🎙استاد معظم آقای حاج سیدمحمّدجواد شبیری 📆 دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ 📍مدرس فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام @madras_emb