eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
537 دنبال‌کننده
436 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🗓 22 ذی الحجه سالروز وفات مرحوم حاج شیخ عباس قمی 💠 دقّت و اخلاص در تألیف کتاب آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: این قضیه را از آقای واله، از منبری‌های متّقی مشهد، شنیدم که می‌گفت: بعضی از کتاب‌فروش‌ها با مرحوم حاج میرزا علی محدّث‌زاده قرار گذاشته بودند که بعضی از نواقص مفاتیح الجنان را رفع کنند. برای مثال اگر شعری نوشته شده، ولی اسم شاعرش ذکر نشده است، اسم شاعر ذکر شود یا اگر در جایی گفته: «برای این مطلب به اقبال رجوع شود»، همان جا دعا نقل شود تا نیازی به مراجعه نباشد؛ چون همه اشخاص به این کتاب‌ها دسترسی ندارند. آقای حاج میرزا علی هم قبول کرد. حاج میرزا علی شب در رؤیا پدرش را می‌بیند که به وی می‌گوید: این کار را نکن. من عمداً این کار را کرده‌ام. این که من اسم فلان شاعر را ذکر نکردم و فقط به نقل شعر بسنده کردم، بدان جهت بود که شعرش خوب بود، ولی شاعر، درویش و صوفی یا منحرف بود. 👈 خوب بودن شعر، مصحّح این نیست که شاعر را ترویج کنم؛ لذا عمداً نخواستم اسم شاعر ذکر شود. علت عدم نقل کامل آن دعا‌ها این است که صاحبان کتب دعا، برگردن ما حق دارند و باید حقوق آن‌ها محفوظ بماند. من حسّ کردم اگر این کتاب منتشر شود، ممکن است آن کتب ادعیه کم کم منسوخ شوند. لذا عمداً این کار را کردم تا اگر کسی دسترسی داشت، به آن کتب مراجعه کند. شاید علت این که کتاب‌های حاج شیخ عباس شیوع پیدا کرده است، اخلاص ایشان و مراعات کردن این نکات است. 📚جرعه‌ای از دریا، ج 2، ص513 @madras_emb
🗓 22 ذی الحجه سالروز وفات مرحوم حاج شیخ عباس قمی حق الناس آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: 📌از آقای حاج سید صدرالدین جزایری شنیدم و او هم از آقای حاج میرزا علی محدّث‌زاده نقل می‌کرد که حاج میرزا علی گفت: «من در قم منبر می‌رفتم؛ ولی منبرم از نظر مطلب، کم‌مایه بود و صرفاً تحویل منبر بود. شبی پدرم، مرحوم حاج شیخ عباس را در خواب دیدم. ✳️ایشان به من گفت: آقا! این مردم عمرشان را پای منبر شما گذاشته‌اند. عمر است، پول که نیست که قابل تدارک باشد. شما چرا همین‌طوری (بی مطالعه) منبر می‌روی؟ 👈روایات معصومین(علیهم‌السلام) را از بحارالانوار بخوان تا لااقل آنها مطلبی یاد بگیرند. اینها نور است.» منبع: جرعه‌ای از دریا، ج2، ص510. --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
🔸 اتمام حجت امام کاظم علیه‌السلام با مباهله حضرت امام موسی بن جعفر علیه‌السلام فرمودند: هارون‌الرشید دستور داد مرا از مدینه نزد او بیاورند. در مجلسی از من پرسید چرا شیعیان خود را منع نمی‌کنید از اینکه به شما «یابن رسول الله» بگویند و شما را فرزند پیامبر خطاب کنند؟ در حالی‌که شما فرزندان علی هستید و فاطمه ظرف تولد شما بود و فرزند به پدر نسبت داده می‌شود نه مادر!! حضرت در پاسخ او، آیۀ «وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ كُلًّا هَدَيْنا وَ نُوحاً هَدَيْنا مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِهِ داوُدَ وَ سُلَيْمانَ ... وَ زَكَرِيَّا وَ يَحْيى‏ وَ عِيسى‏» (انعام/84) را خواندند و فرمودند: پدر عیسی کیست؟ هارون گفت: او پدر ندارد و از کلام خدا و روح‌القدس خلق شده است. امام کاظم علیه السلام فرمودند: عیسی از طرف مریم از فرزندان انبیا به شمار آمده و ماهم از طرف فاطمه به فرزندان انبیا ملحق شده‌ایم . هارون گفت: أحسنت؛ و درخواست کرد که دلیل دیگری هم برایم بگو! حضرت فرمودند: همۀ امت از نیک و بد متفق‌اند که وقتی پیامبر (صلی الله علیه وآله) نجرانیان را به مباهله فراخواند در زیر عبا (که سایبان بین دو درخت بود) جز پیامبر و علی و فاطمه و حسن و حسین (علیهم السلام) شخص دیگری نبود و خداوند در این‌باره فرمود: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُم‏» (آل عمران/55) پس تأویل «ابنائنا» حسن و حسین و «نسائنا» فاطمه و «أنفسنا» علی بن أبي‌طالب (علیهم السلام) است. هارون با درماندگی از اینکه پاسخی ندارد گفت: أحسنت. 🔺 الإختصاص (للمفید)، ص: 56 @zanjani_net
🔰یادداشت محقق ✅ محدودۀ اطاعت از شوهر در خارج نشدن از منزل(1) راجع به خروج زن از منزل بی اجازه شوهر، روایت معتبری وارد شده که می‌گوید زن حتی بدون اجازه شوهرش جایز نیست برای عیادت و تشییع پدرش از منزل خارج شود. به نظر می رسد ظاهر این روایت با ادلۀ حرمت قطع صله رحم و ارتکاز عرف در انصراف از این‌گونه موارد، در تنافی است. در این نوشتار درصدد این تنافی هستیم. 🔸بررسی روایت مرحوم کلینی و صدوق به سندی صحیح و متفاوت از عبدالله بن سنان از امام صادق ع نقل کردند که: قَالَ إِنَّ رَجُلًا مِنَ الْأَنْصَارِ عَلَى عَهْدِ رَسُولِ اللَّهِ ص خَرَجَ فِي بَعْضِ حَوَائِجِهِ فَعَهِدَ إِلَى امْرَأَتِهِ عَهْداً أَلَّا تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِهَا حَتَّى يَقْدَمَ قَالَ وَ إِنَّ أَبَاهَا مَرِضَ فَبَعَثَتِ الْمَرْأَةُ إِلَى النَّبِيِّ ص فَقَالَتْ إِنَّ زَوْجِي خَرَجَ وَ عَهِدَ إِلَيَّ أَنْ لَا أَخْرُجَ مِنْ بَيْتِي حَتَّى يَقْدَمَ وَ إِنَّ أَبِي قَدْ مَرِضَ فَتَأْمُرُنِي أَنْ أَعُودَهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا اجْلِسِي فِي بَيْتِكِ وَ أَطِيعِي زَوْجَكِ قَالَ فَثَقُلَ فَأَرْسَلَتْ إِلَيْهِ ثَانِياً بِذَلِكَ فَقَالَتْ فَتَأْمُرُنِي أَنْ أَعُودَهُ فَقَالَ اجْلِسِي فِي بَيْتِكِ وَ أَطِيعِي زَوْجَكِ قَالَ فَمَاتَ أَبُوهَا فَبَعَثَتْ إِلَيْهِ إِنَّ أَبِي قَدْ مَاتَ فَتَأْمُرُنِي أَنْ أُصَلِّيَ عَلَيْهِ فَقَالَ لَا اجْلِسِي فِي بَيْتِكِ وَ أَطِيعِي زَوْجَكِ قَالَ فَدُفِنَ الرَّجُلُ فَبَعَثَ إِلَيْهَا رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَّ اللَّهَ قَدْ غَفَرَ لَكِ وَ لِأَبِيكِ بِطَاعَتِكِ لِزَوْجِكِ‌. حضرت فرموده که مردی مسافرت می کند و به زنش می گوید تا من برنگشتم از خانه خارج نشو. در این هنگام پدر آن زن مریض می شود و کسی را خدمت پیامبر می فرستد که شوهرم چنین چیزی گفته و پدرم مریض است، در این مسئله چه می فرمایید؟ حضرت می فرماید در منزل خودت بنشین و از شوهرت اطاعت کن. مدتی می گذرد و کسالت پدر سنگین می شود، دوباره کسی را خدمت پیامبر می فرستد، باز حضرت می گوید می گوید بنشین در منزل و حرف شوهرت را اطاعت کن. مقداری می گذرد و پدر فوت می کند. دوباره می فرستد و سوال می کند که پدرم فوت کرده آیا برای نمازش بروم؟ حضرت می فرماید نه، بنشین در منزل و حرف شوهرت را اطاعت کن. پدر او را دفن می کنند و پیامبر کسی را به سوی زن می فرستد که خداوند تو و پدرت را بخاطر اطاعتت از شوهرت آمرزید. 👈 پیرامون این روایت در دو مقام باید بحث شود؛ مقام اول از جهت تنافی آن با ارتکاز عرف بر انصراف اطلاقات از مواردی که مورد قصد متکلم نیست. مقام دوم از جهت تنافی آن با ادله حرمت قطع صله رحم. 📌قسمت نخست بحث را اینجا بخوانید: B2n.ir/n49431 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
«زندگی پسندیده همسران (قاعدۀ وجوب معاشرت به معروف)» منتشر شد این اثر در شش فصل به بررسی شکل ارتباط درست و مؤمنانۀ زوجین با یکدیگر، بر اساس قاعدۀ وجوب معاشرت به معروف می‌پردازد. اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید: B2n.ir/n10526 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
🏴السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِالله صدای پای محرم به گوش می آید.. دوباره عکس ضریح است در مقابل ما @zanjani_net
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین ▪️ آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی: اقامه عزای اهل‌بیت عصمت علیهم السلام، خاصه حضرت سیدالشهدا (علیه أفضل التحیة و الثناء) از شعائر الهی و أفضل قربات إلی الله و از اوجب واجبات و مایۀ حفظ و بقای تشیع و اسلام راستین عزیز است. مردم عزیزمان در اقامه باشکوه عزای آن حضرت و زنده نگه داشتن یاد و نام ایشان -به اَشکال و نحوه‌های مختلف- بکوشند." @zanjani_net
دقتی دوباره در سند «زيارة الشهداء في یوم عاشوراء» 🖌خرج من الناحية سنة اثنتين وخمسين ومائتين إلي على يد الشيخ محمد بن غالب الأصفهاني حين وفاة أبي رحمه‌الله، وكنت حدث السن، فكنت استأذن في زيارة مولاي أبي عبد الله عليه‌السلام وزيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فخرج إلي منه : بسم الله الرحمن الرحيم ، إذا أردت زيارة الشهداء رضوان الله عليهم، فقف عند رجلي الحسين عليه‌السلام، وهو قبر علي بن الحسين صلوات الله عليهما، فاستقبل القبلة بوجهك، فان هناك حومة الشهداء عليهم‌السلام وأوم واشر إلى علي بن الحسين عليهما‌السلام وقل... (ادامه متن روایت زیارت را اینجا بخوانید: http://lib.eshia.ir/27788/1/485) 📌آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: یک روایتی که مربوط به زیارت امام حسین(ع) است که در آن آمده است: «خرج من الناحیة المقدسة» ظاهراً همین زیارتی است که اسامی شهداء زیارت عاشورا در آن هست و نام حدود نود نفر از شهدای عاشورا و مرتبط با عاشورا را ذکر کرده است؛ مانند «مسلم بن عقیل» و «قیس بن مسهر» هم در آن ذکر شده است. در آنجا تاریخی که بر این روایت هست، ۲۵۲ق می‌باشد. بعضی توجه به تاریخ نکرده‌اند و این روایت را از امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه الشریف) دانسته‌اند؛ در حالی‌که در سال ۲۵۲ق ایشان هنوز متولد نشده بودند. بعضی‌ها مقداری متوجه شده‌اند و گفته‌اند در سال ۲۵۲ق امام زمان متولد نشده بودند و این از امام عسکری(ع) می‌باشد و اینها هم توجه نکرده‌اند که در سال ۲۵۲ق امام عسکری(ع) هنوز امام نشده بودند و زیارت از «ناحیۀ مقدسه» است؛ یعنی از «ناحیۀ امامت» می‌باشد؛ چون شخص تا به امامت نرسد، راجع به وی تعبیر «ناحیه» نمی‌کنند. پس این روایت از امام هادی(ع) می‌باشد و سال ۲۵۲ق سال امامت امام هادی(ع) است. منبع: دروس رجال، جلسۀ 31 🔸متن کامل زیارت: http://lib.eshia.ir/27788/1/485 🔹اطلاعات بیشتر در این‌باره: B2n.ir/g46898 --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
📜 نامه یک خطی برای همیشه تاریخ ✍ ... والسلام @madras_emb
▪️رو به روی آئینه «وَضَع خدَّه علی خدِّه» حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام در روز عاشورا صورت به صورت سه شهید گذاشت؛ یعنی همان عملی که نشانگر کمال عطوفت و مهربانی است. یک بار صورت بر صورت فرزندش علی اکبر علیه‌السلام، بار دوم صورت بر صورت غلام خود «أسلم بن عَمرو» و بار سوم صورت بر صورت غلام حرث سلمانی به نام «واضح». این دو غلام از کرامت امام علیه‌السلام مسرور گشتند و کلامشان این بود: «مَن مِثلي و ابنُ رسولِ الله واضعٌ خدَّه علی خدّي»؛ کیست که به مقام من برسد و ببیند فرزند پیامبر (صلی الله علیه وآله) صورت به صورت من نهاده است؟» یکسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت در دین ما سیه نکند فرق با سپید 🔺ثار الله؛ ص309/ لهوف؛ ص114/ابصار العین؛ ص54و85 @zanjani_net
🔻 توسّل به حضرت اباالفضل علیه السلام آیت‌الله‌ العظمی شبیری زنجانی: حاج میرزا فخرالدین فرزند آسیّد علی جزایری است که از علمای درجه اول تهران بود. او شاگرد حاج شیخ عبد الکریم حائری و در تحلیل مسائل اجتماعی خیلی قوی بود. مرحوم حاج میرزا فخرالدین جزایری نقل می‌کرد: یک وقت ناراحتی چشم پیدا کردم. پیش دکتر امین الملک (که زمانی وزیر بهداری بود) رفتم. وی متخصّص چشم و اوّلین چشم پزشک تهران بود و بعداً به دکتر مرزبان لقب پیدا کرد. دکتر امین الملک چشمم را عمل کرد. حاج میرزا فخرالدین می‌گفت: من از حاج آقا جمال اصفهانی (برادر حاج آقا نورالله و آقا نجفی اصفهانی) شنیده بودم که خواندن این ابیات برای توسّل خیلی مؤثر است: ای ماه بنی هاشم خورشید لقا عباس ای نور دل حیدر شمع شهدا عباس ازمحنت ودرد وغم ما رو به تو آوردیم دست من مسکین گیر از بهرخدا عباس در میان اهل دعا معروف است که این شعر تأثیر فوق العاده‌ای دارد اگر چه از نظر شعری ارزش چندانی ندارد. این شعر را خواندم و خوابیدم. در خواب به من گفتند که به «حاج شیخ» هم متوسّل شوید. «حاج شیخ» در اصطلاح ما به حاج شیخ عبدالکریم حائری (مؤسس حوزه) اطلاق می شد. از خواب بیدار شدم و فاتحه‌ای برای آقای حاج شیخ خواندم و دوباره خوابیدم. در خواب دیدم: در دریا افتاده‌ام و درحال غرق شدن هستم. شخصی بیرون آب بود. به من فرمود: دستت را به من بده و اشاره کرد و مرا نجات داد. از او پرسیدم: شما کیستید؟ فرمود: عباس! این واقعه همان شبی واقع شد که من چشمم را عمل کردم. فردا دکتر امین الملک چشمم را معاینه کرد و گفت: آقا سیّد، معجزه کردی؟! گفتم چطور؟ گفت: آن چشمی که من دیده بودم و عمل کردم، چشم نبود. چه اتفاقی افتاده؟ گفتم: بله، معجزه شده است و ماجرای توسّلم به حضرت اباالفضل علیه السلام را برایش نقل کردم. 📚جرعه ای از دریا؛ ج۳؛ ص۵۷۵ --- 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 عزاداری آیت الله العظمی شبیری زنجانی در مجلس عزای ظهر عاشورا (محرم ۱۳۹۸ _ دفتر معظم له) @zanjani‌_net