eitaa logo
مرکز فقهی امام محمدباقر علیه‌السلام
535 دنبال‌کننده
437 عکس
52 ویدیو
4 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۸ ذی‌القعده سالروز ارتحال حاج میرزا ابوالحسن انگجی(م ۱۳۵۷ه‍.ق) حافظه فوق‌العاده آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: حاج میرزا ابوالحسن انگجی حافظه عجیبی داشت و فقه را مستحضر بود و هر مسأله‌ای از او می‌پرسیدند، مدارک در نظرش بود و فوراً پاسخ می‌داد. امّا از نظر علمی در سطح اعلا نبود. ایشان رساله‌ای در باب حج نوشته و نسخه آن نزد پسر بزرگش بود. آن را گرفتم و نگاه کردم، دیدم مطالب آن معمولی است و مشتمل بر نکات دقیقی نیست. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۴۲۶ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰نقد و نظر ✅ دو استثناء از جواب سلام 🔸سلام کردن مستحب، ولی جواب سلام، واجب است و فقها در این مسأله اختلافی ندارند. خداوند در آیه 86 سوره نساء می‌فرماید: «وَ إِذٰا حُيِّيتُمْ بِتَحِيَّةٍ فَحَيُّوا بِأَحْسَنَ مِنْهٰا أَوْ رُدُّوهٰا» ؛ هرگاه به شما تحیّت گویند، پاسخ آن را بهتر از آن بدهید؛ یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گویید! خداوند حساب همه چیز را دارد. مصباح المنیر، اصل تحیّت را دعای برای زندگی معنا می‌کند و سلام کردن را از این باب، یکی از مصادیق دعا می‌داند. فقها از این آیه، وجوب جواب سلام را استنباط نموده‌اند. ضمن آنکه در روایت نبوی شریف آمده است که سلام کردن مستحب، و پاسخ آن واجب است. 🔹وجوب این حکم استثنائی نداشته و حتی بر نمازگزاری که در حال اقامه نماز است نیز واجب است که جواب سلام را بدهد و این جواب، اختصاص به صیغه خاصی ندارد؛ بلکه فردی که به او سلام شده است، می‎‌تواند به هر صیغه‌ای جواب بدهد. اما در عین حال، دو استثناء برای این حکم ذکر شده است که در ادامه بدان می‌پردازیم: 1️⃣اختصاص جواب سلام به صیغه خاص 2️⃣جواب سلام در نماز 💠 تفصیل بحث را اینجا بخوانید: 👉https://b2n.ir/m93828 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔅نگاهی به آخرین شماره «پژوهش‌های فقهی» عناوین مقالات: «کاوشی نو در ماهیت دیه از منظر فقه اسلامی» «قلمرو نظارت حاکم بر قاضی تحکیم (داور) در فقه و حقوق موضوعه» «بررسی تطبیقی مشروعیت حیل ربا در مذاهب اسلامی» «اندازه‌های شرعی، تطبیق دقیق یا تسهیل در تطبیق؟» «بازخوانی نگاه سلفیان به اجتهاد و تقلید» «رویکردی فقهی راجع به استرداد هدایای همسران» «بررسی حقوق مصرف‌کنندگان در فقه امامیه با نگرشی اجمالی به نقش سازمان تعزیرات حکومتی» متن کامل خبر را اینجا بخوانید: https://b2n.ir/n63063 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۱ ذی‌القعده سالروز ارتحال آیت‌الله سید یونس اردبیلی(۱۳۷۷ ه‍.ق) استخاره برای اقامت نماز جماعت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آسید یونس اردبیلی ساکن مشهد بود. وی شاگرد مرحوم آخوند و از مراجع بود. ایشان خیلی باصفا بود. مرحوم حاج آقای والد می‌فرمود: یک بار در نماز ایشان شرکت کردم. آسید یونس به من گفت: شما یک استخاره برای من بگیرید. استخاره کردم و گفتم: استخاره بد است. آسید یونس گفت: آقا، می‌خواستم شما امامت کنید ولی استخاره بد آمد! ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۵۷۸ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔰 نقد و نظر ✅حکم زوجیّت بعد از اسلام زوجه- بخش اول 🔸درباره بقا و انفساخ زوجیت زن کافره‌ای که اسلام آورده روایات متعارضی وارد شده است که از برخی استفاده می‌شود که نکاح این زن منفسخ می‌شود، و در مقابل، روایاتی است که از آنها استفاده می‌شود که اگر ذمّی عقدی کرد و زنش مسلمان شد، این عقد باقی است و لو تا آخر به کفر خودش باقی بماند. در این نوشتار بعد از ذکر روایات دالّ بر بقای زوجیت و روایات دال بر انفساخ، و بیان فقدان وجه جمع بین روایات، به بررسی مرجّحات پرداخته می‌‎شود و در نتیجه انفساخ را موافق شهرت قدمایی دانسته و روایات دیگر را موافق تقیه می‌دانیم. 1️⃣ روایات دالّ بر بقای نکاح با اسلام زوجه مرسلۀ ابن أبی عمیر: «عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ [علیه السلام] قَالَ: «إِنَّ أَهْلَ الْكِتَابِ وَ جَمِیعَ مَنْ لَهُ ذِمَّةٌ إِذَا أَسْلَمَ أَحَدُ الزَّوْجَيْنِ فَهُمَا عَلَی نِكَاحِهِمَا وَ لَيْسَ لَهُ أَنْ يُخْرِجَهَا مِنْ دَارِ الْإِسْلَامِ إِلَی غَيْرِهَا وَ لَا يَبِیتَ مَعَهَا وَ لَكِنَّهُ يَأْتِیهَا بِالنَّهَار... ». 2️⃣ روایات دالّ بر انفساخ عقد صحیحه عبدالله بن سنان: «إِذَا أَسْلَمَت امْرَأَةٌ وَ زَوْجُهَا عَلَی غَيْرِ الْإِسْلَامِ فُرِّقَ بَيْنَهُمَا» 🔹 وجوه سه گانه جمع بین روایات و بررسی آنها را در لینک زیر دنبال نمایید: 👉 https://b2n.ir/z56734 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲۷ ذی القعده سالروز ارتحال آقا ضیاء الدین عراقی (م ۱۳۶۱ه‍.ق) بیان بی نظیر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: مرحوم والد موقعی که برای زیارت به نجف رفت، ظاهراً در درس آقا ضیاء عراقی شرکت کرد. می‌فرمود: من دو نفر را دیدم که از نظر بیان نظیر نداشتند: یکی آقاضیاء عراقی و دیگری آسید محمدصادق خاتون‌آبادی (م ۱۳۴۸ه‍.ق). ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۴۲۸ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۲ ذی الحجة رحلت آیت الله العظمی حاج سید محمد محقق داماد (م ۱۳۸۸ هـ.ق) آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: در درس مرحوم آقای داماد طلبه‌های ممتاز شرکت می‌کردند. علّتش ویژگی‌هایی بود که در خود مرحوم آقای داماد و درسش بود: یکی این‌که رئیس نبود و لذا مطامع غیرعلمی در میان نبود تا شخص برای آنها در درس وی حاضر شود. افراد صرفاً برای استفاده علمی در درس وی حاضر می‌شدند. از طرفی آقای داماد بیان خیلی روشنی نداشت و خیلی احتیاج به مقدمات مطویّه داشت و لازم بود طلبه مقدّمات دیگری برای فهم مطالب در ذهن داشته باشد. از طرف دیگر مطالب ایشان نوعاً مشکل بود، چون دقیق‌النظر بود. در میان شاگردان درس آقای داماد، آقای بهشتی از شاگردان درجه یک وی بود. آقای مطهری که قبل از او در درس آقای داماد شرکت می‌کرد، او هم درجه یک بود. آسید موسی صدر هم درجه یک بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۳، ص ۵۲۲ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۳ ذی الحجة میرزا محمد تقی شیرازی (میرزای دوم) / (م ۱۳۳۸ هـ.ق) مجسمه فکر آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: آقای حاج آقا عزّالدین زنجانی می‌گفت: آسید کاظم عصّار که در دقت نظر ممتاز بود و کمتر کسی را به علمیت قبول داشت، راجع به آمیرزا محمد تقی شیرازی می‌فرمود: ایشان مجسّمه فکر بود. جرعه‌ای از دریا، ج۲، ص ۴۵۵ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
۵ ذی الحجة سالروز ارتحال آیت الله شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (م ۱۳۶۱هـ.ق) عرفیِ محض آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی: حاشيه مكاسب آشيخ محمد حسين عرفى نيست، ولى از آقاى آشیخ نصرالله خلخالى شنيدم: آقاى ميلانى جلسه استفتايى را بر عهده آشيخ محمد حسين گذاشته بود. در آن جلسه استفتا مرحوم آشيخ محمد حسين عرفىِ محض بود! آشيخ محمد حسينِ كتابها، غير از آشيخ محمد حسينِ جواب استفتا بود. از آقاى طباطبايى شنيدم كه مى‏فرمود: مقام ثبوت آقاى آشيخ محمد حسين در اصول، اقواى از مقام اثبات ايشان بود و در فلسفه بر عكس بود. ▪️جرعه‌ای از دریا، ج۲، ص ۵۲۲ —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
🔸 نخستین مدرسه تابستانه بین المللی دین و سلامت 🔹 موضوع روش شناسی مطالعات دین و سلامت ♦️ با اعطاء گواهینامه معتبر با حضور اساتید معظم و برجسته حوزه و دانشگاه ✅ استادان: عندلیب همدانی عبدالهادی مسعودی سیدمحمدکاظم طباطبایی مجتبی الهی خراسانی پروفسور هارولد کوینینگ دکتر وحدتی شبیری دکتر محمد علی قاسمی دکتر یحیی میرحسینی دکتر حامد آرضایی دکتر محمد باعزم 🗓 زمان: ۹ الی ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ مشهد مقدس ♦️ به صورت حضوری و آنلاین ✅ ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر: https://b2n.ir/p70340 ┈┈•✾•🍀🌺🍀•✾•┈┈ ❇️ هیئت اندیشه ورز دین، سلامت و سبک زندگی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان @salamngo www.salamngo.ir
🔰 نقد و نظر ✅حکم زوجیّت بعد از اسلام زوجه- بخش دوم 🔸در نوشتار سابق بیان شد که درباره بقا و انفساخ زوجیت زن کافره‌ای که اسلام آورده روایاتی وارد شده است که با یکدیگر معارض‌اند و وجوه جمع‌هایی که برای آنها ذکر شده صحیح نیست؛ لذا باید به دنبال مرجحی برای ترجیح یک دسته از این روایات بر دسته دیگر باشیم. در ادامه به بررسی مرجحات پرداخته می شود تا نظر مختار در مسأله روشن شود. 1️⃣مرجحیت شهرت فتوایی شاید شهرت فتوایی مرجح روایات دسته اول باشد؛ چون ملاک شهرت در ترجیح خبرین متعارضین، شهرت بین قدماء و اصحاب ائمه علیهم السلام است. ولی به نظر می‏‌رسد که نتوان با شهرت هیچ یک از دو دسته روایات را ترجیح داد؛ زیرا هر چند از کلام شیخ مفید در این دو کتاب فهمیده می‌‏شود که شهرت با قائلین به بقاء عقد است، ولی در مقابل، شیخ طوسی در خلاف ادعای اجماع بر انفساخ النکاح بعد از خروج زن از عدّه و عدم اسلام زوج نموده است. لذا چون نمی‏‌دانیم که هر کدام، چه کسانی را معیار قرار داده‏‌اند و قول آنها را بدین صورت که فتوا و نظریه امامیه چنین است نقل نموده‌‏اند- گاهی در محیط یکی از اینها چیزی مشتهر است ودر محیط دیگری چیز دیگری مشتهر است - نمی‏‌توانیم به شهرت بین اصحاب ائمه‏ علیهم السلام در یکی از طرفین به عنوان مرجح دست پیدا نماییم. 2️⃣مرجحیت مخالفت با عامه ممکن است روایات بقاء عقد که مستند شیخ طوسی و مختار شیخ مفید بود را با مخالفت با عامه ترجیح بدهیم؛ زیرا هیچ کس از عامه قائل به چنین قولی نیست، ولی به مضمون روایت منصور بن حازم مبنی بر رعایت عدّه، خیلی از عامه قائل هستند. 3️⃣ مرجحیت موافقت با کتاب 🔹تفصیل بحث مرجحات و مختار در مسأله را اینجا بخوانید: 👉 https://b2n.ir/q00257 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi
تحقیق جدید «عیون اخبار الرضا» منتشر شد 🔆ویژگی‌های این تحقیق: 🔹در این تحقیق از ۹ نسخه خطی استفاده شده‌ است که تحریر سال‏های ۵۷۵، ۶۷۶، ۹۵۷، ۹۹۰، ۸۸۱، و قرن ۱۱ بوده است. 🔸نسخه اصل این تحقیق، نسخه کتابخانه آستان قدس رضوی است که در سال ۹۵۷ نوشته شده و توسط پدر شیخ بهایی تصحیح شده است. 🔹در این کتاب ۹۶۷ روایت نقل شده در آخر کتاب فهرست مصادر تحقیق بیان شده که بیش از ۱۴۰ مصدر بیان گردیده است. 👉 https://b2n.ir/r63397 —— 🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام @mfeqhi