🔰یادداشت محقق
✅ اثبات سقط در طریق «ابن ابی عمیر عن بکیر» در مشیخه صدوق
📖در تهذیب، من لایحضر الفقیه و بصائر الدرجات روایاتی یافت می شود که ابن ابی عمیر از بکیر نقل کرده است، همچنین مرحوم صدوق در مشیخه فقیه می گوید که ابن ابی عمیر کتاب بکیر را روایت کرده است. بر اساس این قرائن ادعا شده که ابن أبی عمیر، بکیر را درک کرده است. در این نوشتار درصدد رد این ادعا و توجیه قرائن ادعا شده هستیم.
❎ ابن ابی عمیر از بکیر در سه جا نقل روایت دارد که به نظر خللی در سند است و می توان ادعای محرف بودن کرد. این موارد در ذیل شمارش شده و به وجه تحریف آن اشاره می شود:
🖌 این سه مورد را اینجا بخوانید:
👉 B2n.ir/e25093
#یادداشت_محقق
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
8.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گوشهای از این نشست
هدایت شده از انتشارات مرکز فقهی امام محمّدباقر (علیهالسلام)
📸حضور مرکز فقهی امام محمدباقر عليهالسلام در دومین نمایشگاه تخصصی کتاب «#پژوهشهای_فقهی» (با حضور مراکز تخصصی فقهی)
📆زمان بازدید:
٢٣ تا ٢٩ آذر ١۴٠٢، ساعت ١۴ تا ٢٠
┄┅═══❀🎁❀═══┅┄
تمامی آثار مرکز در این نمایشگاه، با ٢٠% تا ۵٠% تخفیف برای علاقهمندان ارائه میشود.
┄┅═══❀🎁❀═══┅┄
📍آدرس:
#قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه ٢-
┄┅═══❀📚❀═══┅┄
🆔@zanjanibooks
🔗https://m-feqhi.ir
🔗https://zanjani.ir
🌐http://appless.ir/new/T6p
📥ثبت سفارش:
🆔@hashemzirak
#کتاب
#زنجان
#نمایشگاه
#انتشارات
#آیت_الله_شبیری_زنجانی
#نشست_علمی
#ویژه_مقطع_سطح
شماره 1
نشست علمی با موضوع:
در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الاصول
🎤 ارائه توسط استاد معظم حضرت آیت الله سیّد محمد جواد شبیری زنجانی «دامت برکاته»
📆زمان: چهارشنبه 6 دی ماه 1402
⏱ساعت 10:00 صبح
🔷مکان: بلوار معلم کوچه 21، مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام
🌐پخش زنده از طریق کانال نشست و گزارشات علمی در ایتا
🆔 @neshast_mfemb
┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄
🆔 @pajoohesh_mfeb
❇️ گزارش نشست علمی «در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الأصول»
🔹نشست علمی «در جستجوی صحیح ترین نسخه فرائد الأصول» صبح روز چهارشنبه 6 دیماه 1402 در مدرسۀ فقهی عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام برگزار شد. در این نشست استاد معظم آیتالله حاج سید محمد جواد شبیری زنجانی به ایراد سخن پرداخت.
🔸آیتالله سید محمدجواد شبیری با اشاره به مقالۀ «تصحیح و راهکارهای آن (با نگاه به دو تصحیح کتاب مکاسب)» که در شصت و یکمین شمارۀ مجلۀ آینۀ پژوهش منتشر شده است، به تفاوت سه مفهوم تصحیح، ویراستاری و تحریر پرداخت و تأکید کرد که تصحیح به دنبال یافتن نزدیکترین نسخه به مؤلف است. البته گاهی تصحیح به معنای لغوی به کار میرود؛ چنانچه در مورد اسناد روایات اینگونه است، ولی در مورد کتب اینطور نیست.
🔹 اگر ما مطلبی را صحیح بدانیم، برای نسبت دادن آن به مؤلف کافی نیست. تصحیح، به دنبال تصحیح درست کردن اغلاط مؤلف نیست؛ بلکه به دنبال تصحیح ناسخان است.
🔸 صحیح ترین نسخۀ رسائل نسخهای است که به آخرین تصحیحات خود شیخ نزدیک باشد.
🔹 در مورد رسائل، دو چاپ در دسترس است؛ یکی چاپ جامعه مدرسین که اختلاف نسخه را نقل نمیکند و دیگری چاپ مجمع الفکر که بنا بر آنچه که در مقدمه آمده، هفت نسخه را مد نظر قرار داده و در پاورقی به اختلاف نسخ اشاره میشود که این کار خوبی است.
🔸 شیخ انصاری پس از انتشار قطع و ظن، تغییرات فراوانی در این بخش ایجاد نمود و میتوانیم به دو تحریر قائل شویم. برای ارزیابی نسخ، کاری که انجام دادم این است که نسخه بدلهایی که در حاشیه هست را مقایسه کردم.
👈 ادامۀ نکات استاد معظم را دربارۀ نسخ رسائل، اینجا بخوانید:
B2n.ir/k66328
#خبرنامه_پژوهشی
---
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi