📌 فرصتی برای بازخوانی اندیشۀ بزرگان
در فرصت ماه مبارک رمضان نگاهی داشته باشیم به مباحث مطرح شده در درس خارج «کتاب الصوم» آیتالله العظمی شبیری زنجانی(حفظه الله)
سال نخست: 1386-1387
1. بررسی مفهوم ضروریات دین: جلسات 1-7
2. اقسام صوم: جلسات 7-8
3. تعزیر افطار: جلسات 9-13
4. نیت صوم(قصد قربت - قصد عنوان - قصد اوصاف): جلسات 14-66
5. مفطرات صوم (اکل و شرب): جلسات 67-71
6. مفطرات صوم(مختصرات): جلسات 72-73
7. مفطرات صوم(بلع آب دهان و بلع خلط سر و سینه): جلسۀ 74
8. مفطرات صوم (بلع خِلط سر و سینه - وصول به جوف): جلسات 75-76
9. مفطرات صوم (جماع): جلسات 77-88
10. مفطرات صوم (استمناء): جلسات 88-100
11. مفطرات صوم (تعمد کذب بر خدای متعال و رسول و ائمه علیهم السلام): جلسات 101-106
12. مفطرات صوم (ایصال غبار غلیظ به حلق): جلسات 107-110
برای دسترسی به این دروس، روی لینک زیر کلیک کنید:
https://eshia.ir/Feqh/Archive/Shobeiry/Feqh/86
#بازخوانی
#صوم
_____
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
سال دوم: 1387-1388
1. مفطرات صوم (ارتماس در آب): جلسات 111-127
2. مفطرات صوم (بقای بر جنابت عمداً تا طلوع فجر): جلسات 128-132
3. بقای بر جنابت در روزۀ مستحبی: جلسات 132-134
4. بقای غیرعمدی بر جنابت تا طلوع فجر صادق: جلسۀ 135
5. اجناب قبل از طلوع فجر: جلسات 136-138
6. مفطرات صوم (تعمد در بقاء بر حیض و نفاس تا طلوع فجر صادق): جلسات 140-165
7. مفطرات صوم (احتقان): جلسات 166-169
8. مفطرات صوم (تعمد قی کردن) : جلسات 170-178
9. أحکام المفطرات (شرطیت عمد در بطلان روزه به وسیلۀ مفطرات - تعمد در مفطرات): جلسات 179-186
10. أحکام المفطرات (شرطیت اختیار در بطلان روزه به وسیله مفطرات): جلسات 187-194
11. أحکام المفطرات (فروع دارای شبهه لزوم مراعات در صوم) - افعال مباح روزه دار: جلسات 195-196
12. افعال مباح روزه دار (جویدن سقـز و بلعیدن طعم آن): جلسات 197-198
13. افعال مباح روزه دار (فرو رفتن زن تا کمـر در آب - ریختن روغن در گوش): جلسۀ 199
14. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره: جلسات 200-203
15. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - موارد وجوب کفاره در صوم - کفاره افطار ماه مبارک رمضان: جلسات 204-208
16. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - موارد وجوب کفاره در صوم - کفاره افطار قضای ماه مبارک رمضان: جلسات 209-212
17. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - موارد وجوب کفاره در صوم - کفاره صوم نذر معین: جلسات 213-215
18. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - موارد وجوب کفاره در صوم - کفاره صوم اعتکاف: جلسات 216-217
19. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - تکرر موجب کفاره - کفاره جمع: جلسات 217-218
20. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - کفاره جمع - تکرر مفطر به جماع و غیر جماع و به افطار به حلال و حرام: جلسات 219-220
21. فروع شک در کفاره: جلسات 220
22. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - کفاره افطار ذوی الاعذار قبل از بروز عذر: جلسۀ 221
23. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - کفاره افطار ذوی الاعذار قبل از بروز عذر - کفاره افطار در یوم الشک - کفاره جماع با زوجه در ماه مبارک در حال اکراه و اختیار زوجه یا زوج: جلسات 222-227
24. اکراه زوجه توسط زوج در سایر مفطرات(غیر از جماع) : جلسۀ 224
برای دسترسی به این دروس، روی لینک زیر کلیک کنید:
https://eshia.ir/Feqh/Archive/Shobeiry/Feqh/87
#بازخوانی
#صوم
_____
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
سال سوم: 1388-1389
1. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - کفاره در صورت عجز از خصال ثلاث: جلسات 228-236
2. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - جواز و عدم جواز تبرع به کفاره از حی: جلسات 237-238
3. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - جواز و عدم جواز تبرع به کفاره از حی - واجب فوری یا موسع بودن کفاره: جلسۀ 239
4. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - واجب فوری یا موسع بودن کفاره - مصرف کفاره اطعام: جلسۀ 240
5. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - مصرف کفاره اطعام: جلسات 241-247
6. موجبات قضاء و کفاره مفطرات مذکوره - سفر در ماه مبارک رمضان: جلسات 248-252
7. موارد وجوب قضاء بدون کفاره - انجام مفطر قبل از مراعات فجر: جلسات 253-257
8. موارد وجوب قضاء بدون کفاره - افطار بر اساس اعتماد به قول مخبر قبل از کشف خلاف - اکل با وجود خبر مخبر به فجر به خاطر عدم اطمینان به صدق و مطابقت با واقع: جلسات 258
9. موارد وجوب قضاء بدون کفاره - اکل با وجود خبر مخبر به فجر به خاطر عدم اطمینان به صدق و مطابقت با واقع - افطار در اثر اعتماد به خبر دخول لیل و کشف خلاف بعد از افطار: جلسات 259
10. موارد وجوب قضاء بدون کفاره - افطار در اثر اعتماد به خبر دخول لیل و کشف خلاف بعد از افطار: جلسات 260-264
11. موارد وجوب قضاء بدون کفاره - قطع به دخول لیل در اثر تاریکی هوا و کشف خلاف بعد از افطار - اکل و شرب در صورت شک در طلوع فجر: جلسات 265-266
12. موارد وجوب قضاء بدون کفاره - قطع به دخول لیل در اثر تاریکی هوا و کشف خلاف بعد از افطار - اکل و شرب در صورت شک در طلوع فجر - جواز ارتکاب مفطر تا زمانی که علم به طلوع فجر و شهادت بینه حاصل نشده باشد و عدم جواز در شک در غروب: جلسۀ 267
13. موارد وجوب قضاء بدون کفاره - قطع به دخول لیل در اثر تاریکی هوا و کشف خلاف بعد از افطار - جواز ارتکاب مفطر تا زمانی که علم به طلوع فجر و شهادت بینه حاصل نشده باشد و عدم جواز در شک در غروب - مضمضه و استنشاق غیر از موارد مطلوبیت: جلسۀ268
14. موارد وجوب قضاء بدون کفاره -مضمضه و استنشاق غیر از موارد مطلوبیت: جلسات 269-271
15. موارد وجوب قضاء بدون کفاره - فروع مضمضه: جلسۀ 272
16. موارد وجوب قضاء بدون کفاره - فروع مضمضه - حکم مضمضه در وضو و غسل - مضمضه با علم به ورود به جوف: جلسۀ 273
17. زمان صحت روزه - اول وقت افطار - امساک مقدّمی در آغاز و پایان: جلسۀ 274
18. زمان صحت روزه - اول وقت افطار - امساک مقدّمی در آغاز و پایان - شرائط صحت روزه - شرطیت اسلام و ایمان: جلسات 275-277
برای دسترسی به این دروس، روی لینک زیر کلیک کنید:
https://eshia.ir/Feqh/Archive/Shobeiry/Feqh/88
#بازخوانی
#صوم
_____
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
سال چهارم: 1389-1390
1. موارد جواز افطار روزه ماه مبارک رمضان - شیخ و شیخه: جلسات 360-365
2. موارد جواز افطار روزه ماه مبارک رمضان - شیخ و شیخه - مقدار و نوع پرداخت فدیه: جلسات 366-367
3. موارد جواز افطار روزه ماه مبارک رمضان - شیخ و شیخه - مقدار و نوع پرداخت فدیه - بررسی جواز روزه با مشقت: جلسات 368-369
4. موارد جواز افطار روزه ماه مبارک رمضان - شیخ و شیخه - قضاء روزه برای شیخ و شیخه در فرض تمکن: جلسات 370-374
5. موارد جواز افطار روزه ماه مبارک رمضان - ذو العطاش – قضای روزه برای ذو العطاش: جلسات 375-378
6. موارد جواز افطار روزه ماه مبارک رمضان - ذو العطاش – قضای روزه برای ذو العطاش- مقدار شرب: جلسات 379-380
7. موارد جواز افطار روزه ماه مبارک رمضان - حامل مقرب - مرضعه قلیل اللبن: جلسات 380-386
8. طرق اثبات هلال – رؤیت خود مکلف – شیاع – بینه : جلسۀ 387
9. طرق اثبات هلال – اعتبار شهادت عدلین: جلسات 388-396
10. طرق اثبات هلال – طریقیت شیاع برای اثبات هلال: جلسات 397-400
11. طرق اثبات هلال – شهادت عدلین – اختلاف شاهدین عدلین در کیفیت شهادت: جلسات 401-402
12. طرق اثبات هلال – شهادت عدلین – اختلاف در بینه: جلسۀ 403
13. طرق اثبات هلال – شهادت عدلین – اختلاف در بینه- عدم اعتبار شهادت بانوان: جلسات 404-405
14. طرق اثبات هلال – اعتبار یا عدم اعتبار حکم حاکم در اثبات هلال رمضان: جلسات 406-417
15. طرق اثبات هلال – رؤیت تطویقی هلال: جلسلا 417-422
16. طرق اثبات هلال - اعتبار رؤیت در حجیت شهادت عدلین - قضاء صوم ترک شده پس از اثبات هلال - نفوذ حکم حاکم به ثبوت ماه نسبت به اعم از مقلدین و سایر حکام - رؤیت هلال در شهر دیگر: جلسۀ 422
17. طرق اثبات هلال - رؤیت هلال در شهر دیگر- جلسات 423-425
18. طرق اثبات هلال - رؤیت هلال در شهر دیگر - اعتماد به تلگراف - حکم یوم الشک - پوشیده ماندن ماه در چندین ماه متوالی: جلسۀ 426
19. طرق اثبات هلال - اسیر و محبوس غیر متمکن از علم به هلال: جلسات 427-440
20. طرق اثبات هلال - مشتبه شدن ماه رمضان و ماه منذور الصوم در بین دو یا سه ماه - نماز و روزه در مثل قطبین: جلسۀ 441
21. احکام قضاء - شرطیت بلوغ در وجوب قضاء صوم: جلسات 442-444
22. احکام قضاء - شرطیت عدم جنون و عدم اغماء: جلسات 444-446
23. احکام قضاء - شرطیت اسلام در وجوب قضاء صوم: جلسات 447-448
24. احکام قضاء - قضاء صوم مرتد: جلسات 449-452
25. احکام قضاء - قضاء صوم در صورت سکر - قضاء صوم مخالف : جلسۀ 452
26. احکام قضاء - قضاء صوم مخالف - قضاء صوم نائم - تردید بین اقل و اکثر در قضای روزه: جلسۀ 453
27. احکام قضاء - تردید بین اقل و اکثر در قضای روزه: جلسات 454-457
28. احکام قضاء - فوریت و تتابع در قضا: جلسات 457-459
29. احکام قضاء -تعیین و ترتیب ایام در قضا: جلسۀ 459-460
30. احکام قضاء - فوریت و تتابع در قضا - تعیین و ترتیب ایام در قضاء: جلسات 459-460
31. احکام قضاء - تبیّن فراغ ذمه پس از قصد قضای صوم: جلسۀ 461
32. احکام قضاء - قضاء صوم فوت شده از میت: جلسات 462-464
33. احکام قضاء - قضای صوم در صورت استمرار عذر: جلسات 464-470
34. احکام قضاء - وجوب انجام قضا صوم تا پیش از رمضان سال آینده: جلسۀ 471
35. احکام قضاء - وجوب قضاء روزه های فوت شده بخاطر عذر، بر ولی میت: جلسات 471-479
36. احکام قضاء - شک ولی در اشتغال ذمه میت - وصیت میّت به استیجار صوم و صلاة - جهل ولی به مقدار روزه قضاء شده میت: جلسۀ 480
37. احکام قضاء - جهل ولی به مقدار روزه قضاء شده میت - وجوب قضاء تمام روزههای فوت شده میّت بر ولیّ: جلسۀ 483
38. احکام قضاء - افطار بعد از زوال در قضاء ماه رمضان: جلسات 484-488
👈 برای دسترسی به این دروس، روی لینک زیر کلیک کنید:
https://eshia.ir/Feqh/Archive/Shobeiry/Feqh/90
#بازخوانی
#صوم
_
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
سال پنجم 1390-1391
1. صوم کفاره - موارد وجوب کفاره صوم - وجوب صوم به همراه امر دیگر - کفاره قتل عمدی: جلسات 489-490
2. صوم کفاره - موارد وجوب کفاره صوم - وجوب روزه در صورت عجز از امر دیگر - کفارهی ظهار - کفاره قتل خطأیی- کفاره یمین: جلسۀ 491
3. صوم کفاره - موارد وجوب کفاره صوم - وجوب روزه در صورت عجز از امر دیگر - کفاره یمین - کفاره صید در حال احرام: جلسۀ 492
4. صوم کفاره - موارد وجوب کفاره صوم - وجوب روزه در صورت عجز از امر دیگر - کفاره افاضه از عرفات قبل از غروب- کفاره خراشیدن صورت و جزّ (کَندن) مو: جلسۀ 493
5. صوم کفاره - موارد وجوب کفاره صوم - وجوب روزه در صورت عجز از امر دیگر - کفاره صید در حال احرام: جلسات 494-495
6. صوم کفاره - موارد وجوب کفاره صوم - روزه تخییری - کفاره افطار ماه رمضان: جلسۀ 496
7. صوم کفاره - موارد وجوب کفاره صوم - روزه تخییری - کفاره اعتکاف: جلسات 496-498
8. صوم کفاره - موارد وجوب کفاره صوم - روزه تخییری – حنث نذر: جلسات 498-504
9. صوم کفاره - موارد وجوب کفاره صوم - روزه تخییری - کفاره حلق رأس در حال احرام: جلسۀ 505
10. صوم کفاره - تتابع شهرین در کفاره ماه رمضان: جلسات 506-511
11. صوم کفاره - تتابع شهرین در کفاره ماه رمضان - تتابع در نذر روزه: جلسات 512-515
12. صوم کفاره - تتابع شهرین در کفاره ماه رمضان - مستثنیات تتابع روزه: جلسات 515-525
13. صوم کفاره - تتابع شهرین در کفاره ماه رمضان - قطع کردن تتابع در کفاره به واسطه عذر: جلسات 526- 529
14. صوم کفاره - تتابع شهرین در کفاره ماه رمضان - وجوب تتابع در ۳۱ روز از شصت روز کفاره و جواز تفریق در مابقی: جلسات 529-530
15. صوم کفاره - تتابع شهرین در کفاره ماه رمضان - صحت روزه های کفاره ای که به جهت قطع غیر مجاز تتابع باید استیناف شوند: جلسۀ 531
16. اقسام صوم - صوم مکروه - صوم یوم عاشورا: جلسات 532-535
17. اقسام صوم - وجوب روزه بر کسی که نماز عشاء او قضاء شده: جلسات 535-536
18. اقسام صوم - صوم مکروه - صوم یوم عرفه: جلسۀ 537
19. اقسام صوم - صوم مکروه - روزه مهمان بدون اذن میزبان: جلسات 537-542
20. اقسام صوم - صوم حرام - صوم ایام تشریق: جلسات 542-546
21. اقسام صوم - صوم حرام - صوم یوم الشک - صوم نذر معصیت: جلسۀ 545
22. اقسام صوم - صوم حرام - روزه سکوت و روزه وصال: جلسۀ 546
23. اقسام صوم - صوم حرام - روزه زوجه در صورت مزاحت با حق زوج - روزه فرزند و ایذای والدین - روزه مریض: جلسۀ 547
24. اقسام صوم - صوم حرام - صوم الدهر - امساک تادبی: جلسۀ 548
👈 برای دسترسی به این دروس، روی لینک زیر کلیک کنید:
https://eshia.ir/Feqh/Archive/Shobeiry/Feqh/91
#بازخوانی
#صوم
_
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔸از این فرصت برای اصلاح بین مؤمنان استفاده نماییم و تلاش کنیم که دلها به هم نزدیکتر شود.
به شکرانۀ این شادی، سهمی را هم برای فقرا و نیازمندان در نظر بگیریم که رسیدگی به امور فقرا از عبادات تراز اول است.
@zanjani_net
هدایت شده از مدرس فقهی امام محمد باقر علیهالسلام
❓«صله رحم» دقیقاً چیست؟
🌿 یکی از اعمالی که در آیات و روایات بر آن تأکید فراوان شده است و برای آن آثار و برکات بسیاری در دنیا و آخرت شمرده شده است، «صله رحم» است.🌿
🔹در روایتی به نقل از حضرت امام صادق علیهالسلام آمده است:
«به ارحامت رسیدگی کن، حتی اگر شده با نوشاندن جرعهای آب! و برترین چیزی که میتوان با آن به ارحام رسیدگی کرد، جلوگیری از آزار رساندن به آنان است. رسیدگی به ارحام، موجب فراموشیِ (به تعویق افتادن) زمان مرگ و جلبِ محبت خانواده میشود.
❓اما آیا معنایی که امروزه درباره صله ارحام رایج شده است، معنای دقیق و کاملی است یا بایست برای آن، معنایی وسیعتر یافت؟
✍️ پاسخ این سؤال را از کلام آیتالله العظمی شبیری زنجانی مدظلهالعالی بیاموزیم:
الآن صله رحم را خیلیها معنا میکنند به پیوند با خویشاوندان. در حالیکه کسیکه یک قدری دقت کند در موارد استعمال صله رحم، میفهمد که صله رحم به معنای رسیدگی به خویشاوند هست و پیوند و دیدوبازدیدها به عنوان یک مصداق برای این رسیدگی، یعنی در واقع یک نوع رسیدگی روحی است و احیاناً یک نوع دید و بازدید باعث آزار طرف شود اذیت شود اصلاً صله نیست.
«صله» یعنی رسیدگی به خویشاوند. فرض کنید که گاهی اوقات مثلاً یک خویشاوندی داریم که به خاطر بیماری خاصی که دارد، کسی مایل نیست او را ببیند. ... خب اینجا معنا ندارد و این صله رحم نیست اصلاً.
صله رحم یعنی رسیدگی به خویشاوند، دستگیری از خویشاوند. خب این معنا تغییر کرده است به یک معنا. مراد از صله رحم که در روایات و آیات قرآنی هست با مرادی که الآن ما میفهمیم تغییر کرده است.
📚 الکافی؛ ج۲؛ ص۱۵۱
📑 برگرفته از تقریرات درس اصول آیتالله شبیری زنجانی مدظلهالعالی (سال۹۰ ص۳۳۷)
@madras_emb
Roozeh-Ashura-860807.mp3
2.32M
#بیانات آیتالله العظمی شبیری زنجانی
در تصویر کراهت روزۀ روز عاشورا
نقدی بر باور آخوند خراسانی
درس خارج کتاب الصوم؛ 7 آبان 1386
👇👇👇متن کامل این بیانات را در پست بعد بخوانید👇👇👇
کلام مرحوم آخوند
مرحوم آخوند ميفرمايد كه اگر روزه در روز عاشورا ثواب داشته باشد و مبغوضيتي در كار باشد، اين نميشود صحيح باشد كه انسان با مبغوض شارع قُرب پيدا كند، ايشان ميفرمايد اين نهيها را اينطوري معنا ميكنيم كه هم فعل صوم و هم ترك صوم مصلحت دارد، منتها ترك صوم مصلحتش بيشتر است، اگر كسي صوم بجا آورد، چون مصلحت دارد، ثواب دارد، اگر ترك كرد آن هم ثواب دارد و ثواب بيشتر است، لذا شارع به خاطر آن ثواب بيشتر ميگويد اين كار را نكن، نهي براي اين نيست كه مفسدهاي در نماز هست، مصلحت نقيضش بيشتر از مصلحت خودش است و قهراً شارع گفته اين را ترك كن، مرحوم آخوند اينطور دارد.[1]
اشکال بر مرحوم آخوند
ولي به نظر ما اين تصور درستي نيست. اگر يك مصلحتي نسبت به مولا ضروري الثبوت باشد، در آن هدفي كه مولا دارد، ضروري الثبوت است، منتها قلت و كثرتش تحت اختيار انسان است، مثلاً دو محصول دارد، آب به اختيار من نيست، اين آب ميآيد و سيراب ميكند و مقصودش هست، ولي من هم جلوگيري كنم، من عمداً اين آب را به طرفي منحرف كنم كه آن فايده بيشتري كه طبعاً عائد مولا ميشد، نشود، آب خود به خود به جائي كه بيشتر نفع مولا بود، ميآمد، من به جائي كه كمتر نفع مولا بشود، چرخاندم، اينجا قُرب هم برايم بياورد؟! قُرب در جائي است كه اصل آب طبعاً نميآمد، گاهي انسان يك مقداري كم و گاهي زياد خدمت به مولا ميكند. روزه گرفتن روز پنج شنبه هم ثواب دارد و روز جمعه ثواب دارد، اشكالي ندارد، چون تحت اختيار من است، شقّ ثالث اين است كه روز پنج شنبه و روز جمعه روزه نگيرم، اين مانعي نيست، ولي چيزي كه ضروري الثبوت است، حتماً يك نفعي براي مولا هست، بالضروره محبوب مولا حاصل است منتها من كاري بكنم كه نفع كمتر براي مولا بيايد، اين هيچ وقت قرب نميآورد، اگر كاري بكنم كه زياد براي مولا بيايد، قرب ميآورد، اگر مساوي باشد ضروري الثبوت است، ولي مساوي است قُرب نميآورد و بُعد هم نميآورد، اما اگر منحرف كنم و آن عملي را كه طبعاً يك نفع بيشتر و محبوبيت بيشتر دارد، آن را كاري بكنم كم بشود، اين قرب كه نميآورد بعد هم ميآورد، به نظر ميرسد اين تصور درستي نيست.
تحقیق در مساله
ولي جواب مسئله به اين شكل نيست، يك مرتبه اين است كه نقيض فعل عبادي و ترك آن اين است كه چنين نباشد، چنين نباشد يعني تروكي بدون قصد قربت باشد يا افعالي حالا يا با قصد قربت يا بي قصد قربت باشد، اگر نقيضين باشد، اين چون ضروري الثبوت است، شيئي كه ضروري الثبوت است، ديگر نميشود انسان احد النقيضين را كه كمتر است، انتخاب بكند و موجب قُرب هم باشد. ولي اينجا تصوّر ما اين است كه ضدّين تصور ميكنيم يعني حالا اسم آن عدم مقيّد را هم ضد بگذاريد يا هر چه ميخواهيد بگذاريد، صوم عبادي و ترك عبادي، اين دو قسم، صوم غير عبادي و ترك غير عبادي، دو قسم از اين ذي صلاح است، دو قسم از اين فاقد صلاح است، شخص ميتوانسته آن دو قسم فاقد صلاح را انتخاب كند - نقيضين نيست، انسان كه نميتواند خودش را از نقيضين خارج كند - اين كار را نكرد و اين دو را كه واجد صلاح است، انتخاب كرد، اينجا اگر آن را كه صلاح بيشتر دارد، انتخاب كرد، ثواب بيشتر دارد، و اگر آن را كه صلاح كمتر دارد، انتخاب كرد، ثواب كمتري دارد، مثل اينكه روز پنج شنبه و جمعه را ميتوانست روزه بگيرد و ميتوانست هم نگيرد، حالا آمد انتخاب كرد و روز پنج شنبه را روزه گرفت و روز جمعه را نگرفت، ثوابش به قدر روز جمعه نيست اما با كسي كه هيچكدام را روزه نگرفته يكي نيست. پس، اين را بايد تصور كنيم كه ترك در روز عاشورا به قصد قُربت ثمره و فايده دارد نه مطلق ترك، نه ترك صوم عبادي كه خود صوم هم اگر بي قصد قربت شد، آن هم صوم مشروع ترك شده، در اينها اثري ندارد، شخص يكي از اين دو قسمي كه ضروري الثبوت نيست، انتخاب ميكند و ثوابش هم كمتر است.
به نظر ميرسد كه حلّش را با اين بايد حساب كرد نه نقيضين، ظاهر كفايه نقيضين فرض كرده، ميگويد نفس الترك كأنّه اگر كسي در روز عاشورا قصد قربت هم نكرده باشد و ترك كند، توصلي است و مطلوب شارع حاصل شده، اگر اينطوري باشد، نسبت به صوم اشكال پيدا ميكند، اگر دو قسم را فاقد صلاح ندانيم و نقيضين بدانيم، اشكال پيدا ميكند. از قديم اين مطلب در ذهنم بود، با عجله نگاه كردم همينطور چشمم خورد كه مرحوم حاج محمد حسين اصفهاني هم در حاشيه همينطور دارد، تصويرش را از نقيضين ميخواهد خارج كند كه شق ديگري داشته باشد[2] .
[1] . كفاية الأصول ( با تعليقه زارعى سبزوارى )، ج2، ص: 40 فيكون الترك- كالفعل- ذا مصلحة موافقة للغرض، و إن كان مصلحة الترك أكثر.
[2] . نهاية الدراية في شرح الكفاية، ج2، ص: 332 بأنّ المحال انتزاع مفهوم ثبوتي من العدم و العدمي.
#بازخوانی
#صوم
#صوم_یوم_عاشوراء
_
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
Ghasde-Ghorbat-Soum-860807.mp3
633.5K
«تصویر قصد قربت در روزه»
آیتالله العظمی شبیری زنجانی:
✅ بدون تردید، صوم از امور عبادی است و قصد قربت در آن معتبر است و اجماعی هم هست. علاوه بر این مفهوم عرفی صوم، قصد عنوان هم معتبر است؛ یعنی یک مرتبه این است که شخص تمام مفطرات را به قصد قربت ترک میکند ولی نه به عنوانی که یک موضوعی از موضوعات شرعی است و دارای احکام خاصی است، غذا نمیخورد و مباشرت نمیکند و ارتماس نمیکند، میگوید دکتر گفته این کار را نکن و اینها ضرر دارد، شارع مقدس هم ضرر را نهی کرده و برای خاطر همین نهی شرعی که خودش قصد قربت میآورد، اینها را ترک میکند، گاهی نذر کرده که دیگر غذا نخورد، برای نذرش ترک میکند، قصد قربت هست ولی نه به عنوان اینکه یک واحد ارتباطی، موضوع برای حکم شرعی واقع شده، در تروک قصد قربت کرده، ولی به این عرفاً صائم گفته نمیشود و صوم گفته نمیشود، یعنی معنائی که در شرع برای صوم آمده، به این گفته نمیشود. پس قصد عنوان هم معتبر است،
👈 کتاب الصوم، جلسۀ هفتم.
#بازخوانی
#صوم
_
🌐مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام
@mfeqhi
هدایت شده از آیتاللهالعظمی شبیری زنجانی
#تبریک #میلاد
🔹قال رسول اللّه صلّیالله علیه وآله:
«الْوَلَدُ الصَّالِحُ رَيْحَانَةٌ مِنَ اللَّهِ قَسَمَهَا بَيْنَ عِبَادِهِ وَ إِنَّ رَيْحَانَتَيَّ مِنَ الدُّنْيَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ»
فرزند شايسته، دسته گلى از جانب خداوند است كه ميان بندگانش قسمت مى كند و همانا دو گل خوشبوی من از دنیا، حسن و حسين هستند.
🔺 الكافي، ج6، ص2، ح1
🔸فرخنده عید ولادت با سعادت کریم اهلبیت، سید جوانان اهل بهشت حضرت امام حسن مجتبی (علیهالسلام) را محضر مبارک امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) و همۀ موالیان و محبین خاندان عصمت (علیهم السلام) تبریک میگوییم.
@zanjani_net