eitaa logo
نگرشی نو به دین تمدنساز
994 دنبال‌کننده
865 عکس
414 ویدیو
116 فایل
🗃مباحث کانال در سه لایه🗞: 🏷1_تخصصی🔍 🏷 2_ طلاب و دانشجویان🔍 🏷3_ عموم🔍 🗃در قالب سیستم های دینی🗞 📝توسط استادو محقق حوزه ودانشگاه آقای گل کار🔍 🗃ارتباط با مدیریت↓ @golkar_mh
مشاهده در ایتا
دانلود
حسین(ع) نمایندۀ تمدنی بود که مردم پیش‌پردۀ آن تمدن را در حکومت علوی دیده بودند تفکر امام حسین(ع) پایگاه اجتماعی نداشت امام حسین(ع) نمایندۀ تمدنی بود که مردم پیش‌پردۀ آن تمدن را در حکومت علوی دیده بودند، پس معلوم بود که آن مردم به سمت این تمدن گرایش پیدا نمی‌کنند. از همان ابتدا همۀ مشاورینی که مشورت می‌دادند و به امام حسین(ع) می‌گفتد که «نروید!» آنها غیب‌گو نبودند که بگویند: «مردم کوفه بی‌وفایی خواهند کرد» آنها می‌دانستند که تفکر امام حسین(ع) و تفکر علوی، پایگاه اجتماعی ندارد. یعنی این تمدن شکل نخواهد گرفت. اگر یک نگاه کلان به ماجرا داشته باشیم، وقتی که می‌گوییم: «یا لثارات الحسین(ع)» و فریاد انتقام خون امام حسین(ع) سر می‌دهیم، می‌دانیم که این یک بحث شخصی نیست و الا مختار از آن اشخاص(قاتلین کربلا) انتقام گرفت. ما فقط سرِ مظلومیت شخص، بحث نداریم اگرچه مظلومیت شخص امام حسین(ع) به ما کمک می‌کند و دست ما را می‌گیرد و ما را در عرصۀ این تمدن غریب وارد می‌کند. اینکه کربلا دارد احیا می‌شود، اینکه در اربعین 20 میلیون نفر دور حرم امام حسین(ع) جمع می‌شوند، این از یک سبک زندگی و یک فرهنگ و یک تمدن دیگری خبر می‌دهد. خبر از یک قوانینی می‌دهد که در آیندۀ نزدیک بر حیات بشر حاکم خواهد شد. این مسأله از عاطفۀ شخصی هم عبور کرده است و باید هم عبور کند، اصلاً نباید در عاطفۀ شخصی بماند. @mhgolkar
👆👆👆👆
تمدن‌سازی حول محور امام حسین(ع) و حرکت رهایی‌بخش و عزت‌آفرین عاشورا و اربعین، قطعاً زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی و حرکت به‌سمت افق تمدن عظیم مهدوی(عج) است. تمدن مهدوی نیز با ندای امام عدالت‌بخش کنار کعبه و با شعار "اَلا یا اَهلَ العالَم اِنَّ جَدِّیَ الحُسَین اَلَّذی قَتَلوهُ عَطشانا" پایه‌گذاری خواهد شد. به نظر میرسه بحث و تحقیق حول و حوش محوریت امام حسین در تمدنسازی دینی نیاز به بسط و دقیق سازی فراوانی داره که دوستان طلبه و دانشگاه باید به این نکته دقت بیشتری داشته باشند تا صرفا نگاه احساسی و فردی به امام حسین و عاشورا یا لثارات الحسین شما را میخواند...
نگرشی نو به دین تمدنساز
🖤با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران ضمن عرض تسلیت ایام حزن و اندوه سیدالشهدا علیه السلام 🕌 یه دوره با عنوان علم دینی که در صدد اثبات ظرفیت دین برای ارائه برنامه های زندگی بود در کانال ارائه گردید دوستان برای دریافت اطلاعات در این موضوع به این دوره مراجعه فرمایند 💡این دوره را به دوستان خود هم معرفی فرمایید ایتا https://eitaa.com/mhgolkar تلگرام https://t.me/mh_golkar
نگرشی نو به دین تمدنساز
👆👆👆👆
🏴🏴با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران ضمن عرض تسلیت ایام حزن و اندوه سیدالشهدا علیه السلام 🕌به مناسبت سالگرد نهضت جهانی عاشورای سیدالشهدا یه دوره با عنوان تحلیل تمدن نهضت امام حسین علیه السلام که در صدد تبیین نگاه تمدنی به قیام سیدالشهداست در کانال ارائه میگردد 🔈 دوستان علاقه مند به این موضوع این دوره را دنبال نمایند و به دیگران نیز معرفی نمایید. ایتا https://eitaa.com/mhgolkar تلگرام https://t.me/mh_golkar
تعدادی از دوستان بیان فرمودند که تحلیل تمدنی نهضت امام حسین را به صورت مکتوب هم ارائه کنیم که قابلیت نقل و انتشار بیشتری داشته باشه لذا سعی میکنیم در هر سند از تحلیل سیستم تمدنی قیام سیدالشهداء علیه السلام مکتوب هم مباحث توضیح داده شود
✅سند اول در تبیین هدف قیام امام حسین علیه السلام 🏴وصيّت‌ حضرت‌ به‌ محمّد بن‌ حنفيّه‌ و در وقتي‌ كه‌ آن‌ حضرت‌ مي‌خواستند از مدينه‌ منوّره‌ به‌ مكّه‌ مكرّمه‌ حركت‌ كنند، وصيّت‌نامه‌اي‌ نوشته‌ و آن‌ را به‌ خاتم‌ خود ممهور• نمودند؛ و سپس‌ آن‌ را پيچيده‌ و به‌ برادر خود محمّدبن‌ حنفيّه‌ تسليم‌ نمودند. و پس‌ از آن‌ با او وداع‌ نموده‌ و در جوف‌• شب‌ سوّم‌ شعبان‌ سنه‌ شصت‌ هجري‌ با جميع‌ اهل‌ بيت‌ خود به‌ سمت‌ مكّه‌ رهسپارشدند. و آن‌ وصيّت‌ چنين‌است: 📚 بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. هَذَا مَا أَوْصَي‌ بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌طَالِبٍ إلَي‌ أَخِيهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّه: إنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ. وَأَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَأَنَّ الْجَنَّه وَالنَّارَ حَقٌّ. وَأَنَّ السَّاعَه ءَاتِيَه لَا رَيْبَ فِيهَا. وَأَنَّ اللَهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي‌ الْقُبُورِ. إنِّي‌ لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلَابَطِرًا وَلَامُفْسِدًا وَلَاظَالِمًا وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصْلَاحِ فِي‌ أُمَّه جَدِّي‌ مُحَمَّدٍ صَلَّي‌ اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ؛ أُرِيدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَي‌ عَنِ الْمُنْكَرِ، وَأَسِيرَ بِسِيرَه جَدِّي‌ وَسِيرَه أَبِي‌ عَلِيِّ بْنِ أَبِي‌ طَالِبٍ عليه‌السلام. فَمَنْ قَبِلَنِي‌ بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَهُ أَوْلَي‌ بِالْحَقِّ، وَمَنْ رَدَّ عَلَيَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّي‌ يَقْضِيَ اللَهُ بَيْنِي‌ وَبَيْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ؛ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ. وَ هَذِهِ وَصِيَّتِي‌ إلَيْكَ يَا أَخِي‌؛ وَمَا تَوْفِيقِي‌ إلَّا بِاللَهِ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإلَيْهِ أُنِيبُ. وَالسَّلَامُ عَلَيْكَ وَعَلَي‌ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَي‌. وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّه إلَّا بِاللَهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ 🌸 بسم‌ الله‌ الرّحمن‌ الرّحيم‌. اينست‌ آن‌ وصيّتي‌ كه‌ حسين‌بن‌عليّ بن‌ أبي‌طالب‌ به‌ برادرش‌: محمّد"بن حنفیه" كه‌ معروف‌ به‌ "محمد"ابن‌ حنفيّه‌ است‌ مي‌نمايد: حقّاً حسين‌ بن‌ عليّ گواهي‌ مي‌دهد كه‌ هيچ‌ معبودي‌ جز خداوند نيست‌؛ اوست‌ يگانه‌ كه‌ انباز و شريك‌ ندارد. و بدرستيكه‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌، بنده‌ او و فرستاده‌ اوست‌ كه‌ به‌ حقّ از جانب‌ حقّ آمده‌ است‌. و اينكه‌ بهشت‌ و جهنّم‌ حقّ است‌، و ساعت‌ قيامت‌ فرا مي‌رسد و در آن‌ شكّي‌ نيست‌. و اينكه‌ خداوند تمام‌ كساني‌ را كه‌ در قبرها هستند برمي‌انگيزاند. من‌ خروج‌ نكردم‌ از براي‌ تفريح‌ و تفرّج‌•؛ و نه‌ از براي‌ استكبار و بلندمنشي‌، و نه‌ از براي‌ فساد و خرابي‌، و نه‌ از براي‌ ظلم‌ و ستم‌ و بيدادگري‌! بلكه‌ خروج‌ من‌ براي‌ اصلاح‌ امّت‌ جدّم‌ محمّد صلّي‌ الله‌ عليه‌ وآله‌ مي‌باشد. من‌ مي‌خواهم‌ امر به‌ معروف‌ نمايم‌، و نهي‌ از منكر كنم‌؛ و به‌ سيره‌ و سنّت‌ جدّم‌، و آئين‌ و روش‌ پدرم‌ عليّ بن‌ أبي‌ طالب‌ عليه‌ السّلام‌ رفتار كنم‌. پس‌ هر كه‌ مرا بپذيرد و به‌ قبولِ حقّ قبول‌ كند، پس‌ خداوند سزاوارتر است‌ به‌ حقّ. و هر كه‌ مرا در اين‌ امر ردّ كند و قبول‌ ننمايد، پس‌ من‌ صبر و شكيبائي‌ پيشه‌ مي‌گيرم‌، تا آنكه‌ خداوند ميان‌ من‌ و ميان‌ اين‌ جماعت‌، حكم‌ به‌ حقّ فرمايد؛ و اوست‌ كه‌ از ميان‌ حكم‌ كنندگان‌ مورد اختيار است‌. و اين‌ وصيّت‌ من‌ است‌ به‌ تو اي‌ برادر! و تأييد و توفيق‌ من‌ نيست‌ مگر از جانب‌ خدا؛ بر او توكّل‌ كردم‌، و به‌ سوي‌ او بازگشت‌ مي‌نمايم‌. و سلام‌ بر تو و بر هر كه‌ از هدايت‌ پيروي‌ نمايد. و هيچ‌ جنبش‌ و حركتي‌ نيست‌، و هيچ‌ قوّه‌ و قدرتي‌ نيست‌؛ مگر به‌ خداوند بلند مرتبه‌ و بزرگ‌.» 📗 لمعات الحسین مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه صفحه 16 @mhgolkar
🏴 هدف از سیستم عاشورا 1 در این روایت امام حسین علیه السلام بعد از این که فرمودند من برای تفریح و تفرج خروج نکردم و برای استکبار و بلند منشی هم خروج نکردم و برای فساد و خرابی خروج نکردم و برای ظلم و ستم خروج نکرده‌ام می فرمایند: من برای اصلاح امت جدم رسول خدا قیام کردم ❓مسئله ای که اینجا مطرح می‌شود این است اصلاح یک امت چگونه انجام می پذیرد؟ ❓و امام حسین علیه السلام چگونه میخواست امت و جامعه را اصلاح کند؟ 🔰در پاسخ به این مسئله همان طور که از از روایات دیگر سیدالشهدا علیه السلام و بیانات ایشان به دست می آید اصلاح جامعه صورت نمی گیرد مگر اینکه ساختارها و نظام های حاکم بر جامعه اصلاح گردد اولین نظام و ساختار جامعه ساختار حاکمیت در جامعه است و اصلاح سیستم ها و ساختارها در هر جامعه‌ای در غالب تمدن حاکم بر آن جامعه شکل می گیرد. لذا امام حسین علیه السلام در صدد تحقق تمدن دینی در جامعه جدشان رسول الله بودند و هدفی که ابی عبدالله علیه السلام در این روایت بیان می فرمایند تمدن سازی دینی و حاکمیت توحید در جامعه در سایه تحقق تمدن دینی در جامعه است لذا در این روایت امام حسین علیه السلام اولین و مهمترین هدف از قیام خود را تمدن سازی دینی در جامعه بیان نموده اند که البته به طبع آن سیستم ها و ساختارهای جامعه، سیستم های دینی و توحیدی خواهد شد که در روایات دیگر هم به این مفاهیم اشاره شده است و انشاالله در ادامه مباحث ذکر خواهد گردید. @mhgolkar
🏴🏴تحلیل سیستمی عاشورا با رویکرد تمدنی ✅سند دوم هدف از عاشورا 🌸 در آخر خطبه‌اي‌ كه‌ درباره‌ ترك‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر، و قيام‌ ظَلَمه‌• و حكّام‌ جائر• ايراد نموده‌اند، و مفصّلاً از محروميّت‌ مظلومان‌ و تفرّق‌• از حقّ بيان‌ مي‌فرمايند، و در ضمن‌ اينكه گوشزد مي‌كنند كه‌: 📚 مَجَارِي‌ الامُورِ وَالاحْكَامِ عَلَي‌ أَيْدِي‌ الْعُلَمَآءِ بِاللَهِ، الامَنَاءِ عَلَي‌ حَلَالِهِ وَحَرَامِهِ؛ چنين‌ مي‌گويند كه‌: اللَهُمَّ إنَّكَ تَعْلَمُ أَنَّهُ لَمْ يَكُنْ مَا كَانَ مِنَّا تَنَافُسًا فِي‌ سُلْطَانٍ، وَلَا الْتِمَاسًا مِنْ فُضُولِ الْحُطَامِ؛ وَلَكِنْ لِنَرَي‌ الْمَعَالِمَ مِنْ دِينِكَ، وَنُظْهِرَ الإصْلَاحَ فِي‌ بِلَادِكَ، وَيَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبَادِكَ، وَيُعْمَلَ بِفَرَآئِضِكَ وَسُنَنِكَ وَأَحْكَامِكَ. فَإنْ لَمْ تَنْصُرُونَ وَتُنْصِفُونَا قَوِيَ الظَّلَمَه عَلَيْكُمْ، وَعَمِلُوا فِي‌ إطْفَآءِ نُورِ نَبِيِّكُمْ؛ وَحَسْبُنَا اللهُ، وَعَلَيْهِ تَوَكَّلْنَا، وَإلَيْهِ أَنَبْنَا، وَإلَيْهِ الْمَصِيرُ. 🗓«بار پروردگارا! حقّاً تو مي‌داني‌ كه‌ آنچه‌ از ما تحقّق‌ يافته‌ (از ميل‌ به‌ قيام‌ و اقدام‌ و امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر و نصرت‌ مظلومان‌ و سركوبي‌ ظالمان‌) بجهت‌ ميل‌ و رغبت‌ رسيدن‌ به‌ سلطنت‌ و قدرت‌ مفاخرت•‌انگيز و مبارات‌• آميز نبوده‌ است‌؛ و نه‌ از جهت‌ درخواست‌ زياديهاي‌ اموال‌ و حُطام‌• دنيا! بلكه‌ به‌ علّت‌ آنست‌ كه‌ نشانه‌ها و علامت‌هاي‌دين‌ تو را ببينيم‌، و در بلاد و شهرهاي‌ تو صَلاح‌ و اصلاح‌ ظاهر سازيم‌؛ و تا اينكه‌ ستمديدگان‌ از بندگانت‌ در امن‌ و امان‌ بسر برند، و به‌ واجباتِ تو و سنّت‌هاي‌ تو و احكام‌ تو رفتار گردد. پس‌‌هان‌ اي‌ مردم‌! اگر شما ما را ياري‌ ندهيد و از درِ انصاف‌ با ما در نيائيد؛ اين‌ حاكمان‌ جائر• و ستمكار بر شما چيره‌ مي‌گردند، و قواي‌ خود را عليه‌ شما بكار مي‌بندند، و در خاموش‌ نمودن‌ نور پيغمبرتان‌ مي‌كوشند. و خدا براي‌ ما كافي‌ است‌، و بر او توكّل‌ مي‌نمائيم‌، و به‌ سوي‌ او باز مي‌گرديم‌، و به‌ سوي‌ اوست‌ همه‌ بازگشت‌ها.» 📗 لمعات الحسین مرحوم علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان‌الله تعالی علیه به نقل از تحف العقول صفحه 239 @mhgolkar