هدایت شده از نگرشی نو به دین تمدنساز
🏴🏴با سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران ضمن عرض تسلیت ایام حزن و اندوه سیدالشهدا علیه السلام
🕌به مناسبت سالگرد نهضت جهانی عاشورای سیدالشهدا یه دوره با عنوان تحلیل تمدن نهضت امام حسین علیه السلام که در صدد تبیین نگاه تمدنی به قیام سیدالشهداست در کانال ارائه میگردد
🔈 دوستان علاقه مند به این موضوع این دوره را دنبال نمایند و به دیگران نیز معرفی نمایید.
ایتا
https://eitaa.com/mhgolkar
تلگرام
https://t.me/mh_golkar
هدایت شده از نگرشی نو به دین تمدنساز
ادامه تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی 👇
✔️ تبیین برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام :
امر به معروف و نهی از منکر
✅سند اول
🏴وصيّت حضرت به محمّد بن حنفيّه
و در وقتي كه آن حضرت ميخواستند از مدينه منوّره به مكّه مكرّمه حركت كنند، وصيّتنامهاي نوشته و آن را به خاتم خود ممهور• نمودند؛ و سپس آن را پيچيده و به برادر خود محمّدبن حنفيّه تسليم نمودند. و پس از آن با او وداع نموده و در جوف• شب سوّم شعبان سنه شصت هجري با جميع اهل بيت خود به سمت مكّه رهسپارشدند. و آن وصيّت چنيناست:
📚 بِسْمِ اللَهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. هَذَا مَا أَوْصَي بِهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيِّ بْنِ أَبِيطَالِبٍ إلَي أَخِيهِ مُحَمَّدٍ الْمَعْرُوفِ بِابْنِ الْحَنَفِيَّه:
إنَّ الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَشْهَدُ أَنْ لَا إلَهَ إلَّا اللَهُ، وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ. وَأَنَّ مُحَمَّدًا صَلَّي اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، جَآءَ بِالْحَقِّ مِنْ عِنْدِ الْحَقِّ. وَأَنَّ الْجَنَّه وَالنَّارَ حَقٌّ. وَأَنَّ السَّاعَه ءَاتِيَه لَا رَيْبَ فِيهَا. وَأَنَّ اللَهَ يَبْعَثُ مَنْ فِي الْقُبُورِ.
إنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِرًا وَلَابَطِرًا وَلَامُفْسِدًا وَلَاظَالِمًا وَإنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الإصْلَاحِ فِي أُمَّه جَدِّي مُحَمَّدٍ صَلَّي اللَهُ عَلَيْهِ وَءَالِهِ؛ أُرِيدُ أَنْ ءَامُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَأَنْهَي عَنِ الْمُنْكَرِ، وَأَسِيرَ بِسِيرَه جَدِّي وَسِيرَه أَبِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عليهالسلام.
فَمَنْ قَبِلَنِي بِقَبُولِ الْحَقِّ فَاللَهُ أَوْلَي بِالْحَقِّ، وَمَنْ رَدَّ عَلَيَّ هَذَا أَصْبِرُ حَتَّي يَقْضِيَ اللَهُ بَيْنِي وَبَيْنَ الْقَوْمِ بِالْحَقِّ؛ وَهُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ.
وَ هَذِهِ وَصِيَّتِي إلَيْكَ يَا أَخِي؛ وَمَا تَوْفِيقِي إلَّا بِاللَهِ، عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإلَيْهِ أُنِيبُ. وَالسَّلَامُ عَلَيْكَ وَعَلَي مَنِ اتَّبَعَ الْهُدَي. وَلَا حَوْلَ وَلَا قُوَّه إلَّا بِاللَهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ
🌸 بسم الله الرّحمن الرّحيم. اينست آن وصيّتي كه حسينبنعليّ بن أبيطالب به برادرش: محمّد"بن حنفیه" كه معروف به "محمد"ابن حنفيّه است مينمايد:
حقّاً حسين بن عليّ گواهي ميدهد كه هيچ معبودي جز خداوند نيست؛ اوست يگانه كه انباز و شريك ندارد. و بدرستيكه محمّد صلّي الله عليه وآله، بنده او و فرستاده اوست كه به حقّ از جانب حقّ آمده است.
و اينكه بهشت و جهنّم حقّ است، و ساعت قيامت فرا ميرسد و در آن شكّي نيست. و اينكه خداوند تمام كساني را كه در قبرها هستند برميانگيزاند.
من خروج نكردم از براي تفريح و تفرّج•؛ و نه از براي استكبار و بلندمنشي، و نه از براي فساد و خرابي، و نه از براي ظلم و ستم و بيدادگري! بلكه خروج من براي اصلاح امّت جدّم محمّد صلّي الله عليه وآله ميباشد.
من ميخواهم امر به معروف نمايم، و نهي از منكر كنم؛ و به سيره و سنّت جدّم، و آئين و روش پدرم عليّ بن أبي طالب عليه السّلام رفتار كنم.
پس هر كه مرا بپذيرد و به قبولِ حقّ قبول كند، پس خداوند سزاوارتر است به حقّ.
و هر كه مرا در اين امر ردّ كند و قبول ننمايد، پس من صبر و شكيبائي پيشه ميگيرم، تا آنكه خداوند ميان من و ميان اين جماعت، حكم به حقّ فرمايد؛ و اوست كه از ميان حكم كنندگان مورد اختيار است.
و اين وصيّت من است به تو اي برادر! و تأييد و توفيق من نيست مگر از جانب خدا؛ بر او توكّل كردم، و به سوي او بازگشت مينمايم. و سلام بر تو و بر هر كه از هدايت پيروي نمايد.
و هيچ جنبش و حركتي نيست، و هيچ قوّه و قدرتي نيست؛ مگر به خداوند بلند مرتبه و بزرگ.»
📗 لمعات الحسین مرحوم علامه طهرانی رضوان الله تعالی علیه صفحه 16 به نقل از نفس المهموم صفحه 45
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تحلیل_تمدنی_عاشورا
#به_تو_از_دور_سلام
@mhgolkar
📌تبيين برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام :
امر به معروف و نهی از منکر
✅سند دوم
🕌 امام حسین (علیه السلام) نیز فرموده اند:
📚 اعْتَبِرُوا أَیُّهَا النَّاسُ بِمَا وَعَظَ اللَّهُ بِهِ أَوْلِیَاءَهُ … و قال (الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ) فَبَدَأَ اللَّهُ بِالْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ فَرِیضَةً مِنْهُ لِعِلْمِهِ بِأَنَّهَا إِذَا أُدِّیَتْ وَ أُقِیمَتْ اسْتَقَامَتِ الْفَرَائِضُ کُلُّهَا هَیِّنُهَا وَ صَعْبُهَا وَ ذَلِکَ أَنَّ الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ دُعَاءٌ إِلَى الْإِسْلَامِ مَعَ رَدِّ الْمَظَالِمِ وَ مُخَالَفَةِ الظَّالِمِ وَ قِسْمَةِ الْفَیْءِ وَ الْغَنَائِمِ وَ أَخْذِ الصَّدَقَاتِ مِنْ مَوَاضِعِهَا وَ وَضْعِهَا فِی حَقِّهَا.»
📗 اى مردم از پند و اندرزى که خداوند به دوستان خود می نماید عبرت بگیرید … و آنجا که می فرماید: «مردان و زنان مؤمن دوستان و یاوران یک دیگرند، به کار نیک و پسندیده فرمان مىدهند، و از کار زشت و ناپسند باز مىدارند. “توبه: ۷۱″»، بنا بر این خداوند به «امر به معروف» و «نهى از منکر» بعنوان فریضهاى از جانب خود سخن آغاز فرمود، به خاطر اینکه او بر این مطلب واقف بود که اگر حقّ این دو مطلب ادا شده و تحقّق پذیرد و برپا ماند، تمامى واجبات چه آسان و چه مشکلش پایدار و استوار مىگردد. چرا که آن دو فراخوان و دعوتى است به اسلام، همراه با دفع ستمگریها، و مخالفت با ستمگران، و تقسیم کردن بیت المال، و پخش غنائم، و دریافت زکات از جاى خود، و پرداخت آن به محلّ مصرفش.
📚بحارالأنوار ج : ۹۷ ص : ۷۹ ح۳۷
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تحلیل_تمدنی_عاشورا
#به_تو_از_دور_سلام
@mhgolkar
🛫 تحلیل برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام :
امر به معروف و نهی از منکر
⏪شهید آیت اللّه مطهرى ضمن این که امر به معروف و نهى از منکر را به عنوان اصلى مهم در واقعه عاشورا، میداند مىگوید: «. حسین(ع) یک فرد معترض و منتقد است، مردى است انقلابى و قیام کننده، یک مرد مثبت است، دیگر انگیزه دیگرى جز امر به معروف و نهى از منکر لازم نیست.
همه جا را فساد گرفته، حلال خدا را حرام و حرام خدا حلال شده است.
بیت المال مسلمین در اختیار افراد ناشایست قرار گرفته و در غیر راه رضاى خدا مصرف مىشود و پیغمبر اکرم(ص) فرمود: هر کس چنین اوضاع و احوالى را ببیند و در صدد دگرگونى آن نباشد، در مقام اعتراض بر نیاید.
شایسته است (ثابت است در قانون الهى) که خدا چنین کسى را به آن جاببرد که ظالمان، جابران، ستمگران و تغییر دهندگان دین خدا میروند و سرنوشت مشترک با آنها دارد! به گفته جدّش استناد مىکند که در چنین شرایطى کسى که میداند و مىفهمد و اعتراض نمىکند با جامعه گناهکار خود سرنوشت مشترک دارد.»
دلایل موجود در باب وجوب این فریضه گرانقدر، مترادف، متواتر و قاطع است که از قرآن کریم، سنت مطهر، عقل و اجماع اتخاذ مىشود.
مسئله حتى بالاتر از حدّ وجوب تنهاست بلکه به عنوان یکى از ضرورتهاى دین مبین اسلام شناخته مىگردد که هر کس آن را انکار کند و بداند که انکار آن به انکار و رد اصلى از اصول دین منجر شده کافر است.
رهبر فقید انقلاب(ره) دراینباره گفته است: «..
این دو (امر به معروف و نهى از منکر) از بالاترین و گرانقدرترین فرایض اسلامى است و توسط این هاست که فرایض دیگر برپا داشته مىشود و دین مبین نظم مىیابد و زندگى در دنیاى اسلام رونق مىگیرد.
وجوب این دو فریضه از ضرورتهاى دین است.» قرآن کریم افراد را به احیاى این اصل تحریض و تشویق مىنماید: «ولتکن منکم امة یدعون الى الخیر و یأمرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون.
از شما باید امّتى باشد که به سوى خیر و خوبى دعوت کند و امر به معروف و نهى از منکر نماید و آنان رستگار شدگان هستند.
هم چنین خداوند در کلام وحى مىفرماید: «کنتم خیر امة اُخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر و تؤمنون باللّه؛
شما بهترین امّتى بودید که در میان مردم آشکار گردید(زیرا) امر به معروف مىکنید و نهى از منکر مىنمائید و به خدا هم ایمان دارید.
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تحلیل_تمدنی_عاشورا
#به_تو_از_دور_سلام
@mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا با نگاه تمدنی
برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام : امر به معروف و نهی از منکر
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تحلیل_تمدنی_عاشورا
#به_تو_از_دور_سلام
@mhgolkar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی
برنامه حرکت قیام امام حسین علیه السلام :امر به معروف و نهی از منکر
#نگرشی_نو_به_دین_تمدنساز
#تحلیل_تمدنی_عاشورا
#به_تو_از_دور_سلام
@mhgolkar
اندیشه تمدنی:
✅ تمدنسازی از ارکان مهم زمینهسازی ظهور/ برای تمدنسازی باید به فقه و اصول مسلط بود
🔻 آیتالله محسن اراکی در پیامی عنوان کرد؛
📚 ما امروز وظیفه داریم از تحولات جهانی برای ارسال پیام خدای متعال و رسول اعظم(ص) و ائمه هدی و پیام حوزه استفاده کنیم.
📚 امروز وظیفه حوزهها و از مهمترین وظایف ما، دانشجوی حوزوی، طلاب حوزوی، دانشپژوهان حوزوی و تلاشگران حوزوی تهیه معارف مورد نیاز برپایی تمّدن اسلامی هست.
📚 وظیفه طلاب این است که در تأثیر علم بکوشند. ارائه فقه اسلامیِ تمدّنساز، کار میخواهد، دوستان و عزیزان ما باید فقه سنّتی را خوب مسلط شوند و با اصول فقه کاملاً آشنا شوند.
📚 آن فقهی که میتواند تمدّنساز شود و جامعه متمدّن مبتنی بر تمدّن اسلامی را بسازد این فقه کلان هست.
📚 یکی از مهمترین ارکان زمینهسازی ظهور، فراهم کردن تئوری تمدّن اسلامی معاصر هست که این هم جز با تلاش فقهی فقیهان و حوزویان میسور نیست.
@mhgolkar
هدایت شده از نگرشی نو به دین تمدنساز
ادامه تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی 👇
⬛️ السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام ⬛️
🛎 در مقام تحلیل سیستمی قیام امام حسین علیه السلام با رویکرد تمدنی شش محور زیر با استفاده از فرمایشات سیدالشهدا علیه السلام ارائه میگردد:
1_ هدف از قیام امام حسین علیه السلام
2_نقطه شروع قیام امام حسین علیه السلام
3_ نقطه مرکزی و مرکز ثقل قیام امام حسین علیه السلام
4_برنامه حرکت امام حسین علیه السلام در قیام خود
5_ بحرانها و آفتهای قیام سیدالشهدا علیه السلام
6_خروجی و آثار و قیام سیدالشهداء علیه السلام
🕌 در قدم اول هدف از قیام امام حسین تمدنسازی دینی بیان شد
🏁قدم دوم نقطه شروع تشکیل حکومت اسلامی بیان گردید
📌 قدم سوم نقطه مرمزی قیام امام حسین علیه السلام فرهنگ سازی دینی و ایجاد سبک زندگی اسلامی تبیین شد
⏪قدم چهارم برنامه حرکت قیام سیدالشهدا علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر بیان گردید
❓دو محور نقاط بحران و خروجی و مقصد در ادامه بیان خواهد شد
ایتا
https://eitaa.com/mhgolkar
تلگرام
https://t.me/mh_golkar
سروران نظرات ارزشمند خود را در مورد سوال بالا برای بنده ارسال فرمایید
✔️نظر یکی از اساتید بزرگوار:
😡نقطه بحران : عدم بصیرت هست که میتواند معلول لقمه های حرام و شبهناک بوده باشد.چرا که اگر بصیرت نباشد اعمال نیک به سرانجام خوبی ختم نمیشود چرا که نیت آنها دچار خدشه است. در کربلا قربه الی الله برای کشتن حضرت امام حسین(ع) اقدام کردن انهایی که نماز شب خون تر از ماها بودن
@mhgolkar
✔️نظر یکی از اساتید حوزه و دانشگاه کانال:
✋باسلام و تشکر بنده از افرادی هستم که موضوع قیام امام حسین با رویکرد سیستمی را از اول دنبال کردم و حقیقتا این زاویه دید به قیام امام حسین برایم بسیار جذاب و دلنشین و نو بوده است
بنظر بنده نقطه بحران قیام امام حسبن مادیگرایی و جدایی مردم از امام زمانشان بوده است و این میتواند درسی اساسی برای ما باشد که اگر ما هم از امام زمانمان جدا باشیم و اسیر دنیا گردیم تمدن جهانی مهدوی هم رقم نخواهد خورد
🙏باز هم تشکر از استاد عزیز و التماس دعا
@mhgolkar
✔️نظر یکی دیگر از عزیزان و بزرگواران:
📌سلام علیکم سوال شما من را به فکر فرو برد که ایا رهبری اشاره ای به نقاط بحران تمدن دینی کرده اند یا نه لذا مقداری که فرمایشات ایشان را با توجه به فرصت محدود مرور کردم به این نتیجه رسیدم :
✅بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب دو آسیب بزرگ میتواند نقاط بحران ما باشد که در زمان امام حسین هم بوده اند که این دو آسیب یکی «انفعال» است، یکی «انحراف» است. انفعال یعنی احساس دستبسته بودن، بیفایده بودن، ناامیدی در مقابل حوادث سخت، که دوای آن معنویت است؛ یعنی معنویّت که تقویت شد، انفعال مطلقاً به وجود نخواهد آمد. انحراف ــ انحراف فکری، انحراف در مبانی معرفتی ــ با این توصیه برطرف میشود.
وقتی مبانیِ معرفتی ضعیف بود، طبعاً نمیتواند آنها را در مقابل حوادث، در مقابل سؤالها، در مقابل ابهامها حفظ کند و در صراط مستقیم نگه دارد.
🙏تشکر از سوال هدفمندتون که باعث شد مطلبی یاد بگیرم جزاکم الله خیرالدنیا و الاخرة
@mhgolkar
👌نکته ای پیرامون نقاط بحران قیام امام حسین علیه السلام
✋سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان و سروران عزیز
🌹 با توجه به اینکه هدف از نهضت امام حسین علیه السلام و تمدن سازی دینی تبیین گردید این هدف در دو مصداق قابل پیگیری است مصداق اول زمانی است که امام حسین علیه السلام در کوفه تشکیل حکومت اسلامی را بدهند و به عنوان حاکم جامعه اسلامی فرهنگ زندگی اسلامی را در زندگی مسلمانان احیا و جاری کند و در نتیجه تمدن دینی در جامعه شکل بگیرد.
اما در حالت دوم حالتی است که امام حسین علیه السلام شهید شوند و به ظاهر نقطه شروع تمدن سازی دینی که تشکیل حکومت اسلامی است شکل نگیرد در این صورت هدف قیام امام حسین علیه السلام بسترسازی تحقق تمدن جهانی اسلام به دست مهدی موعود خواهد بود.
از اینرو نگاه به بحران ها و موانعی که بر سر قیام امام حسین علیه السلام قرار گرفته از این دو زاویه حائز اهمیت خواهد بود یعنی آفت ها و بحران هایی که مانع تحقق هدف اول امام حسین علیه السلام میتوانستند بشوند و شدند و آفت ها و بحران هایی که مانع تحقق یا تأخیر هدف دوم قیام امام حسین علیه السلام میگردند که در قسمت دوم این آفتها میتواند دامنگیر ما هم بشود.
از این دو زاویه دوستان بر اساس فرمایشات امام حسین علیه السلام چه بحران ها و موانعی را دریافت می کنند؟
گزارش #نظرسنجی موسسه #گمان درباره «نگرش ایرانیان به دین» جهت اطلاع عموم منتشر شد.
چکیده یافتههای نظرسنجی «نگرش ایرانیان به دین»
⁃ نظرسنجی «نگرش ایرانیان به دین» از تاریخ ۱۷ خرداد تا ۱ تیر ۱۳۹۹ به مدت ۱۵ روز انجام گرفت. در این نظرسنجی بیش از ۵۰ هزار پاسخدهنده شرکت کردند و حدود ۹۰٪ پاسخدهندگان ساکن ایران بودهاند. یافتههای این گزارش، دیدگاه افراد باسواد بالای ۱۹ سال ساکن ایران (برابر با ٪۸۵ افراد بزرگسال در ایران) را بازتاب میدهد و با سطح اطمینان ۹۵٪ و حاشیه خطای ۵٪ قابل تعمیم به این جمعیت است. این نظرسنجی تلاش کرده است تا نگرش ایرانیان را به دین و موضوعات مرتبط با آن، که در فضای جاری به دلیل محدودیتهای موجود نمیتواند بطور علنی مورد پرسش قرار گیرد، به طریقی روشمند اندازهگیری کرده و به ثبت برساند.
⁃ بر اساس نتایج این نظرسنجی، ۷۸٪ ایرانیان به خدا باور دارند. همچنین ۳۷٪ به مفهوم زندگی بعد از مرگ، ۳۰٪ به بهشت و جهنم، ۲۶٪ به جن و ۲۶٪ به ظهور منجی بشریت معتقد هستند. حدود ۲۰٪ از جامعه نیز به هیچیک از این موارد اعتقاد ندارند.
⁃ نتایج این نظرسنجی نشان میدهد درحالیکه ۳۲٪ جامعه خود را «مسلمان شیعه» میدانند، ۹٪ خود را خداناباور (آتئیست)، ۸٪ معنویتگرا، ۷.۵٪ زرتشتی، ۷٪ ندانمگرا و ۴.۵٪ خود را مسلمان سنی معرفی میکنند. همچنین گرایش به عرفانگرایی (تصوف)، انسانیتگرایی، مسیحیت و بهائیت در کنار گرایشات دیگر در جامعه ایران حضور دارند. حدود ۲۲٪ جامعه نیز خود را نزدیک به هیچ یک از این گرایشات نمیدانند.
⁃ حدود نیمی از جامعه اظهار داشتهاند که از دینداری به بیدینی رسیدهاند. از سوی دیگر باورهای ۴۱٪ از افراد جامعه درباره دین یا بیدینی در دوران زندگیشان تغییر زیادی نداشته است. همچنین حدود ۶٪ جامعه از یک گرایش دینی به گرایش دینی دیگر تمایل پیدا کردهاند.
⁃ برطبق نتایج نظرسنجی، حدود ۶۰٪ جامعه اعلام کردهاند که نماز نمیخوانند. در مقابل حدود ۴۰٪ جامعه اظهار داشتهاند که به تناوب مختلف نماز میخوانند و از این میزان، بیش از ۲۷٪ جامعه اعلام کردهاند که پنج بار در روز نماز میخوانند.
⁃ نتایج نظرسنجی نشان میدهد که حدود ۶۱٪ افراد جامعه در خانوادههای «خداباور و مذهبی» و ۳۲٪ جامعه در خانوادههای «خداباور اما غیرمذهبی» بزرگ شدهاند. کمتر از ۳٪ جامعه در خانوادههای «خداناباور» یا «ضدمذهبی» رشد کردهاند.
⁃ بر طبق نتایج این نظرسنجی، ۶۸٪ جامعه معتقدند که احکام دینی نباید معیار قانونگذاری قرار گیرد حتی اگر دینداران اکثریت مجلس را داشته باشند. در مقابل حدود ۱۵٪ جامعه معتقد است که قوانین باید در هر حال منطبق با احکام دینی باشند.
⁃ بر طبق نتایج این نظرسنجی ۷۱٪ جامعه معتقدند که نهادهای دینی باید خودشان هزینههایشان را تامین کنند. از سوی دیگر ۱۰٪ معتقدند که نهادهای دینی همه مذاهب باید بتوانند کمکهای دولتی دریافت کنند و ۳.۵٪ جامعه معتقدند که فقط نهادهای اسلامی باید از کمکهای دولتی بهرهمند شوند.
⁃ درباره تبلیغات دینی، ۴۱٪ جامعه معتقدند همه ادیان باید بتوانند دینشان را در عرصه عمومی تبلیغ کنند درحالیکه حدود ۵٪ جامعه این حق را فقط برای مسلمانان قائل هستند. در مقابل، ۴۲٪ جامعه ترجیح میدهند که تبلیغ تمامی ادیان در عرصه عمومی ممنوع باشد.
- بر طبق نتایج این نظرسنجی، ۵۷٪ جامعه با آموزش تعالیم و تکالیف دینی در مدارس به فرزندانشان مخالف هستند. با این وجود، حدود ۵۴٪ موافق هستند که فرزندانشان در مدرسه با باورهای ادیان مختلف آشنایی پیدا کنند.
⁃ نتایج نظرسنجی نشان میدهد بیش از ۷۳٪ جامعه مخالف حجاب اجباری هستند. در مقابل، حدود ۱۲٪ جامعه بر الزامی بودن رعایت حجاب (پوشش موی سر) در عرصه عمومی تاکید دارند. از سوی دیگر ۵۸٪ جامعه اساسا به حجاب اعتقاد ندارند.
⁃ حدود ۳۷٪ ایرانیان، با وجود محدودیتها، بطور منظم یا گهگاه مشروبات الکلی مینوشند. از سوی دیگر ۵۵٪ جامعه اظهار داشتند که مشروبات الکلی نمیخورند. حدود ۸٪ جامعه هم به دلیل عدم امکان خرید آن (عدم دسترسی یا هزینه) مشروبات الکلی مصرف نمیکنند.
* * *
متن کامل گزارش نظرسنجی «نگرش ایرانیان به دین» را از لینک زیر دانلود کنید
https://t.me/gamaanresearch/57
یا در سایت گمان بخوانید:
https://gamaan.org/wp-content/uploads/2020/08/GAMAAN-survey-on-religiosity-in-Iran-Persian.pdf
📗علم دینی
✅در بحث علم دینی همانطور که دوستان مستحضر هستند اثبات شد که دین ظرفیت ارائه برنامههای زندگی اعم از فردی و جمعی و ظاهری و باطنی و دنیوی و اخروی را دارد به گونه ای که سعادت دنیا و آخرت انسان را تامین کند
❓حال سوالی که مطرح میشود این است که پس مشکل از کجاست که بعد از گذشت 40 سال حاکمیت دینی در جامعه اوضاع دینداری مردم در جامعه به این کیفیت است که در این گزارش آمده است
😔البته اگر این گزارش را هم دقیق ندانین باز هم حقایق دینداری مردم در جامعه کاملا نمایان و عیان است
✔️ان شاء الله بعد از تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام در ادامه مبحث علم دینی به پاسخ این مساله خواهیم پرداخت
@mhgolkar
دوستان و سروران و اساتید نکاتی را در مورد این موسسه و انگیزه و قصد این نظرسنجیشون و همچنین روش نظر سنجی و مسئولان این موسسه ای که نظر سنجی انجام دادند را بیان غرمودند که میتونه قحت و دفت این نظر سنجی را زیر سوال ببره
و لیمن طبق مشاهداتی که هر کدام از ما از میزان دینداری در جامعه داریم باز این مساله به قوت خود باقیست که چرااااااا؟
همانطور که عرض شد ان شاء الله در آینده به تحلیل این مطلب خواهیم پرداخت
@mhgolkar
هدایت شده از نگرشی نو به دین تمدنساز
ادامه تحلیل سیستمی قیام سیدالشهدا علیه السلام با رویکرد تمدنی 👇
👌نکات مهم نقاط بحران :
1⃣نکته اول:
در تحلیل سیستمی هر پدیده معمولا نقاط اصلی بحران نقاط بحران مرحله سوم یعنی نقطه مرکزی سیستم و نقاط بحران مرحله چهارم یعنی برنامه حرکت سیستم هستند حال باید دید محورهایی که امام حسین علیه السلام بعنوان نقاط بحران بیان فرمودند به کدام قسمت سیستم خلل وارد میکنند
2⃣نکته دوم:
قسمتی از نقاط بحرانی که امام حسین علیه السلام بیان فرمودند نقاط بحرانی است که اگر بود خلل وارد میکرد مانند نقاط بحرانی که امام حسین در مورد قیام کننده بحق بیان میفرمایند که نباید آنها را داشته باشد و در مصداق قیام امام حسین وجود نداشته است که در محور هدف بسترسازی ظهور تمدن مهدوی موفق بوده است
@mhgolkar