photo_2021-04-21_07-21-41.jpg
11.2K
وَاصْـفَـحْ أبَـا حَـسَـنٍ عَـمَّـنْ تَـجَـرَّأَ عَـنْ
حُـبٍّ عَـلَـی مِــدْحَــةٍ تَسْـمُـو مَـبَـانِيـهَا
لَولَمْ أَکُنْ طامِعاً في رَحْبِ صَـدْرِک مَا
حَـــاوَلْــتُ وَاللهِ أنْ أرْوِي قَــوَافــِيــهَا
اي ابالحسن! درگذر از کسی که جسارت کرده و از روی عشق به تو زبان به مدح و ستایشت که پایههایی بس بلند مرتبه دارد، باز کرده است...
اگر به بزرگواری و سعه صدر تو امید نداشتم هیچگاه درصدد برنمیآمدم تا قوافی این قصیده را به نظم دربیاورم.
📜 شاعر مسیحی: عبد المسيح الأنطاكي ( 1875 - 1922 م)
@mir_hamedhoseyn_110
🔆 هنگامی که امیر المؤمنین علیهالسلام از جنگ جمل بازگشتند بیمار شدند. روز جمعه فرا رسید.
چه کسی میتواند جای امیرِ کلام خطبه بخواند؟!
به فرزند دلبندش امام حسن علیهالسلام فرمود: پسرم ! نماز جمعه را همراه مردم به جای آور.
امام به مسجد رفت و بر فراز منبر برای مردم خطبه خواند.
خطبههای بلیغ فرزند به گوش پدر رسید...
هنگامی که از نماز بازگشت چشمان پدر به او افتاد
نتوانست خود را کنترل کند
چشمانش پر از اشک شد
پسر را در آغوش گرفت
بین چشمانش را بوسید
و گفت:
"پــدر و مــادرم فــدایــت بــاد..."
🔷 لَمَّا فَرَغَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلَامُ مِنْ حَرْبِ أَصْحَابِ الْجَمَلِ لَحِقَهُ مَرَضٌ وَ حَضَرَتِ الْجُمُعَةُ، فَقَالَ لِابْنِهِ الْحَسَنِ عَلَيْهِ السَّلَامُ: انْطَلِقْ يَا بُنَيَّ فَجَمِّعْ بِالنَّاسِ. فَأَقْبَلَ الْحَسَنُ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَى الْمَسْجِدِ، فَلَمَّا اسْتَقَلَّ عَلَى الْمِنْبَرِ حَمِدَ اللَّهَ وَ أَثْنَى عَلَيْهِ وَ تَشَهَّدَ وَ صَلَّى عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ، ثُمَّ قَالَ: أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ اللَّهَ اخْتَارَنَا لِنُبُوَّتِهِ، وَ اصْطَفَانَا عَلَى خَلْقِهِ وَ بَرِيَّتِهِ، وَ أَنْزَلَ عَلَيْنَا كِتَابَهُ وَ وَحْيَهُ، وَ ايْمُ اللَّهِ لَا يَنْتَقِصُنَا أَحَدٌ مِنْ حَقِّنَا شَيْئاً إِلَّا انْتَقَصَهُ اللَّهُ فِي عَاجِلِ دُنْيَاهُ وَ آجِلِ آخِرَتِهِ، وَ لَا يَكُونُ عَلَيْنَا دَوْلَةٌ إِلَّا كَانَتْ لَنَا الْعَاقِبَةُ «وَ لَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ». ثُمَّ جَمَّعَ بِالنَّاسِ، وَ بَلَغَ أَبَاهُ كَلَامُهُ، فَلَمَّا انْصَرَفَ إِلَى أَبِيهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ نَظَرَ إِلَيْهِ فَمَا مَلَكَ عَبْرَتَهُ أَنْ سَالَتْ عَلَى خَدَّيْهِ، ثُمَّ اسْتَدْنَاهُ فَقَبَّلَ بَيْنَ عَيْنَيْهِ، وَ قَالَ: بِأَبِي أَنْتَ وَ أُمِّي «ذُرِّيَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»
📜 أمالی شيخ طوسی، نسخه نگهداری شده در کتابخانهای در کرمان
@mir_hamedhoseyn_110
🖌 علّامه نجم الدين سليمان بن عبد القوي طوفي حنبلي از علمای پرکار قرن هفتم و هشتم هجری در کتاب "الصعقة الغضبية في الردّ علی منکري العربية" چنین میگوید:
🔷 "در شرافت علم عربیّت همین بس که فردی چون علی بن ابی طالب - رضي الله عنه - آن را بنا نهاده و در راه گسترش و انتشار آن اهتمام ورزیده است، کسی که مظهر راستی و درستی بوده و - همانگونه که رسول خدا صلوات الله علیه در حقّش دعا کرده بود - همواره حق گرد مدار وجودش حرکت میکند."
🔶 ويَكْفِي هَذا العِلْمَ شَرَفاً أنَّ عَلِيّاً رَضِيَ اللهُ عَنْهُ _مَعَ تَوْفِيقِه لِلصَّوَابِ وَدَوَرانِ الحَقِّ مَعَه كَيْفَ مَا دَارَ بِدُعَاءِ النَّبيِّ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ {وَآلِه} وَسَلَّمَ بِذلِكَ_ عَنَی بِإنْشَائِه وَاهْتَمّ بِإظْهَارِه...
📜 الصعقة الغضبية في الردّ علی منکري العربية، نجم الدين سليمان بن عبد القوي الطوفي، ص ۲۶۰
@mir_hamedhoseyn_110
🤔 حذف فقرهای مهم از کتاب رسائل جاحظ
🖌 امروز مشغول مطالعهی اثر فاخر برادر عزیز و بزرگوار جناب آقای حبیب راثی (سه چکامه ولائی از ابو تمّام طائی) بودم. ایشان در صفحه ۲۴۸ در شرح یکی از ابیات ابو تمّام به اهمیت کوفه و مرکز بودن آن برای فکر شیعی (البته شیعه به معنای عام) اشاره کرده و به یکی از عبارات "جاحظ" استشهاد نمودند؛
جاحظ در رساله "مناقب الترک" میگوید:
«أما البصرة وسوادها فقد غلب عليها عثمان، وصنائع عثمان، فليس بها من شيعتنا إلا القليل وأمّا الکُوفَةُ وَسَوادُهَا فَقَد غَلَب عَلَيها عَليٌّ وَشيعَتُه وأما الشام فشيعة بني مروان، وآل بني سفيان»
سپس آقای راثی به این مطلب اشاره کردند که این فقره (وأمّا الکُوفةُ وسَوادُها فَقَد غَلَب عَلَيها عَليٌّ وَشيعَتُه) در چاپ سال ۱۹۰۳ لیدن موجود ولی در تحقیق استاد عبد السلام هارون_۱/۱۶ ، حذف شده است !
پس از مراجعه به تحقیقِ عبد السلام هارون دیدم که متأسفانه این فقره ساقط شده است.
عبد السلام هارون نسخهی کتابخانهی"داماد ابراهیم پاشا - ترکیه_ شماره ۹۴۹" را نسخهی اصل قرار داده و به چاپهای دیگر از جمله چاپ لیدن هم مراجعه کرده است.
به نسخهی "داماد ابراهیم پاشا" مراجعه کردم و دیدم عبارت بالا: «وأمّا الکُوفَةُ وسَوادُها فَقَد غَلَب عَلَيها عَليٌّ وَشيعَتُه» در این نسخه موجود است !
🔷مجموعه رسائل جاحظ با تحقیق عبد السلام هارون در چهار جلد منتشر شد که ابتدا دو جلد آن بر اساس نسخه داماد ابراهیم در سال ۱۹۶۴ م توسط مکتبة الخانجی - مصر و مجلد ۳ و ۴ آن چند سال بعد در همان مکتبه به چاپ رسید.
🔶 گفتنی است فردی به نام عبید الله بن حسّان (قبل از قرن ۴ یا ۵. رک: رسائل الجاحظ، عبد السلام هارون، ۳/۱۳) تعدادی از رسائل جاحظ را در مجموعهای با نام "الفصول المختارة" جمع آوری کرده بود و عبد السلام هارون مبنای مجلد سوم و چهارم رسائل جاحظ را همین کتاب قرار داده و طبیعتاً گاهی برخی رسائلی که قبلاً در مجلد اوّل و دوم تصحیح کرده بود بار دیگر بر مبنای کتاب "الفصول المختارة" دوباره تصحیح نمود.
آن فقرهای که در جلد اوّل حذف شده بود، در جلد سوم و در ضمن تصحیح "الفصول المختارة – في مناقب الترک وعامة جند الخلافة" موجود است.
❓اینکه حذف عبارت مذکور در مجلّد اوّل توسّط خود عبد السلام هارون رخ داده یا ناشر، الله اعلم !
📎 فقرهی مورد بحث اهمیت فراوانی در مسائل تاریخی و کلامی مخصوصاً در بحث افضلیت و ابطال برخی اجماعات ادعایی بر افضلیت شیخین دارد.
@mir_hamedhoseyn_110
🔻 مرحوم سید مرتضی رحمة الله عليه در کتاب گرانسنگ "امالی" در بیان وجوه اعرابی آیهی شریفهی"قُلْ تَعََالَوْا أَتْلُ مََا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاََّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً" . انعام، ۱۵۱، چنین میفرماید:
...ويمكن فى الآية وجه غير مذكور فيها، والكلام يحتمله؛ وهو أن يكون الكلام قد انقطع عند قوله تعالى: "أَتْلُ مََا حَرَّمَ رَبُّكُمْ" والوقف هاهنا، ثم ابتدأ "عَلَيْكُمْ أَلاََّ تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئاً"
وإذا كانت على هذا الوجه احتمل "عَلَيْكُمْ أَلاََّ تُشْرِكُوا" وجهين:
أحدهما أن يراد به: يلزمكم وواجب عليكم ذلك؛ كما يقال: عليك درهم، وعليك أن تفعل كذا....
والوجه الآخر أن يريد الإغراء؛ كما تقول: عليك زيدا، وعليك كذا إذا أمرت بأخذه والبدار إليه.
📜 أمالي المرتضى، (المكتبة العصرية) ج ٢، ص ٢٩٨
🔶 قاری شهیر مصری استاد محمّد عبد العزیز حصّان در تلاوت مشهور و زیبای خود از همین آیات یک بار بر روی "عَلَیکُم" وقف کرده و از "ألّا تُشرِكوا" شروع میکند و در برگشت این بار، بر کلمهی "رَبُّکم" وقف کرده و از "عَلَیکُم ألا تُشرِكوا" ابتدا میکند.
💽 فایل تلاوت استاد حصّان👇👇
دقیقهی ۴:۱۰ حدودا
@mir_hamedhoseyn_110
بر ساحل عبقات
جلال الدين سيوطی محدث شهیر اهل سنّت کتابی با موضوع تبریک های موجود در احادیث و آثار با نام «وصول الأمانی بأصول التهاني» تصنیف نموده است.
از جمله مطالبی که سيوطی در این کتاب نقل کرده، تبریک خلیفه دوم به امیرالمؤمنین _علیه السلام_ در غدیر خم میباشد.
علی رغم وجود این مطلب در نسخه های متعدد خطی و چاپی این کتاب، اما متأسفانه از آنجایی که همواره در طول تاریخ دست تحریف افرادی مانع بیان حقیقت بوده است، این مطلب در نسخه کتابخانه «ازهریه مصر» توسط ناسخ کتاب حذف شده است.
👈👈 نسخه سمت چپ، در مدینه منوره و در کتابخانه «عارف حکمت» نگهداری میشود و سیوطی در آن، دو روایت نقل میکند که خلیفه دوم به امیرالمؤمنين _علیه السلام_ عرض كرد:
(روايت اول): هنيئا لك يا علي أمسَيتَ وَليّ كلِ مؤمن ومؤمنة
(روایت دوم): هنیئا یابنَ أبي طالب أصبَحتَ وأمسَيتَ وليّ كلِّ مؤمن ومؤمنة.
همانطور که مشاهده میکنید این دو روایت در نسخه سمت راست که در مکتبه «ازهریه مصر» به شماره ۳۱۳۴۰۹ نگه داری میشود، توسط ناسخ کتاب حذف شده است.
@kashani1395