eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
373 دنبال‌کننده
176 عکس
168 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
10.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خوش‌تر آن باشد که سرّ دلبران گفته آید در حدیث دیگران فضائل امیر المومنین علی علیه السلام در کتب اهل سنت. 🆔 @miras_shia
🔰 ۱۵ رجب ﻭﻓﺎﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻳﻨﺐ کبری ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ☑️ﻭﻓﺎﺕ ﻣﻈﻠﻮﻣﺎﻧﻪ ﻭ ﻏﺮﻳﺒﺎﻧﻪ ﺍﻡّ ﺍﻟﻤﺼﺎﺋﺐ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺎﻃﻤﻪ ﺻُﻐﺮﻯ ﻋﻘﻴﻠﻪ ی ﺑﻨﻰ ﻫﺎﺷﻢ ﺯﻳﻨﺐ ﻛُﺒﺮﻯ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﺩﺭ ﺷﺐ ﻳﻜﺸﻨﺒﻪ 15 ﺭﺟﺐ ﺳﺎﻝ 62 هـ ﺑﻪ ﻭﻗﻮﻉ ﭘﻴﻮﺳﺘﻪ ﺍﺳﺖ.(۱) ☑️ﺩﺭ ﻣﺪّﺕ یک ﺳﺎﻝ و چند ماه ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﺍﻗﻌﻪ ی ﻛﺮﺑﻠﺎ، ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﻰ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺑﺎ اشک ﻭ ﺁﻩ ﻭ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ إﺳﺎﺭﺕ ﻭ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺳﭙﺮﻯ ﮔﺸﺖ. ﺩﺭ ﻋﻈﻤﺖ ﺁﻥ ﻣُﺨﺪّﺭﻩ ﻫﻤﻴﻦ ﺑﺲ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺍﻣﺎﻡ ﺣﺴﻴﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﻧﻴﺎﺑﺖ ﺧﺎﺻّﻪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯ ﺍﻣﺎﻡ ﺯﻳﻦ ﺍﻟﻌﺎﺑﺪﻳﻦ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺗﻤﺎﻡ ﻧﺸﺪﻩ ﺑﻮﺩ، ﺍﻳﻦ ﻧﻴﺎﺑﺖ إﺩﺍﻣﻪ ﺩﺍﺷﺖ. (۲) ← ﻧﺎﻡ ﮔﺬﺍﺭﻯ ﺣﻀﺮﺕ ☑️ﻫﻨﮕﺎﻡ ﻭﻟﺎﺩﺕ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﺍﺯ ﺟﺎﻧﺐ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﺘﻌﺎﻝ ﺑﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﻧﺎﺯﻝ ﺷﺪ ﻭ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ : «ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ، ﺍﺳﻢ ﺍﻳﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﺭﺍ ﺯﻳﻨﺐ ﺑﮕﺬﺍﺭ». ﺁﻧﮕﺎﻩ ﺟﺒﺮﺋﻴﻞ ﮔﺮﻳﺴﺖ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﭘﺮﺳﻴﺪ : ﺳﺒﺐ ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻳﻪ ﭼﻴﺴﺖ ؟ ﻋﺮﺽ ﻛﺮﺩ : ☑️ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻳﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻏﺎﺯ ﺯﻧﺪﮔﺎﻧﻰ ﺗﺎ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺍﻯ ﻧﺎﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﺑﺎ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺩﺭﺩ ﻭ ﺑﻠﺎ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺯﻳﺴﺖ. ﮔﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﺷﻤﺎ ﻳﺎ ﺭﺳﻮﻝ الله ﻣﺒﺘﻠﺎ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ، ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﺩﺭ ﻣﺎﺗﻢ ﻣﺎﺩﺭﺵ ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﺩﺭ ﻣﺼﻴﺒﺖ ﭘﺪﺭ ﻭ ﮔﺎﻫﻰ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﻓﺮﺍﻕ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ ﺣﺴﻦ ﻣﺠﺘﺒﻰ ﻋﻠﻴﻪ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺩﭼﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺷﺪ. ☑️ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺑﺎﻟﺎﺗﺮ ﺑﻪ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﻭ ﻧﻮﺍﺋﺐ ﺩﺷﺖ ﻧﻴﻨﻮﺍ ﮔﺮﻓﺘﺎﺭ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ چنان که ﻣﻮﻳﺶ ﺳﻔﻴﺪ ﻭ ﻗﺎﻣﺘﺶ ﺧﻤﻴﺪﻩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﮔﺮﺩﻳﺪ. ☑️ﺍﻳﻦ ﺧﺒﺮ ﺭﺍ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴّﻠﺎﻡ ﺷﻨﻴﺪﻧﺪ ﻭ ﺍﻧﺪﻭﻫﻨﺎک ﻭ ﮔﺮﻳﺎﻥ ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺻﻠّﻰ الله ﻋﻠﻴﻪ ﻭ ﺁﻟﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺑﺮ ﺻﻮﺭﺕ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻳﻨﺐ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻧﻬﺎﺩ ﻭ ﮔﺮﻳﺴﺖ. ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺪﻳﻘﻪ ﻃﺎﻫﺮﻩ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻓﺮﻣﻮﺩ : ☑️ﻳﺎ أﺑَﺘﺎ، ﺍﻳﻦ ﮔﺮﻳﻪ ﺑﺮﺍﻯ ﭼﻴﺴﺖ ؟ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﺩﻳﺪﻩ ﻫﺎﻯ ﺗﻮ ﺭﺍ ﻧﮕﺮﻳﺎﻧﺪ. ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﺍﻯ ﻓﺎﻃﻤﻪ، ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﻭ ﺗﻮ ﺍﻳﻦ ﺩﺧﺘﺮ ﺩﭼﺎﺭ ﺑﻠﺎﻫﺎ ﻭ ﻣﺼﺎﺋﺒﻰ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ. ﺣﻀﺮﺕ ﺻﺪﻳﻘﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﻓﺮﻣﻮﺩ : ﭼﻪ ﺛﻮﺍﺏ ﺩﺍﺭﺩ ﺁﻥ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺩﺧﺘﺮﻡ ﺯﻳﻨﺐ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام ﮔﺮﻳﻪ ﻛﻨﺪ ؟ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﻓﺮﻣﻮﺩ : «ﺍﻯ ﭘﺎﺭﻩ ﺗﻨﻢ ﻭ ﺍﻯ ﻧﻮﺭ ﭼﺸﻤﻢ، ﺛﻮﺍﺏ ﻛﺴﻰ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺑﺮ ﺍﻭ ﻭ ﺑﺮ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﺍﻭ ﮔﺮﻳﻪ ﻛﻨﺪ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺛﻮﺍﺏ ﻛﺴﻰ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮ ﺑﺮﺍﺩﺭانش امام حسن و امام ﺣﺴﻴﻦ علیهما السلام ﮔﺮﻳﻪ ﻛﻨﺪ». ﺳﭙﺲ ﻧﺎﻡ ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ ﺭﺍ «ﺯﻳﻨﺐ» ﻧﻬﺎﺩ. (۳) ☑️ﺁﻥ ﺣﻀﺮﺕ یک ﺳﺎﻝ ﻭ ﭼﻨﺪ ﻣﺎﻩ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻭﺍﻗﻌﻪ ی ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺑﺎ ﻗﻠﺒﻰ ﭘﺮ ﺍﺯ ﺍﻧﺪﻭﻩ ﺍﺯ ﻣﺼﺎﺋﺐ ﻛﺮﺑﻠﺎ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﺧﻮﺩ ﺭﺣﻠﺖ ﻓﺮﻣﻮﺩﻧﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺧﺎﻧﻪ ﺩﻓﻦ ﺷﺪﻧﺪ. ﺩﺭ ﻭﻓﺎﺕ ﺁﻥ ﻣُﺨﺪَّﺭﻩ ی ﻣﻈﻠﻮﻣﻪ ﺭﻭﺯﻫﺎﻯ ﺩﻫﻢ ﻣﺎﻩ ﺭﻣﻀﺎﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﮔﻔﺘﻪ ﺍﻧﺪ. (۴) 📚 منابع : ۱. ﺯﻳﻨﺐ ﺍﻟﻜﺒﺮﻯ ﻋﻠﻴﻬﺎ السلام (ﻧﻘﺪﻯ) : ﺹ 114. و ... . ۲. کمال الدین : ص 501، 507. و ... . ۳. الطراز المذهب : ص 22. و ... . ۴. ﺍﻟﻮﻗﺎﻳﻊ ﻭ ﺍﻟﺤﻮﺍﺩﺙ : ﺝ 1، ﺹ 113. وقائع الشهور : ص 166. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅تدوین دايرةالمعارف حقوق اسلامی توسط صاحب جواهر فقه اسلام و در میان فقه اسلام، فقه شیعه، از لحاظ پیشرفتها و دقتهای عالمانه برای كسانی كه اهل فن و فهمند، موضوع شگفت‌آوری است. شوخی نیست كه انسانی مثل صاحب جواهر بنشیند، یك دوره فقه را از اول تا به آخر، با آن همه دقت و تحقیق، به تنهایی بنویسد و یك دایرةالمعارف را به تنهایی در حقوق اسلامی پدید آورد! این، به معجزه اشبه است. همین‌طور است شیخ انصاری. همین‌طور است صاحب ریاض. همین‌طورند بقیه‌ی علمای بزرگ، از متقدمین و متأخرین. شیخ مفید دویست تألیف دارد. علامه‌ی حلی نزدیك به سیصد تألیف دارد. خواجه نصیرطوسی یك‌طور دیگر. شیخ طوسی یك‌طور دیگر. اینها، برای كسانی كه اهل فنند، خیلی حرف و معنی دارد. ۱۳۷۱/۱۱/۲۵ بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از روحانیون 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
18.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅معنای هجرت از لسان حضرت آیت الله العظمی جوادی‌آملی مدظله هجرت از جاهلیت به عقلانیت، هجرت از جهل علمي به علم و از جهالت عملي به عقل عملي! اين اولين قدم و پرواز پرنده پس از معرفت است. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ماجرای خرید سبزی پلاسیده توسط آیت‌الله قاضی 🔹۸ بهمن سالروز درگذشت مجتهد و فقیه سید علی قاضی است. 🆔 @miras_shia
💠قالَ رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله : اَلْمُؤْمِنُونَ اِخْوَةٌ يَقْضِى بَعْضُهُمْ حَوائِجَ بَعْضٍ فَيَقْضِى اللّهُ لَهُمْ حاجَتَهُمْ. 🔹پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: مؤمنان با يكديگر برادرند و نيازهاى همديگر را برآورده مى كنند و خداوند هم نياز آنها را بر طرف مى كند. 📚[ بحارالانوار ص 336 روایت 114 .] 🆔 @miras_shia
*اللهم صل علی محمد وال محمد وعجل فرجهم *منطق قرآن کریم در هدایت وتربیت جامعه انسانی به دین ودینداری* *نفی اکراه واجباردرمنطق الهی* منطق قرآن كريم در هدایت و تربیت انسان بر نفی اکراه و احبار ، و زور و فشار استوار است ؛ و این امری فطری و عقلایی است که تجربۀ بشری گواه صدق آن است . خداى متعال از زبان حضرت نوح (ع) چنين مى‌آموزد: *أَ نُلْزِمُكُمُوهَا وَ أَنْتُمْ لَهَا كَارِهُونَ* آيا ما شما را در حالى كه بدان اكراه داريد، به آن وادار كنيم؟ *دردین خدا اجبارنیست* نوح (ع) خطاب به قوم خود مى‌فرمايد كه من حق ندارم شما را به آيين حق مجبور كنم، زيرا در دين خدا اجبار نيست. به بیان مرحوم علّامۀ طباطبایی اين آيه از جمله آياتى است كه اجبار و اكراه در دين را نفى مى‌كنند و بر اين حقيقت دلالت مى‌نمايد كه نفى اجبار و اكراه در دين، يكى از احكام دينى است كه در قديمى‌ترين شريعتها يعنى شريعت نوح (ع) وجود داشته است و تا به امروز بى‌آنكه نسخى در آن راه يافته باشد به قوّت خود باقى است. *عدم تجبّر و تسلّط در تربيت* راه تربيت انسان از خود او مى‌گذرد و نمى‌توان كسى را با اجبار و اكراه به سوى كمال برد و در منطق دين هيچ‌گونه تجبّر و تسلّط در تربيت راه ندارد. خداى متعال خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين فرموده تا راه تربيت در منطق دين كاملاً روشن باشد: *فَذَكِّرْ إِنَّمَا أَنْتَ مُذَكِّرٌ لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ* پس تذكّر ده كه تو تنها تذكّر دهنده‌اى و بر آنان تسلّطى ندارى. *وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ* و تو به زور وادارنده آنان نيستى. *همراه كردن و همگام كردن مردمان* در منطق دين، جايى براى قيموميت در تربيت و هدايت و راه بردن مردمان وجود ندارد و هنر تربيت همراه كردن و همگام كردن مردمان با ميل و خواست خودشان است و در غير اين صورت سخت‌ترين مانع فردى در تربيت ظهور مى‌نمايد و باب تربيت فطرى بسته مى‌شود. خداى متعال در اين باره خطاب به پيامبر اكرم (ص) چنين رهنمود داده است : *وَ مَا جَعَلْنَاکَ عَلَيْهِمْ حَفِيظًا وَ مَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِوَكِيلٍ* و ما تو را بر ايشان نگهبان نكرده‌ايم، و تو وكيل آنان نيستى. سوره انعام آیه ۱۰۷ سوره ق آیه ۴۵ سوره عاشیه آیه ۲۲-۲۱ المیزان فی تفسیر القرآن ، ج ۱۰ ، ص ۲۰۷-۲۰ سوره هود آیه ۲۸ 🆔 @miras_shia