علامه امینی رحمه الله می گوید:
عده ای از تجار خَیر و اهل ایمان در تهران بودند و گاهی اعمال خیر و نیک انجام می دادند یکی از ایشان قطعه زمینی را در یکی ار مناطق مهم و حساس تهران داشت و می خواست که در آن جا مسجدی را بنا کرده و در اطرافش مغازه هایی تجاری برای مسجد بسازد. یکی از رفقای دنیا دوست وی، او را وسوسه کرده به وی گفت: تو در این محل سینمائی بساز و در اطراف آن مغازه های تجاری درست کن و درآمد آن را در خیرات مصرف نما.
حب مال از یک طرف و وسوسه شیطانی از طرف دیگر او را به ساختن سینما وادار کرد. سال ها گذشت، اجل او فرا رسید، و از دنیا رفت، اموال زیادی از او برای ورثه به جای ماند که از جمله همان سینما بود.
در یکی از روزها یکی از رفقای قدیمی این مرد تاجر، بازماندگان او را به خانه خود دعوت کرد. بعد از صرف غذا، میزبان به ورثه آن میت گفت: آیا می دانید به چه خاطر شما را به این جا دعوت کرده ام؟
جواب دادند: تو به خاطر مهربانی های پدر ما از ما پذیرائی می کنی.
میزبان دوباره پرسید؟ آیا پدرتان در حق شما کوتاهی کرده است؟
گفتند: نه. ما دائماً ایشان را به خیر و نیکی یاد می کنیم و رحمت بر او می فرستیم.
سپس مرد میزبان شمه ای از حقوق والدین بر گردن فرزند را برای ورثه بازگو کرد. به ویژه آن که به آنان یاد آور شد. بعد از وفات پدرتان نیاز او به شما چندین برابر شده است. در ادامه بعد از بیان اهمیت حقوق پدر چنین گفت:
من پدر شما را چند روز قبل در شدیدترین عذاب، خواب دیدم.
این عذاب وی به خاطر احداث سینما بود. او می گفت: هر وقت که فیلمی فسادانگیز در آن جا نشان می دهند و عده ای را به سوی گناه و انحراف می کشانند، ملائکه مرا به خاطر آن عذاب می کنند. او از شما عاجزانه می خواست که این ساختمان را ویران کرده و او را از عذاب نجات دهید. بازماندگان آن تاجر بعد از شنیدن خواسته پدرشان سکوت کرده و با تعجب و ناراحتی به همدیگر نگاه کردند و مهلت خواستند تا تصمیم بگیرند.
هفته ها گذشت خبری نشد! این مرد دوباره از آنان دعوت کرد و بعد از پذیرائی مفصلی که از آن ها به عمل آورد، از نتیجه تصمیمشان سؤال کرد.
بزرگ ورثه پاسخ داد: آیا پدر ما این سینما را احداث نکرده؟
میزبان پاسخ داد: چرا؛ ولی الآن شدیداً پشیمان است و به خاطر آن عذاب می کشد و از شما می خواهد او را از عذاب الهی نجات دهید.
بزرگ ورثه پاسخ داد: او غلط کرده و باید جزای خطای خود را خودش متحمل شود!! ما نمی توانیم این ساختمان را ویران کنیم.[1] مرد میزبان از جواب آنان تعجب کرده و در بهت و حیرت فرو رفت. و به بدبختی و بیچارگی رفیق تاجرش تأسف خورد که چه طور بعد از اعمال خیری که انجام داده با کار ناشایست و خلاف شرع خود، فرزندان و خود را به هلاکت رچار نموده است.
پی نوشت:
[1] ربع قرن مع العلامه الامینى، ص 57.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
محكم و متشابه
اين موضوع شامل 9 فصل ميباشد.
✅فصل اول: کلیّات
این فصل محکم و متشابه را از حیث لغت و اصطلاح مورد بررسی قرار داده و به معانی مختلف آنها اشاره نموده، سپس به فرق بین متشابه و مبهم و نسبت بین متشابه و مبهم پرداخته است.
✅فصل دوم: سبب و علت تشابه در آیات
برای علت تشابه چهار عامل بیان شده است:
1. این که شارع مقصود و مرادش را در کلام به صورت واضح و روشن بیان نکرده باشد؛
2. متعالی بودن محتوی؛
3. برخوردار بودن کلام از ظرافت در تعبیر و استحکام در بیان؛
4. انطباق معنی بر مصداق.
✅فصل سوم: شناخت محکم و متشابه
این فصل دارای سه مقام است، که مقام اول محکم و متشابه را از دیدگاه معصومین : ، مورد بررسی قرار داده است. چنان که امام صادق 7 میفرماید: « به درستی که در قرآن محکم و متشابه وجود دارد، به محکم ایمان داریم و بر طبق مفاد آن عمل میکنیم، امّا متشابه، به آن ایمان داریم، ولی بر طبق آن عمل نمیکنیم». در حدیث دیگری میفرمایند: «محکم قرآن آن است که به آن بتوان عمل کرد و متشابه آن است که به کسی که نداند مشتبه شود».
مقام دوم، واژه «امّ الکتاب» را مورد بررسی قرار میدهد، که برای آن دو کاربرد ذکر میکند، یکی به معنای لوح محفوظ، و دیگر اینکه امّ الکتاب وصفی است که برای برخی از آیات قرآن (محکمات) بیان شده است. در نهایت به دیدگاه علامه طباطبایی در باره واژه شناسی «امّ» اشاره شده است.
مقام سوم به فضیلت و برتری آیات محکم و متشابه میپردازد که آیا اصلا محکم به متشابه مزیّتی دارد یا خیر؛ در پاسخ این سؤال به برخی از دیدگاههای علماء و اندیشمندان پرداخته شده است.
✅فصل چهارم: انواع محکم و متشابه
دانشمندان علوم قرآنی، محکم را به نص و ظاهر تقسیم کردهاند و متشابه را از جهت معنی، لفظ، لفظ و معنی مورد تقسیم قرار داده، تشابه از جهت لفظ به دو نوع مفرد و جمله میباشد و از جهت لفظ و معنی پنج قسم است، تشابه از جهت مقدار و کمیّت، کیفیت، زمان شرط و مکان، در نهایت دیدگاه آیت الله معرفت بیان میشود که تشابه را بر سه قسم، نوعی، اصلی و عرضی تقسیم کرده است.
فصل پنجم: حکمت وجود متشابهات در قرآن
1. آزمایش
2. بر انگیختن خرد و اندیشه
3. بهره گیری هر کس از متشابهات به اندازه استعداد و خردش
4. بیان بلاغت قرآن کریم
5. تسهیل در محفوظ نگه داشتن قرآن و به خاطر سپردن آن
6. اقامه دلیل بر عجز و ناتوانی انسان 7. القای مفاهیم و معانی برای انسان
8. توجه دادن به مفسّر الهی 9. افزایش پاداش اخروی
10. جذب مخالفان 11. فعالیت عقلانی
ادامه دارد
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
8.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ مثالی شنیدنی از خرج کردن درست سرمایه های زندگی...
🔸استاد قرائتی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
دشمنت کُشت ولی نور تو خاموش نگشت
آری آن جلوی که فاني نشود نور خداست
⚫️ السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین علیه السلام ⚫️
مراسم عزاداری دهه اول محرم
▪️از روز اول محرم یکشنبه ۱۴۰۳.۰۴.۱۷ نیم ساعت قبل از اذان ظهر و عصر حدیث کسا
▪️و بعد از نماز با مداحی مداحان اهل بیت علیهم السلام
▪️مکان میدان سعیدی خیابان نیروی هوایی کوچه ۲ فرعی اول سمت راست پلاک ۱۳ طبقه پایین
◾️مرکز احیای میراث شیعه ◾️
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
15.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
توصیه مرحوم آیتالله العظمی علوی گرگانی قدس سره به عزاداران حسینی در محرم الحرام
#محرم #امام_حسین #عزاداری #جلسه #روضه #مسجد #هیئت #آیت_الله_علوی #سخنرانی #سخنان_ناب
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
7.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚠️ اگر اِشکال دارید مثل اِشکال طلبههای مدرسه با هم رفتار کنید
🎙 شما با هم دشمنی ندارید
شما همه یک مقصد دارید
به آن چیزی که اسلام فرموده است برسید
امید است که برسید ان شاء الله
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج