eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
373 دنبال‌کننده
177 عکس
168 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
🖤حسن یعنی تمام هست زهرا 🖤حسن یعنی کریم هر دو دنیا 🖤حسن یعنی سکوت و رازداری 🖤حسن یعنی شب و دل بی قراری 🖤حسن یعنی غروری که شکسته 🖤حسن یعنی شهود دست بسته 🖤حسن یعنی غروب و رنگ نیلی 🖤حسن یعنی دوشنبه ضرب سیلی 🖤حسن یعنی بقیع تیره و تار 🖤حسن یعنی در وتیزیِ مِسمار 🖤حسن یعنی به رنگ ارغوانی 🖤حسن یعنی شکسته درجوانی 🖤حسن یعنی شهید زهر کینه 🖤حسن یعنی غریب اندر مدینه 🖤حسن یعنی تمام عشق مادر 🖤حسن یعنی عزیز قلب حیدر 🏴شب شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی (ع) تسلیت باد. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سفارش امروز « اگر به كسي سلام داديد و او چنان كه بايد و شايد جواب نداد دلگير نشويد . شايد او مشغول خواندن نماز مستحبي باشد ؛ همان نمازهايي كه ركوع و سجودش با اشاره سر يا چشم انجام مي شود و موقع راه رفتن هم ميتوان آن را خواند .» اين چند جمله سفارش امروز استاد است كه عده اي از شاگردان با شنيدن آن پي مي برند علت گرم نگرفتن آقا در بعضي روزها و بعضي سلام و عليك ها چه بوده است . » 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا بریم زیارت اربعین و حج و... به‌جاش بیمارستان و مدرسه بساز 🎙 پاسخ شهید مطهری(ره) 🆔 @miras_shia
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه 4⃣فصل چهارم: کتاب فصل الخطاب محدث نوری در این فصل، دلایل محدث نوری بر وقوع تحریف در قرآن و بررسی ضعف و قوت روایات موجود در کتاب فصل الخطاب و کتب غیر معتبری که وی در این بحث از آن‌ها استفاده کرده و کتاب‌هایی که در ردّ کتاب فصل الخطاب نوشته شده مانند: کشف الارتیاب عن تحریف الکتاب رب الارباب نوشته محمود بن ابی القاسم معروف به معرب تهرانی و فصل الخطاب فی عدم تحریف کتاب ربِّ الارباب، نوشته علامه حسن زاده آملی و القول الفاصل فی الرد علی مدّعی التحریف نوشته آیت الله مرعشی نجفی و کتاب‌های دیگری که در ردّ این کتاب نگاشته شده‌اند. در ادامه نظرات برخی از بزرگان مانند امام خمینی و علامه عسگری در رابطه با این کتاب آورده شده که کتاب فصل الخطاب را هرچه بیشتر بی اعتبار نشان می دهد. 5⃣فصل پنجم: مسائلی که باعث ایجاد شبهه تحریف شده است این فصل به مسائلی اختصاص داده شده که وجودشان باعث می‌شود در ذهن خواننده این شبهه القاء شود که ممکن است قرآن مورد تحریف واقع شده باشد مانند آیه بودن یا آیه نبودن بسم الله الرحمن الرحیم و آیه رغبت، آیه جهاد، آیه رضاع، آیه رجم، آیه فراش، اختلاف در عدد آیات و حروف قرآن، تساهل در نسخه برداری و اغلاط املایی، نسخ تلاوت، انساء، مصحف‌های امام علی 7 و فاطمه سلام الله علیها، اختلاف در قرائات، کیفیت جمع و تألیف قرآن، سوره‌های حفد و خلع، حذف تسبیحات اربعه از قرآن، آیات شیطانیه و زیادت مصحف عايشه و امور دیگری از این دست که باعث ایجاد شبهه تحریف شده‌اند و در لا به لای ذکر آن‌ها مسائلی که مهم‌تر به نظر می‌رسیده نیز مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند. 6⃣فصل ششم: تحریف کتب عهدین در این فصل به تناسب بحث از تحریف در قرآن، بحثی درباره تحریف کتب عهدین آورده شده و در آن به تحریف کتب عهد قدیم و عهد جدید از منظر قرآن و دلایل و شواهد تحریف این کتب و مباحثی دیگر در رابطه با تحریف کتب عهدین مانند چرایی این که خداوند وعده داده قرآن را از هر گونه تحریف حفظ کند اما درباره دیگر کتب آسمانی چنین وعده‌ای نداده است و این که قرآن چه خدماتی به کتب پیامبران گذشته کرده است، پرداخته شده است. 📚مهم‌ترین منابع 1. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن 2. آیت الله خوئی، البیان فی تفسیر القرآن 3. آیت الله معرفت، التمهید فی علوم القرآن 4. آیت الله معرفت، صیانة القرآن من التحریف 5. آیت الله جوادی آملی، نزاهت قرآن از تحریف 6. آیت الله حسن زاده آملی، قرآن هرگز تحریف نشده 7. علامه عسگری، القرآن الکریم و روایات المدرستین 8. رحمة الله هندی، اظهار الحق 9. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن 10. محدث نوری، فصل الخطاب فی تحریف کتاب رب الارباب 11. ابن عطیه، ابهی المراد فی شرح مؤتمر علماء بغداد 12. آیت الله مصباح یزدی، قرآن شناسی 13. آیت الله مرعشی نجفی، القول الفاصل فی الرد علی مدعی التحریف 14. محمود رامیار، تاریخ قرآن 15. حسن طاهری خرم آبادی، عدم تحریف قرآن 16. فتح الله نجارزادگان، سلامة القرآن من التحریف 🆔 @miras_shia
🚩 ثمره گریه برای اهل بیت (ع) 🔻امام صادق علیه‌السلام: من ذُكِرنا عِندَهُ فَفاضَت عَيناهُ حَرَّمَ اللّه ُ وَجهَهُ عَلَی النّارِ ◼️ هر كسی که در نزد او از ما یاد شود و اشک چشمش جاری شود، خداوند چهره‌اش را بر آتش حرام گرداند. 📚 كامل الزیارات، ۱۰۴ 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ قبل از روز جمعه از مشاهد مشرّفه بيرون نرويم. ▪️[تهذیب الأحکام] مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِیِّ قَالَ: مَنْ خَرَجَ مِنْ مَکَّةَ أَوِ الْمَدِینَةِ أَوْ مَسْجِدِ الْکُوفَةِ أَوْ حَائِرِ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَبْلَ أَنْ یَنْتَظِرَ الْجُمُعَةَ نَادَتْهُ الْمَلَائِکَةُ أَیْنَ تَذْهَبُ لَا رَدَّکَ اللَّهُ. ▪️از حفص بن بختری روایت شده که گوید: کسی که از مکه یا مدینه یا مسجد کوفه یا حائر امام حسین صلوات الله علیه خارج شود پیش از آنکه منتظر جمعه شود فرشتگان او را ندا دهند که کجا می‌روی ؟! خدا تو را باز نگرداند. 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 97 ٫ صفحه 132 🆔 @miras_shia
"پرسش : اصحاب امام حسن عسكری(ع) در حفظ ميراث فرهنگی شيعه چه نقشی داشتند؟" ✅نگارش جوامع حدیثی در میان اصحاب ائمه(علیهم السّلام) بسیار طولانی است، به ویژه، پس از دوران امام صادق(علیه السّلام)، افراد زیادی در جامعه شیعه مصمم شدند تا روایات را جمع‌ آوری کرده و آنها را برای شیعیان ساکن در کشورهای دور و نزدیک به منظور راهیابی به افکار و اندیشه‌ های اهل بیت(عليهم السلام)، بفرستند. 🔰با گذشت زمان بر شمار این مؤلفان افزوده شد و کتاب‌ های بیشتر و مفصل‌ تر تألیف شد. ❇️ یکی از چهره‌ های مؤلف در روزگار امام عسکری(علیه السّلام) «حسین بن اشکیب» سمرقندی است. کسی که مدتی در «قم» خادم مقبره حضرت معصومه(علیها السّلام) بود، بعدها به «سمرقند» رفت و در آنجا ماندگار شد. وی باید یکی از حلقات پیوند تشیع «قم» با حوزه «سمرقند»، که در اواخر قرن سوم و اوائل قرن چهارم نضج [و رشد] گرفت، باشد. «نجاشی» تألیفات او را بر شمرده که در میان آنها کتابی با عنوان «الرد علی الزیدیة» به چشم می‌ خورد.(1) نظر به شدت فعالیت زیدی‌ ها در این دوران و قیام‌ های مکرر آنها احتمال آن می‌ رفت که شماری از شیعیان تحت تأثیر آنان قرار گیرند. بدین سبب این دست کتاب‌ ها که بیشتر با استناد به روایات صادره از امامان معصوم(علیهم السّلام) تدوین می‌ شد، وسیله خوبی برای کنترل این گونه انحرافات بود. ❇️«محمد بن خالد برقی» از چهره‌ های برجسته این دوران بوده و آثاری تألیف کرده است. فرزند او احمد (م 274 یا 280) شهرتی بیش از پدر داشته و یکی از شیعیان معاصر با امام هادی و امام عسکری(علیهما السّلام) بود که کتاب «المحاسن» وی دائرة المعارفی مشتمل بر احادیث امامان در تمامی زمینه‌ های مختلف معارف دینی از قبیل: اخلاق، تفسیر و جز آن بوده است.(2) وی تألیفات دیگری هم داشته که از جمله آنها کتاب «التبیان فی اخبار البلدان» در جغرافیای تاریخی دنیای اسلام بوده است. ❇️«حسن بن موسی خشاب» از اصحاب امام عسکری(علیه السّلام) تألیفاتی از خود باقی گذاشته که کتاب «الرد علی الواقفیه» از آن جمله است.(3) اهمیت این نوشتار، با توجه به مشکلاتی که «واقفه» در آن دوران ایجاد می‌ کردند، روشن است. افزون بر کتاب‌ هایی که به عنوان رد بر فرق و یا در موضوعات فقهی نوشته می‌ شد، کتاب‌ هایی هم در دانش تاریخ اسلام نوشته می‌ شد. «محمد بن علی بن حمزه» از اصحاب امام عسکری(علیه السّلام) کتاب‌ های فراوانی از خود به یادگار گذاشت.(4) ❇️«عیاشی» درباره او می‌ نویسد: هیچ کتابی در موضوعات مختلف از امامان بر جای نمانده بود جز آن که پیش او وجود داشت(5) این روایت به ویژه بر وجود روایات ائمه و حتی مکتوبات آنان در دسترس اصحاب تأکید داشته و نشانه یک جنبش قابل تقدیر علمی است که خود پشتوانه اصلی دانش شیعی به حساب می‌ آید. اصولی که تا این دوره تألیف شد، پایه‌ های اصلی جوامع حدیثی بزرگتری مانند «کافی» و کتاب «من لا یحضره الفقيه» و دیگر آثار حدیثی شیخ «صدوق» و شیخ «طوسی» است که با استفاده از همین مدوّنات اصحاب تدوین شده است. در برخی از منابع آمده است که اصحاب امامان، درباره پاره‌ ای از کتاب‌ ها (اصول اولیه)، نظرات آن بزرگواران را جویا می‌ شدند که از جمله آنها مي‌ توان به روایت «بورق بوشنجانی» اشاره كرد که کتاب «یوم و لیله» را به امام عسکری(علیه السّلام) تقدیم داشته و نظر آن حضرت را درباره آن خواست.(6) ❇️در میان اصحاب امام عسکری(علیه السّلام) کسانی نیز پیدا می‌ شدند که در زمینه مسائل علمی دست به تألیف می‌ زدند. «نجاشی» پس از یاد از «احمد بن ابراهیم بن اسماعیل» به عنوان یکی از خواصّ و نزدیکان امام عسکری(علیه السّلام) ضمن برشماری آثار او، از کتابی با عنوان «اسماء الجبال و المیاه و الادویه»(7) که تألیفی در دانش جغرافی بوده است نام می‌ برد.(8) پی نوشت: (1). رجال النجاشي‏، نجاشي، احمد بن على‏، مؤسسة نشر اسلامي ‏، قم،‏ 1416 ق، ص 66؛ الفهرست، طوسى، محمد بن حسن، شریف الرضی‏، قم‏، بی تا، ص 44. (2). متأسفانه تنها بخشی از این کتاب بر جای مانده که به تصحیح مرحوم محدث ارموی (و اخیرا با تصحیح سید مهدی رجایی) در دو جلد چاپ و منتشر شده است. (3). همان، ص 31. (4). رجال طوسی، طوسى، محمد بن حسن‏، المطبة الحیدریه، نجف، 1380 ق، ص 433؛ رجال النجاشی، همان، ص 182. (5). إختيار معرفة الرجال‏، كشى، محمد بن عمر، محقق / مصحح: طوسى، محمد بن حسن / مصطفوى، حسن‏، مؤسسة نشر دانشگاه مشهد، مشهد، 1409 ق، چاپ اول، ص 530. (6). همان، ص 538. (7). رجال النجاشی، همان، ص 67 – 68. (8). حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(علیهم‌السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، 1381 ش، چاپ ششم، ص 554. 🆔 @miras_shia
🍃 🔸سوال ؛ میخواهم بدانم در باطن به چه صورتی هستم. آیا این امر ممکن است؟ 🔻پاسخ علامه حسن زاده آملی (ره) : بله 🔹 هر انسانی میتواند باطن برزخی خویش را تشخیص دهد و بفهمد در باطن به چه صورتی میباشد. 🔹اگر آدمى میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و به اطراف کاری ندارد "بهيمه" (چهار پایان آرام و غیر درنده) است 🔹 و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" (حیوانات شرور و درنده ) است. 🔹و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد بطوریکه درباطن دشمن اما به ظاهر دوست است "شيطان" است. 🔹 و اگر صفات سبعى و شيطانى ندارد و خالصانه به عبادت پروردگار مشغول است و به مردم منفعت رسانده و خلق خدا از او آسوده‏ اند، "ملَك" (فرشته)است 🔹و اگر علاوه بر عبادات و مقامات ملَك، با ترک انواع معصیت، بسوى معارف الهی و درك حقايق و سيروسلوک الى اللّه ، حرکت دارد "انسان" است. 🔸خلاصه اینکه بشرخاکی به 5⃣ گونه تقسیم میشود : 👇 ( بهيمه، سبع، شيطان، فرشته و انسان‏ ) حال هر کسی با این علم میتواند بفهمد که در باطن به چه صورت است 🔻 نیازی نیست انسان نزد کسی برود که چشم برزخی دارد و از وی بخواهد باطن او را بگوید .. 🆔 @miras_shia