مرکز احیاء میراث شیعه
ادله حقانيت شيعه قسمت اول عوامل ظهور و بروز شيعه و يا به تعبير ديگر: جدايي شيعه از عامه را مي توا
ادله حقانيت شيعه
قسمت دوم
1. آيه ولايت
خداوند متعال مي فرمايد: «اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاهَ وَ يُوْتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونُ » [1] « وليّ امر شما تنها خدا و رسول خدا و مومناني هستند كه نماز را به پا داشته و فقيران را در حال ركوع زكات مي دهند. »
داستان نزول آيه شريفه بنا بر آنچه در كتاب هاي تاريخي، تفسيري و روايي آمده، چنين است: روزي مرد فقيري در مسجد از مردم تقاضاي كمك كرد، علي ـ عليه السّلام ـ كه در حال ركوع بود، انگشتر خود را به عنوان صدقه به او داد. آن گاه اين آيه توسط جبرئيل پيابر ـ كه در منزل بود ـ نازل شد.
مضمن اين حديث توسط ده نفر از صحابه نقل گرديده و بيش از پنجاه نفر از علماي اهل سنت آن را در كتب خود آورده اند؛ مثل طبراني،[2] ابوبكر جصّاص،[3] واحدي،[4] زمخشري،[5] و....
2. آيه انذار
خداوند متعال مي فرمايد: «اِنَّما أَنْتَ مُنْذِرُ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ. »[6] « همانا تو بيم دهنده اي و براي هر قومي هدايت گري مي باشي. »
جمهور عامه از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ روايت كرده اند كه فرمود: « من منذر و علي هادي است و با تو اي علي! هدايت شوندگان هدايت يابند. »[7]
3. آيه تبليغ
خداوند مي فرمايد: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنزِلَ الَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ. »[8] « اي رسول! ابلاغ نما آنچه را كه پروردگارت محافظت مي نمايد. »
ابن عسا كر به سند صحيح از ابي سعيد خدري نقل مي كند كه اين آيه شريفه در روز غدير خم بر رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ در شأن امام علي ـ عليه السّلام ـ نازل شد.[9]
اين حديث را هشت نفر از صحابه و چهارده نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند.
4. آيه اكمال
خداوند متعال مي فرمايد: «الْيُومَ أكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَيكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الاسلامُ ديناً »؛[10] « امروز دينتان را بر شما كامل نموده ونعمتم را بر شما تمام كردم و راضي شدن بر شما كه اسلام دين شما است. »
خطيب بغدادي به سند صحيح ازابي هريره نقل مي كند كه هر كس روز هجدهم ذي حجه (روز غدير خم) را روزه بگيرد خداوند ثواب شصت ماه روزه را به او عطا مي كند. روز غدير روزي است كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ دست عليّ را گرفت و فرمود: آيا من وليّ مومنين نيستم؟ گفتند: آري اي رسول خدا! آن گاه فرمود: هر كه من مولاي او هستم اي عليّ مولاي اوست. در اين حال عمر بن خطاب دو بار به علي تبريك گقفت و عرض كرد: اي پسر ابي طالب تو مولاي من و مولاي تمام مسلمانان گشتي، در اين هنگام آيه فوق نازل شد. [11]
مضمون اين حديث را بيش از پانزده نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند.
ادامه دارد
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨امشب سخن از جانِ جهان باید گفت
توصیف رسولِ انس و جان باید گفت
✨در شام ولادت دو قطب عالم
تبریك به صاحب الزمان باید گفت
میلاد پیامبر رحمت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آلهو سلم
و پرچم دار ولایت علوی حضرت امام صادق سلام الله علیه بر همگان خجسته باد.❤️
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
7.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنران : آیت الله #جوادی_آملی
عظمت اخلاقی رسول اكرم سلام الله علیه...
💎جهت خشنودی امام زمان علیه السلام صلواتی بفرستید.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
اعجاز قرآن
این موضوع مشتمل بر 12 فصل است.
فصل اول: مفهوم شناسی
این فصل شامل دو بخش است. بخش اول به تعریف معنای لغوی و اصطلاحی اعجاز میپردازد که در آن به معانی متعدد اعجاز و به توضیح اصطلاحاتی که در تعریف آمده پرداخته شده است. بخش دوم درباره مفاهیم مرتبط با معجزه میباشد که مشتمل بر مفاهیم مترادف با معجزه از قبیل: آیه و خارق العاده و مفاهیم متفاوت با معجزه از قبیل: تفاوت معجزه و کرامت، معجزه و سحر، معجزه با وقایع عادی، معجزه و ابتکار علمی، میباشد.
فصل دوم: پیشینه تاریخی و سیر تطوّر بحث اعجاز قرآن کریم
این فصل به پیدایش و سیر اعجاز در میان مسلمانان اشاره دارد. مسلمانان در عصر پیامبر با دیده تسلیم به قرآن مینگریستند و در همه امور مرجع خود را قرآن قرار میدادند، اما در زمان خلیفه اول و دوم توجه ژرف نگری به قرآن کم شد، به خصوص بعد از عمر فتنههای سیاسی و قومی بر پا شد و اختلافات کثیری میان مسلمانان رخ داده که مسلمانان بعد از آن به سراغ قرآن رفتند و شروع به تفاسیر آیات نمودند که این امر منجر به اختلاف مذاهب گردید و فرقههایی از قبیل خوارج پدید آمد.
گسترش اسلام به سرزمینها و رو به رو شدن آن با ادیان مختلف، موجب شد که نهضتهای علمی در کوفه و بصره شکل بگیرد و این سبب کمک نمودن به اعجاز قرآن گردید. علاوه بر آن، در زمان عباسیان، با به راه افتادن نهضت ترجمه، ادیان مختلف توانستند آزادانه درباره نبوت و قرآن اظهار نظر کنند.
در پایان این فصل به آثار برخی از دانشمندان متقدم و متأخر که درباره اعجاز قرآن کتابهایی نگاشتهاند، اشاره شده است، به عنوان نمونه برخی از آنها را ذکر میکنیم:
«اعجاز القرآن فی نظمه و تألیفه» اثر محمد بن زید واسطی (متوفای 307)
«بیان اعجاز القرآن» از ابو سلیمان حمد بن محمد بن ابراهیم خطابی بُستی (متوفای 388)
«الطراز فی أسرار البلاغة و حقائق الإعجاز» امام یحیی بن حمزة بن علی علوی زیدی (متوفای 749)
«المعجزة الخالدة» سید هبة الدین شهرستانی
«اعجاز القرآن» استاد مصطفی صادق رافعی
«اعجاز قرآن» علامه طباطبایی
«البیان» استاد آیت الله خوئی
ادامه دارد
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
💠 دعای همراه با صلوات، مستجاب می شود.
✍صلوات بر محمد و آل محمد علیهم السّلام مستحب مؤکد است و روایات فراوانی در فضیلت و پاداش آن وارد شده است. صلوات دعایی است که در آن از پروردگار متعال می خواهیم که بر محمد و آل محمد علیهم السلام، درود بفرستد.
قرآن کریم در این باره خطاب به مومنین می فرماید:
☀️«إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً»، همانا خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود و رحمت می فرستند. اى اهل ايمان! بر او درود فرستيد و آن گونه كه شايسته است، تسليم او باشيد. احزاب / 56
✅ نکته دوم اینکه صلوات دعایی است که حتما مستجاب می شود، به همین جهت در روایات وارد شده که اگر می خواهید دعایتان مستجاب شود قبل از دعا کردن، بر محمد و آل محمد درود فرستید.
🌷 امام صادق (ع) می فرماید: « إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَبْدَأْ بِالصَّلاَةِ عَلَى اَلنَّبِيِّ (صَ)، فَإِنَّ اَلصَّلاَةَ عَلَى اَلنَّبِيِّ (صَ) مَقْبُولَةٌ، وَ لَمْ يَكُنِ اَللَّهُ لِيَقْبَلَ بَعْضَ اَلدُّعَاءِ وَ يَرُدَّ بَعْضاً»
وقتی یکی از شما در پیشگاه خداوند دعا می کند، درخواست خود را با صلوات بر پیامبر(ص) آغاز کند، زیرا صلوات دعایی است که مورد قبول پروردگار واقع می شود، و این گونه نیست که خداوند قسمتی از دعا، یعنی صلوات را بپذیرد و بقیه دعا را نپذیرد.
📗امالی شیح طوسی، ج۱، ص۱۵۷
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج