eitaa logo
مرکز احیاء میراث شیعه
379 دنبال‌کننده
181 عکس
170 ویدیو
1 فایل
● مرکز احیاء میراث شیعه ● ادمین: @Tgorgani
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ قبل از روز جمعه از مشاهد مشرّفه بيرون نرويم. ▪️[تهذیب الأحکام] مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حَفْصِ بْنِ الْبَخْتَرِیِّ قَالَ: مَنْ خَرَجَ مِنْ مَکَّةَ أَوِ الْمَدِینَةِ أَوْ مَسْجِدِ الْکُوفَةِ أَوْ حَائِرِ الْحُسَیْنِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ قَبْلَ أَنْ یَنْتَظِرَ الْجُمُعَةَ نَادَتْهُ الْمَلَائِکَةُ أَیْنَ تَذْهَبُ لَا رَدَّکَ اللَّهُ. ▪️از حفص بن بختری روایت شده که گوید: کسی که از مکه یا مدینه یا مسجد کوفه یا حائر امام حسین صلوات الله علیه خارج شود پیش از آنکه منتظر جمعه شود فرشتگان او را ندا دهند که کجا می‌روی ؟! خدا تو را باز نگرداند. 📚 بحارالأنوار ٫ جلد 97 ٫ صفحه 132 🆔 @miras_shia
"پرسش : اصحاب امام حسن عسكری(ع) در حفظ ميراث فرهنگی شيعه چه نقشی داشتند؟" ✅نگارش جوامع حدیثی در میان اصحاب ائمه(علیهم السّلام) بسیار طولانی است، به ویژه، پس از دوران امام صادق(علیه السّلام)، افراد زیادی در جامعه شیعه مصمم شدند تا روایات را جمع‌ آوری کرده و آنها را برای شیعیان ساکن در کشورهای دور و نزدیک به منظور راهیابی به افکار و اندیشه‌ های اهل بیت(عليهم السلام)، بفرستند. 🔰با گذشت زمان بر شمار این مؤلفان افزوده شد و کتاب‌ های بیشتر و مفصل‌ تر تألیف شد. ❇️ یکی از چهره‌ های مؤلف در روزگار امام عسکری(علیه السّلام) «حسین بن اشکیب» سمرقندی است. کسی که مدتی در «قم» خادم مقبره حضرت معصومه(علیها السّلام) بود، بعدها به «سمرقند» رفت و در آنجا ماندگار شد. وی باید یکی از حلقات پیوند تشیع «قم» با حوزه «سمرقند»، که در اواخر قرن سوم و اوائل قرن چهارم نضج [و رشد] گرفت، باشد. «نجاشی» تألیفات او را بر شمرده که در میان آنها کتابی با عنوان «الرد علی الزیدیة» به چشم می‌ خورد.(1) نظر به شدت فعالیت زیدی‌ ها در این دوران و قیام‌ های مکرر آنها احتمال آن می‌ رفت که شماری از شیعیان تحت تأثیر آنان قرار گیرند. بدین سبب این دست کتاب‌ ها که بیشتر با استناد به روایات صادره از امامان معصوم(علیهم السّلام) تدوین می‌ شد، وسیله خوبی برای کنترل این گونه انحرافات بود. ❇️«محمد بن خالد برقی» از چهره‌ های برجسته این دوران بوده و آثاری تألیف کرده است. فرزند او احمد (م 274 یا 280) شهرتی بیش از پدر داشته و یکی از شیعیان معاصر با امام هادی و امام عسکری(علیهما السّلام) بود که کتاب «المحاسن» وی دائرة المعارفی مشتمل بر احادیث امامان در تمامی زمینه‌ های مختلف معارف دینی از قبیل: اخلاق، تفسیر و جز آن بوده است.(2) وی تألیفات دیگری هم داشته که از جمله آنها کتاب «التبیان فی اخبار البلدان» در جغرافیای تاریخی دنیای اسلام بوده است. ❇️«حسن بن موسی خشاب» از اصحاب امام عسکری(علیه السّلام) تألیفاتی از خود باقی گذاشته که کتاب «الرد علی الواقفیه» از آن جمله است.(3) اهمیت این نوشتار، با توجه به مشکلاتی که «واقفه» در آن دوران ایجاد می‌ کردند، روشن است. افزون بر کتاب‌ هایی که به عنوان رد بر فرق و یا در موضوعات فقهی نوشته می‌ شد، کتاب‌ هایی هم در دانش تاریخ اسلام نوشته می‌ شد. «محمد بن علی بن حمزه» از اصحاب امام عسکری(علیه السّلام) کتاب‌ های فراوانی از خود به یادگار گذاشت.(4) ❇️«عیاشی» درباره او می‌ نویسد: هیچ کتابی در موضوعات مختلف از امامان بر جای نمانده بود جز آن که پیش او وجود داشت(5) این روایت به ویژه بر وجود روایات ائمه و حتی مکتوبات آنان در دسترس اصحاب تأکید داشته و نشانه یک جنبش قابل تقدیر علمی است که خود پشتوانه اصلی دانش شیعی به حساب می‌ آید. اصولی که تا این دوره تألیف شد، پایه‌ های اصلی جوامع حدیثی بزرگتری مانند «کافی» و کتاب «من لا یحضره الفقيه» و دیگر آثار حدیثی شیخ «صدوق» و شیخ «طوسی» است که با استفاده از همین مدوّنات اصحاب تدوین شده است. در برخی از منابع آمده است که اصحاب امامان، درباره پاره‌ ای از کتاب‌ ها (اصول اولیه)، نظرات آن بزرگواران را جویا می‌ شدند که از جمله آنها مي‌ توان به روایت «بورق بوشنجانی» اشاره كرد که کتاب «یوم و لیله» را به امام عسکری(علیه السّلام) تقدیم داشته و نظر آن حضرت را درباره آن خواست.(6) ❇️در میان اصحاب امام عسکری(علیه السّلام) کسانی نیز پیدا می‌ شدند که در زمینه مسائل علمی دست به تألیف می‌ زدند. «نجاشی» پس از یاد از «احمد بن ابراهیم بن اسماعیل» به عنوان یکی از خواصّ و نزدیکان امام عسکری(علیه السّلام) ضمن برشماری آثار او، از کتابی با عنوان «اسماء الجبال و المیاه و الادویه»(7) که تألیفی در دانش جغرافی بوده است نام می‌ برد.(8) پی نوشت: (1). رجال النجاشي‏، نجاشي، احمد بن على‏، مؤسسة نشر اسلامي ‏، قم،‏ 1416 ق، ص 66؛ الفهرست، طوسى، محمد بن حسن، شریف الرضی‏، قم‏، بی تا، ص 44. (2). متأسفانه تنها بخشی از این کتاب بر جای مانده که به تصحیح مرحوم محدث ارموی (و اخیرا با تصحیح سید مهدی رجایی) در دو جلد چاپ و منتشر شده است. (3). همان، ص 31. (4). رجال طوسی، طوسى، محمد بن حسن‏، المطبة الحیدریه، نجف، 1380 ق، ص 433؛ رجال النجاشی، همان، ص 182. (5). إختيار معرفة الرجال‏، كشى، محمد بن عمر، محقق / مصحح: طوسى، محمد بن حسن / مصطفوى، حسن‏، مؤسسة نشر دانشگاه مشهد، مشهد، 1409 ق، چاپ اول، ص 530. (6). همان، ص 538. (7). رجال النجاشی، همان، ص 67 – 68. (8). حیات فکری و سیاسی امامان شیعه(علیهم‌السلام)، جعفریان، رسول، موسسه انصاریان، قم، 1381 ش، چاپ ششم، ص 554. 🆔 @miras_shia
🍃 🔸سوال ؛ میخواهم بدانم در باطن به چه صورتی هستم. آیا این امر ممکن است؟ 🔻پاسخ علامه حسن زاده آملی (ره) : بله 🔹 هر انسانی میتواند باطن برزخی خویش را تشخیص دهد و بفهمد در باطن به چه صورتی میباشد. 🔹اگر آدمى میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و به اطراف کاری ندارد "بهيمه" (چهار پایان آرام و غیر درنده) است 🔹 و اگر علاوه بر اين سه امر، ضرر و آسيب و آزار به خلق خدا دارد "سبع" (حیوانات شرور و درنده ) است. 🔹و اگر میخورد و میخوابد و شهوت به كار میبرد و حيله و مكر و تزوير و خلاف و دروغ و از اين گونه امور با بندگان خدا دارد بطوریکه درباطن دشمن اما به ظاهر دوست است "شيطان" است. 🔹 و اگر صفات سبعى و شيطانى ندارد و خالصانه به عبادت پروردگار مشغول است و به مردم منفعت رسانده و خلق خدا از او آسوده‏ اند، "ملَك" (فرشته)است 🔹و اگر علاوه بر عبادات و مقامات ملَك، با ترک انواع معصیت، بسوى معارف الهی و درك حقايق و سيروسلوک الى اللّه ، حرکت دارد "انسان" است. 🔸خلاصه اینکه بشرخاکی به 5⃣ گونه تقسیم میشود : 👇 ( بهيمه، سبع، شيطان، فرشته و انسان‏ ) حال هر کسی با این علم میتواند بفهمد که در باطن به چه صورت است 🔻 نیازی نیست انسان نزد کسی برود که چشم برزخی دارد و از وی بخواهد باطن او را بگوید .. 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 اصلی‌ترین نعمتی که خداوند به ما داده‌ است و قیامت از آن سوال می‌شود... 🔸استاد قرائتی 🆔 @miras_shia
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاکستر وجود مرا گر دهى به باد از اشتیاق، رو به ره کند با صدای شهید حاج شيخ احمد ضيافتے كافے 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️فلسفه پیاده روی به سمت چیست؟ 🔹همواره آیین ها و ادیان مختلف با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می کنند.یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا در جامعه جهانی تاثیر گذار است. به فرموده مقام معظم رهبری خلا وجود اجتماعی عظیم و بین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می کند. کربلا می تواند«نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست. 🔹پیاده به زیارت امام حسین(علیه السلام) رفتن موضوعیت دارد. 🔹بنا به فرموده امام عسکری(ع)؛ یکی از نشانه های مومن-که در این روایت مقصود شیعه است-زیارت سیدالشهدا در روز اربعین می باشد.[۱] زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق(ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین(ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى‏ دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏ فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا مى ‏برد.[۲] ایشان در جای دیگری می فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشتۀ الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا(ص) به شما سلام می‌رساند، و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است.[۳] 🔹سابقه ای تاریخی سنت پیاده روی 🔹از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین سابقه ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»[۴]رسم بوده است،‌ اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.ایشان آخرین بار در سال ۱۳۱۹ هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت. با اینکه زیارت سید‌الشهدا(ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می‌شدند. 📚پی نوشتها: [۱]. بحار الانوار،علامه مجلسی،ج۹۸،ص۳۴۸ [۲]. کامل الزیارات،ابن قولویه،ص۱۳۴ (عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَا عَلِیُّ زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ قُلْتُ: مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً؛) [۳]. همان ، ص۱۳۲-«مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى» [۴]. (متوفی سال ۱۲۸۱ قمری) 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢↶ ↷💢 روز اربعین تکمیل انقلاب بزرگ عاشوراست و برای این روز اعمال بسیاری از سوی معصومین علیهم السلام مطرح شده است ❶ زیارت امام حسین علیه‌السلام و زیارت اربعین، در این روز زیارت امام حسین علیه‌السلام مستحب است و این زیارت‌ همانا خواندن زیارت اربعین است که از امام حسن عسکری علیه‌السلام روایت شده که فرمود: ↫◄ علامت مؤمن پنج چیز است: ⓵ پنجاه و یک رکعت نماز فریضه و نافله در شب و روز خواندن ⓶ و زیارت اربعین کردن ⓷ و انگشتر بر دست راست کردن ⓸ و جَبین را در سجده بر خاک گذاشتن ⓹ و بِسْمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰنِ الْرَّحیمْ را بلند گفتن است ↲وسائل الشیعه‌، جلد۱۰، صفحه۳۷۳ ❷ «غسل اربعین و توبه» ❸ بعد از نماز صبح صد مرتبه لاحَولَ وَلا قُوَّة اِلّا بِالله العَلِیِّ العَظیم ❹ هفتاد مرتبه تسبیحات اربعه ❺ بعد از نماز ظهر سوره والعصر و سپس هفتاد مرتبه استغفار ❻ غروب اربعین چهل مرتبه لا اله الا الله ❼ بعد از نماز عشاء سوره یاسین هدیه به سیدالشهداء اباعبدالله الحسین علیه‌السلام 🆔 @miras_shia
چشم گریان سویت از شام خراب آورده ام خیز، ای لب تشنه از بهر تو آب آورده ام گر بپرسی داغ تو با سینه خواهر چه کرد قامت خم گشته ای بهر جواب آورده ام 🏴فرا رسیدن حسینی بر صاحب عزا حضرت مهدی صاحب الزمان ( عج الله تعالی فرجه) و همه محبان خاندان عصمت تسلیت و تعزیت باد🏴 🆔 @miras_shia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(صوت منتسب به امام موسی صدر) پیش بینی امام موسی صدر در مورد امروز شیعیان در قبال آزادی قدس👆 حاج قاسم هم گفتند: قدس امکان ندارد آزاد شود جز با پرچم‌داری شیعه؛ ما می‌رویم؛ دیگران می‌آیند و این را تاریخ نقل خواهد کرد. این را کسی قبول بکند یا نکند [تحققش قطعی است].» 🆔 @miras_shia