ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه
اولین ازدواج پیامبر(ص) بود که ۱۵ سال پیش از بعثت رخ داد. سن پیامبر(ص) هنگام این ازدواج مطابق روایت مشهور ۲۵ سال و سن حضرت خدیجه را ۴۰ سال دانستهاند. اقوال دیگری نیز درباره سن پیامبر(ص) و خدیجه آمده که سن خدیجه بین ۲۵ تا ۴۶ و سن پیامبر(ص) را ۲۵ تا ۳۰ ذکر کردهاند.
بر اساس گزارش منابع تاریخی، آشنایی خدیجه و پیامبر(ص) به سبب کاروان تجاری خدیجه بود که به شام میرفت و خدیجه از پیامبر(ص) برای شرکت در این تجارت دعوت کرد. گفته شده در این سفر، مَیسره غلام خدیجه همراه پیامبر بود و پس از بازگشت از سفر از مکارم اخلاق و امانتداری پیامبر نزد خدیجه تعریف نمود و خدیجه نسبت به ازدواج با پیامبر تمایل پیدا کرد. آوردهاند که خدیجه علاقه خود به پیامبر را با واسطهای به او اظهار کرد و پیامبر این موضوع را به عموهای خود اطلاع داد و آنان نیز خدیجه را از عمو یا پدرش خواستگاری کردند.
منابع تاریخی، شش فرزند به نام قاسم، رقیه، زینب، امکلثوم، فاطمه(س) و عبدالله را حاصل ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه میدانند. برخی نیز گفتهاند زینب و رقیه دخترخوانده این دو بودهاند و فرزندان واقعی آنان نبودهاند.
خدیجه؛ نخستین زنی بود که به ازدواج پیامبر درآمد[۱] و بیستوپنج سال با او زندگی کرد.[۲] تاریخ ازدواج محمد(ص) و خدیجه را ۱۵ سال قبل از بعثت یا کمی پیشتر گفتهاند[۳] که دو ماه و بیست و پنج روز پس از بازگشت رسول خدا از سفر شام ذکر کردهاند.[۴] خطبه این عقد را ابوطالب خواند.[۵] زریاب خویی (درگذشت: ۱۳۷۳ش) پژوهشگر تاریخ اسلام، معتقد است رغبت زنی چون خدیجه به ازدواج با پیامبر، دلیل شاخص بودن مقام اجتماعی و شهرت پیامبر به امانت و درستکاری است.[۶]
۱.ابنقتیبه دینوری، المعارف، ۱۹۹۲م. ص۱۳۲.
۲.آیتی، تاریخ پیامبر اسلام محمد، ۱۳۹۱ش، ص۵۷.
۳. مرادی، «خدیجه»، ج۲۲، ذیل مدخل.
۴. مقریزی، إمتاع الأسماع، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۱۷.
۵. مقریزی، إمتاع الأسماع، ۱۴۲۰ق، ج۱، ص۱۷.
۶. زریاب خویی، سیره حضرت رسول، ۱۳۸۸ش، ص۹۵و ۹۶.
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
❓چرا هنگام شنیدن نام امام زمان بلند میشوند؟
✅یکی از اعمالی که در بین شیعیان مرسوم و معمول بوده است، این است که چون نام قائم عجل الله تعالی فرجه الشریف در جایی برده میشود، اهل مجلس بلند میشوند.
❇️اگرچه دلیلی مسلم بر وجوب قیام به هنگام ذکر این لفظ نیست، اما در این حد میتوان گفت که این امر در بین مردم، به عنوان یک عمل مستحب، ریشه ای مذهبی دارد و در حقیقت اظهار ادب و احترام به آن عزیز است.
🔰چنان که نقل شده: حضور امام رضا علیه السلام در خراسان کلمۀ «قائم» ذکر شد؛ حضرت برخاست و دستش را بر سر نهاد و فرمود: «خداوندا بر فرجش شتاب کن و راه ظهورش و نهضتش را آسان گردان». [۱]
🔰از روایتی دیگر چنین استفاده میشود که این رفتار در عصر امام صادق علیه السلام نیز معمول بوده است. از حضرت صادق علیه السلام سؤال شد، علت قیام در موقع ذکر «قائم» چیست؟ حضرت فرمود:
صاحب امر، غیبتی دارد بسیار طولانی و از کثرت لطف و محبتی که به دوستانش دارد، هرکس وی را به لقب قائم _ که مشهور است به دولت کریمۀ او، و اظهار تأثری است از غربت او _ یاد کند، آن حضرت هم نظر لطفی به او خواهد نمود و چون در این حال، مورد توجه امام واقع میشود، سزاوار است از باب احترام به پا خیزد و از خدا تعجیل در فرجش را مسئلت نماید. [۲]
📚مهدویت: پرسشها و پاسخ ها/ تهیه و تدوین معاونت پژوهش موسسه آینده روشن (پژوهشکده مهدویت).
----------
[۱]: «اللهم عجل فَرَجهُ وسهل مَخَرجه» (بحارالانوار، ج۵۱، ص۳۰).
[۲]: الزام الناصب، شیخ حائری یزدی، ج۱، ص۲۷۱.
#امام_زمان_علیه_السلام
#مهدویت
#جمعه_های_بی_قراری
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔰گزارشی از موضوعات پژوهشی یافته فرهنگ جامع علوم قرآنی
معرّفی فرهنگ جامع علوم قرآنی وابسته به مرکز احیاء میراث شیعه
فصل چهارم: توحید مصاحف
همان گونه که بیان شد در دورههای سه گانه قبل، سورههای قرآن به صورت مصحف تدوین و گردآوری گشت. مصاحفی که توسط صحابه در این دورهها تدوین شده بود به عللی تفاوتهایی با یکدیگر داشت که مشکلاتی برای امّت اسلامی ایجاد کرده بود. لذا بنا به امر خلیفه سوم، هیئتی مأمور گردآوری تمام مصاحف از سراسر بلاد اسلامی گشت، تا بر اساس آنها یک مصحف واحد تدوین گردد و در تمام ممالک اسلامی مورد استفاده مسلمین قرار گیرد. نحوه انجام این مهم و افرادی که در آن امر نقش داشتند، در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است. و در ادامه نیز پس از بیان مواضع صحابه و همچنین نظرات ائمه معصومین : نسبت به این مصحف و فرایند تدوین آن، به معرفی مهمترین ویژگیهای این مصحف پرداخته شده است.
فصل پنجم: بررسی چند شبهه پیرامون جمع و تدوین قرآن
در آخرین فصل مهمترین شبهاتی که پیرامون جمع و تدوین قرآن در دورههای مختلف ایراد شده است، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. شبهاتی که احتمال تحریف قرآن در اثر مفقود شدن و یا حذف و همچنین اضافه شدن برخی آیات و سورههای قرآن در این فرایند را مطرح نمودهاند. و از این طریق به دفاع از حریم قرآن به ویژه در مقابل شبهات و اتهامات مستشرقین و مخالفین اسلام اهتمام شده است.
مهمترین منابع
1. علامه طباطبایی، المیزان فی تفسیر القرآن
2. آیت الله معرفت، التمهید فی علوم القرآن
3. آیت الله خویی، البیان فی تفسیر القرآن
4. علامه سيد مرتضى عسكرى، القرآن الكريم و روايات المدرستين
5. علامه محمد جواد بلاغی، آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن
6. محمد بن عبدالله زرکشی، البرهان فی علوم القرآن
7. جلال الدین سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن
8. صبحی صالح، مباحث فی علوم القرآن
9. محمد عبدالعظیم زرقانی، مناهل العرفان فی علوم القرآن
10. محمود رامیار، تاریخ قرآن
11. محمد حسین محمدی، تاریخ قرآن
12. ابو عمرو عثمان بن سعيد الدانى، المقنع في رسم مصاحف الأمصار
13. على الكورانى، تدوین القرآن
14. اكرم عبد خليفة الدليمى، جمع القرآن
15. ابو عبد الله الزنجانى، تاریخ القرآن
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔴 ۳ صفتی که باعث کفر در هنگام مرگ و عاقبت به شرّی میشود...!
⏱۳۰ ثانیه⏱
☘فضیلابنعیاض که یکی از عرفای زمان امام صادق علیهالسلام بود، شاگردی داشت که از بهترین شاگردان وی محسوب میشد. او به مرضی مبتلا شد و به حالت احتضار افتاد.
فضیل بر بالین او آمد و شروع به خواندن سوره یس کرد. آن شاگرد محتضر گفت: این سوره را نخوان. فضیل ساکت شد و به او گفت: بگو «لا اله الا الله». گفت: نمیگویم و از آن بیزارم. در همین حال از دنیا رفت.
☘فضیل خیلی ناراحت شد؛ به طوری که تا چند روز از منزل بیرون نیامد تا اینکه شبی شاگردش را در خواب دید که جای بدی در آخرت دارد و در عذاب است از او پرسید: تو بهترین شاگرد من بودی چرا معرفت و ایمانت از تو گرفته شد و این قدر بد مُردی؟! گفت: سه صفت بد در من بود
1⃣یکی سخن چینی که دو به هم زنی میکردم؛
2⃣دوم، حسود بودم و چشم نداشتم خوبی های دیگران را ببینم؛
3⃣سوم در خلوت مشروب میخوردم و همین ها من را عاقبت به شر کرد.
📘کتاب سرنوشت انسان، ج۴
(برگرفته از کتاب منازلالآخره)
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
7.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🟢 آیا دوستیها و رفاقتها در عاقبت بخیری تاثیری دارد؟!
🌹استاد رفیعی
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
مرکز احیاء میراث شیعه
ادله حقانيت شيعه قسمت اول عوامل ظهور و بروز شيعه و يا به تعبير ديگر: جدايي شيعه از عامه را مي توا
ادله حقانيت شيعه
قسمت دوم
1. آيه ولايت
خداوند متعال مي فرمايد: «اِنَّما وَلِيُّكُمُ اللهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاهَ وَ يُوْتُونَ الزَّكاهَ وَ هُمْ راكِعُونُ » [1] « وليّ امر شما تنها خدا و رسول خدا و مومناني هستند كه نماز را به پا داشته و فقيران را در حال ركوع زكات مي دهند. »
داستان نزول آيه شريفه بنا بر آنچه در كتاب هاي تاريخي، تفسيري و روايي آمده، چنين است: روزي مرد فقيري در مسجد از مردم تقاضاي كمك كرد، علي ـ عليه السّلام ـ كه در حال ركوع بود، انگشتر خود را به عنوان صدقه به او داد. آن گاه اين آيه توسط جبرئيل پيابر ـ كه در منزل بود ـ نازل شد.
مضمن اين حديث توسط ده نفر از صحابه نقل گرديده و بيش از پنجاه نفر از علماي اهل سنت آن را در كتب خود آورده اند؛ مثل طبراني،[2] ابوبكر جصّاص،[3] واحدي،[4] زمخشري،[5] و....
2. آيه انذار
خداوند متعال مي فرمايد: «اِنَّما أَنْتَ مُنْذِرُ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ. »[6] « همانا تو بيم دهنده اي و براي هر قومي هدايت گري مي باشي. »
جمهور عامه از رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ روايت كرده اند كه فرمود: « من منذر و علي هادي است و با تو اي علي! هدايت شوندگان هدايت يابند. »[7]
3. آيه تبليغ
خداوند مي فرمايد: «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنزِلَ الَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ اِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النّاسِ. »[8] « اي رسول! ابلاغ نما آنچه را كه پروردگارت محافظت مي نمايد. »
ابن عسا كر به سند صحيح از ابي سعيد خدري نقل مي كند كه اين آيه شريفه در روز غدير خم بر رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ در شأن امام علي ـ عليه السّلام ـ نازل شد.[9]
اين حديث را هشت نفر از صحابه و چهارده نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند.
4. آيه اكمال
خداوند متعال مي فرمايد: «الْيُومَ أكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أتْمَمْتُ عَلَيكُمْ نِعْمَتي وَ رَضيتُ لَكُمُ الاسلامُ ديناً »؛[10] « امروز دينتان را بر شما كامل نموده ونعمتم را بر شما تمام كردم و راضي شدن بر شما كه اسلام دين شما است. »
خطيب بغدادي به سند صحيح ازابي هريره نقل مي كند كه هر كس روز هجدهم ذي حجه (روز غدير خم) را روزه بگيرد خداوند ثواب شصت ماه روزه را به او عطا مي كند. روز غدير روزي است كه پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ دست عليّ را گرفت و فرمود: آيا من وليّ مومنين نيستم؟ گفتند: آري اي رسول خدا! آن گاه فرمود: هر كه من مولاي او هستم اي عليّ مولاي اوست. در اين حال عمر بن خطاب دو بار به علي تبريك گقفت و عرض كرد: اي پسر ابي طالب تو مولاي من و مولاي تمام مسلمانان گشتي، در اين هنگام آيه فوق نازل شد. [11]
مضمون اين حديث را بيش از پانزده نفر از علماي اهل سنت نقل كرده اند.
ادامه دارد
#مرکز_احیاء_میراث_شیعه
🆔 @miras_shia
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج