eitaa logo
علم الحدیث
13.2هزار دنبال‌کننده
82 عکس
247 ویدیو
75 فایل
بسم‌اللہ‌الࢪحمن‌الࢪحیم‍! در‌ڪانال‌علم‌الحدیث‌ قصد‌ داریم‌ در‌ راستاے ترویج احادیث اهل‌بیت‌''علیھم‌السلام'' مطالبـے ارائہ دهیم!🕊 مدیریت: @Isaund24 https://daigo.ir/secret/656118817 ناشناس ࢪَحِم‌َ اللَّہ‌ عَبـْدا‌ً أَحیَا‌ أَمْࢪَنـا🌿-
مشاهده در ایتا
دانلود
➖آشنایی با کتاب شریف از بحار الانوار 🔰 وقتی کتاب شريف بحارالانوار را مطالعه می کنیم با احادیثی رو به رو میشویم که از منابع هستند (اهل سنت) ⁉️ دلیل آوردن این احادیث توسط مجلسی در بحارالانوار چیست ؟🤔 ❓آیا این احادیث که از منابع اهل سنت هستند را قبول داشته ؟ 💢برای پاسخ به این سوال به خود مجلسی "رحمه الله علیه "رجوع میکنیم: 🔅قد نورد من كتب أخبارهم للرد عليهم أو لبيان مورد التقية أو لتأييد ما روي من طريقنا (رجوع شود به مقدمه بحار الانوار) ❇️ مجلسی سه دلیل برای این کار خود بیان می کنند : 1⃣ احادیث خود اهل سنت را نقل میکند برای رد کردن خودِ آنها . 2⃣ احادیث سنت را نقل میکند برای اینکه مورد تقیه در احادیث شیعه فهمیده شود (چون در احادیث فراوان داریم راوی از امام "علیه السلام "سوال میکند : که اگر دوحدیث متعارض از شیعه به ما رسید به کدام عمل کنیم ؟ امام "علیه‌السلام " می فرمایند :به حدیثی عمل کنید که مخالف سنت باشد ،چون حدیث موافق اهل سنت طبق بیان شده است . 😨ِ يُؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِيهِ الرَّشَاد{ الکافی ج 1 ص 68} 3⃣ نقل احادیث اهل سنت برای تائید احادیث ( بدین معنا 👈وقتی اهل اعلام کند که فلان حدیث را قبول نداریم ،ما می توانیم با آنها مخاصمه کنیم که این حدیث در منابع خود شما هم آمده است.) 💠 رحمت خدا براین بزرگ مرد جهان تشیع💠 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
هدایت شده از علم الحدیث
زيارت حضرت ولیّ عصر إمام زمان أرواحنا لِتُرابِ مَقْدَمِهِ الفِداء در روز جمعه ؛ السَّلامُ عَلَيْكَ يا حُجَّةَ اللهِ فى أرْضِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ اللهِ فى خَلْقِهِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا نُورَ اللهِ الَّذى يَهْتَدى بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ يُفَرَّجُ بِهِ عَن الْمُؤْمِنينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخائِفُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ أيُّهَا الْوَلِىُّ النّاصِحُ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا سَفينَةَ النَّجاةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا عَيْنَ الْحَياةِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ صَلَّى اللهُ عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ ، السَّلامُ عَلَيْكَ عَجَّلَ اللهُ لَكَ ما وَعَدَكَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الأمْرِ ، السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ ، أنـَا مَوْلاكَ عارِفٌ بِاُوليكَ و أُخْراكَ ، أَتَقَرَّبُ إلَى اللهِ تَعالى بِكَ وَ بِآلِ بَيْتِكَ ، وَ أنْتَظِرُ ظُهُورَكَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلى يَدَيْكَ ، وَ أسْئَلُ اللهَ أنْ يُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أنْ يَجْعَلَنی مِن الْمُنْتَظِرينَ لَكَ ، وَ التّابِعينَ وَ النّاصِرينَ لَكَ عَلى أعْدائِكَ ، وَ الْمُسْتَشْهَدينَ بَيْنَ يَدَيْكَ فى جُمْلَةِ أوْلِيائِكَ ، يا مَوْلاىَ يا صاحِبَ الزَّمانِ صَلَواتُ الله عَلَيْكَ وَ عَلى آلِ بَيْتِكَ ، هذا يَوْمُ الْجُمُعَةِ ، وَ هُوَ يَوْمُكَ الْمُتَوَقَّعُ فيه ظُهُورُكَ وَ الْفَرَجُ فيهِ لِلْمُؤْمِنينَ عَلى يَدَيْكَ ، وَ قَتْلُ الْكافِرينَ بِسَيْفِكَ ، وَ أنَا يا مَوْلاىَ فيهِ ضَيْفُكَ وَ جارُكَ ، وَ أنْتَ يا مَوْلاىَ كَريمٌ مِنْ أوْلادِ الْكِرامِ ، وَ مَأْمُورٌ بِالضِّيافَةِ وَ الإجارَةِ ، فَأضِفْنى وَ أَجِرْنى ، صَلَواتُ اللهِ عَلَيْكَ وَ عَلى أهْلِ بَيْتِكَ الطّاهِرينَ. @mirasehadisi ♻️کانال: علم الحدیث
هدایت شده از علم الحدیث
چرا گاهی بدون دلیل غمگین میشویم❓ 🖊گاهی غمی در جان انسان رخنه کرده و حزنی بر قلب او می نشیند بی آنکه علت و سببی برای آن بیابد. مانند غروب غمگین جمعه ها. اما در روایت علتی بسیار زیبا برای این لحظات سراسر غم وجود دارد. ابابصیر می گوید: به خدمت امام صادق علیه السلام رسیدم و عرض کردم: جُعِلْتُ فِدَاکَ یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ إِنِّی لَأَغْتَمُّ وَ أَحْزَنُ مِنْ غَیْرِ أَنْ أَعْرِفَ لِذَلِکَ سَبَباً فدایتان شوم ای فرزند رسول خدا! من گاهی غمگین و محزون می شوم بدون آنکه علت و سببی برای آن بدانم. حضرت فرمودند: إِنَّ ذَلِکَ الْحَزَنَ‏ وَ الْفَرَحَ یَصِلُ إِلَیْکُمْ مِنَّا إِذَا دَخَلَ عَلَیْنَا حَزَنٌ‏ أَوْ سُرُورٌ کَانَ ذَلِکَ دَاخِلًا عَلَیْکُمْ لِأَنَّا وَ إِیَّاکُمْ مِنْ نُورِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَجَعَلَنَا وَ طِینَتَنَا وَ طِینَتَکُمْ وَاحِدَهً این حزن و یا سروری که به شما می رسید از سوی ماست. هرگاه ما محزون یا مسرور شویم این حزن و سرور بر شما نیز وارد می شود. زیرا ما و تنها شما از نور الهی هستیم و خدا طینت ما و طینت شما را یکی خلق کرد. 📚علل الشرائع: ج۱، ص۹۳٫ ♻️کانال:علم الحدیث @mirasehadisi
➖در باره روحی که در آدم (علیه السّلام) دمیده شد پرسیدم ... 🛑عَنِ اِبْنِ أُذَیْنَةَ عَنِ اَلْأَحْوَلِ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنِ اَلرُّوحِ اَلَّتِی فِی آدَمَ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ قَوْلِهِ «فَإِذٰا سَوَّیْتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » قَالَ هَذِهِ رُوحٌ مَخْلُوقَةٌ وَ اَلرُّوحُ اَلَّتِی فِی عِیسَی مَخْلُوقَةٌ. 🔰احول گوید : از حضرت صادق (علیه السّلام) در باره روحی که در آدم (علیه السّلام) دمیده شد پرسیدم که خدا فرماید : (۳۸ سوره ۱۱) «چون او را برابر ساختم و از روح خود در او دمیدم» حضرت فرمود : آن روح مخلوقست و هم روحی که در عیسی بود مخلوق بود. 📚:اصول کافی ج ۱ ص ۱۸۱ 🛑 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی » کَیْفَ هَذَا اَلنَّفْخُ فَقَالَ إِنَّ اَلرُّوحَ مُتَحَرِّکٌ کَالرِّیحِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَ رُوحاً لِأَنَّهُ اِشْتَقَّ اِسْمَهُ مِنَ اَلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَخْرَجَهُ عَنْ لَفْظَةِ اَلرِّیحِ لِأَنَّ اَلْأَرْوَاحَ مُجَانِسَةٌ لِلرِّیحِ وَ إِنَّمَا أَضَافَهُ إِلَی نَفْسِهِ لِأَنَّهُ اِصْطَفَاهُ عَلَی سَائِرِ اَلْأَرْوَاحِ کَمَا قَالَ لِبَیْتٍ مِنَ اَلْبُیُوتِ بَیْتِی وَ لِرَسُولٍ مِنَ اَلرُّسُلِ خَلِیلِی وَ أَشْبَاهِ ذَلِکَ وَ کُلُّ ذَلِکَ مَخْلُوقٌ مَصْنُوعٌ مُحْدَثٌ مَرْبُوبٌ مُدَبَّرٌ. 🔰محمد بن مسلم گوید از امام صادق (علیه السّلام) راجع بقول خدای عز و جل «و از روح خود در او دمیدم» پرسیدم که آن دمیدن چگونه بود؟ فرمود: روح مانند باد متحرکست و برای آن روحش نامند که نامش از ریح (باد) مشتق است و چون أرواح همجنس باد باشند روح را از لفظ ریح بیرون آورد و آن را بخود نسبت داد زیرا که آن را بر سایر ارواح برگزید چنان که نسبت بیک خانه از میان همه خانه‌ها فرموده خانه من (و آن کعبه است) و نسبت بیک پیغمبر (ابراهیم) از میان پیغمبران فرموده است خلیل من و نظایر این ها (چنان که گوید : دین من، بندۀ من، رسول من) و همۀ این ها مخلوق و ساخته شده و پدید آمده و پروریده و تحت تدبیرند. 📚:اصول کافی ج ۱ ص ۱۸۱ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
4_5985397218897560138.mp3
4.87M
💎چرا میگن کوچه علی چپ⁉️ 💎استاد بندانی نیشابوری ✨ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
⛔️روزه‌های حرام⛔️ 🛑قال رسول الله "صلی الله علیه و آله": يَا عَلِيُّ صَوْمُ يَوْمِ الْفِطْرِ حَرَامٌ وَ صَوْمُ يَوْمِ الْأَضْحَى حَرَامٌ وَ صَوْمُ الْوِصَالِ حَرَامٌ وَ صَوْمُ الصَّمْتِ حَرَامٌ وَ صَوْمُ نَذْرِ الْمَعْصِيَةِ حَرَامٌ‌ وَ صَوْمُ الدَّهْرِ حَرَامٌ 🔰رسول خدا "صلی الله علیه و آله": یاعلی! روزه روز (عید) فطر حرام است و روزه روز (عید) قربان حرام است و روزه وصال (متّصل کردن روزهای روزه داری بی افطار شب) حرام است و روزه صمت (روزه صمت یعنی سکوت مطلق و حرف نزدن) حرام است و روزه نذر معصیت حرام است و روزه دهر (تمام سال) حرام است. 📚:من لا یحضره الفقیه/ج۴/ص۳۶۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
در عیدها هم عزاداریم مرحوم شیخ حُرّ عاملی در وسائل الشیعة یکی از تکالیف روز عید فطر و قربان را در ذیل این باب بیان می کند : 🛑 بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ. 🔰 استحباب غمگینی در دو عید فطر و قربان به دلیل آن که حقّ آل محمد علیهم السلام اجمعین غصب شده است. 📚:وسائل ‏الشيعة/ج۷/ص۴۷۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
اندوهی به وسعت هزاران عید .. 🛑 عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دِینَارٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ" علیه السلام" قَالَ قَالَ: 🔲 یَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِیدٍ لِلْمُسْلِمِینَ أَضْحًی وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ یَتَجَدَّدُ فِیهِ لآِلِ مُحَمَّدٍ "صلی الله علیه و آله" حُزْنٌ قُلْتُ فَلِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ یَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِی یَدِ غَیْرِهِمْ. 🔰حنّان بن سدیر از عبد اللَّه بن دینار، از امام باقر "علیه السّلام "نقل کرده که آن جناب فرمودند: ای عبد اللَّه! هیچ عیدی برای مسلمین نمی آید چه و چه مگر آنکه برای آل محمّد "علیهم السّلام" حزن و اندوه تجدید می‌شود. 🔸عبد اللَّه می‌گوید: عرضه داشتم برای چه ؟!🤔 حضرت فرمودند: چون می‌بینند که حقّشان در دست دیگری است . 📚:من لایحضر الفقیه ج۱ ص۵۱۱ 🔲توضیح مرحوم علامه مجلسی "رضوان الله تعالی علیه" مینویسد : حزن و اندوه آل محمد "علیهم السلام" به علت محبت مقام و ریاست طلبی نیست 👈 بلکه به جهت دلسوزی برامت است زیرا مردم را می‌بینند که در سرگردانی و گمراهی به سر می‌برند و امکان هدایت آنان وجود ندارد . 🔘 مرحوم شیخ حرّ عاملی" رضوان الله علیه "در وسائل الشیعۀ یکی از تکالیف روز و را میفرمایند : 🔺بَابُ اسْتِحْبَابِ اسْتِشْعَارِ الْحُزْنِ فِي الْعِيدَيْنِ لِاغْتِصَابِ آلِ مُحَمَّدٍ حَقِّهِمْ . 🔷إستحباب در دو عید فطر و قربان، به دلیل آن که حقّ آل محمد" صلوات الله علیهم اجمعین،" شده است . 💎کلام علامه مجلسی (ره) در توضیح این روایت: این روایت دلالت دارد بر مستحب بودن اظهار غم و اندوه در و در روزگار تسلط ائمه ی گمراهی و مغلوبیت ائمه ی هدایت "صلوات الله علیهم" وقتی بزرگان اصحاب ائمه معصومین (علیه السلام) چنین رفتار کرده اند به علاوه اینکه اظهار اندوه اقتدایی است به ائمه (علیه السلام) آنچنان که نقل شده در هر عیدی به خاطر دیدن حقِ خویش در دست دیگران غم و اندوه شان تجدید می شود. 👈 يدل على استحباب إظهار الحزن في العيدين عند استيلاء أئمة الضلال و مغلوبية أئمة الهدى" صلوات الله عليهم" 📚 وسائل الشیعه ٫ جلد ۷ صفحه ۴۷۷ 📚 بحارالأنوار ٫ جلد ۸۸ صفحه ۱۳۵ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
ولیمه دادن ‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ 🛑لَا وَلِيمَةَ إِلَّا فِي خَمْسٍ، فِي عُرْسٍ أَوْ خُرْسٍ أَوْ عِذَارٍ أَوْ وِكَارٍ أَوْ رِكَازٍ، فَالْعُرْسُ التَّزْوِيجُ وَ الْخُرْسُ النِّفَاسُ بِالْوَلَدِ، وَ الْعِذَارُ الْخِتَانُ وَ الْوِكَارُ فِي شِرَى الدَّارِ، وَ الرِّكَازُ الرَّجُلُ يَقْدَمُ مِنْ مَكَّةَ. 🔰ولیمه در پنج مورد است نه غیر آن‌ها: در عروسی، در تولد فرزند، در ختنه کردن فرزند پسر، در خرید خانه، در مراجعت از مکه. 📚:بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۴۹ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
05- 73-85 آداب ولیمۀ جشن عروسی در احادیث معصومان علیهم السلام_0.pdf
2.51M
مقاله بخوانیم آداب ولیمه جشن عروسی در احادیث معصومان علیهم السلام چکیده: یکی از سنت‌های حسنه در اسلام، ازدواج است. برپایی مراسم ازدواج در میان مردم دارای آدابی است که از جمله آن‌ها می‌‌توان به ولیمه‌دادن اشاره کرد. به غذایی که در عروسی به مردم داده می‌شود، ولیمه اطلاق شده است. دین اسلام برای اینکه جشن‌های عروسی، با شکوه بیشتر برگزار شود، به ولیمه‌دادن- در کنار سایر آداب عروسی- سفارش کرده است. ولیمه‌دادن از موضوعات مورد ابتلای جامعه بوده و افراط و تفریط‌های صورت‌گرفته در آن، به انجام تحقیق درباره این موضوع، ضرورت می‌بخشد. هدف نوشتار حاضر، بیان آداب ولیمه‌دادن از دیدگاه معصومان علیهم السلام است. این مقاله برای نخستین‌بار، ولیمه را از دیدگاه اهل‌بیت علیهم السلام بررسی کرده و در سه فصل: مفاهیم و کلیات، آداب مربوط به مهمان و آداب مربوط به میزبان، نگاشته شده است. ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
💎💎💎⚘﷽⚘ 💎💎 💎 💢مهدویت میانبر نیست ؛ راه است 🔶 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَابَ اللَّهِ الَّذِی لَا یُؤْتَی إِلَّا مِنْهُ السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا سَبِیلَ اللَّهِ الَّذِی مَنْ سَلَکَ غَیْرَهُ هَلَکَ 🔸سلام بر تو ای دروازه خدا که هیچ کس جز از آن دروازه به سوی قرب خدا نایل نگردد، سلام بر تو ای راه خدا که هر کس به غیر از آن طریق رود هلاک می گردد. 📚بحارالانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار عليهم السلام با ترجمه فارسي ج ۹۹ ص ۱۱۷ 💎 💎💎 💎💎💎 ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi
تفسیر آیه : يَقُولُ الْكافِرُ يا لَيْتَني كُنْتُ تُراباً 🛑عَن عَبَایَهًَْ‌بْنِ‌رِبْعِیٍّ قَال قُلْتُ لِعَبْدِ‌اللَّهِ‌بْنِ‌عَبَّاسٍ لِمَ کَنَّی رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) عَلِیّاً أَبَا تُرَابٍ قَالَ لِأَنَّهُ صَاحِبُ الْأَرْضِ وَ حُجَّهًُْ اللَّهِ عَلَی أَهْلِهَا بَعْدَهُ وَ بِهِ بَقَاؤُهَا وَ إِلَیْهِ سُکُونُهَا *وَ لَقَدْ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ إِنَّهُ إِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَهًِْ وَ رَأَی الْکَافِرُ مَا أَعَدَّ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لِشِیعَهًِْ عَلِیٍّ (صلی الله علیه و آله) مِنَ الثَّوَابِ وَ الزُّلْفَی وَ الْکَرَامَهًِْ *یَقُولُ یَا لَیْتَنِی کُنْتُ تُرَابِیّاً أَیْ یَا لَیْتَنِی مِنْ شِیعَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ ذَلِکَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ‌وَ‌جَلَّ وَ یَقُولُ الْکافِرُ یا لَیْتَنِی کُنْتُ تُراباً.* 🔰عبایه ربعی گوید: از عبدالله‌بن‌عبّاس پرسیدم: «چرا رسول خدا (صلی الله علیه و آله) کنیه‌ی علی (علیه السلام) را ابوتراب قرار داده است»؟ گفت: «چون ایشان صاحب زمین است و حجّت خداوند بر روی زمین و برای ساکنان آن است و بقا و دوام زمین به خاطر ایشان است و سکون و آرامش زمین از رهگذر ایشان است». و شنیده ام رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید: «هنگامی‌که روز قیامت فرا رسد و کافر، آن همه پاداش و قرب الهی و کرامتی را که خداوند عزّوجلّ برای شیعه‌ی علی (علیه السلام) مهیّا کرده است ببیند، می‌گوید: یَا لَیْتَنِی کُنْتُ تُرَابِیّاً یعنی اینکه از شیعه‌ی علی (علیه السلام) بودم و این همان سخن خداوند عزّوجلّ است که می فرماید: وَیَقُولُ الْکَافِرُ یَا لَیْتَنِی کُنتُ تُرَابًا». 📚علل الشرایع، ج۱، ص۱۵۶ ♻️کانال: علم الحدیث @mirasehadisi