eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ موسسه ای نوظهور، سخن از تحول می گوید، و گاهاً به کتب سنتی حوزه می تازد، و با درک اشتباه از سخن برخی علما، خویشتن را مطرح می کند، اما هنوز متوجه نشده است که تحول باید توسط کسانی به وجود بیاید که در مرز علم هستند، درست مانند گذشته که ابن سیناها و خواجه نصیرها و شیخ رضی ها و ابن هشام ها و ... این کار را کردند. پس روش سنتی، مخالف تحول و به روز رسانی علوم نیست، اما 3 پرسش مهم دارد: 1) آیا کسی که ادعای تحول دارد نباید بر آرای دقیق گذشتگان مسلط باشد؟ اگر مسلط نیست، چگونه می تواند ادعا کند که علم را یک یا چند قدم رشد داده در حالیکه بر پله های قبل، کاملاً جاهل است؟ 2) آیا تحول به دگرگونی ِمبانی و اصول و روش ها و تفکرهای ناب اطلاق می شود یا به ضمیمه کردن و چسباندنِ صوری ِمسائل ِنو ظهور به هم؟ تاکنون کدام یک از کتب تحولی شما در جهان اسلام توانسته است بدرخشد و مشکلی را حل کند؟ 3) آیا این همه طرد دستاوردهای ناب گذشتگان در علوم مختلف، نشان از آن ندارد که شما هنوز همت نکرده اید تا آرای ایشان را بخوانید تا متوجه شوید که الزاماً هر چیزی که زماناً قدیمی است، از حیّز انتفاع ساقط نیست؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
⚠️ موسسه ای نوظهور، سخن از تحول می گوید، و گاهاً به کتب سنتی حوزه می تازد، و با درک اشتباه از سخن بر
⁉️اگر کمی تاریخ تمدن اسلامی را مطالعه کنیم، متوجه خواهیم شد که تمدن چیزی نیست که "من با چند نفر" اراده کنیم آن را بسازیم! و از فردا شروع کنیم به جمع آوری مصالح آن و موسسه بزنیم و سخنرانی کنیم و عکس بگیریم و گمان کنیم که با نفی و طرد آثار گرانبهای گذشتگان، و تولید آثاری کم محتوا می توان تمدن ایجاد کرد. 🔶🔹بلکه تمدن، فرآیندی تدریجی است که با اراده های پولادین شکل می گیرد، اراده هایی که تفکرات عمیق صاحبانشان، آنها را متمایز می کند. ابن سینا و خواجه نصیر و علامه حلی و شیخ بهائی و ابن رشد و فخر رازی و زمخشری و تفتازانی و هزاران عالم دیگر، هرگز ابتدا در پی این نبودند که خب! من از فردا می خواهم تمدن بسازم. بلکه ایشان، نهایت تلاششان را کردند تا علم و هنر و فرهنگ را به دقیق ترین و فنی ترین وجه تبیین کرده و روحیه تفکر انتقادی را بالا ببرند. ⚠️در حدی که لازم بود، توسط یک فایل علمی مختصر (یعنی مطلب "نقدی قویم بر متنی سقیم") و برخی مطالب دیگر، سعی شد تا این موسسه به طور اجمال مورد نقد قرار گیرد. میراث علمی سلف، هرگز در پی مناظره و حاشیه سازی نیست، لذا به نظر می رسد همین قدر کافی است.
⚠️ یکی از ویژگی های جالب کتب سنتی مثلا جامع المقدمات، آن است که دانش پژوه ابتدا که فلان مطلب را مطالعه می کند و مباحثه نیز می نماید، گمان می کند که اشتباه باشد. بعد از سالها مطالعه و تدقیق، وقتی دوباره به آن کتاب مراجعه می کند، متوجه می شود که مطلب درست بوده اما او وجه صحتش را نمی دانسته است. این یعنی، اشتباهات ظاهری که در کتب سنتی هست، اجتهاد پرور است. بر خلاف کتب صنعتی، که اشتباهاتش، درست مانند پای طاووس است که هرگز قابل توجیه نیست. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
تحول در تحصيل (78) (*) ⚠️ سند هفتاد و هشتم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه 🔺یکی از ویژگی های مهم کتب سنتی، آموزش چند دوره ای است. روش کتب درسی گذشته این بود که به فراخور هر علمی، برای آن چند دوره تعریف می کردند. آموزش چند دوره ای، سبب می شد که اولا در اثر تکرار دانش، مطالب علمی، خوب در ذهن بماند و ثانیا ابتدا دانش پژوه، نگاهی کلان و اجمالی به دانش پیدا می کرد و سپس با داشتن دید جامع، وارد کتاب های بالاتر و عمیق تر می شد و با این نگاه، بهتر می توانست به جرح و تعدیل مطالب بعدی بپردازد. در خلاصه سازی کتب درسی (که اکنون در حال انجام است)، گاه این نکته کلّا از دست رفته و یک دانش، فقط در یک یا دو دوره عرضه می شود، و طبیعتاً جائی برای ورود به نکات دقیق بحث باقی نمی ماند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔷🔸شیطان چقدر زیرکانه در طلبه نفوذ می کند و او را به عجله وامی دارد! در روش سنتی تفاوتی نمی کند که پایه اول هستیم یا درس خارج، جوانیم یا میانسال یا پیر، چراکه وظیفه علمی که امام علیه السلام از ما انتظار دارد مهم است. با این نگاه بسیار خالصانه، هیچ وجهی برای عجله کردن نیست. لذا اگر طلبه درس خارج، احساس کند وظیفه اش خواندن مغنی است، باید همان را بخواند و قطعا دعای امام علیه السلام پشتیبان اوست. نعم المولی و نعم النصیر ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (79) (*) ⚠️ سند هفتاد و نهم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه ↙️ آنچه در دو دهه اخیر در قالب اجرای طرح تحولِ (کتب و نظام آموزشی) اتفاق افتاده، غیر از آن چیزی است که مطالبه مقام معظم رهبری است. متاسفانه برخی مدیران، به جای تحول و اصلاح و رشد نظام آموزشی، فقط به دنبال کوتاه کردن دوره آموزشی از راه تقطیع و کاستن از محتوای کتابها (محتوای آموزشی و مهارتی) بوده اند و اثر آن چیزی نبوده جز ضعف حوزه های علمیه و تنزل سطح علمی حوزه و تقابل با هدف تحول در حوزه. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️ قرآن کریم متنی بسیار دقیق و فنی داشته و حتی فهم معانی عادی و عرفی اش، جز با تسلّط بر ادبیات عصر جاهلی در علوم مختلف ادبی (صرف و نحو و لغت و بلاغت و ...) میسّر نیست. بدون اینها، حتی یک کلمه از قرآن کریم را نمی توان فهم کرد. بنابراین هر کس، تسلّط بیشتری بر اشعار جاهلی و ادبیات کهن و استدلال های نهفته در آنها داشته باشد، قرآن را بیشتر خواهد فهمید (بگذریم از تصفیه نفس و ... که آن نیز اثر فوق العاده دارد). ⁉️حال، آن مدّعی که خواندن کتب ادبی قدما را تلف وقت می داند و طبق گفته خودش، پیدا کردن مرجع ضمیر در صمدیه و مغنی اللبیب و مانند آن، کاری بیهوده است، و جِنابشان، 6 سال دوره مقدمات را در یک و نیم تا دو سال تمام کرده اند، چگونه و بر اساس کدام معیار، می خواهد قرآن را فهم کند؟ ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
پرسش مهم و راهبردی اساتید سنتی از طلبه ای که قصد آشنایی دارد، آن است که چه کتبی خوانده ای و نزد کدام اساتید و به چه کیفیتی؟ بنابراین شماره پایه، هرگز در روش سنتی مهم نیست و کوچکترین ارزشی ندارد.
✅ تحول در تحصيل (80) (*) ⚠️ سند هشتادم: گفتاري از حضرت استاد محمد حسن وکیلی دام عزه ↙️ بديهي است که محصّلان، همه از يک ضريب هوش و ميزان فعاليت برخوردار نيستند. کتب قديم حوزه، چند سطحي بود؛ يعني باطنش آنقدر عميق و پر نکته بود که استاد مي توانست همان کتاب را در سطحي بسيار عالي تدريس کند. به همين جهت، حقِّ هر سطحي از هوش و استعداد ادا مي شد و همگي از درس ها، استفاده کامل مي کردند بر خلاف کتب فعلي که ساده و خالي از نکات عميق است و وقتي افراد خوش استعداد وارد حوزه مي شوند، با محتوايي بسيار پايين مواجه مي گردند. (*) منبع: نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ ⭕️ویژه: "نقدی قویم بر متنی سقیم" 🔺پاسخ های مهم "میراث علمی سلف" به نقدهای یکی از موسسات معروف
⚠️ اخیرا موسسه مزبور، نقدی مبسوط بر این نقد نوشته است، لذا به جهت روشن شدن حقیقت، میراث علمی سلف در حال تدوین پاسخ های علمی به آن است تا إن شاء الله در موقع مقتضی، منتشر شده و برگی دیگر از میراثِ گرانبهای سلف، عیان گردد.
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ کانال خصوصی میراث علمی سلف (مخصوص گذاشتن اطلاعیه های مباحثه، تعلیم، تعلّم و تحقیق و پژوهش): 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa در این زمینه، کانال درس و بحث نیز هست: 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/darsvabahs
⚠️ عده ای به جای آنکه خوب درس بخوانند و این توانایی را پیدا کنند تا کتاب های بسیار غنی و قدیمی کتابخانه ها را احیا کنند و جهانیان را به خوانِ بی نظیر تشیع و اسلام فرابخوانند، مدام سخن از تولید علم می گویند. کدام تولید؟ مگر با صرف ساده و منطق مرحوم مظفر می توان تولید علم کرد؟ به قول آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی، تولید علم یکی از اصعب امور است. البته توهم تولید، امری سواست که بحثی در آن نیست.