eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
52 ویدیو
38 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ عادی: ساعت ۲۲ تا ۹، ۴۵ هزار، تجاری: ۷۵هزار. *ارتباط و خرید کتاب میراث علمی سلف: @hm1370 وبگاه رسمی (دانلود صوت): http://mirath.blog. تلگرام(صوت جدید): @mirath
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ مرحوم آیت الله صائنی: ❇️ حضرت علامه (طباطبایی رحمة الله) دو دوره کتاب الاسفار الاربعه را در قم تدریس فرمودند که دوره اول کامل نبود و حقیر تمام دوره دوم را که دوره ی کامل بود، درک کردم و مدت هفت سال طول کشید و دو دوره نیز، الهیّات کتاب شفا را تدریس فرمودند، که در یک دوره آن، این جانب حضور داشتم. 🔸در کتاب اسفار مرحوم صدر المتألهین، فصلی به عنوان تحقیق در عشق گشوده است. همین که، تدریس به آن فصل رسید، پیش از درس به این جانب فرمودند آن فصل را مذاکره نخواهیم کرد شما هم چیزی نگویید. در حلقه تدریس، آقا فرمودند این فصل را نمی خوانیم. یکی از دوستان که اهل شیراز بود، به عنوان اعتراض گفت: آقا چرا این مبحث را تدریس نمی فرمایید، اگر خوب نبود پس چرا مؤلف نوشته است؟ علامه، با لبخند ظریف جواب دادند، من نمی دانم چرا نوشته؟ نویسنده شیرازی است. خود معترض و بقیه اهل جلسه خندیدند و فصل عشق به سلامت گذشت. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰─────📖─────╯
⭕️ رفع شبهه 🟡 در کتب سنتي اعم از ادبیات و منطق و فقه و اصول و ...، کاربردها به ادقّ وجه وجود دارند منتها چون ما با این کتب کثیره، آشنایی کافی نداریم، گمان می کنیم که فقط به بحث های علمی و تئوری می پردازند. خیر! جامع المقدمات که انصافا کتابی اجتهاد پرور است، پر است از مثالها و کاربردها اما در کنار آن، تحلیل ها و شیوه تفکر انتقادی را به طلبه می آموزد (امری که در کتب جدید به شدت ضعیف است). 🔺نمونه فقهی: در کتاب شریف شرائع آمده است اگر مالک لباسی به طور مطلق بگوید خواندن نماز در این لباس جائز است، فقط غیرغاصب ها می توانند در آن نماز بخوانند. در توضیح این مطلب صاحب مسالک و صاحب مدارک فرموده اند: غاصب وارد در این عموم نیست چون مخصص منفصل داریم چون ظاهر حال مردم این است که نسبت به غاصب حقد داشته و نسبت به گرفتن شی مغصوب، حب دارند و همین یعنی منظور مالک، غاصب نبوده است. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰─────📖─────╯
⭕️ مرحوم آیت الله صائنی: ❇️ علامه (طباطبایی)، یک دوره کامل خارج اصول فقه را تدریس کردند که یکی از افاضل تلامذ آن مرحوم، تقریرات ایشان را به طور کامل نوشته اند لکن، تا به حال طبع نشده است و این امر موجب تأسف است، زیرا علامه در علم اصول فقه، دارای تحقیقات مخصوص به خود و ابتکار فنی فراوان بودند، از قبیل این که، موضوع علم چیست و آیا تشخیص و تمییز علوم از هم دیگر با موضوع است یا غایت و یا این که علوم حقیقه موضوع مشخص دارند و باید داشته باشند، ولی علوم اعتباریه، مانند: علم اصول فقه و امثال آن، موضوع حقیقی و واقعی ندارد و مسائل فراوان و نو از این قبیل و نیز جناب ایشان مکرر به حقیر می فرمودند، مطالب حاشیه ی کفایه الاصول که نوشته ام، به نام من نقل نشود، زیرا آن را قبلا نوشته بودم و از اکثر مطالب آن عدول کرده ام، ولی متأسفانه همان حاشیه به نام آن مرحوم چاپ و منتشر شد. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰─────📖─────╯
⭕️ مرحوم آیت الله صائنی: 🔺علامه شریف (طباطبایی)، با در خواست و پیشنهاد چند نفر از دوستان که به خدمتشان رسیدیم، درس خارج فقه را در شب ها بعد از نماز عشائین، شروع کردند و دارای ذوق و دقت نظر فقهی بسیار قوی بودند... علامه رحمه الله علیه، رساله های فراوان داشتند و همه آن ها را این جانب از روی خط زیبا و شریف ایشان استنساخ کرده، بعد مقابله نموده بودم و بعد از ارتحال ایشان رساله ها چاپ شد... علامه به طور مکرر به مناسبت هایی که پیش می آمد، می فرمودند که «پس از مراجعت از نجف اشرف، مدت قریب به ده سال که در تبریز بودم با استاد بزرگوارم آقای قاضی تغمّده ا... برحمته که در قید حیات بودند، مکاتبه داشتم و تمام نامه های ایشان بسیار مفید و لازم بود که بماند و آن ها را نگه داشته بودم، لکن متأسفانه در موقع عزیمت از تبریز به قم نمی دانم در چه حادثه ای از بین رفتند و دیگر هر چه گشتم پیدا نکردم. 🔺تاسف علامه بر فقدان آن نامه ها اهمیت ارزش علمی و معنوی آن ها را می رساند. مثلا، خود ایشان فرمودند که آقای قاضی سلام الله علیه، در یک نامه مرقوم فرموده بودند،«خدا را حمد و شکر می گویم که به تربیت انسان کامل نائل آمده ام». ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰─────📖─────╯
اصالة البرائة یا قاعدة البرائة-استاد سید احمد مددی دام ظله.pdf
258K
⁉️أصالة البرائة یا قاعدة البرائة آیت الله سید احمد مددی دام ظله پاسخ می دهند. نقل از کانال معظم له ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰─────📖─────╯
⭕️ مژده 🟡 صوت تدریس البهجه المرضیه فی شرح الالفیه مرحوم استاد مدرس افغانی بارگذاری شد. علاقمندان می توانند از طریق صفحه اطلاع رسانی دروس در وبلاگ، به لینک تدریس ایشان دسترسی پیدا کنند. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰─────📖─────╯
⭕️ ارزش عِمامه (۱) ❇️ آیت الله سیدمحمود دهسرخی 🔹ما هم در زمانیکه نجف اشرف مشرف بودیم یاد ایشان (آية الله حاج سید محمد باقر ابطحی سدهی که مرا معمم کرد) بودیم و نائب الزياره بودیم. 🔸 نجف هم طلبه بی عمامه وجود نداشت اگر هم بود متهم بود، ولی این روزها طلبه درس خارج می خواند و عمامه ندارد غافل از اینکه سرباز بی لباس، به درد دولت نمی خورد. 💢 لباس قیمت دارد، زمان پهلوی دستور داشت عمامه ها را بردارد. نگفت درس نخوانید، چون درس بی عمامه نتیجه بخش نیست. 🔺زمان ما در هر دهی که عمامه به سر نبود، بهائیها و فرق کفار مشغول فعالیت بودند. ⚠️دشمن از لباس می ترسد نه از علم ، لذا در زراعتها مترسك می گذارند که کلاغ تخم را از زمین بیرون نکشد. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰─────📖─────╯
⁉️ سوال: مُعطی اگر جمع سالم بسته شود، اعلال می شود یعنی مثلا یا خیرَ المُعطیین تبدیل به یا خیرالمعطین می گردد (یک یاء حذف می شود). حال چرا در تمییز، این اعلال اجرا نمی شود و تبدیل به تميز نمی گردد؟ 🔺ارسال پاسخ: @hm1370
🟡 ارزش عِمامه (۲) 🔴 مرحوم آية الله حاج سید محسن حکیم به طلابی که برای حج عازم بودند و برای خداحافظی خدمت ایشان می رسیدند سفارش می کرد که «در آنجا بی عمامه نباشید، امام زمان حق به گردن شما دارد». 💢 در مکاشفه ای به مرحوم صاحب تفسیر المیزان گفته بودند شما در این ده سال (مثلا) که طلبه بودی، کِی شما را فراموش کردیم. حساب کرده بود که ایشان مثلا هجده سال است طلبه است چطور ده سال به حساب آمده، بعد از محاسبه معلوم شده بود از وقتی که معمم شده او را طلبه حساب کرده اند. بالاخره عمامه قیمت دارد. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰─────📖─────╯
📚|میراث علمی سَلَف|
⁉️ سوال: مُعطی اگر جمع سالم بسته شود، اعلال می شود یعنی مثلا یا خیرَ المُعطیین تبدیل به یا خیرالمعطی
🔺پاسخ صحیح اینه که یکی از مخاطبان فرستادند. چون اعلال مصادر ثلاثی مزید، تابع اعلال فعل است لذا "تمییز" اعلال نشده و گرنه شرایط اعلال وجود دارد.
⭕️ مژده 🟡 صوت مغنی اللبیب باب خامس با تدریس استاد گرامی جناب آقای شیرافکن دام عزه بارگذاری شد. علاقمندان می توانند از طریق لینک اطلاع رسانی دروس در وبلاگ، به لینک تدریس ایشان دسترسی پیدا کنند. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰─────📖─────╯
🟡 مثال های متنوع باء تعدیه خاصه 🔺از مهمترین حروف جر، باء است که یکی از افاده های معنایی مهم آن، تعدیه خاصه است که در آیات و روایات کاربرد بسیاری دارد. 🔺تعدیه خاصه منجر به تحول معنایی اساسی می گردد. مثلا جاء (آمد) هرگاه متعدی به این نوع باء شود، معنای آن به "آوَرد" تغییر می کند. ❇️ نمونه های دیگر: 🔸اتی: آمد، اتی بزید: زید را آورد 🔹ذهب: رفت، ذهب ب: برد 🔸 انجرّ: کشید، انجرّ ب: کشاند 🔹 انطلق: رفت، انطلق ب: برد 🔸عثر: ساقط شد، عثر ب: ساقط کرد 🔹عرج: عروج کرد، عرج ب: عروج داد 💥تفتازانی ۱۶ ساله در کتاب اجتهادی شرح تصریف می گوید: فان قولک ذهب و انطلق لازمان، فلمّا قلت ذلک (ذهبت بزید و انطلقت به) صارا متعدّین. ╭─────📚─────╮ 📚 کانال میراث علمی سلف؛ 🆔Eitaa: @mirath 🆔Telegram: @mirath 🌐website: https://mirath.blog.ir 📨Pv Eitaa: @hm1370 🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0 ⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی: 6037697632370752 ╰─────📖─────╯