🔴🟡 اطلاعیه مهم
💢 با توجه به نتیجه نظرسنجی و ریسک های موجود، زین پس اصوات و پرونده های علمی در محیط تلگرام بارگذاری خواهد شد اما عناوین کلی آن علاوه بر تلگرام، در وبلاگ نیز قرار داده خواهد شد.
🔺همچنین دادگاه رسیدگی به عدم انجام تعهدات شرکت بیان، به زودی در تهران تشکیل خواهد شد. برای احقاق حقوق مادی و معنوی مخاطبان، در ششم شهریور مستندات را ارائه خواهیم کرد.
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
🟡🟢 نقدی بر ترجمه آیه 19 سوره مبارکه حجر (اختصاصی میراث علمی سلف)
💢یکی از معضلاتی که ما در حوزه قرآن فهمی با آن روبرو هستیم آن است که تحلیل ها و بررسی های لغوی اندکی داریم و از همین رو، با ذهنی فارسی و نارشد یافته به ترجمه آیات قرآن مبادرت می کنیم در حالیکه این کار نوعی ظلم پنهان به قرآن کریم است (1). یکی از این نمونه ها را تقدیم می کنیم.
🔺اکثر مترجمان، واژه أنبتنا در آیه (وَ الْأَرْضَ مَدَدْنَاهَا وَ أَلْقَيْنَا فِيهَا رَوَاسىَِ وَ أَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ) [الحِجر: 19] را به رویاندن گیاه ترجمه کرده اند. اما به نظر می رسد این برداشت، غریب و گنگ است به چند دلیل:
🔹الف) در لغت در مورد واژه رواسی چنین آمده است:
الرَّوَاسِى من الجبال: الثوابت الرواسخ. قال الأخفش: واحدتها راسِيةٌ (2)
جِبَالٌ (رَاسِيَةٌ) و (رَاسِيَاتٌ) و (رَوَاسٍ) (3)
🔺ماده رسو که فعل آن "رسا" است، به معنای ثبات و برقراری ناشی از عظمت (4) است:
رَسَا الشىء يَرْسُو: ثبت، و جبالٌ رَاسِيَاتٌ (5)
رَسَا الجَبَلُ يَرْسُو إذا ثَبَت أَصلهُ في الأَرض (6)
ضمیر "ها" در "فیها" به رواسی (کوه های پابرجا و با عظمت) بر می گردد. همانطور که برخی مفسران نیز در کتابشان اشاره کرده اند، سخن از إنبات چیزهایی است که درون کوه ها هستند و پرواضح است که گیاهان، عمدتاً در بیرون از فضای داخلی کوه ها رشد می کنند، بنابراین مقصود خدواند نمی تواند گیاهان باشد! (7)
🔹ب) بر فرض اینکه مراد از انبات، رشد و نمو باشد و بنابر تحلیل جناب طوسی در التبیان که فرموده است: «أخرجنا النبات في الأرض، و النبات ظهور النامي عن غيره، حالًا بعد حال، و الأَغلب عليه ظهوره من الأرض، و قد يكون من غيره، كنبات الشعر على البدن و الرأس»، رشد و نموّ، تنها مخصوص گیاهان نیست بلکه طبق اذعان کارشناسان حوزه زیست شناسی، مواد معدنی موجود در کوه ها هم رشد مخصوص به خودشان را دارند. نمونه واضح آن، رشد مواد و قندیل های موجود در غارهاست. بنابراین مقصود خداوند می تواند مواد معدنی موجود در کوه ها باشد.
🔸ج) حتی اگر رشد یافتگی مواد معدنی را هم نپذیریم، یا بپذیریم اما به ریشه های معنایی توجه کنیم، واژه إنبات معنای دقیق تری می تواند داشته باشد که کاملاً ابهام را برطرف می نماید. به این معنا، جناب ازهری تصریح کرده اند: مَعْدِن الذهب و الفضّة سُمِّي مَعْدِناً لإنبات اللَّه جلّ و عزّ فيه جوهرهما و إثباته إيّاه في الأرض حتى عَدَنَ أي ثبت فيها. قال اللَّه جلّ و عزّ: وَ أَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ [الحِجر: 19] لذا إنبات به معنای این است که خداوند این مواد را درون کوه ها إنشاء کرده اند تا به مانند دانه های گیاه یا خود گیاه، برقرار باشند و به حیات خاص خود ادامه دهند (8) همچنین به ماده (نشء) افراد دیگری نیز تصریح کرده اند (9)
🔹د) واژه موزون حداقل دو معنا شده است: 1) جواهر و معدنیاتی که درون کوه ها هستند و قابلیت وزن کِشی دارند 2) چیزی که وزن و قدرش نزد خداوند معلوم است ولو الزاماً کشیدنی نباشد مثلا با کیل سنجش شود. این معانی با فلزات و معدنیات داخل زمین بسیار متناسب اند (10).
🔸ه) در بسیاری از کتب تفسیری، احتمال معنای فلزات درون کوه ها به طوری جدی مطرح شده است (11)
🔹و) در روایتی این چنین آمده است: فِي رِوَايَةِ أَبِي الْجَارُودِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع فِي قَوْلِهِ «وَ أَنْبَتْنا فِيها مِنْ كُلِّ شَيْءٍ مَوْزُونٍ» فَإِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْبَتَ فِي الْجِبَالِ الذَّهَبَ وَ الْفِضَّةَ- وَ الْجَوْهَرَ وَ الصُّفْرَ وَ النُّحَاسَ وَ الْحَدِيدَ وَ الرَّصَاصَ- وَ الْكُحْلَ وَ الزَّرْنِيخَ وَ أَشْبَاهُ هَذِهِ لَا تُبَاعُ إِلَّا وَزْناً (12)
ادامه در پست بعد
🔶🔹نتیجه گیری: با دلائل گفته شده، می توان ترجمه مترجمان را کاملاً سطحی قلمداد کرد، لذا واژه انبات در آیه شریفه به معنای جعل و إنشاء خداوند نسبت به فلزات و معدِنیات موجود در کوه هاست که به طریق خاصی صورت گرفته و برای بهره کشی، در اختیار انسان ها قرار داده شده است.
_________________________________
(1) صرف نظر از این مطلب، برخی عقیده دارند اساساً ترجمه آیات قرآن فی نفسه امری ناپسند است و قرآن باید توسط عالمان برای مردم توضیح داده شود و عبارت پردازی محدود در مقابل عظمت قرآن، امکان ندارد.
(2) الصحاح، ج6، ص: 2356.
(3) المصباح المنير، ج1، ص: 228.
(4) الإفصاح، ج1، ص: 405
(5) الصحاح، ج6، ص: 2356
(6) لسان العرب، ج14، ص: 321
(7) روض الجنان و روح الجنان، ج11، ص: 315
(8) تهذيب اللغة، ج2، ص: 129
(9) معجم مقاييس اللغه، ج5، ص: 378
(10) تهذيب اللغة، ج2، ص: 129
(11) معانى القرآن فرّاء، ج2، ص: 86 و مجمع البيان في تفسير القرآن، ج6، ص: 512 و الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل، ج2، ص: 574 و بحر العلوم، ج2، ص: 253 و التفسير الكبير: تفسير القرآن العظيم (الطبرانى)، ج4، ص: 43 و الواضح فى تفسير القرآن الكريم، ج1، ص: 421 و تأويلات أهل السنة، ج6، ص: 429 و التبيان في تفسير القرآن، ج6، ص: 326و الكشف و البيان (تفسير ثعلبى)، ج5، ص: 335
(12) تفسير القمي، ج1، ص: 375
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
📚|میراث علمی سَلَف|
🔶🔹نتیجه گیری: با دلائل گفته شده، می توان ترجمه مترجمان را کاملاً سطحی قلمداد کرد، لذا واژه انبات در
🟡🟢 مهجوریت قرآن!
🔺یکی از مخاطبان این چنین فرموده اند که بنابر اینکه نتیجه گیری شما درست باشد، اساسا چه اتفاق مهمی می افتد؟ این بحث ها چه تاثیری دارد؟
🟢 پاسخ حلّی: انسان، مخاطب خاص پیام الهی است و وظیفه دارد تا خطاب عظیم الهی را در حد توان درست بفهمد و از دلائل عقلی متقن و نقلی بهره ببرد تا به این مهم دست یابد. این مهم در مباحث معرفت شناسی، انسان شناسی و هستی شناسی اثری تام دارد و انسان را به اوج قله های کمال می رساند.
🟡 پاسخ نقضی: اساسا اگر این آیه نازل نمی شد، چه اتفاقی می افتاد؟! یا اگر امام معصوم در ذیل این آیه، آن فرمایش را نمی کردند، چه اتفاقی می افتاد؟ منظورتان از اتفاق چیست؟ اگر انتظار دارید با پاسخ به این پرسش ها، خودرو و مسکن ارزان شود یا اختلاس ها و دزدی های یقه سفیدان کم گردد، خیر! رابطه مستقیمی وجود ندارد. اگر بخواهیم دید دنیایی و محدود داشته باشیم، حدود سه چهارم منابع دین را باید دفن کنیم!
💢 خاطره جالب شهید مطهری از منبر مرحوم محمد تقی اشراقی (فرزند مرحوم ارباب قمی)
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
🔶🔹علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه:
🔺اکثر لمعه و تا عام و خاص قوانین را از محضر مبارک علمای آمل فیض بردم. به لمعه و قوانین که رسیدم، نزد آقایان علمای آمل، امتحان شدیم. در هر سالی ما امتحان هم داشتیم. بعد آقایان به ما گفتند که در این مرحله شما باید لباس طلبگی بپوشید... لباس، خیلی محترم بود؛ یعنی به ما گفتند که شما باید کسی بشوید که بتوانید یک لمعه، یا شرایع را باز کنید، بتوانید چهار مسئله از رساله عملیه به مردم بگوئید. به جائی برسید بعد لباس بپوشید.
منبع: مصاحبه خواندنی ایشان
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
💢 مصاحبه با آیت الله میرسید محمد یثربی دام عزه
🟡 حضرتعالي از نوادگان مرحوم آيت الله وحيد بهبهاني محسوب مي شويد... و آقا زاده ايشان آقا محمد علي علاوه بر دارا بودن شخصيت علمي، هر دو در برابر انحرافات عقيدتي زمان خودشان مقاومت كردند، مرحوم علامه وحيد بهبهاني با اخباريان مبارزه علمي تمام قد كردند، مرحوم آقا محمد علي نيز با جماعت صوفيان و معصوم عليشاه مبارزه كردند. جنابعالي اولا اين بزرگواران را تا چه حد موفق مي بينيد؟ ثانياً ملاك موفقيتشان چيست؟
🔺از اينكه اين مرحومين را ياد كرديد بسيار متشكرم، مرحوم وحيد از يك بيت عريق و ريشه داري است، پدرش آقا محمد اكمل كه داماد ملاصالح مازندراني است و ملا صالح داماد مرحوم ملا محمد تقي مجلسي، لذا مرحوم وحيد از مجلسي اول تعبير به جد مي كند و از مجلسي دوم تعبير به خال مي كند. سلسله آباء خود آقا محمد اكمل به شيخ مفيد رضوان الله عليه مي رسد... .
🔹... مرحوم وحيد در مبارزه با اخباري ها و احياء مكتب اصولي معروف است... شهرت ايشان معارضه با اخباري ها است... ايشان زماني به كربلا مي روند كه حوزه كربلا، حوزه نجف را تحت تاثير قرار داده بود، و حضور صاحب حدائق (یوسف بن احمد بحرانی )در كربلا كه رأس اخباري ها بود، چيزي را به عنوان اصول در حوزه كربلا باقي نگذاشته بود، و معروف بود كتابهاي اصولي را با انبر بلند مي كردند، ايشان محكم به ميدان صاحب حدائق مي روند. در حالات ايشان آمده (و من هم در مقدمه يكي از كتابهاي ايشان نوشته ام) كه در بالاي سر حضرت سيدالشهدا عليه السلام با صاحب حدائق مباحثه مي كردند كليد دار حرم مي گفته است مي خواهيم در را ببنديم، آنان مي آمدند در صحن مي نشستند و مدتي در صحن مباحثه مي كردند، بعد كليد دار مي گفته مي خواهيم در صحن را هم ببنديم و مي آمدند روي سكوي باب القبله مي نشستند و مباحثه مي كردند، بعد كليد دار مي گويد وقتي مي آمدم دوباره در صحن را باز كنم مي ديدم هنوز مشغول مباحثه هستند، تا اينكه يك روزي در حرم پس از درس مرحوم صاحب حدائق، مرحوم وحيد بر روي يكي از سكوهاي حرم مي ايستد و مي گويد: ايها الناس انا حجة الله عليكم، شاگردان مرحوم صاحب حدائق كه از رده مرحوم ميرزاي قمي، مرحوم حاج مهدي شهيد ثالث (سید محمدمهدی خراسانی)، مرحوم حاج ملا مهدي نراقي و مرحوم سيد بحرالعلوم بودند اينها به درس مرحوم وحيد مي روند و اندك اندك صاحب حدائق را رها مي كنند.
🔸معروف است كه صاحب حدائق خودش در اواخر از مباني اخباري خودش دست برمي دارد. چنانچه جلد اول كتاب حدائق نشان مي دهد كه ايشان به نوعي از مبناي اخباريگري دست برداشته است.
منبع: سایت نشست دوره ای اساتید
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
🟡 امروز به مسجدی رفتم که سال ها بود سری نزده بودم. خبری از جمعیت پرشور قبل نبود. از خادم مسجد سوال کردم. گفت امام جماعت قبل، خیلی فعال بود و هر سه نماز را اقامه می کرد. الان سه امام جماعت داریم.
همچنین روزنامه خاصی توجهم را جلب کرد. براستی آیا صحیح است مسجد، محل ارائه یک روزنامه خاص باشد؟!
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
💠 اوضاع مالی اهل علم
🔻آیتاللهالعظمی جوادی آملی دام عزه:
◻️ از امام معصوم علیه السلام پرسیدند: چرا علما از نظر رزق وضعشان ضعیف است؟ فرمود: «ألیس العقل رزقاً؟»
...آن بیچاره عمرش را داده پول گیرش آمده و میگذارد و میرود... مبادا اینها طلبه ای را بلرزاند. فرمود اگر خواستی خودت را بسنجی، با بازاری نسنج. خود را با متکاثر نسنج. تو کوثر داری، کوثر را با کوثر میسنجند، کوثر را که با تکاثر نمیسنجند. بله سرمایهدارها بر اساس (ألهاکم التکاثر) باید یکدیگر را با خودشان بسنجند... «توزن دماء الشهداء و مداد العلماء»؛ این کوثرها را با هم میسنجند. آن مرکّب عالم با خون شهید، خون این شهید با مرکّب عالم، اینها هر دو کوثرند، کوثرها را با هم بسنجید. تازه گفتند در آن کوثر، مداد عالم افضل است، یا لااقل معادل است.
📎 خطبه نماز جمعه آیت الله جوادی آملی - ۱۳۸۰/۳/۴
╭────────────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی (کپی خودکار شماره کارت با لمس):
6037697632370752
╰────────────╯
🟢 اخیرا کتابی از استاد مؤمنی دام عزه، تحت عنوان مسیر طلبگی منتشر شده است که ویرایش جدیدی از کتاب قبلی ایشان به همراه اضافات است. این کتاب می تواند در رشد علمی طلاب در سیر روش تحصیل حوزه، بسیار موثر باشد. قیمت این کتاب با تخفیف ۱۵۰ هزار تومان است. جهت خرید کتاب می توانید با آی دی زیر در ارتباط باشید:
🔺@almoftagher
🟡 لازم به توضیح است که میراث علمی سلف نیز دیگر کتابی است که در این حوزه منتشر شده است. جهت خرید این کتاب نیز می توانید به سایت نشر نصائح مراجعه فرمایید.
╭────────────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
💰 شماره کارت اختصاصی جهت نذر علمی (کپی خودکار شماره کارت با لمس):
6037697632370752
╰────────────╯
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
⁉️ کتب علامه حسن زاده آملی رحمة الله علیه که در طول عمر بابرکتشان تحصیل کردند چه بود، نزد کدام اساتید و در کدام منطقه؟
💢پاسخ را در مطلب جدید وبگاه میراث علمی سلف ببینید:
https://mirath.blog.ir/post/79
————————————-
⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺راه ارتباطی: @hm1370
🔹کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
🟡🔴 اطلاعیه
🟢 اعضای محترم می توانند جهت عضویت در کانال "همیار سنتی" به منظور پیدا کردن استاد، شاگرد و هم بحث در دروس سنتی، لینک زیر را دنبال کنند:
🟣https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
📚|میراث علمی سَلَف|
💢 مصاحبه با آیت الله میرسید محمد یثربی دام عزه 🟡 حضرتعالي از نوادگان مرحوم آيت الله وحيد بهبهاني مح
🟡 آیت الله میرسید محمد یثربی دام عزه:
🔸نقل شده است كه مرحوم وحيد، درس صاحب حدائق (یوسف بن احمد بحرانی) را تحريم مي كند، در عين حال صاحب حدائق وصيت كرده بود هنگامي كه فوت كردم، جناب وحيد بر من نماز بخواند.
آرام آرام مرحوم وحيد مكتب اصولي را احيا مي كند كه همه الان بر سر آن سفره نشسته اند، از طريق فرزندان ايشان و يا شاگردان ايشان مانند صاحب رياض (مرحوم سید علی طباطبایی)، سيد بحرالعلوم، مرحوم كاشف الغطاء تا مرحوم شيخ و مرحوم شريف العلماء از آن مكتب متأثر مي شوند تا به امروز.
🔹 يكي ديگر از ويژگيهاي و كارهاي جدي ايشان آن است كه با كساني كه معيارهاي متعارف فقاهت را مي شكستند مثل مرحوم محقق اردبيلي و مكتب اصفهان، مبارزه جدي كردند،. تنها اصول مرحوم وحيد رد بر اخباري ها نیست بلكه فقه ايشان نيز رد است به اصطلاح امروزه بر آزاد انديشان فقهي مثل شرحي كه ايشان بر مفاتيح مرحوم فيض دارد، مرحوم فيض هم همان مسلك را دارد يا تعليقه اي كه ايشان بر مجمع الفائدة مرحوم اردبيلي دارد.
🔺يك مقدمه اي بر شرح مفاتيح نوشته ام كه ده يا پانزده سال پيش چاپ شده است، پس از چاپ و نشر كتاب به عمره مشرف شدم... حضرت آيت الله آقاي صافي هنگامي كه كتاب را مشاهده كرده بودند پس از بازگشت من از عمره خود ايشان تماس گرفتند و از چاپ كتاب به جد اظهار خوشحالي كردند. در اين مقدمه دو مكتب اصولي كه مقابل مكتب متعارف اصولي شيعي بوده است را بررسي كرده ايم كه از زمان شيخ الطائفه (شیخ طوسی) مشهور بود. بسياري از مباني مرحوم آيت الله بروجردي عيناً همان مباني فوائد الحائريه مرحوم وحيد است اگر كار جديدي آيت الله بروجردي كرده همان اقتباس از كتاب فوائد الحائريه قديم و جديد است.
به طور خلاصه مرحوم وحيد، با افراط و تفريط در فقه و فقاهت مبارزه كرد.
منبع: سایت نشست دوره ای اساتید
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
🔴🟢 فائده ادبیه
🔺در معاجم لغوی مانند مجمع البحرین و المصباح المنیر چنین گفته شده است که بنت، لغت و لهجه ای از ابنه است لذا تاء مبسوطه آن در اصل علامت تانیث است ولی استثنائا به تبع کتابت، در هنگام وقف، هاء تلفظ نمی شود. با این توضیحات، بنات، جمع مونث سالم برای بنت است نه جمع مکسر.
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
📚|میراث علمی سَلَف|
🔴🟡 اطلاعیه مهم 💢 با توجه به نتیجه نظرسنجی و ریسک های موجود، زین پس اصوات و پرونده های علمی در محیط
🟢🔴 دادگاه پیش گفته، امروز در شعبه ۳۳ دادگاه شهید مدنی تهران برگزار شد. همانطور که پیش بینی می شد، نماینده شرکت بیان حضور نداشت! جناب قاضی، به نفع دعوی "میراث علمی سلف" رای را صادر کردند. قرار شد هزینه، عودت داده شود. این هزینه صرف امور زیربنایی و توسعه زیرساخت ها خواهد شد و زین پس صوت ها و پرونده های علمی در تلگرام بارگذاری خواهد گشت. البته این کانال به قوت خود باقی است.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💢 سیکس پک؛ عامل جذب جوانان به دین؟! (نقدی ساختاری بر ساختارشکنان)
🟡 آیت الله میرسید محمد یثربی دام عزه:
🔺درمان مشكلات (عقیدتی و اجتماعی) در قدم اول در گرو نزديك شدن روحانيت به تک تک خانواده هاي تك تك شیعه است. در گذشته هر روستايي يك مجتهد داشته و مثل امروز تورم علما را در حوزه قم نداشتيم، درس مي خواندند، عالم مي شدند و وظيفه خود مي دانستند كه به آيه نفر عمل كنند، يك ملا در محل خود همه كار مي كرده است از غسل و تدفين اموات تا افتاء و فصل خصومات مردم، يك انس خاص با مردم داشتند، قدم دوم اين است كه همه زندگي اش تبلور احكام شرعي باشد. در گذشته مردم كه به عالم نگاه مي كردند، گويي دارند پيامبر صلي الله عليه و آله را در گفتار، اعمال و رفتار مي بينند، واقعاً مردم اعتقاد داشتند علما اهل كرامت هستند.
⬅️ آنچه مردم را جذب روحانیت می کند، اینهاست! نه اینکه برهنه شوی و شکمت را نشان مردم بدهی! شما دنبال جذب جوانان به خودت هستی نه دین! دین می گوید که عالم دین بیاید شکمش را به مردم نشان دهد؟
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
🟡 آیت الله میرسید محمد یثربی دام عزه:
🔺هنگامي كه ما كار احياي آثار مرحوم وحيد بهبهانی را آغاز كرديم، حضرت آيت الله وحيد خراساني فرمودند: عصر مرحوم وحيد مقارن بود با هنگامي كه انگليسها هند را تسخير كرده بودند و همه اين مناطق تا عراق تحت نفوذ انگليس بود، در آن زمان يكي از مرتاضهاي هندي آمده بود كربلا و عده اي هم دور او را گرفته بودند و از او سوال مي پرسيدند، اين مرتاض همانگونه كه به سؤالها پاسخ مي داد، يك دفعه نگاهش به باب القبله متوقف مي شود و رنگش تغيير مي كند و مي پرسيد اين شيخ چه كسي است؟ ديدند مرحوم وحيد دارد براي اقامه نماز به طرف صحن مي رود، به او گفتند اين آقای وحيد و مرجع شيعه است، مرتاض گفت نمي فهمم چه مي گويد، همين كه اين آقا پايش را داخل صحن گذاشت همه ارواح داخل صحن به احترام او خضوع كردند و رشته افكار مرا پاره كرد.
🔹اين قوت روحي علما بوده است در عملِ درست به احكام شريعت، واقعاً پايبندي به احكام شريعت داشتند، خلوص و معرفت نيز داشتند.
╭──────📚──────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔 @mirath
🌐 https://mirath.blog.ir
📨 @hm1370
╰──────📖──────╯
💢 اطلاعیه مهم (در آستانه ورود به سال ششم فعالیت)
🟢🟡 با توجه به اهمیت پایداری داده ها و احترام به نظر اکثر مخاطبان، تصمیم گرفتیم تا زین پس صوت ها و پرونده های علمی را در تلگرام بارگذاری کنیم. لازم به توضیح است که قبلاً حدود 100 گیگابایت اطلاعات متنوع بر روی پایگاه رسمی میراث علمی سلف بارگذاری شده است که همچنان قابل استفاده است.
🔺البته اخبار و مطالب مفید همچنان در کانال ایتا منعکس خواهد شد. لذا کانال تلگرام فقط مخصوص نشر اصوات و پرونده های علمی خواهد بود. نشانی تمامی درگاه های ارتباطی در زیر موجود است.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
╰─────📖─────╯
🟢🟡 صوت روش خواندن کتاب سیوطی (النهجة المرضیّة) از استاد احمدی دام عزه بارگذاری شد (لینک)
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
╰─────📖─────╯
💢 توصیه مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی نسبت به دروس سنتی خصوصا کتاب بی نظیر جامع المقدمات
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
╰─────📖─────╯
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ آیت الله جوادی آملی دام عزه:
🔺حداقل همّت يک دانشجوي دانشگاه يا طالب حوزوي اين است که اين درسي که ميخواند استادانه به ديگري منتقل کند. اين، کفِ درس خواندن است. از اين پايينتر اگر کسي درس خواند اتلاف عمر است. اگر کسي درس بخواند و نتواند مدرّس خوب باشد، يقين بداند عمرش را تلف کرده است، براي اينکه اين علوم امانتهاي الهي است. اگر کسي از کتابي به کتاب ديگر رفت و نتوانست آن کتاب قبلي را به خوبي تدريس کند اين مطمئن باشد عمر خود را تلف کرده است.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
❇️ سه تا از اماکنی که در زمینه برگزاری دروس آزاد و سنتی فعال هستند، مدرسه مرحوم آیت الله لنگرودی و نیز حسینیه مرحوم آیت الله مرعشی نجفی واقع در بلوار بهار (نزدیک حرم مطهر) و نیز مدرسه خان هستند. از کیفیت این دروس اطلاعی ندارم اما امتحانش ضرری ندارد.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752╰─────📖─────╯
💢 انگشت نما شدن در ورزش برای طلبه ممنوع!
کلامی از مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752╰─────📖─────╯
💢نظر لغویون در مورد أبولهب
🔺ابولهب کنیه پسر عبدالمطّلب؛ عمو و دشمن پیامبراکرم صلی الله علیه و آله است. نام او عبد العُزَّى (1) بود. جوهری در صحاح و طریحی در مجمع البحرین و سید علی خان در الطراز ذکر کرده اند که او چرا به این کنیه مشهور شد. توضیح آن این است که لَهَب در لغت، به معنای زبانه آتش بدون دود است و از آن روی که ابولهب، چهره برافروخته، سرخ و در برخی منابع گیرا و زیبایی داشته است، این کنیه را به او دادند. سید علی خان احتمال دیگری نیز افزوده و آن این است که او به دلیل کثرت مالش، ابولهب خوانده شده است.
🔹برخی چون راغب در مفردات، بر این باورند که خداوند در آیه اول سوره مسد (له: تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ ) کنیه او را ذکر نفرموده بلکه مقصود خداوند آن بوده است که او اهل آتش است اما برخی مانند ابن منظور و ابن سیده مخالف این مطلبند و معتقدند کنیه مقصود بوده است.
(1) عزّی نیز تانیث اعزّ است و چنانچه در کتبی مانند تهذیب اللغة و معجم البلدان آمده به معنای عزیزه است، و نام بت قریش و بنو کنانة بود. برخی نیز مانند ابن سیده آن را درختی شبیه موز دانسته اند که مورد عبادت بود و بر آن خانه ای بنا کردند و عبادت گاه شده بود. گفته شده است که اولین کسی که او را بت قرار داد، ظَالِم بن أسْعَد بود.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752╰─────📖─────╯
💢 پرسش و پاسخی جالب در مورد دانشگاه رفتن حوزویان
🔹کلامی از مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752╰─────📖─────╯
💢 هشداری مهم از مرحوم آیت الله میرزا جواد تبریزی:
🟡 ما بارها به مسئولین حوزه گفته ایم که طلاب باید در انتخاب استاد، مختار باشند و طبق استعداد خود درس بخوانند ... . نصیحت می کنم که طلاب همان روش قدیم حوزه را پیش گیرند و با خواندن کتب سنتی، خود را به کمال علمی برسانند و تا کتاب قبلی را خوب نخوانده اند، کتاب دیگری را شروع نکنند... علمای بزرگ به واسطه این کتاب ها به مراتب عالی رسیده و توانسته اند خدمات موثری داشته باشند.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752╰─────📖─────╯
🟡 آیت الله میرسید محمد یثربی دام عزه:
🔺... اخلاص و تظاهر جدي نه تظاهر فريبكارانه، به احكام شرعي و اخلاق شرع و به موازين شرعي در مردم نفوذ مي كند، هنگامي كه روحانيت اين گونه در مردم نفوذ كند ديگر راه و بابي براي انحراف باقي نمي ماند، ديگر دكاني براي متصوفه و بابيه و غير آن باقي نمي ماند. اگر مردم از روحانيت گريز پيدا كردند يا كسي نبود كه پاسخگوي مردم باشد، خوب طبعاً بخش روحي مردم بايد از يك جايي تامين و تغذيه شود، هنگامي كه تامين نشوند مي روند سراغ مكاتب انحرافي. اما اگر يك عالم، درست عمق شريعت را درك كرده باشد و اعمال شريعت در رفتار و گفتار او متظاهر و متجلي باشد و در دسترس مردم باشد، ديگر دليلي براي انحراف باقي نخواهد ماند.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752╰─────📖─────╯
🟢🟡 صوت آموزش کاربردی ذکر مصیبت (استاد سمیعی دام عزه) در 5 جلسه (لینک)
●━━━━━━───────
⇆ㅤ ◁ㅤㅤ❚❚ㅤㅤ▷ㅤㅤ ↻
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
╰─────📖─────╯
💢 رمز محبوبیت یک روحانی چیست؟ ظاهری فاخرانه یا باطنی باورمندانه؟
🟡 آیت الله میرسید محمد یثربی دام عزه:
🔺رمز محبوبيت يك روحاني در صداقت نسبت به باورهايش است. بعد از فوت مرحوم والد، حضرت آيت الله وحيد حفظه الله آمدند منزل ما، زيرا ارتباط صميمانه اي با هم داشتند، يك جمله اي فرمودند كه اول براي من مهم جلوه نكرد، اما بعد تأمل كرديم ديديم خيلي تعريف عميقي است. ايشان فرمودند: كه مرحوم آقاي يثربي قيامت را باور كرده بود، همه آقايان و مومنين قيامت را باور دارند، اما اگر به اين باور، جدي باشيم و اين باور در همه اعمال، گفتار و رفتار ما جلوه داشته باشد، خود به خود مردم جذب مي شوند. يعني متصف بشويم به چيزي كه شريعت از يك انسان مومن و آن هم از يك عالم مومن خواسته است، معيت با مردم، غم خوري مردم، در مشاكل مردم همراه بودن و در شاديهاي مردم با آنها همراه بودن.
🔺ما كه در آن خانه بزرگ شده بوديم هيچ وقت يادمان نمي آيد كه در هيچ ساعتي كسي مراجعه كند و ايشان آن شخص را نپذيرد، حتي اگر نصف شب باشد اين انس با مردم خود به خود يك الفتي بين آن شخص و مردم ايجاد مي كند. به عقيده من مبناي ديانت مردم در شهرهاي مذهبي بودن همين علمايي است كه عامل به شريعت و مرتبط با مردم بودند. ارتباط با مردم ديانت آنها را هم حفظ كرد.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752╰─────📖─────╯
📚|میراث علمی سَلَف|
💢 رمز محبوبیت یک روحانی چیست؟ ظاهری فاخرانه یا باطنی باورمندانه؟ 🟡 آیت الله میرسید محمد یثربی دام
🔺یکی از علل دینداری مردم در زمان گذشته، آن بود که هر منطقه، یک عالِم پارسا داشت که تمام شئون روحانیت را به تمامه انجام می داد حتی قضاوت بین خصومات مردم. مردم احساس می کردند یک قطب به تمام معنا دارند و تمام حوائج خود را به آن روحانی عرضه می کردند. آن روحانی نیز با خلوص تمام و سادگی زندگی می کرد و باور مردم را به طبقه روحانیت با رفتارهای اشتباهش از بین نمی برد (مثل اینکه بیاید برای مطرح کردن خودش و به بهانه آراستگی، لباس فاخرانه بپوشد یا به بهانه تشویق کردن جوانان به ورزش، شکم خودش را نشان مردم بدهد و آبروی طبقه روحانیت را ببرد و حیای یک طلبه را زیر سوال ببرد).
🔺با توسعه شهرها و غلبه پیدا کردن سیستم های خشک حکومتی، کم کم روحانیت از عرصه امور خارج شد و بالتبع، باور مردم نیز به روحانیت کم شد. لذا طبق آمارهای مطالعاتی، روحانیت از درجه ی اول مرجعیت مردم به درجات بعدی سقوط کرد و روزبه روز نیز ناهنجاری های اجتماعی بسیاری در حال وقوع است.
🟡 این ها همگی هشدارهایی برای حاکمان و سیاستمداران ماست!