🔶🔹پاسخی از علامه حسن زاده آملی دام ظله (+عکسی کمتر دیده شده):
⁉️ سوال: توصیه شما درباب روشها و سنتهائی که در بین حوزه های قدیم، متداول بوده است و به پیشرفت تحصیل کمک می کند، چیست؟
حضرت علامه:
✅ این سوال را افراد گوناگون از آقایان طلاب، می کنند که ما چه کنیم ؟ به آنها عرض می کنم، همت شما، به کتابهای درسیِ (اصیل) باشد. چون کتابهای درسی ، کتابهای سنگینی است و عقل ، وقتی مطالب سنگین را حل کرد، کتابهای ساده و سبک، خود به خود، حل می شود.
منبع: مصاحبه نشریه حوزه
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ برگی از کیفیت تحصیل فیلسوف برجسته
🔺مرحوم سید جلال الدین آشتیانی در سال 1304هـ.ش. در آشتیان دیده به جهان گشود. در مکتب خانه های قدیمی آشتیان، گلستان سعدی و نصاب الصبیان و تاریخ و معجم کلیله و دمنه و جامع القدمات و مختصری از دُرّه نادری و بخشی از سیوطی (تا باب مبتدا و خبر) را فرا گرفت.
✅ در سال 1323هـ.ش. به شهرستان قم آمد و در حوزه علمیه به فراگیری کتابهای صرف و نحو، معانی، بیان، و منطق از قبیل: شرح جامی، سیوطی، مغنی، مطول، شرح شمسیه، و کتابهای فقهی و اصولی: شرح لمعه، قوانین، فصول، رسائل، مکاسب، کفایه، و فراگیری شرح مطالع در منطق، و شوارق در کلام و شرح منظومه در حکمت و فلسفه پرداخت و آن گاه به حوزه درس خارج فقه و اصول استاد علامه و فقیه متبحر و مجتهد بارع و زعیم عالیقدر تشیّع آقای حاج آقا حسین طباطبایی بروجردی که یکی از جامع ترین علمای امامیه در روزگار اخیر بود حاضر شد.
مدت هشت سال نیز به حوزه تدریس فلسفه و تفسیر قرآن کریم و اصول فقه استاد دانشمند و محقق جامع، علامه سید محمد حسین طباطبایی حاضر شد.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔶🔹 متن توصیه حضرت آیت الله العظمی سیستانی مدظله العالی پیرامون کیفیت زندگی مادی طلاب.
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ کیفیت تحصیل مرحوم آیت الله عباسعلی عَمید زنجانی (داماد مرحوم آیت الله مرعشی نجفی)
🔺من , در دوره سطح , نزدیک به هفت سال , مداوم و بدون تعطیلی , مشغول تحصیل بودم . مطول را, دقیقا تا آخر خواندم . در زمینه منطق , غیر از حاشیه ملاعبدالله و شرح منظومه و منطق مرحوم سبزواری , الجوهرالنضید و همچنین کتابهای مفصلی همانند: شرح مطالع , کتاب نجات و بخشی از کتاب منطقی دیگر, چون : شرح شمسیه را خواندم . در علم کلام از گوهر مراد (لاهیجی) آغاز کردم و از ساده به پیچیده , شرح تجرید علامه , شرح تجرید قوشجی و شرح تجرید (شوارق لاهیجی) را خواندم.
🔺در فقه , به صورت تدریجی ,از تبصره , شرایع و شرح لمعه آغاز کردم . در عرض شرح لمعه , مسالک و ریاض را خواندم . مکاسب را که شروع کردم , در واقع کتاب پنجم و ششم , در زمینه فقه بود که فرا می گرفتم .نکته دیگری که در دوران سطح رعایت کردم و به آن پایبند بودم این بود که : علاوه بر فراگیری دروس حوزه , توانستم به مقدار میسور, هیئت , نجوم , کلام , تفسیر و مباحث دیگر علوم اسلامی را فرا بگیرم .در فلسفه , منظومه و شرح اشارات را در دوران سطح خواندم و همزمان با کفایه و آغاز درس خارج , در درس اسفار شرکت کردم . شرکت در درسهای مرحوم علامه طباطبایی یکی ازافتخارات دوران تحصیلی اینجانب است. مرحوم علامه طباطبایی , بنا به توصیه آیه الله بروجردی , درس اسفار را تبدیل به درس شفاء نمودند و همین امر توفیقی شد که شفاء را در مدت 2 سال در خدمت ایشان تلمذ کنم. بخشی ازاسفار را هم در خدمت آیه الله منتظری خواندم .
✅ منبع: نشریه حوزه، شماره 37 و 38
http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تذکاری از علامه حسن زاده آملی حفظه الله
🔺درادبیات عرب، که رشته اختصاصی آقایان است و باید به قدری بخوانند که ادیب بشوند, زبان فهم بشوند واز آن طرف، در زبان فارسی حواشی کارهایشان را در مطالعات دستور زبان فارسی، قرار بدهند... مثلا آن پیشترها, "مقامات حریری"، می خواندند و چه کار خوبی بود و بسیاری از کتابهای دیوان قدما را در عربی، می خواندند و چه کار خوبی بود. اینها, در فهمیدن کتابهای تفسیری، و شرح روایات کمک می کند.
🔺 الان شما [تبیان] جناب شیخ طوسی را ببینید. [تبیان] شیخ طوسی تفسیر قرآن است که [مجمع البیان] مرحوم طبرسی، خلاصه آن است.
می بینید جناب شیخ طوسی، جناب طبرسی، در [مجمع البیان]، در[ تبیان]، وقتی می خواهند لغتی را معنی کنند, چقدر تمسک می جویند به اشعار عربی.
منبع: مصاحبه مجله حوزه با ایشان.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ پرسش و پاسخی مهم (مصاحبه با علامه حسن زاده آملی دام عزه):
⁉️ درارتباط با شیوه درسی که در حوزه ها بوده و هست ،این طریقه ، طبیعتا امتیازاتی داشته و دارد واحتمالا نقائصی هم ممکن است داشته باشد، از لحاظ متون درسی و غیره - به نظر حضرتعالی ، مزایای این شیوه، چیست؟
✅ استاد: بنده ، عرضم این است که ره چنان رو که رهروان رفتند. بهترین روش را، روش پیشینیان خودمان ، می دانم .از حذف بعضی از کتابها - که امروزه حذف شده - راضی نیستم . مثلا [قوانین] و [فصول] برداشته شد، حیف است. [قوانین] و [عدّه الاصول] - شیخ طوسی - غیراز مسائل رائج اصولی، مباحثی ارزنده دارند.
🔹طلبه باید[ مطول] بخواند، [کشاف] ببیند، تفسیر [مجمع البیان] بخواند... این شتابزدگی ها، درست نیست و حیف است . با شتابزدگی ، کسی به جائی نمی رسد.
🔺در بسیاری یک نحوه عجله وجود دارد که بعدا پشیمان می شوند، و این حیف است. رسم و روش تحصیل ،این نیست . با تأنّی بالا بیایند همانطور که رسم پیشینیان بود که حتی درسها را، پیش مطالعه می کردند - تا چه رسد به مباحثه و مذاکره .
✅ اکثر کتابهائی را که عرض کردم ، مباحثه کردیم.
منبع: مصاحبه مجله حوزه با ایشان.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ علامه حسن زاده آملی دام عزه:
🔶🔹 این شتابزدگی ها، درست نیست و حیف است . با شتابزدگی ، کسی به جائی نمی رسد.
🔺در بسیاری یک نحوه عجله وجود دارد که بعدا پشیمان می شوند، و این حیف است. رسم و روش تحصیل ،این نیست . با تأنّی بالا بیایند همانطور که رسم پیشینیان بود که حتی درسها را، پیش مطالعه می کردند - تا چه رسد به مباحثه و مذاکره .
✅ اکثر کتابهائی را که عرض کردم ، مباحثه کردیم.
————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ نسیان ...
🔺استاد گرانقدر، جناب حجت هاشمی خراسانی دام ظلُّه الظّلیل و عَظُمَ شأنُه الجلیل، در بخشی از تقریظِ کتاب «المحصول فی إیضاح قواعد عَروضِ آل الرسول (صلوات الله علیه و آله)»، اثر گرانقدر استاد محمد زکی الجعفری دام عزه، مرقوم کرده اند:
🔶🔹 «چون علومِ ادب، سُلَّمِ (1) علوم و نردبان به سوی اطلاع یافتن بر اسرار عربیّت، و کشف اسرار و رموز قرآن و حدیث، و دانستن اعجاز است، علماءِ کثیر، بذلِ توجه کرده، و صَرفِ همت نموده، در تشیید (2) مبانی و تحقیق معانی و تدقیق اسرار و تعمّق در بحار این علوم، و کتابها در این فنون و دفاتر در این علوم نوشته اند، و بس اسف که این علوم شریفه در این زمان، متروک و عناکبِ (3) نِسیان در این أوان، بر آن تنیده و : «ما بقی منها إلّا صبابةٌ».
(1) نردبان
(2) تَشْيِيد البناء: إحكامه و رفعه (العین)
(3) عَنْكَبُوتٌ: تَنَنْدَه / عَنَاكِبُ جمع (مقدّمة الأدب زمخشری).
* نام اصلی حضرت استاد: أبومعین، حمید الدین علیّ بن الحسین الموسوی
———————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ ابراز نگرانی آیت الله
🔶🔹 آیت الله سید رضی شیرازی (از اعاظم اساتید حکمت):
🔺از چیزهایی که برای من خیلی نگران کننده است پایین آمدن سطح علمی حوزه هاست. کافی است شما مقایسه کنید حوزه های : تهران، شیراز، اصفهان، مشهد ، قم و ... را با سی سال پیش. خواهید فهمید که از نظر کیفی و محتوا، سیر نزولی داشته ایم. اکنون از حوزه نجف با آن سابقه طولانی، چیزی نمانده است.
✅ به حق می توان گفت: امروز علوم اسلامی غریب هستند. فقه، تفسیر، کلام، عرفان، فلسفه، تاریخ و...، در غربت به سر می برند. از آن طرف، جهان تشنه حقایق و منتظر ارائه اسلام است.
منبع: مصاحبه نشریه حوزه
سایت ایشان: https://sayyedrazishirazi.ir
————————————-
⚠️قصد این کانال از بیان این تذکارها، آن است که هر چه سریع تر به سنت پرافتخار حوزه های علمیه برگردیم. هرگز قصد ما، سیاه نمایی نیست. تنها قصد ما این است که به دامان پرمهر و پرعلمِ علمای خود برگردیم.
———————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔶🔹 انتظارات!
⚠️ ما مرتب از برخی مردم گلایه داریم که چرا به مسجد نمی آیند، وظائف دینی شان را انجام نمی دهند، ماهواره نگاه می کنند، بی حجابند و امثال این ها.
✅ اما انصافاً خودمان چه کردیم؟ چقدر سواد داریم تا مردم را با سخنان ناب و دقیق دینی، جذب کنیم؟ خودمان چکار کردیم که از مردم انتظار ِ "شقّ القمر" داریم؟ برای یک منبر یک ساعته، چقدر وقت می گذاریم؟ اصلاً موضوعاتی که به مردم می گوییم، چقدر به درد زندگی آنها می خورد؟ چند در صد از سخنان ما، مطابق با هویت حقیقی قرآن و نهج البلاغة و صحیفه سجادیه، است؟
آیا با این جویده جویده درس خواندن ها، می توانیم، قرآن و سنت را فهم کنیم؟
چقدر با تفاسیر دقیق قرآنی، و شروح دقیق احادیث، مأنوسیم؟ چقدر از مطالب ناب آنها را استخراج کرده ایم و به مردم گفته ایم؟ چقدر علم درایة و رجال می دانیم؟
🔸 مگر این حدیث را نشنیده ایم : إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؟
⁉️ آیا ما به وظائف خود عمل کرده ایم که از مردم انتظار داریم؟ به نظر می رسد، مشکل اصلی، خودِ "ما" هستیم!
———————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ حیات علمی مشهد در قدیم
🌐 حجه الاسلام والمسلمین محمد واعظ زاده خراسانی رحمة الله علیه (نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی )
🔺 در آن زمان ، حوزه علمیه مشهد، دو امتیاز مهم داشت که دیگر حوزه ها، از جمله، نجف و قم، نداشتند:
1.ادبیات قوی
2. فلسفه
🔶🔹 بنیانگذار ادبیات ، شیخ عبدالجواد ادیب بود. فضلای بسیاری در حوزه درسی ایشان پرورش یافتند، از جمله، آقایان: فروزانفر، شهابی، فیض گنابادی، قمشه ای و بسیاری دیگراز رجال نامی .
🔹ادیب ، جوّ ادبی بسیار خوبی در حوزه علمیه مشهد به وجود آورد. از آن جا که این جو، مطلوب اداره فرهنگ و دانشگاه بود، توانستند بهره های لازم را ببرند و شاگردان برجسته ادیب را به سوی خود جذب کنند.
🔸پس ازادیب اول ،ادیب دوم ، ادب حوزه را به دست گرفت و انصافاً اثر مهمی از خود به جای گذاشت. ایشان، راه و روش ادیب اول را پی گرفت.
ایشان، فضلا و علمای زیادی را تربیت کرد، به طوری که می توان گفت: بیشتر علما و فضلای کنونی حوزه، از شاگردان او هستند.
🔺 امتیاز دوم حوزه مشهد، فلسفه بود. در آن زمان چند نفر از بزرگان، فلسفه تدریس می کردند. درس فلسفه، از رونق و شکوهی خاص برخوردار بود.
———————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ یاد باد...
🔶🔹 روز وصل دوستداران یاد باد
یاد باد آن روزگاران یاد باد
کامم از تلخی ِغم، چون زهر گشت
بانگِ نوشِ شادْخواران یاد باد
⁉️ آیا ما توانستیم، جای شما را پر کنیم؟
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
✅ تواضع و زدودن جهل مرکب
🔺معمولاً دو اتفاق مهم برای افرادی که وارد روش سنتی (با تمام لوازمش) می شوند، می افتد:
🔸 متواضع می شوند، چراکه خود را در طمطامِ (1) دریای نظریات دقیق ِ علماء مشاهده می کنند.
🔹از جهل مرکب خارج می شوند. به عیان می یابند که انگار خیلی چیزها هست که از آن بی خبرند.
(1) طمطام که در برخی ادعیه و احادیث هم بکار رفته، به معنای میانه است: طَمْطامُ البحر: وسَطُه (لسان العرب).
——————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ نهی از تراکم دروس
🔺 حضرت آیت اللّه حاج علیرضا ممجّد لنگرودی رحمة الله علیه، در بخشی از مصاحبه با نشریه حوزه:
«آنچه بیش از همه مرا در ابتدای تحصیل، رنج می داد، خوب نفهمیدن درسها بود. چندین درس می رفتم و هر چه زحمت می کشیدم و به خود فشار می آوردم, آن گونه که باید, درسها را نمی فهمیدم, تا این که روزی از شدت ناراحتی به حرم حضرت معصومه (س) مشرف شدم و بسیار گریستم, به گونه ای که چشمهایم می سوخت.
برگشتم به حجره مدرسه و دراز کشیدم که یک مرتبه به قلبم الهام شد که این طوری نباید درس بخوانی, روزی دو درس, یکی صبح و یکی بعد از ظهر, کافی است. احساس کردم سوزش چشمم خوب شد. با نشاط بلند شدم و همین شیوه را به کار بستم. شش ماه درس خواندم, کار به جایی رسید که پس از شش ماه, تدریس هم می کردم و از همان زمان به بعد, همین شیوه را به کار بستم, هم درس می گفتم و هم درس خوب می خواندم.
————————————-
⚠️ دانش پژوهی که دائماً سر کلاس های مختلف می رود (ولو نزد بهترین استادها)، تا زمانی که ملتزم به پیش مطالعه، مطالعه با تفکر، مباحثه و حتی تقریر و تدریس نباشد، نمی تواند موفق باشد، چراکه به زودی، تمام مطالب ناپخته، از ذهنش پاک خواهد شد. مطالعه و مباحثه هم، نیاز به صَرفِ وقت دارد. تند تند کلاس رفتن و صوت گوش دادن، انسان را عالِم نمی کند.
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
✅ کتب متداول علمی حوزه ها (1)
⚠️ همانطور که بارها به عرض رسیده، کسی مخالف تحوّل در متون علمی حوزه ها نیست، اما شرط تحوّل آن است که این مهم، توسط قلّه های علم صورت گیرد. اگر چنین شرطی، محقق نشود، تحول جز خلاصه کردن کتب و کاهش ارزش علمی، حاصلی نخواهد داشت. پس محور تحصیل طلاب، باید کتبی باشد که به دقت، توسط علمای قبل، به رشته تحریر درآمده و مورد استقبال جامعه علمی آن زمان، قرار گرفته و حاشیه ها و حواشی علما، بر قوت آن آثار، افزوده است.
🔶🔹علم صرف
🔺 معرفی اجمالی: بحث از اعراض ذاتیه مفردات کلمات عرب می کند از حیث ِهیأت و صورت.
✅ کتب متداول:
🔸 امثلة و شرح امثلة
🔹 صرف میر: کتابی است فارسی و مختصر در علم صرف و آن از مصنفات سید شریف علی بن محمد جرجانی است که در سال هشتصد و شانزده ازاین عالم دنیوی ارتحال نموده.
🔸تصریف زنجانی (و شرح آن) که اصل و متن از مصنفات عزالدین ابی الفضائل ابراهیم بن عبدالوهاب بن عمادالدین بن ابراهیم زنجانی است که در سال ششصد و پنجاه و پنج از دنیا رحلت کرده و شرح آن از سعدالدین مسعود بن عمر تفتازانی است که رحلت او در سال هفتصد و سی و هشت واقع شده.
🔹شرح نِظام: که متن آن کتاب شافیه از مصنفات جمال الدین ابی عمرو عثمان بن عمر معروف بابن حاجب نحوی مالکی است که در سال ششصد و چهل و شش از دنیا در گذشته و شرح آن از نظام الدین حسن بن محمد اعرج نَیشابوری است. اگر چه بر متن، شروح زیادی از علماء عظام است چون شرح فخرالدین احمد بن حسن جاربردی و شرح رضی الدین محمد بن استرآبادی و شرح آقا هادی مازندرانی که به فارسی است و نیز شرح کمال، لیکن متداول بین طلاب در درس و تدریس، کتاب شرح نظام است.
🔸در سوابق ایام، کتاب "مراح الارواح" که از مصنفات احمد بن علی ابن مسعود می باشد نیز متداول بین طلاب بوده و لیکن دراین عصر، مهجور و متروک است.
منبع: نشریه حوزه
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست⚠️
🔺شرکت در نذر علمی و تامین بودجه سایت/ ارتباط با ما: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️https://emirath.ir/
🔶🔹با توجه به تعداد زیاد فایل های صوتی، لینک دهی جداگانه هر صوت، بسیار وقت گیر است. لذا، بهترین راه، ایجاد بسته های فشرده با فرمت rar، و قرار دادن چند صوت داخل هر بسته است.
✅ با توجه به وجود برخی گزارش ها در "دانلود ناموفق" (به علت اختلال اینترنت و ...)، تصمیم گرفته شد که در وبگاه جدید، حداکثر حجم هر فایل فشرده، 500 مگابایت باشد. البته سعی خواهد شد تا در آینده، به منظور دسترسی بی دغدغه تر شما به فایل ها، این حجم، به 200 مگابایت کاهش یابد.
شرکت در طرح حامی: https://eitaa.com/mahvenahv/2797
✅ تحول در تحصيل (16)
⚠️ سند شانزدهم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمین سید یدالله یزدان پناه دام عزه
🔹مدرس برجسته فلسفه و عرفان و از شاگردان علامه حسن زاده آملی و علامه جوادی آملی دام عزهما.
———————
🔶🔹در اینجا من یک توصیه می کنم به کسانی که خوب درس نخوانده اند. به نظر من، اگر کسی (تا بحال)، خوب هم درس نخوانده، راه باز است. استادی داشتیم ... ایشان تا چهل سالگی، عادی خوانده بود. بعد گفته بود: «اینطوری نمی شود!». آمده بود و از ابتدا شروع کرده بود، و از بس که کار کرده بود، خود را به ساحت های علم اجتهادی رسانده بود.
———————————
✅ همانطور که حضرت استاد فرمودند، "تدریس" به عنوان یک ابزار مهم، حتی برای مدرّس نیز دارای فائده ویژه است. قبلاً، طلابی که مرحله ای از علم را طی می کردند، همان کتبی که خوانده بودند را تدریس می کردند. با این کار، هم تحقیقات جدیدی بر مطلب می افزوند، و هم به وسیله چالش های علمی که در امر تدریس رخ می داد، بسیاری از خُلل و فُرج های بحث را تکمیل می کردند.
به علاوه، متون فاخر سنتی، دارای ریزه کاری های ویژه بود. مدرّس دائماً با متن درگیر بود و مجبور بود به حواشی و شروح علما مراجعه کند. همین سنت ها بود که علم را رشد می داد و افق های جدیدی را می گشود. اما حالا چه؟! 😂
————————————
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف /عضویت:
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
هدایت شده از 📚|میراث علمی سَلَف|
✅ زین پس اطلاعیه های درخواست هم بحث سنتی، به دلیل حفظ نظم مطالب کانال، فقط در کانال «روش سنتی خصوصی» قرار خواهد گرفت.
🔺اگر در خود، تمایل جدی به روش تحصیل سنتی می یابید و می خواهید فعالیتی در هر سطح، داشته باشید، می توانید، عضو کانال «روش سنتی خصوصی» شوید.
⚠️این کانال، مخصوص افرادی است که قصد خواندن دروس سنتی و مطالعه و مباحثه جدی دارند و لاغیر.
🔶🔹در صورت تمایل به عضویت، شماره ایتا خود را به @hm1370 ارسال نمائید.
بسم الله الرحمن الرحیم
✅ اطلاعیه
با عنایات الهی و کرامت حضرت معصومة سلام الله علیها؛
🔶🔹 به منظور دسترسی با کیفیت تر شما به پرونده های صوتی و متنی در زمینه های علمی و اخلاقی، وبگاه جدید و رسمی «میراث علمی سلف»، خدمت شما معرفی می شود. تقریباً همه صوت های موجود در سایت قبلی، با قالب بهتری، منتقل، و برخی دروس نیز جدیداً اضافه
شده است. همچنین در این وبگاه، بیش از 600 پیوند متنوع علمی و فرهنگی، از سلائق فکری مختلف، در کناره سمت چپ صفحه، جهتِ تحقیق محققان قرار داده شده است.
🙏 از نفوس پاک شما، التماس دعای فراوان دارم
🌐 آدرس اینترنتی وبگاه http://mirath.blog.ir
🔸شرکت در طرح حامی: https://eitaa.com/mahvenahv/2797
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir
abu-hamze-mesam-tammar(1) .mp3
3M
🔶🔹 دعای ابوحمزه ثمالی (1) با نوای بسیار زیبای عربی
————————————-
⚠️نشر مطالب، بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست.
🔺 راه ارتباطی: @hm1370
🌐 کانال #میراث_علمی_سلف 🔰🔰
↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525
↘️http://mirath.blog.ir