eitaa logo
📚|میراث علمی سَلَف|
5.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
49 ویدیو
37 فایل
❁﷽❁ 💢 تحصیل علوم حوزوی با رویکرد سنتی 💢 تشکیل حلقه های علمی 💢 نشر سیره علما ❇️ نرخ تبلیغ: ساعت ۲۲ تا ۹، 45 هزار، تجاری: 75. ارتباط: @hm1370 وبگاه رسمی: http://mirath.blog. ⭕فیلترشکن تلگرام: https://github.com/bepass-org/oblivion-desktop/releases
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️ ناخونکِ علم! علم، مانند غذای روی گاز نیست که یکباره از راه برسیم و ناخونک بزنیم و رهایش کنیم. عالم حقیقی، مانند آن آشپزی است که ابتدا بهترین مواد اولیه را تهیه می بیند، سپس با دقت و وسواس، مواد را با هم مخلوط می کند و با صبری مثال زدنی، منتظر می شود تا به پختگی برسد. ناخونک زدن کجا و آشپز شدن کجا ... ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ برگی از نصائح آیت الله جوادی آملی در خصوص تحصیل علوم حوزوی دلّال علم شدن: https://www.mehrnews.com/news/4500433 یک وجب سینه و این همه علم؟ https://www.aparat.com/v/PzCbI متوجه نشدن شاگردان https://www.aparat.com/v/1yYwh
✅ علم کاریکاتور نیست ⚠️ وظیفه اصلی طلبه، فهم ِمعارفِ ناب ثقلین (قرآن/عترت) به ادقّ وجه و تبلیغ آن در جامعه است، اما اینکه این فهم و تبلیغ، در لایه فقهی صورت پذیرد یا کلامی یا فلسفی یا ... در مراحل بعد است. لذا، طلبه اگر سودای رسیدن به این هدف مبارک را دارد، باید ابزارهای بسیار قدرتمندی برای خود تهیه ببیند تا ذهنش بسیار تیز و گیرا باشد و فهم مجتهدانه داشته باشد. از همین روست که خواندن ادبیات، منطق و اصول به عنوان مهمترین ابزارهای فهم، اهمیتِ ویژه پیدا می کند. کسی که این علوم سه گانه را کاریکاتوری بخواند، ولو ذهنش پر از اطلاعات ِ مختلف باشد، نمی تواند ثقلین را فهم کند. اساساً بنای حوزه های علمیه، بر فهم مجتهدانه است نه تلنبار کردن اطلاعات در ذهن! کتب سنتی، بر خلاف کتب صنعتی، این حُسن را دارند که ما را به فهم مجتهدانه می رسانند. بخوانیم. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
✅ علم کاریکاتور نیست ⚠️ وظیفه اصلی طلبه، فهم ِمعارفِ ناب ثقلین (قرآن/عترت) به ادقّ وجه و تبلیغ آن د
یکی از جواب ها به این شبهه که ما میخواهیم فقیه شویم، نیازی به فهم عمیق ادبی نداریم این است که: سلّمنا (فرض باطل کنیم که فقه، نیازی به فهم ادبی عمیق ندارد)، اما آیا وظیفه اصلی طلبه، فقیه شدن (بالمعنی الأخص) است؟ خیر! وظیفه اصلی طلبه، فقیه شدن بالمعنی الأعم است؛ یعنی درک دقیق ثقلین. لذا به عنوان مثال، فرق صرف ساده با شرح تصریف و شرح نِظام، این جا خودش را نشان می دهد.
✅ کانال خصوصی میراث علمی سلف (مخصوص گذاشتن اطلاعیه های مباحثه، تعلیم، تعلّم و تحقیق و پژوهش): 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/joinchat/1720385630C8b19bab3aa در این زمینه، کانال درس و بحث نیز هست: 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/darsvabahs
🔶🔹میراث علمی سلف (نام قبلی: محو ِ نحو) از حدود مهرماه 1398 با حدود 100 نفر عضو کار خود را آغاز کرد و اکنون در آستانه ورود به سال 1401، امید است که این راه مبارک، با قوت بیشتری ادامه پیدا کند. بنده که از کارِ خود خبر دارم و لایق نیستم اما در این مدت، کرامت ها و مرحمت های بیشماری از سوی خداوند، ائمه معصومین علیهم السلام و روح پرفتوحِ علمای سلف مشاهده شد و فراز و نشیب های بسیاری را پشت سر گذاشتیم. عده ای مشفقانه تشویق یا نقد کردند، و عده ای مغرضانه و طلبکارانه، بر ما تاختند. هر دو گروه را خداوند خیر دهاد! (لله دَرُّهُم). 🔺امیدواریم شما مخاطبان گرامی در پایان سال، ما را از نقدها و نظرات خود بی بهره نسازید، چرا که بسیاری از پیشرفت ها و پختگی های مطالب، حاصل ترتیب اثر دادن به همین نقدها بود. آی دی ارتباطی: @hm1370 سال نو پیشایش مبارک! 🌸🌺🍀 وبگاه و کانال میراث علمی سلف
چندی پیش اطلاعیه ای در کانالهای حوزوی پخش شد که طلبه ای وارد فروش و تجارت ساعت مچی شده است. کسب روزی گرچه مستحسن و گاه واجب است، اما طلبه، به چه هدفی طلبه شد؟ آیا اگر قرار بود وارد تجارت ساعت مچی شود، بهتر نبود از همان اول، به سراغ چنین گرایشی می رفت؟ شاید کسی جواب دهد که طلبگی، آورده مالی اندکی دارد، لذا برخی مجبور به کار می شوند. این جواب، مکفی نیست چون اولا او قبل از ورود به حوزه باید محاسبه می کرد که آیا می تواند با این شرایط ادامه دهد یا وسط کار، تحمل نمی کند و به تجارت روی می آورد؟ دوما اگر واقعا شرایط را می دانسته ولی به مشکلات شدیدی که قابل تحمل نیست مبتلا شده، پس وظیفه مسئولانی چون سازمان اوقاف چیست که طلاب کوشا را حمایت کنند تا فقط متمرکز در وظیفه خودشان باشند؟
🔶🔹 آیت الله اعرافی در پیام نوروزی به حوزویان: 🔺در برنامه های گوناگون، ما باید کیفیت را محور قراردهیم. از جمله کیفیت تدریس و تحقیق و کیفیت مسایل اخلاقی. باید برنامه های ما کیفیت گرا شود. بیش از ۱۰۰ طرح مهم و تحولی و بزرگ در پرتوی اسناد متعدد در چند سال گذشته در مدیریت حوزه و حوزه انجام شد، در دو سال اخیر آرام آرام به سمت اقدامات جدید حرکت کردیم. در این زمینه باید به دنبال عمق بخشیدن به این امور هستیم. 🔹100 محور و طرح مهم در بخش های مختلف تدوین شده است که این طرح ها به دنبال تعالی و رشد و ترقی حوزه در اسناد و درختواره رشته ها و آموزش های کاربردی و مطالعات راهبردی و آموزش های مجازی و هدایت علمی و فقه معاصر، پژوهش های جدید، واسپاری اختیارات به استان ها و تقویت استان ها در زمینه درس خارج و... بوده است. ———————————- ⚠️⚠️ میراث علمی سلف: با توجه به اطلاعاتی که در این 2 سال از شهرستان ها به دستِ "میراث علمی سلف" رسیده است، به نظر می رسد بیش از آنکه ضرورت داشته باشد استان ها در زمینه درس خارج تقویت شوند، باید در دروس مقدمات تقویت گردند. خبرهای نگران کننده ای از شهرستان ها به گوش می رسد که جداً مایه تأسف و تأثّر است. اول درس داخل را درست کنیم تا به نوبت به درس خارج برسد! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
⚠️ یکی از وجوه برتری کتاب های سنتی بر صنعتی، آن است که مالامال از مطالب تحلیلی هستند و فکر خواننده را درگیر می کنند. اینکه مدام، لایه بیرونی و ظاهری را به طلبه دهیم و او را از بواطن محروم کنیم، نتیجه اش این است که طلبه هرگز قدرت نقد و تحلیل پیدا نمی کند و مدام با تقلیدیات ارتباط می گیرد. شاید خیلی از تحلیل ها مستقیماً اثری در "جهانِ کاربردها" نداشته باشند، اما نمی توان آنها را نادیده گرفت چراکه اجتهاد، مجموعه ای از حفظیات نیست! بلکه آنچه در اجتهاد، نقش محوری دارد، قدرت تحلیل است. 🔹مثلاً کتبی مانند شرح امثله و صرف میر و شرح تصریف، انسان را از جهت ذهنی پویا بار می آورد و مدام در او تفکرات مختلفی را تزریق می کند تا به قضاوت بنشیند و تفکر صائب را از خطا بازشناسد. اما صرف ساده چطور؟ تقریبا هیچ تحلیلی در او نیست. این در حالی است که هدف از ورود به حوزه، آشنا شدن با تحلیل ها بود، و گرنه حفظیات که در جاهای دیگر هم بدست می آمد. لذا، هر چقدر متون حوزوی از حالت تحلیلی فاصله بگیرند، آینده جامعه علمی به پرتگاه بیشتر نزدیک خواهد شد. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
یکی از جواب ها به این شبهه که ما میخواهیم فقیه شویم، نیازی به فهم عمیق ادبی نداریم این است که: سلّمن
✅ تحول در تحصيل (67) (*) ⚠️ سند شصت و هفتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين شیخ محمود خدابخشیان دام عزه مدرس سطوح عالی حوزه و مدیر مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام 🔺مقصود از تفقه در دین (در آیه نفْر: توبه/122)، فهمیدن همه معارف دینی شامل اصول و فروع دین است، نه صرفاً فهمِ احکام عملی (فقه اصطلاحی). زیانبارترین امر برای حوزه، غلبه ساده انگاری است و اگر این تفکر بر حوزه غالب شود، باید فاتحه حوزه را خواند. یک شاعر، ادیب، حکیم و فیلسوف، وقتی قادر به نوآوری و تولیدات جدید است که در مبانی و مقدّمات، سیر علمی ِعمیق کرده باشد. آیا حوزه عمیق، پویا و تولیدگر بهتر است یا حوزه ای که در آن، افرادی سطحی و کم محتوا پرورش یافته، توانایی ورود در کارهای عظیم علمی و عملی را نداشته باشند؟ 🔹 متون حوزوی اعمّ از ادبی و غیر آن، باید به قدری از دانش و عمق و تحلیل، برخوردار باشد تا بتواند به فهم حداکثری قرآن و روایات منجر شود. (*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (68) (*) ⚠️ سند شصت و هشتم: گفتاري از حجت الاسلام و المسلمين شیخ محمود خدابخشیان دام عزه مدرس سطوح عالی حوزه و مدیر مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام ✅ برنامه ریزی ها (در حوزه)، نباید برای افراد کم استعداد و بدون انگیزه لازم باشد که این امر، واقعا خسارت بار خواهد بود، و از اینجا معلوم می شود که برنامه ریزان و مدیران باید از مجتهدان مسلّم باشند تا هیچ تخطّی از اصول اولیه ی پایه گذاری حوزه، ایجاد نشود. ⁉️ آیا ما اجازه داریم، قرآن و ظهورات آن را با بضاعت اندک و هرگونه خواستیم تفسیر کنیم؟ آیا مردم از ما برداشت سطحی و عامیانه میخواهند یا حقیقت دین را طلب می کنند؟ (*) منبع: مصاحبه با نشریه مدرسه علمیه نورالرضا علیه السلام/ جمادی الثانی 1440 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (69) (*) ⚠️ سند شصت و نهم: گفتاري از حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته 🔺 ممکن است یک معنای غلطی از تحول اراده و فهم بشود، که حتماً باید از آن پرهیز کرد. تحول به معنای رها کردنِ شیوه‌های سنتىِ بسیار کارآمد حوزه در تعلیم و تعلّم و تبدیل این شیوه‌ها به شیوه‌های رائج دانشگاهىِ امروز نیست؛ اینچنین تحول و تغییر و دگرگونیای غلط اندر غلط است؛ این عقبگرد است. 🔶🔹 امروز شیوه‌های گوناگون سنتىِ قدیمی ما دارد در دنیا شناخته میشود؛ بعضی یا از روی تقلید یا از روی ابتکار دارند همین شیوه‌ها را رائج میکنند. ما شیوه‌های دانشگاهی خودمان را که برگرفته و نسخه‌نویسی شده‌ی از شیوه‌های قدیمی غربی است، بیاوریم در حوزه حاکم کنیم؛ نه، ما این را تحول نمیدانیم. اگر چنین دگرگونی ای رخ بدهد، قطعاً ارتجاع و عقبگرد است؛ این را قبول نداریم. (*) منبع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ تحول در تحصيل (70) (*) ⚠️ سند هفتادم: گفتاري از حضرت آیت الله خامنه ای دامت برکاته 🔺 ما در حوزه‌ی علمیه، شیوه‌های بسیار خوبی رائج داریم، از قدیم معمول بوده؛ شیوه‌ی انتخاب آزادانه‌ی استاد به وسیله‌ی طلبه. طلبه وارد حوزه که می شود، استاد مورد قبول و مورد علاقه‌ی خودش را پیدا میکند، به درس او میرود. اساس کار طلبگی، فکر کردن و دقت کردن و مطالعه کردن است، نه حفظ کردن. حفظ‌محوری، همان چیزی است که امروز بلای تعلیم و تربیت جدید ماست و ما مدتهاست که داریم با آن مقابله و مبارزه میکنیم. ✅ در حوزه، اساس سنتی ما بر پایه‌ی فکر کردن است. طلبه درس را که می خواند، اولاً قبلاً پیش‌مطالعه میکند، ذهنش را آماده میکند تا از استاد حرف نو بشنود. بعد از درس، آن درس را با یک زمیلی، رفیقی مباحثه میکند؛ یک بار به او درس میگوید، یک بار او به انسان درس میگوید؛ لذا در ذهن جایگزین میشود. در بعضی از حوزه‌ها مثل نجف، تقریر درس استاد معمول بود - در قم کمتر وجود داشت یا نداشت و خیلی بندرت بود - طلبه‌ی فاضلی بعد از درس استاد مینشست، همان درسی را که استاد گفته بود، برای بعضی از طلابی که احتیاج داشتند، دوباره میگفت. ببینید این کار چقدر در عمق بخشیدن به علم و سواد و معلومات محصل و طالب علم تأثیر میگذارد. این سنتها را نباید از دست داد؛ اینها حیف است. (*) منبع: https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=10357 ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ درس خارج یا درس داخل، کدام مهمتر است؟ 🔺آیت الله ستوده یکی از مدرّسان برجسته حوزه علمیه قم بودند. مرحوم عالم ربّاني آيت الله حاج شيخ مرتضي حائري به ايشان اصرار داشتند كه درس خارج را شروع كنند؛ اما ايشان قبول نمي كردند و مي فرمودند: «وظيفه ام همين درس و بحث سطوح است كه انجام مي دهم» و مي گفتند: «آنچه را به حسب ظاهر، وظيفه و تكليف، تشخيص داده ام، عمل كرده ام و اگر اين درس ها به طور عميق خوانده شود، پايه هاي درس خارج استوار خواهد شد». ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
🔺يكي از شاگردان آیت الله ستوده رحمة الله علیه مي نويسد: ایشان در مَدرَس زير كتابخانه مدرسه فيضيه، تدريس مي فرمود. يك روز اندكي ديرتر به مجلس درس آمدند. معلوم شد در آن روز، دختر كوچكشان از دنيا رفته است. از شاگردان در مورد دير آمدن، معذرت خواستند و گفتند: «فرزندم از دنيا رفته است و در حالي كه جنازه اش در وسط اطاق خانه قرار دارد، خودم را براي درس و بحث رساندم...». 🔺يكي از شاگردانشان مي گويد: روزي برف سنگيني باريده بود و هوا بسيار سرد بود. به يكي از دوستان گفتم: «شايد امروز درس استاد ستوده تعطيل باشد.» دوستم گفت: «خير، اگر سنگ هم ببارد، استاد ستوده درس را تعطيل نمي كند.» با هم به درس رفتيم، ديديم استاد براي تدريس آمده است. وی حتّي در روز درگذشت همسرش نيز درس را تعطيل نكرد. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ جمعه 5 فروردین تصمیم گرفتم تا بالاخره بر سر مزار یکی از برجسته ترین و ماندگار ترین مدرّسان حوزه بروم. درب محل دفن متاسفانه قفل بود چراکه این استاد ارجمند، در مقبره خانوادگی آیت الله سید محمد صادق روحانی دفن هستند، لذا مجبور شدم جهت دیدن قبر، از روزنه بالای درب، عکس بگیرم. البته مزار ایشان خیلی قدیمی شده است و از دور بسیار ناخواناست. ✅ ایشان، مرحوم محمدعلی غزنوی، مشهور به "مدرس افغانی" فرزند مرادعلی هستند که در سال ۱۲۸۴ش متولد شدند و در ۵ شهریور سال ۱۳۶۵ش (21 ذی حجه 1406قمری) در ۸۱ سالگی در قم از دنیا رفتند. 🔺درست است که مقبره خانوادگی است اما می شد به جهت گرامیداشت مقام آن استاد، محوطه داخل را تمیز کرد و امکان بازدید عموم علاقمندان به مقام استاد را فراهم نمود. فاتحه ای برای ایشان قرائت کنیم ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
◼️ میراث علمی سلف، درگذشت حضرت استاد حاج شیخ مهدی بیگدلی؛ استاد باسابقه حوزه علمیه قم، ممتحِن امتحان شفاهی حوزه و داماد مکرم حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری زنجانی دام عزه را تسلیت می گوید. فاتحه ای برای ایشان قرائت کنیم ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
📚|میراث علمی سَلَف|
◼️ میراث علمی سلف، درگذشت حضرت استاد حاج شیخ مهدی بیگدلی؛ استاد باسابقه حوزه علمیه قم، ممتحِن امتحان
✅ حضرت استاد حاج شیخ مهدی بیگدلی رحمة الله علیه: 🔺 (طلبه باید) در موقع درس حواسش به استاد باشد؛ نه جای دیگر؛ مشغول نوشتن اطراف کتاب هم نباشد. در امتحانات من به این آقایان طّلاب عزیز عرض کردم گفتم: آقایان! این‌ها را ننویسید؛ این نوشته‌‌های اطراف کتاب حافظه‌ی شما را رفته‌رفته خراب می‌کند. آن چه در ارتقای شما مؤثر است گوش دادن به استاد، نگاه کردن به چشم استاد است که مطالب در ذهن شما می‌آید؛ بعد شب بروید اگر یک نکاتی را استاد گفته است شما آن‌ها را در دفتر یادداشت کنید. 🔶🔹من با این نوشتن‌‌های سر درس موافق نیستم. برای این‌که نوشتن در موقع درس، دیگر به او فرصت تأمّل بر روی صحبت‌های استاد نمی‌دهد. استاد هرچه می‌گوید او دائماً‌ می‌نویسد. امّا این‌که چه چیزی می‌گوید مشخص نیست. یکی از خصوصیّات زمان سابق این بود که طلاب حواسشان به درس استاد بود. در درس امام(ره) در مسجد سلماسی، این آقایان و فضلا که الآن خود از مراجع هستند، به امام اشکال می‌کردند. اصلاً آن زمان کسی درس نمی‌نوشت. یا درس آیت‌ﷲ بروجردی؛ هیچ‌کس هیچ نمی‌نوشت؛ همه فقط گوش می‌دادند. شب‌ها نکاتی که مرحوم آیت‌ﷲ بروجردی یا امام(ره) فرموده بودند و‌ احیاناً‌ در کتاب نبود، این‌ها را به‌عنوان اشکالی بر این کتاب می‌نوشتند. ولی الآن شما کتاب‌هایی که سر امتحانات می‌آورند را ببینید؛ پر از نوشته است. بعضی از آن‌ها هم می‌گویند اساتید ما گفته‌اند بنویسید! بنده نمی‌دانم این اساتید، چه نظری داشته‌اند و چرا این‌طور می‌فرمایند. استاد باید بگوید گوش دهید؛ گوش دهید تا این مطالب در ذهن شما قرار گیرد و شب بر روی آن مطالعه کنید و اگر من مطلب جدیدی داشتم آن را یادداشت کنید. قاعده این است. اگر این‌طور باشد، هم در ذهن او می‌ماند و هم حافظه را خراب نمی‌کند؛ نه این‌که وقتی از او سؤال کنند بگوید: بگذارید کتاب و دفتر خود را نگاه کنم و جواب دهم. منبع: مباحثات ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ خلاصه ای از مراحل صحیح تعلّم: 1) پیش مطالعه : تندخوانی، واژه شناسی، جمله فهمی، مراد فهمی، غرض شناسی، چیدمان منطقی، خلاصه کردن، بررسی و نقد مطلب 2) حضور در کلاس یا گوش دادن صوت 3) مطالعه عمیق بعد از جلسه 4) مباحثه 5) تقریر درس با استفاده از مباحث مطرح شده در مباحثه 6) نگاه کلان 7) تدریس 8) مرور 🔺 برگرفته شده از کتاب "تحصیل علوم حوزوی به روش سنتی" ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از م
✅ بخشی از مصاحبه مجله حوزه با مرحوم آیت الله ستوده: ⁉️ شما از اعضاى جمع آورى کتاب جامع احادیث الشیعه بوده اید. بفرمائید انگیزه حضرت آیت الله بروجردى از این اقدام چه بوده است؟ 🔶🔹چهار یا پنج نقیصه در وسائل الشیعه بود که باعث اقدام به این کار شد. نقائص عبارت بودند: 1- مرحوم شیخ حرّعاملى در آخر ابواب، بعداز بیان احادیث باب مربوطه مى فرمایند: تقدم او یاتى ما یدلّ على ذلک. آیت الله بروجردى مى فرمودند: کجا تقدم و کجا یاتى؟ باید مقدار زیادى گشت تا آنها را پیدا کرد. ایشان مى فرمودند: باید جاى اینها معین شود. 2- وسائل، تکثیرِ ابواب کرده است مثلا در باب اذان و اقامه، چهل و هشت باب منعقد کرده اند و حال آنکه چهار یا پنج باب کافى است. 3- وسائل، تقطیع روایت کرده است؛ مثلا یک روایت که متضمن 10 یا 11 حکم است در 11 باب آورده و به 11 جز تقسیم نموده است واین کار درست نیست چون بسا صدر و ذیل روایت، قرینه مى شود بر فهم جملات حدیث. حدیث باید یکجا نوشته شود و جلوى فقیه گذاشته شود تا فقیه از آن احکام رااستنباط کند بلى براى کمک به فقیه نوشته شود که این حدیث اشاره به مطلبى در فلان باب دارد. 4- وسائل، تکرار اسانید است: مثلا خبرى را از کافى نقل مى کند، سند را مى آورد، از شیخ نقل مى کند سند را مى آورد و... مى فرمودند: شیخ طوسى اخبار را از کلینى نقل مى کند. بنابراین مى شود این اساتید را تداخل داد. 5- وسائل، اخباراهل سنت را نیاورده است. مرحوم آت الله بروجردی مى فرمودند: من مى خواهم ازاین راه، اینها ملزم باشند که به اخبار ما مراجعه کنند و تمسک کنند.اهل تسنن مى گویند: فقه شیعه، از آنحائیکه به قیاس واستحسان عمل نمى کند توسعه ندارد. من مى خواهم آنها به کتب ما مراجعه کنند و بدانند احکام فروعى که آنها به قیاس واستحسان مى فهمند، ما با مراجعه بروایات بدست مى آوریم . ولى بعدایشان بنابر ملاحظات واحتیاطى که نمودند ازاین نظر برگشتند مى فرمودند: مى ترسم مقدسین "هو" کنند. بنابراین فرمودند: وقتى باب تمام شد بنویسند: رواه الجمهور که بدانند ما از اخبار و فقه آنها آگاهى داریم. 6- در وسائل، کتب اربعه و غیر اربعه مخلوطند. مى فرمودند هر چه از کتب اربعه است بالاى صفحه و بقیه را بعداز آنها در پاورقى بنویسید. 🔺روى این مسائل ایشان این جمع را تشکیل دادند و خودشان گاهى اوقات تشریف مى آوردند. ولى چون این کار سالها طول مى کشید مرحوم آقاى ربانى که از اعضاى این جمع بودند یکى دو پیشنهاد حضرت آیت الله بروجردى را در وسائل آوردند و مثلا جاى: [تقدم] و[ تاخر] را مشخص کردند و چاپ نمودند. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
هدایت شده از م
✅ محقق ارجمند، حضرت استاد سید احمد حسینی اشکوری دامت برکاته، یکی از مفاخر دنیای تشیع هستند. گزارشی از زندگی نامه علمی و فعالیت های مبارک ایشان در پیوند زیر وجود دارد. خواندن آن به عموم طلّاب توصیه می شود. http://nbo.ir/%D8%B3%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF-%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D9%88%D8%B1%DB%8C__a-13686.aspx
⚠️ هشدار 🔺 صِناعت، طبق یک تقریر، به علومی گفته می شود که نیاز به تمرین عملی دارند. ادبیات، یکی از علوم صِناعی است. اما در کتب قدیمی مانند جامع المقدمات و البهجة المرضیّة للسیوطی، از همان ابتدا نگاه کاربردی به ادبیات شروع می شد و علاوه بر دقت ها و عمق ها، کاربرد نیز لحظه لحظه با دانش پژوه بود. اینکه برخی گمان کنند با حذف عبارات فنی و پیچیده و فارسی سازی کتب، در کنارِ ضمیمه کردن آیات و روایات بیشتر در کتاب هایشان، خدمتی به طلبه می کنند و او را وارد محیط صناعت می کنند، کاملاً بر خلاف ِ مفهومِ مستفاد از "صناعت" و اصول زبانشناختی است. ممکن نیست که زبان عربی، به وسیله عبارات فارسی، کماهو حقّه فهم شود. ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ مژده 🔶🔹انتشار مصاحبه مهم با حضرت استاد "محمد حسن وکیلی" دام عزه، با موضوع "اجتهاد و الزامات تدوین کتب درسی حوزه علمیه" به زودی در "میراث علمی سلف" ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir
✅ سستی در تعبیر! 🔺 وقتی پایه های علمی استنباط از ثقلین ضعیف شد، نتیجه اش چه می شود؟ نتیجه اش می شود انتشار نرم افزارها و کتب مختلف در زمینه منبرهای آماده مخصوص ماه رمضان و محرّم و ... !! و نتیجه آن چه می شود؟ انتشار سخنرانی هایی تکراری، ناپخته، و گاهاً بی ربط! ⚠️برادر عزیز! شما به حوزه نیامدی که منبرهای دیگران را دوباره تکرار کنی. آمدی حوزه، تفکر عمیق تر و جدیدتری ارائه دهی، مطلب جدیدی استنباط کنی، مشکلی را حل کنی. اگر قرار بود منبرها و تفکرات دیگران را که معلوم نیست چقدر وثاقت دارند، دوباره تکرار کنی، پس چرا این همه درس خواندی؟ 🔺قدری همت کن و از کوثر ثقلین، سیراب شو! ————————————- ⚠️نشر مطالب بدون ذکر آدرس کانال، جایز نیست. 🔺راه ارتباطی: @hm1370 🔹کانال /عضویت: ↘️http://eitaa.com/joinchat/702283798C36acb3a525 🌐mirath.blog.ir