📚|میراث علمی سَلَف|
⭕️ یک نمونه از طرز تفکر و صحبت کردن و ادب کسی که خود را طلبه معرفی مي کند و گاها لباس مقدس روحانیت می پوشد و عکس های تقریبا عریان خود را به اسم تناسب اندام و تشویق جوانان به ورزش، منتشر می کند و اخیرا عکسی به مراتب بدتر، به نمایش گذاشته است. ما که به دادگاه ویژه روحانیت رفتیم و دوباره هم خواهیم رفت. عجب از مسئولان خواب آلود است که این فضاحت ها را می بینند و کاری نمی کنند. این پریشان ذهن را خلع لباس کنید و مجبورش کنید جلوی دوربین از تمام آبروریزی هایی که کرده است رسما عذر خواسته، تمام عکس ها و پستهای قبلی خود را حذف کند و اینقدر تیشه به ریشه آبروی لباس روحانیت نزند که بازی با دم شیر است. و الله اگر حضرت ولی عصر علیه السلام، آه بکشد، دودمانت به باد خواهد رفت.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
🟡 مخاطبان گرامی! مطالب این کانال عمدتا (در حدود ۹۹ درصد) در خصوص مسائل علمی، تشویق به روش تحصیل بی نظیر سنتی، گزارش بارگذاری اصوات علمی و نشر سیره علماست. اگر هم انحرافی مانند انحرافات شنیع امثال جناب ع.خ به نمایش در می آید از باب تنبه و تشویق طلاب به جلوگیری از این اتفاقات است (مانند مراجعه به دادگاه ویژه روحانیت).
🔺پی نوشت اول: قبلا یک طلبه وقتی در خیابان نان می خورد، همین را خلاف زی طلبگی حساب می کردند و آن را خلاف وقار و شأن طلبگی قلمداد می کردند. اکنون ما را چه شده در برابر بی حیایی های یک طلبه نما که ادب هم ندارد، اینقدر بی تفاوتیم؟؟ آیا صرفا درس خواندن کافی است؟ این امور مهم نیست؟
🔺پی نوشت دوم: دیروز یکی از آقازاده ها را _ که جوان است و بسیار معروف و در درس پدرشان شرکت می کنند_ دیدم که با راننده اختصاصی از حرم مطهر خارج شد. با خود این سوال را پرسیدم: چرا ایشان که نه مشکل درد پا و زانو دارند، نه چشم شان عیب دارد و نه مشکل تنفسی دارند، مثل بقیه طلاب نباید راه بروند، تاکسی بگیرند، اتوبوس سوار شوند، با مردم معاشرت کنند و ... ؟ این آقازادگی چه دردی است که اینها دچارش شده اند؟
⭕️ مرحوم آیت الله صائنی:
❇️ حضرت علامه طباطبایی(قدس سرّه)، دارای تفکر عمیق و بینش واقع نگر و مستقل و در عین حال بسیار متعادل بوده و هر حقیقت را در جایگاه خود می دیدند. در سال های ممتدّ و طولانی که در علوم متفرق و رشته های فراوان در محضرشان تلمذّ شبانه روزی کرده، بهره ی وافر علمی می بردم و در معاشرت ها و ملازمت های دائمی که در سال های اقامت خود در قم با آن شخصیّت کم نظیر داشتم، از حضرتشان جمله و کلامی و یا بحثی بیهوده و یا بدون تحقیق و دقّت نظر، ندیدم و نشنیدم.
ایشان فلسفه، عرفان، اصول فقه به عنوان درس خارج، خارج فقه، علم درایه، هیأت، تفسیر، برهان منطق شفا را به طور جلسه و حلقه ی درس عمومی و یا خصوصی به طور متناوب تدریس می فرمودند و در هیچ فنّ بدون ابتکار و نو آوری نبودند.
هفته ای دو شب- پنج شنبه و جمعه- در محضر استاد جلسه ای خصوصی بود، که نخبگان از شاگردان ایشان حضور می یافتند، که بحمدالله، در حال حاضر هر یک از آن ها خود از علمای بزرگ و مجتهدان مسلّم به شمار می روند که رهبری علمی و فکری حوزه های علمیّه و جامعه را به عهده دارند و در آن جلسه مسائل فلسفی به طور اعم و وسیع موشکافی و تحقیق و تحلیل می شد و اگر از طرف شاگردان هم نظری بود، ابراز و بحث آزاد بود.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
🟡 استاد سید منیر الخباز دام عزه:
🔺سید سیستانی بر این باور بود که شناخت روایات اهل بیت ممکن نیست مگر از راه شناخت فقهِ مقابل آن در عصر ائمه زیرا ایشان نیز همانند سید بروجردی معتقد بود روآیات اهل بیت (ع) ناظر به فقه اهل سنتِ معاصر ائمه بوده با این بیان که این روآیات تعلیق، اضافه، نقد یا تأسیس در مقابل نظریات فقهی اهل سنت بودهاند و از این رو شما میبینید سید سیستانی در فهم روآیات اختلافات زیادی با سید خوئی دارد، زیرا ایشان روایت را از طریق فقه مقابل متعلق به اهل سنت در عصر صدور روایت میخواند و میفهمد.
🔺دومین ویژگی مکتب فقه سید سیستانی این بود که ایشان بر کتابهای قدما تمرکز داشت و همیشه مسائل را از این کتابها میخواند و آن را همانند قدما بیان و تحریر میکرد. در مورد نظریات و اقوال مشهور قدما اهل تحقیق بود و در هر مسئلهای از این نظریات استفاده میکرد و بر همین اساس نیز آن مسئله و ادله آن را بیان و سیر تاریخیاش را تا زمان ما عنوان میکرد.
🔺سومین ویژگی درس فقه سید سیستانی این بود که ایشان اشراف گستردهای بر متون و نسخههای خطی داشت و ابداً این گونه نبود که به نسخههای چاپ شده کتب اربعه مراجعه کند. بلکه به نسخههای خطی آن مراجعه میکرد و متون را با اختلاف نسخههایی که داشتند با هم مقایسه میکرد و به هر حال در این زمینه صاحب اطلاع بود که چه نسخهای ارجحیت دارد و چگونه باید این نسخهها را ارزشگذاری کرد.
🔺ویژگی دیگر بحث فقه ایشان این بود که عنایت زیادی داشت که یک روایت را از میان مجموعه روایات بفهمد و در فقه خود از این روش به عنوان فهم استنباطی نصوص تعبیر میکرد و میگفت روایت فقط با دقت عقلی و عرفی فهمیده نمیشود، بلکه ملاک فهم آن فهم استنباطی است.
🔺منظور ایشان از فهم استنباطی این بود که فقیه نمیتواند روایت را بفهمد مگر اینکه آن را در میان مجموعه روایتها بنگرد و از این رو کافی نیست که فقیه فقط به روایتهای باب نماز و روزه آگاه باشد، بلکه باید دیدگاهی کلی از تمام روایتها داشته باشد تا با زبان و مذاق روآیات اهل بیت (علیهم السلام) آشنا شود و در روایت نیز آمده است که شما فقیه نمیشوید مگر اینکه زبان و مذاق سخنان ما را بدانید. ایشان ارتباط و علقه زیادی با آقابزرگ تهرانی داشت و اجازه حدیث مفصلی نیز از وی داشت که در آن تأکید کرده بود سید سیستانی از علمای برجسته در تحقیق و فهم حدیث و وسعت آگاهی در مورد کتابها و نسخههای خطی حدیثی و چاپی است.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
⭕️ مژده
🟡 صوت مغنی اللبیب باب سادس، از استاد گرامی جناب آقای شیرافکن دام عزه بارگذاری شد. علاقمندان می توانند از طریق لینک اطلاع رسانی دروس در وبلاگ، به لینک تدریس ایشان دسترسی پیدا کنند.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
❇️ ابتکارات ساختاری آیت الله بروجردی رحمة الله علیه
🔺منبع: یکصد سالگی حوزه/ جلد دوم
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
⭕️ مرحوم آیت الله صائنی:
❇️ حضرت علامه (طباطبایی رحمة الله) دو دوره کتاب الاسفار الاربعه را در قم تدریس فرمودند که دوره اول کامل نبود و حقیر تمام دوره دوم را که دوره ی کامل بود، درک کردم و مدت هفت سال طول کشید و دو دوره نیز، الهیّات کتاب شفا را تدریس فرمودند، که در یک دوره آن، این جانب حضور داشتم.
🔸در کتاب اسفار مرحوم صدر المتألهین، فصلی به عنوان تحقیق در عشق گشوده است. همین که، تدریس به آن فصل رسید، پیش از درس به این جانب فرمودند آن فصل را مذاکره نخواهیم کرد شما هم چیزی نگویید. در حلقه تدریس، آقا فرمودند این فصل را نمی خوانیم. یکی از دوستان که اهل شیراز بود، به عنوان اعتراض گفت: آقا چرا این مبحث را تدریس نمی فرمایید، اگر خوب نبود پس چرا مؤلف نوشته است؟ علامه، با لبخند ظریف جواب دادند، من نمی دانم چرا نوشته؟ نویسنده شیرازی است. خود معترض و بقیه اهل جلسه خندیدند و فصل عشق به سلامت گذشت.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
⭕️ رفع شبهه
🟡 در کتب سنتي اعم از ادبیات و منطق و فقه و اصول و ...، کاربردها به ادقّ وجه وجود دارند منتها چون ما با این کتب کثیره، آشنایی کافی نداریم، گمان می کنیم که فقط به بحث های علمی و تئوری می پردازند. خیر! جامع المقدمات که انصافا کتابی اجتهاد پرور است، پر است از مثالها و کاربردها اما در کنار آن، تحلیل ها و شیوه تفکر انتقادی را به طلبه می آموزد (امری که در کتب جدید به شدت ضعیف است).
🔺نمونه فقهی: در کتاب شریف شرائع آمده است اگر مالک لباسی به طور مطلق بگوید خواندن نماز در این لباس جائز است، فقط غیرغاصب ها می توانند در آن نماز بخوانند. در توضیح این مطلب صاحب مسالک و صاحب مدارک فرموده اند: غاصب وارد در این عموم نیست چون مخصص منفصل داریم چون ظاهر حال مردم این است که نسبت به غاصب حقد داشته و نسبت به گرفتن شی مغصوب، حب دارند و همین یعنی منظور مالک، غاصب نبوده است.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
⭕️ مرحوم آیت الله صائنی:
❇️ علامه (طباطبایی)، یک دوره کامل خارج اصول فقه را تدریس کردند که یکی از افاضل تلامذ آن مرحوم، تقریرات ایشان را به طور کامل نوشته اند لکن، تا به حال طبع نشده است و این امر موجب تأسف است، زیرا علامه در علم اصول فقه، دارای تحقیقات مخصوص به خود و ابتکار فنی فراوان بودند، از قبیل این که، موضوع علم چیست و آیا تشخیص و تمییز علوم از هم دیگر با موضوع است یا غایت و یا این که علوم حقیقه موضوع مشخص دارند و باید داشته باشند، ولی علوم اعتباریه، مانند: علم اصول فقه و امثال آن، موضوع حقیقی و واقعی ندارد و مسائل فراوان و نو از این قبیل و نیز جناب ایشان مکرر به حقیر می فرمودند، مطالب حاشیه ی کفایه الاصول که نوشته ام، به نام من نقل نشود، زیرا آن را قبلا نوشته بودم و از اکثر مطالب آن عدول کرده ام، ولی متأسفانه همان حاشیه به نام آن مرحوم چاپ و منتشر شد.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
⭕️ مرحوم آیت الله صائنی:
🔺علامه شریف (طباطبایی)، با در خواست و پیشنهاد چند نفر از دوستان که به خدمتشان رسیدیم، درس خارج فقه را در شب ها بعد از نماز عشائین، شروع کردند و دارای ذوق و دقت نظر فقهی بسیار قوی بودند... علامه رحمه الله علیه، رساله های فراوان داشتند و همه آن ها را این جانب از روی خط زیبا و شریف ایشان استنساخ کرده، بعد مقابله نموده بودم و بعد از ارتحال ایشان رساله ها چاپ شد...
علامه به طور مکرر به مناسبت هایی که پیش می آمد، می فرمودند که «پس از مراجعت از نجف اشرف، مدت قریب به ده سال که در تبریز بودم با استاد بزرگوارم آقای قاضی تغمّده ا... برحمته که در قید حیات بودند، مکاتبه داشتم و تمام نامه های ایشان بسیار مفید و لازم بود که بماند و آن ها را نگه داشته بودم، لکن متأسفانه در موقع عزیمت از تبریز به قم نمی دانم در چه حادثه ای از بین رفتند و دیگر هر چه گشتم پیدا نکردم.
🔺تاسف علامه بر فقدان آن نامه ها اهمیت ارزش علمی و معنوی آن ها را می رساند. مثلا، خود ایشان فرمودند که آقای قاضی سلام الله علیه، در یک نامه مرقوم فرموده بودند،«خدا را حمد و شکر می گویم که به تربیت انسان کامل نائل آمده ام».
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
اصالة البرائة یا قاعدة البرائة-استاد سید احمد مددی دام ظله.pdf
258K
⁉️أصالة البرائة یا قاعدة البرائة
آیت الله سید احمد مددی دام ظله پاسخ می دهند.
نقل از کانال معظم له
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯
⭕️ مژده
🟡 صوت تدریس البهجه المرضیه فی شرح الالفیه مرحوم استاد مدرس افغانی بارگذاری شد. علاقمندان می توانند از طریق صفحه اطلاع رسانی دروس در وبلاگ، به لینک تدریس ایشان دسترسی پیدا کنند.
╭─────📚─────╮
📚 کانال میراث علمی سلف؛
🆔Eitaa: @mirath
🆔Telegram: @mirath
🌐website: https://mirath.blog.ir
📨Pv Eitaa: @hm1370
🔗join Telegram: https://t.me/+qWaonRElfxgzYTM0
⭕️🟡 شماره کارت جهت نذر علمی:
6037697632370752
╰─────📖─────╯