eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
32.5هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
384 ویدیو
136 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟: ‌۱. انزوا (کناره‌گیری از مدرنیته)؛ ۲. مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛ ۳. مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته)؛ ۴. تمدن‌ اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین). 🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: «سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟ جواب‌های متفاوتی به این پرسش داده‌ شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است. . 1⃣ رویکرد اول این است که ما باید به‌طورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمی‌تواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، این‌که آدم منزوی بشود و به‌صورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونه‌اش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است. 2⃣ رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کرده‌اند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایه‌های آن هستند؛ یعنی از لایه‌های ایدئولوژیک تا فلسفی‌ و تا لایه‌های علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت می‌شناسند؛ می‌گویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمی‌شود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و این‌ها با لایه‌های عمیق‌ترِ اندیشه‌های فلسفی و با لایه‌های عمیق‌تر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را به‌تمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایه‌های آن وفق دهیم. من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر می‌کنم؛ چون می‌گویند در چالش بین دین‌داری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصه‌ها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دوره‌ای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه‌ کنند. مثلاً نظریهٔ قبض و بسط می‌خواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه می‌گفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی می‌گفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفت‌های تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد. 3⃣ رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر می‌کنم، می‌گوید لایه‌ای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است. اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی می‌کند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارت‌هایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسان‌هایی سوار است که مدرن شده‌اند. لذا به‌نظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است. 4⃣ رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابل‌دستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدن‌سازی اسلامی است. این تمدّن چگونه ساخته می‌شود؟ رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزش‌ها و دنبال تحقق یک ارزش‌هایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همه‌جانبه‌ای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید. پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام داده‌ایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحله‌ای است که باید طی کنیم. در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقه‌ای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولت‌سازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.» (دی ۱۳۹۷) ☑️ @mirbaqeri
🔰سخنرانی آیت‌الله میرباقری با عنوان «نگاهی به گذشته و آینده انقلاب اسلامی» ⏲ زمان: پنج‌شنبه، ۹ اسفندماه ۹۷، ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷ 🏢 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه ۴ 🎴 حضور برای ‌عموم ‌آزاد است.
💐🌸💐🌸💐🌸💐🌸💐 ولادت ریحانه پیامبر اکرم(صلی ‌الله علیه و آله) حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، روز زن و روز مادر، مبارک باد. 💐🌸💐🌸💐🌸
🔻اگر مادری به فرزندِ خودش محبت می‌كند، درواقع، محبتِ خداست كه در وجودِ مادر است. ✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری: ‌«محبت‌هايی كه انسان از ديگران می‌بيند، محبت‌های خداست. اگر مادری به فرزندِ خودش محبت می‌كند، درواقع، محبتِ خداست كه در وجودِ مادر است. مادر چه كار می‌تواند بکند؟ پدر با ما چه كار دارد؟ قبلاً كه با ما كاری نداشتند! بعد هم جايی ما را رها می‌كنند؛ «يَوْمَ يَفِرُّ المَْرْءُ مِنْ أَخِيهِ * وَ أُمِّهِ وَ أَبِيهِ * وَ صَاحِبَتِهِ وَ بَنِيهِ». اين وسط اگر توجهی به ما می‌كنند، محبت خداست؛ چه رحمت عام يا خاص. اگر معلمی معارف الهيه را تعليم می‌كند، او با ديگران چه كار دارد؟! اين محبتِ خاصِ خداست؛ حوالهٔ خداست. اگر مادری محبت می‌كند حوالهٔ خداست. اين كه در دستورات فقهی داريم که صِلهٔ َرحِم واجب است يا قطع رَحِم حرام است و گناه كبيره شمرده شده است، ريشه در همين مطلب دارد. لذا فرمود چون رحم، رشته‌ای از رحمت حضرت حق است که بين انسان و اقوامش قرار گرفته، لذا قطع آن هم قطع با خداست.» ☑️ @mirbaqeri
💥 متن و صوتِ سخنرانی در ولادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) در هیئت ثارالله (در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله میرباقری) 🔍 رسالت نبی اکرم(ص)، و نقش ویژه فاطمه زهرا(س) در ارتباط با ثقلین http://urly.ir/qKQ5 👈 www.mirbaqeri.ir
🔹سخنرانی آیت‌الله میرباقری در مراسم جشن ولادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)، در حسنیه حضرت زهرا(س)، قم، ۹۷/۱۲/۷ همراه با شعرخوانی و مداحی سید حمیدرضا برقعی و حاج حسین شکروی 🔻🔻
💥 سه موج در دوقطبیِ انقلاب اسلامی و مدرنیته ۱) موج اول: دوقطبي «انقلاب اسلامي» و «بلوک غرب و بلوک شرق» ۲) موج دوم: دوقطبي «انقلاب اسلامی» و «بلوک غرب» ۳) موج سوم: دوقطبي «انقلاب اسلامی» و «بلوک غرب، به‌ضميمه اسلام آمريکايي» 🔷 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «اگر شما دوقطبي جهان را تقريباً در نيم قرن قبل ببينيد يک دو قطبي بين مارکسيسم و سرمايه‌داري بود؛ اين دو قطبي بعد از انقلاب اسلامي تبديل به دو قطبي اسلام و تمدن غرب شد؛ يعني هر دو بلوک در يک طرف قرار گرفتند و امام (ره) با شجاعت به آنها حمله مي‌کردند و مثلث سرمايه‌داري، کمونيسم و صهيونيزم را در يک سمت ،و انقلاب اسلامي را در سمت ديگر قرار دادند و اين تقابل واقع شد و بعد از فروپاشي شوروي واضح شد؛ فروپاشي شوروي هم ناشي از همين تحرک اسلامي بود؛ اين فروپاشي فقط مستند به جنگ سرد نيست. بعد از پيروزي انقلاب، دوقطبي اسلام و ليبرال‌دموکراسي شد؛ حالا اينکه هانتينگتون هشت تمدن را مطرح مي‌کند خودش هم مي‌داند که مزاح است؛ تمدن کنفسيوس هيچ وقت تبديل به يک جنبش اجتماعي عظيم نخواهد شد؛ در بقيه تمدن‌ها اين چالشي که بين دنياي اسلام و غرب افتاد، وجود ندارد. پس، موج دوم، تقابل اسلام و ليبرال دموکراسي (ايدئولوژي غالب در جريان تجدد) است. موج سوم اين است که اسلام ناب يک طرف و غرب و اسلام آمريکايي هم طرف ديگر قرار مي گيرند. پس موج اول تقابل مارکسيسم و سرمايه‌داري است و به نظر آنها مي‌آمد که مسئله فرهنگ مذهب حل شده است؛ در زماني که احساس مي کنند که غرب، ايران را به دروازه‌هاي تمدن رسانده است، انقلاب اسلامي اتفاق مي‌افتد و موازنه را تغيير مي‌دهد و به درگيري اسلام و غرب تبديل می‌شود و درنهايت به درگيري اسلام و ليبرال‌دموکراسي مي‌انجامد. موج سوم اين است که به نزاع بين «اسلام ناب» و «سرمايه‌داري به‌ضميمهٔ ‌اسلام آمريکايي» تبديل مي شود. البته اسلام آمريکايي دو قرائت از اسلام دارد؛ يکي قرائت خشن و سلفي و يکي هم قرائت سازشکار که توسعه غربي به مفهوم غربي اش را مي‌پذيرد و مي‌خواهد رنگ و لعاب اسلامي به توسعه بزند؛ اين دو جريان مقابل جريان اسلام خواهي ناب شکل مي‌گيرند و به نفع جريان تجدد هستند. غرب بعد از اشغال لانه جاسوسي با عربستان به توافق رسيد و گسترش اسلام سلفي را در جهان به کمک عربستان مديريت کردند و طالبان را در پاکستان و حکومت طالبان را در افغانستان شکل دادند؛ سپس القاعده را شکل دادند و بعد از آن داعش و ساير حرکات تروريستي را از اين قسم به وجود آوردند؛ آيا اينها يک بسترهايي را در بين مسلمانان (نه در اسلام) داشته اند يا خير؟ اين بسترها وجود داشت اما خاموش بود و اينها آمدند آنها را فعال کردند...» ۹۴/۱۱/۲۴ ☑️ @mirbaqeri
💥به برکت مقاومت‌ها و فداکاری‌ها، تعادل قوا به نفع جبهه اسلام در حال تغییر است. 🔷 استاد سید محمدمهدی میرباقری: «معنی نصرت الهی این نیست که شما مجروح ندهید، معنی‌اش این نیست که شما شهید ندهید، معنی‌اش این نیست که شما لطمه اقتصادی نبینید... . قرآن کریم می‌فرماید: «إن يَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِثْلُهُ»؛ اگر شما لطمه می‌بینید، دشمنان هم لطمه می‌بینند. امام(ره) می‌فرمود: "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند". بعضی‌ها خیال می‌کردند یعنی آمریکا نمی‌تواند محاصره بکند. اینطور نیست. امریکا ممکن است محاصره اقتصادی بکند، ممکن است علیه ما جنگ راه بیندازد، اما او تلاش می‌کند و شما پیروز می‌شوید! جنگ را او در عراق به راه می‌اندازد تا شما را شکست دهد ولی شما پیروز می‌شوید. او در سوریه با شما می‌جنگد تا شما را زمین‌گیر کند، اما خودش زمین‌گیر می‌شود. این است معنی "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند". الحمدلله به فضل الهی و به برکت این استقامت‌ها و مقاومت‌ها و فداکاری‌ها، تعادل قوا به نفع جبهه اسلام دارد تغییر می‌کند. سرمایه‌گذاری دشمنان بیشتر است اما منافع بیشتری نصیب جبهه حق می‌شود». ☑️ @mirbaqeri
در محضر آیت‌الله میرباقری
↖️ متنِ PDF بیانیهٔ رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملّت ایران به‌ویژه جوانان (۹۷/۱۱/۲۲)، با عنوانِ #گا
📣صوتِ سخنرانی آیت‌الله میرباقری در تحلیل «بیانیه گام دوم» به‌زودی در کانال قرار داده می‌شود.
💥 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار دقیق و فاخری است که باید برمبنای آن، «گفتمان‌سازی» و «راهبردنگاری» و «نظریه‌پردازی» صورت گیرد. 💥 «بیانیه گام دوم»، به‌یک‌معنا قابلِ‌مقایسه با کتابِ «تَنْبیهُ‌الْاُمَّه»ی مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه»ی شیخ فضل‌الله نوری نیست؛ چون آن‌ها در مقیاسِ راهبَریِ حوادث ملی بودند و این متن در مقیاسِ راهبَریِ انقلاب اسلامی به‌عنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است. __ استاد سید محمّدمهدی میرباقری ☑️ https://eitaa.com/mirbaqeri/1397 👈
💥 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار دقیق و فاخری است که باید برمبنای آن، «گفتمان‌سازی» و «راهبردنگاری» و «نظریه‌پردازی» صورت گیرد. 💥 «بیانیه گام دوم»، به‌یک‌معنا قابلِ‌مقایسه با کتابِ «تَنْبیهُ‌الْاُمَّه»ی مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه»ی شیخ فضل‌الله نوری نیست؛ چون آن‌ها در مقیاسِ راهبَریِ حوادث ملی بودند و این متن در مقیاسِ راهبَریِ انقلاب اسلامی به‌عنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است. 🔵 استاد سید محمّدمهدی میرباقری: 💠 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیه‌ای فوق‌العاده دقیق است و إن‌شاء‌الله اثرگذار خواهد بود. بسیاری از بحران‌هایی که در جامعهٔ ما وجود دارد، ناشی از «فقدان استراتژی» یا «انتخابِ استراتژیِ ضعیف» در شکاف تمدنیِ اسلام و غرب است. امیدواریم این بیانیه بتواند این خلأ را پر کند و جلوی حرکت‌های زیگزاکیِ دولت‌ها را بگیرد. 💠 در بینِ اسناد راهبُردی که روحانیتِ شیعه برای راهبَری حوادث اجتماعی فراهم آورده‌اند، بیانیهٔ گام دوم جزوِ انگشت‌شمارهاست که به‌یک‌معنا، قابلِ‌مقایسه با کتابِ «تَنْبیهُ‌الْاُمَّه» مرحوم نائینی و رسالهٔ «حرمت مشروطه» شیخ فضل‌الله نوری نیست؛ چون آن‌ها در مقیاس راهبَریِ حوادث ملی هستند و این متن در مقیاس راهبَریِ انقلاب اسلامی به‌عنوانِ یک حقیقتِ تأثیرگذار بر جامعهٔ جهانی است. 💠 «بیانیهٔ گام دوم» بیانیهٔ بسیار فاخری است که به تجلیل از آن نباید اکتفا کنیم، بلکه باید فهم صحیح و تحلیل صحیح بشود و برمبنای آن، «گفتمان‌سازی اجتماعی» و «نظریه‌پردازی اجتماعی» و نیز «راهبردنگاری» صورت بگیرد و اسنادی مثل «الگوی پیشرفت» با آن هماهنگ شوند. ۹۷/۱۲/۹ ☑️ @mirbaqeri
▪️ ۱۲ اسفند ۱۳۹۷، هجدهمین سالروزِ رحلتِ متفكّرِ فرزانه، علامه سید منیرالدین حسينیِ هاشمی 💠 مصاحبه با آیت‌الله حائری شیرازی و دکتر محمدباقر ذوالقدر درباره مرحوم سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی↙️ 🔘 https://eitaa.com/moniroddin/176 💠 آیت‌الله میرباقری: سید منیرالدّین حسینیِ هاشمی، فیلسوف انقلاب است.↙️ 🔘 https://eitaa.com/moniroddin/178 💠 خاطرهٔ مرحوم محمدجعفر امامی شیرازی (عضو سابق جامعه مدرسین حوزه) درباره خصوصیات اخلاقیِ سید منیرالدین حسینیِ هاشمی↙️ 🔘 https://eitaa.com/moniroddin/181 ☑️ @moniroddin
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔺برنامه "سمت خدا > ویژگیهای یاران اولیاء معصوم الهی و نحوه همراهی با آن بزرگواران" در آرشیو تلوبیون🔻 http://www.telewebion.com/episode/1987690
97-12-12(mirbagheri).mp3
11.74M
🔊 استاد میرباقری | فایل صوتی برنامه سمت خدا، ۹‌۷/۱۲/۱۲ 🔍 ویژگی‌های یاران اولیای معصوم و نحوه همراهی با آن بزرگواران ☑️ @mirbaqeri
#گزیده‌هایی_از_بیانیهٔ_گام_دوم 💥 انقلاب ملّت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی، تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد. ✍ امام خامنه‌ای در «بیانیهٔ گام دوم»: «آن روز که جهان میان شرق و غرب مادّی تقسیم شده بود و کسی گمان یک نهضت بزرگ دینی را نمی‌بُرد، انقلاب اسلامی ایران، با قدرت و شکوه پا به میدان نهاد؛ چهارچوب‌ها را شکست؛ کهنگی کلیشه‌ها را به رخ دنیا کشید؛ دین و دنیا را در کنار هم مطرح کرد و آغاز عصر جدیدی را اعلام نمود. طبیعی بود که سردمداران گمراهی و ستم واکنش نشان دهند، امّا این واکنش ناکام ماند. چپ و راستِ مدرنیته، از تظاهر به نشنیدن این صدای جدید و متفاوت، تا تلاش گسترده و گونه‌گون برای خفه کردن آن، هرچه کردند به اجلِ محتوم خود نزدیک‌تر شدند. اکنون با گذشت چهل جشن سالانه‌ی انقلاب و چهل دهه‌ی فجر، یکی از آن دو کانون دشمنی نابود شده و دیگری با مشکلاتی که خبر از نزدیکی احتضار می‌دهند، دست‌وپنجه نرم می‌کند! و انقلاب اسلامی با حفظ و پایبندی به شعارهای خود همچنان به پیش می‌رود.» «انقلاب ملّت ایران، جهان دوقطبی آن روز را به جهان سه‌قطبی تبدیل کرد و سپس با سقوط و حذف شوروی و اقمارش و پدید آمدن قطبهای جدید قدرت، تقابل دوگانه‌ی جدید «اسلام و استکبار» پدیده‌ی برجسته‌ی جهان معاصر و کانون توجّه جهانیان شد.» ۹۷/۱۱/۲۲
#گزیده‌هایی_از_بیانیهٔ_گام_دوم 💥 انقلاب اسلامی دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست./ جمهوری اسلامی، در برابر موقعیّت‌های نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود و مرزبندی با دشمنان بشدّت حسّاس است. 💥 انقلاب اسلامی میان «جوشش انقلابی» و «نظم سیاسی و اجتماعی» تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از «نظریّه‌ی نظام انقلابی» تا ابد دفاع می‌کند. ✍ امام خامنه‌ای در «بیانیهٔ گام دوم»: «انقلاب اسلامی همچون پدیده‌ای زنده و بااراده، همواره دارای انعطاف و آماده‌ی تصحیح خطاهای خویش است، امّا تجدیدنظرپذیر و اهل انفعال نیست. به نقدها حسّاسیّت مثبت نشان می‌دهد و آن را نعمت خدا و هشدار به صاحبان حرفهای بی‌عمل می‌شمارد، امّا به هیچ بهانه‌ای از ارزش‌هایش که بحمدالله با ایمان دینی مردم آمیخته است، فاصله نمی‌گیرد. انقلاب اسلامی پس از نظام‌سازی، به رکود و خموشی دچار نشده و نمی‌شود و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری نمی‌بیند، بلکه از نظریّه‌ی نظام انقلابی تا ابد دفاع می‌کند.» «جمهوری اسلامی، متحجّر و در برابر پدیده‌ها و موقعیّتهای نو به نو، فاقد احساس و ادراک نیست، امّا به اصول خود بشدّت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان بشدّت حسّاس است. با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمیکند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.» ۹۷/۱۱/۲۲
تحلیل «بیانیهٔ گام دوم» .mp3
26.3M
🔴 سخنرانی جامع و پرنکتهٔ آیت‌الله میرباقری در تحلیل «بیانیهٔ گام دوم» 🔷 اهمیتِ استراتژیکِ بیانیهٔ گام دوم 🔷 تحلیل مقیاس انقلاب اسلامی (برمبنای بیانیهٔ گام دوم) 🔷 شاخص‌های ارزیابیِ موفقیت‌ها و آسیب‌های انقلاب اسلامی (برمبنای بیانیهٔ گام دوم) 🔷 انقلاب اسلامی تمامیت‌خواه نیست. 🔷 آسیب‌شناسیِ فعالانه و آسیب‌شناسیِ منفعلانه 🔷 رابطه «رویکرد استحاله» با «نظریه نظام انقلابی» 🗓 زمان: ۹۷/۱۲/۹ 🏢 مکان: مؤسسه آفاق حکمت ▫️ ۱۴۶ دقیقه (بخش ۱ و ۲) ▫️ ۲۵ مگابایت ☑️ @mirbaqeri
💥 انقلاب اسلامی «بدون هیچ سرمشق و الگو و تجربه‌ی پیشینی و راه طی‌شده‌ای» کار خود را آغاز کرد. 💥 برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید «گذشته» را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، «آینده» مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. ✍ امام خامنه‌ای در «بیانیهٔ گام دوم»: «انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن، از نقطه‌ی صفر آغاز شد؛ اوّلاً: همه‌چیز علیه ما بود، چه رژیم فاسد طاغوت که علاوه ‌بر وابستگی و فساد و استبداد و کودتایی بودن، اوّلین رژیم سلطنتی در ایران بود که به دست بیگانه -و نه به زور شمشیر خود- بر سرِ کار آمده بود، و چه دولت آمریکا و برخی دیگر از دولتهای غربی، و چه وضع بشدّت نابسامان داخلی و عقب‌افتادگی شرم‌آور در علم و فنّاوری و سیاست و معنویّت و هر فضیلت دیگر. ثانیاً: هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی‌شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. بدیهی است که قیامهای مارکسیستی و امثال آن نمیتوانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد. و این نخستین درخشش انقلاب بود.» «عزیزان! نادانسته‌ها را جز با تجربه‌ی خود یا گوش سپردن به تجربه‌ی دیگران نمی‌توان دانست. بسیاری از آنچه را ما دیده و آزموده‌ایم، نسل شما هنوز نیازموده و ندیده است. ما دیده‌ایم و شما خواهید دید. دهه‌های آینده دهه‌های شما است و شمایید که باید کارآزموده و پُرانگیزه از انقلاب خود حراست کنید و آن را هرچه بیشتر به آرمان بزرگش که ایجاد تمدّن نوین اسلامی و آمادگی برای طلوع خورشید ولایت عظمیٰ (ارواحنافداه) است، نزدیک کنید. برای برداشتن گامهای استوار در آینده، باید گذشته را درست شناخت و از تجربه‌ها درس گرفت؛ اگر از این راهبرد غفلت شود، دروغها به جای حقیقت خواهند نشست و آینده مورد تهدیدهای ناشناخته قرار خواهد گرفت. دشمنان انقلاب با انگیزه‌ای قوی، تحریف و دروغ‌پردازی درباره‌ی گذشته و حتّی زمان حال را دنبال می‌کنند و از پول و همه‌ی ابزارها برای آن بهره می‌گیرند. رهزنان فکر و عقیده و آگاهی بسیارند؛ حقیقت را از دشمن و پیاده‌نظامش نمی‌توان شنید..» ۹۷/۱۱/۲۲
💥 ۷ کلیپ صوتی از استاد میرباقری دربارهٔ «بیانیهٔ گام دوم» به اشتراک گذاشته می‌شود. هر روز یک کلیپ. #هفت_کلیپ_صوتی 👇👇
ویژگی بیانیه گام دوم.mp3
1.46M
🔵 قطعه صوتی ۱ در تحلیل بیانیهٔ گام دوم | آیت‌الله میرباقری، ۹۷/۱۲/۹ ⏺ ۸ دقیقه ⏺ ۱ مگابایت 🔍 بیانیهٔ گام دوم در بینِ اسناد راهبردی شیعه جزوِ انگشت‌شمارهاست. 🔍 بیانیهٔ گام دوم می‌تواند خلأ استراتژی در شکاف تمدنی را پر کند. 🔍 بیانیهٔ گام دوم دچار خطای محاسباتی و دچار انفعال درمقابلِ جنگِ روانیِ دشمن نیست. 🔍 براساسِ بیانیهٔ گام دوم باید گفتمان‌سازی و نظریه‌پردازی و راهبردنگاری صورت گیرد. الگوی پیشرفت باید براساس این متن، ارتقا یابد. 🔍 نکتهٔ مهم: این بیانیه شاخص‌های جدیدی را برای ارزیابی وضعیت گذشته و حالِ انقلاب اسلامی در اختیار قرار داده است. ☑️ @mirbaqeri