eitaa logo
در محضر آیت‌الله میرباقری
33هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
432 ویدیو
143 فایل
💠 پایگاه اطلاع‌رسانی و نشر دیدگاه‌های آیت‌الله میرباقری ☑️ @mirbaqeri_ir 💠 کانال نشر آثار چندرسانه‌ای (صوت، فیلم، پادکست، سخن‌نگاشت) ☑️ @mirbaqeri_resane
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 کتاب «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی» (بررسی امکان و ضرورت تأسیس ریاضیات اسلامی) ✍ نوشتهٔ استاد سید مرتضی حسینیِ الهاشمی (فرزندِ علامه سید منیرالدین حسینیِ ‌الهاشمی) 🌀 ریاضیات اسلامی چیست؟ آیا واقعاً چنین است که نتوان ریاضیات را به اسلامی و غیراسلامی تقسیم نمود؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیاتی است که کاربرد اسلامی داشته باشد؟ آیا ریاضیات اسلامی بدین معناست که ۲ به‌علاوهٔ ۲، مساوی با ۴ نباشد و مثلاً ۳ یا ۵ گردد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات استنباطی و تعبدی است که بتوان آن را از آیات و روایات استخراج کرد؟ آیا مقصود از ریاضیات اسلامی، ریاضیات دوره مسلمین است؟ آیا ریاضیات اسلامی، به معنای نفی سایر ریاضیات‌های موجود، به دلیل غیراسلامی بودن آنهاست؟ آیا با تأسیس ریاضیات اسلامی، ریاضیات قدیم و ریاضیات جدید از اعتبار ساقط شده و نسخ می‌گردند؟ آیا طرح موضوع ریاضیات اسلامی، مایه تضعیف دین است؟ ⬅️ عمده مخالفت‌ها نسبت‌به ریاضیات اسلامی، ناشی از تصور نادرست و غیردقیق از این واژه است. لذا باید گفت پاسخ همه سؤالات فوق، منفی است و در این کتاب تلاش شده، ضمن ارائه تصور دقیقی از ریاضیات اسلامی، امکان و ضرورتِ آن به اثبات برسد. 💠 ۲۰۰ صفحه + یک عدد DVD تصویری | ۳۰ هزار تومان، به‌علاوهٔ پنج‌هزار تومان هزینهٔ پُست: 🆔 @tamaddonnovin ☎️ 09104646212
🔆 علامه سید منیرالدین حسینیِ هاشمی: «در بالاترین افق، "دستگاه جدید ریاضی" تولید کرده‌ایم.» https://eitaa.com/moniroddin/106 https://eitaa.com/moniroddin/108 https://eitaa.com/moniroddin/110 https://eitaa.com/moniroddin/111 🔗 کتابِ «تحول در ریاضیات، لازمهٔ تحول در علوم انسانی»، نوشتهٔ استاد سید مرتضی حسینی، می‌تواند شما را با خوانشی از نظریهٔ علامه حسینی در حوزۀ ریاضیات آشنا کند. معرفی کتاب: eitaa.com/mirbaqeri_ir/2948
🔹 پنجمین برنامۀ در مورد «زندگی و منش علمیِ سید منیرالدین شیرازی» 🔹 یکشنبه، ۲۵ خرداد، ساعت ۲۱، شبکه ۴ 🔹 با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید مرتضی حسینی (فرزند علامه حسینی) ☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیت‌الله میرباقری
🔹 پنجمین برنامۀ #مصیر در مورد «زندگی و منش علمیِ #علامه سید منیرالدین #حسینی شیرازی» 🔹 یکشنبه، ۲۵ خ
📹 سخنان استاد سید مرتضی حسینی الهاشمی در برنامه مصیر، ۱۳‌۹۹/۳/۲۵ ⚡️ مروری بر نظریۀ علامه حسینی در «فلسفۀ ریاضی» http://www.telewebion.com/episode/2295955 ☑️ @mirbaqeri_ir
⚡️ در معنویت‌های انحرافی، شیطان کمک می‌کند که حال خوشی در باطن انسان پیدا بشود. «به حضرت عرض كردند كه بعضي از فرقه‌ها قرآن مي‌خوانند و در حال قرآن خواندن حالت غشوه و بيهوشي به آنها دست مي‌دهد، حضرت فرمود: «ذَاكَ مِنَ الشَّيْطَان»؛ آن حالت از است. در باب تلاوت قرآن روايت داريم كه مي‌فرمايد قرآن را به اين شكل بخوانيد و امير‌المؤمنين(ع) فرمود قرآن خواندن متقين به اين شكل است که شبها كه همه مي‌خوابند اينها قرآن مي‌خوانند. قرآن خواندنشان هم اين است كه: «فَصَافُّونَ أَقْدَامَهُم»؛ يعني مي‌ايستند... وجودشان التماس و توجه و مي‌شود. قرآن را به اين شكل دريافت مي‌كنند. اما آن حالت تصنعي [که منافقین دارند] حالت شيطاني است. واقعاً هم براي خودش حالي پيدا مي‌شود كه خيلي هم از حال خودش خوشش مي‌آيد. در بسياري از اين محافل ذكري كه بعضي از دارند، رقص و پايكوبي مي‌كنند و حالات خوش پيدا مي‌كنند. [خُب] آن كسي هم كه مواد مخدر مصرف مي‌كند هم اين حال را پيدا مي‌كند! اگر آن حال به او دست نمي‌داد كه دنبالش نمي‌رفت. اين هم نوعي حال است؛ ذكر مي‌گويد و دهانش كف مي‌كند. من نمي‌خواهم بگويم كه هر كس اهل ذكر است اشتباه مي‌كند. آن طرفِ اين قضيه را عرض مي‌كنم كه اگر كسي از مسير مستقيم منحرف شد يكي از ابزارهايي كه شيطان دارد [کمک به پیدا شدنِ] همين حالات است. كه خيلي حال خوشي پيدا مي‌كند و به اصطلاح، مي‌شود و به نظرش مي‌آيد كه اين مجلس، خيلي خوب بود و مي‌گويد: حال داد يا حال نداد! اين، ملاك نيست. [البته] يك حال خوبي است كه «حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَال». آن حال يكنواخت است و برايش فرق نمي‌كند كه خوش باشد يا بد باشد. آن حالت بندگي دائماً برايش هست، ابن الحال و ابن الوقت نيست، بلکه بنده خداوند متعال است. آن حالت، حالتِ محترم و مقدسي است». ☑️ @mirbaqeri_ir
🏴 سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)، ششمین اختر تابناک ولایت و رئیس مذهب جعفری، تسلیت باد
⚡️ امام باقر(ع) و امام صادق(ع) با به مبارزه برخاستند و يک در را بنیان نهادند. ⚡️ یکی از مکاید در طول تاریخ، مکتب‌سازی‌های بدلی بوده است. 💠 : 🔸 مکتب‌سازي و ايجاد يک معنويت مبهم در مقابل گرايش توحيدي، از مکايد درازمدت است که هميشه دنبال مي‌کند. اين مکتب‌سازي از «حَسبُنا کتاب الله» شروع مي‌شود تا بعد در دوره بني‌اميه و معاويه به جايي مي‌رسد که کاملاً وجود مقدس اميرالمومنين(ع) را رصد مي‌کند و هر کاري حضرت مي‌کنند بدلش را مي‌سازد. فرقه‌هاي کلامي و گرايش‌هاي معنوي منحرف که الان پيدا می‌شود تصادفي نيست و همان‌طور که الان دستگاه شياطين جن و انس تفرق معنوي و ايجاد گرايش‌هاي باطل را مديريت مي‌کنند، در دوره‌هاي قبل هم همين‌طور بوده است. من در کتاب توحيد صدوق، انحرافاتي که در دنياي اسلام در موضوع توحيد شده است را ديدم. در تفسير توحيد يک طيف، از کساني هستند که به «تعطيل» يا «تشبيه» رسيده‌اند. اينها مکتب‌سازي است و ريشه‌اش به دستگاه طواغیت و شیاطین برمي‌گردد. درواقع، يکي از کارها ايجاد کالاي جايگزين است که در آن دوره هم به‌شدت اتفاق افتاده است، مثل تحريف اسلام، تحريف و حتي روش فقاهت، تحريف که در همه اين‌ها مکتب‌سازي‌هاي متعدد انجام شده است؛ از اشاعره و جبريه بگيريد تا مرجئه. اين‌ها همه ساخته و پرداخته عملي دستگاه طواغیت و بني‌اميه است و تصادفاً ظهور پيدا نکردند. شأني که وجود مقدس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در اين زمينه دارند چيست؟ 🔸 همان‌طور که شيخ مفيد نقل کرده‌اند قبل از امام باقر(ع)، تشيع که مکتب حق است يک روشن و حتي يک و يا داراي چارچوب روشن نداشت و ما گاهي در فقه نيازمند اهل سنت مي‌شديم، ولي امامین صادقین(ع) يک درست کردند. در صدر اسلام واقعا اين گونه بود و نبض فرهنگ در دست امام باقر(ع) و امام صادق(ع) بوده است. ایشان هم مبارزه با گرايشات منفي مي‌کردند و جلوي آن معنويت باطلي که بعد مبدأ پيدايش گرايشات صوفيانه شد ايستادند، و هم به‌شدت با گرايشات انحرافاتي و ظاهري‌گري مبارزه کردند و به دنبال ايجاد يک عقلانيت استوار شيعي در کلام و در اعتقادات بودند. ايشان يک بناي عظيمي را در فقه و کلام و عرفان و اخلاق گذاشتند.» ☑️ @mirbaqeri_ir
💥 مانع نمی‌شدند بلکه جلوی  را مي‌گرفتند. «در روايت آمده است بني‌اميه مانع نشر توحيد نمی‌شدند بلکه جلوی معرفي شرک را مي‌گرفتند؛ چرا که وقتي شرک شناخته نشد، مي‌تواند خودش را به عنوان توحيد معرفي کند! (إِنَّ بَنِي أُمَيَّةَ أَطْلَقُوا لِلنَّاسِ تَعْلِيمَ الْإِيمَانِ، وَ لَمْ يُطْلِقُوا تَعْلِيمَ الشِّرْكِ، لِكَيْ إِذَا حَمَلُوهُمْ عَلَيْهِ لَمْ يَعْرِفُوه). این يعني اسلامِ يک‌بعدی. اسلامي که در آن باشد اما نباشد. محبت باشد اما غضب نباشد. اگر اين‌طور شد، همه مکاتب، کم‌کم، توحيدي پنداشته مي‌شوند! انسان بايد هر دو دستگاه را بشناسد: يکی، معارف اهل بيت(ع) و دستگاه عظيم آنهاست و دوم دستگاه ظلماني طواغیت و شیاطین و به‌تبعش کفار و مشرکين و منافقین تا دنياي امروز، که شايد سازمان‌يافته‌ترينش حجاب مدرنيته است که با همه ابعادش بر معارف ديني و دستگاه حق سنگيني مي‌کند. انسان بايد آن حجاب را بشناسد و بشناساند و راه برون‌رفت از اين فضاي ظلماني را براي جامعه تبيين و طراحي کند؛ همچنین باید معارف اهل بيت(ع) را بشناسد و راه زندگي کردن «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَيُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ» را به ديگران بياموزد.» ☑️ @mirbaqeri_ir
🔹 ششمین و آخرین قسمت از برنامۀ در مورد «زندگی و منش علمیِ سید منیرالدین شیرازی» 🔹 یکشنبه، ۱ تیر، ساعت ۲۱، شبکه ۴ 🔹 با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی و دکتر عباس جهان‌بخش 📹 telewebion.com/program/62280