99-9-5.mp3
13.45M
🎧 استاد میرباقری | مقامات حضرت معصومه (سلام الله علیها)، ۱۳۹۹/۹/۵
📺 http://www.telewebion.com/episode/2434268
☑️ @mirbaqeri_ir
🔗 انتشار صوت و متن جلسات "تفسیر سوره مبارکه حجرات" در پایگاه اطلاع رسانی استاد میرباقری
🔸جلسه اول تفسیر سوره حجرات/ جریان اعرابی گری در مقابل جریان نبی اکرم صلی الله علیه و آله
🔹https://b2n.ir/894163
🔸جلسه دوم تفسیر سوره حجرات/ معنای «مومنین»، «تقدم» و «تقوا» در آیه اول سوره
🔹https://b2n.ir/028668
🔸جلسه سوم تفسیر سوره حجرات/ نکاتی از آیه اول و دوم سوره/ خدای متعال، مؤدِب بی واسطه نبی اکرم
🔹https://b2n.ir/526961
🔸جلسه چهارم تفسیر سوره حجرات/ معنای رفعت صوت و جهر به قول در برابر نبی اکرم در آیه دوم سوره
🔹https://b2n.ir/783111
🔸جلسه پنجم تفسیر سوره حجرات/ تبیین مقام تقوای قلب و شرط رسیدن به آن در آیه سوم سوره
🔹https://b2n.ir/160312
🔸جلسه ششم تفسیر سوره حجرات/ توصیف امیرالمومنین در سوره و بیان معانی آن
🔹https://b2n.ir/524871
🔸جلسه هفتم تفسیر سوره حجرات/ بیان معنای تقوای قلب و شرط رسیدن به غض صوت و تحمل علم حقیقی
🔹https://b2n.ir/935338
🔸جلسه هشتم تفسیر سوره حجرات/ لزوم هجرت به سوی نبی اکرم/ تبیین معنای خبر فاسق
🔹https://b2n.ir/491252
🔸جلسه نهم تفسیر سوره حجرات/ خصوصیات فاسق در قرآن/ محتوای خبر فاسق و مقصود فاسق از انتشار اخبار
🔹https://b2n.ir/912340
🔸جلسه دهم تفسیر سوره حجرات/ کارکرد های خبر در عالم؛ امت سازی و پرستش
🔹https://b2n.ir/536871
🔸جلسه یازدهم تفسیر سوره حجرات/ کارکرد های خبر در عالم/ تغییر بیم و امیدها با سیاست های تنظیم خبر
🔹https://b2n.ir/694124
🔸جلسه دوازدهم تفسیر سوره حجرات/ نحوه تَبَیُّن از خبر فاسق/ جایگاه عقل در نجات از فتنه شیاطین
🔹https://b2n.ir/314408
🔸جلسه سیزدهم تفسیر سوره حجرات/ حب و بغض؛ سرمایه انسان در برابر خبر فاسق/پیامدهای همراهی و عدم همراهی با نبی اکرم
🔹https://b2n.ir/110622
✔ 15 جلسه دیگر نیز بزودی بارگذاری خواهد شد (مجموعا 28 جلسه)
☑️ @mirbaqeri_ir
در محضر آیتالله میرباقری
⚡️ «فلسفۀ روش» را پیش از استنباط، تولید میکنید و «حکمت» را پس از استنباط 💠 استاد سید محمدمهدی میر
🔰 رابطۀ فقاهت و حکمت
💥 باید دامنۀ #فقاهت گسترش پیدا کند تا بتواند #حکمت را هم پوشش دهد.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«چه در #حکمت، چه در عرفان و چه در فقه، باید دامنه تفقه دینی گسترش پیدا کند و این گسترش، منوط به #گسترش_روش است و این روش، نباید جدای از روش تحقیق در سایر حوزههای عقلانیت باشد.
باید یک منظومه روش تحقیقی پیدا شود که مقیاس مطالعه آن، «فرد، جامعه و تاریخ» و روشش هم روش تعبد باشد و هماهنگی بین حوزههای مطالعاتی را هم ببیند. کمااینکه الان در ایجاد وحدت رویه در دانشهای مدرن، طبقهبندیها و روش تحقیقها و بلکه شبکه تحقیقاتی ایجاد کردهاند تا منظومه کهکشانی تحقیقات را به وحدت برساند؛ یعنی مثلاً حرفی که در حوزه شیمی کاربردی زده میشود، با فیزیک نظری هماهنگ باشد. معنای #شبکه_تحقیقات، همین است.
ما میخواهیم در شبکه تحقیقات، یک امر جدید دیگری را هم داخل کنیم و آن، تفقه عام دینی است. باید تفقه دینی را درون این منظومه تعریف کرد و در روش تحقق و سپس در شبکه تحقیقات برد و در همه این مراحل باید تفقه دینی را #متغیر_اصلی قرار داد. اگر نتوان تفقه دینی را متغیر اصلی قرار داد و تعبد به وحی را در همه عرصهها جاری کرد، معرفتهای دینی بهنفع عقلانیتهای دیگری منحل خواهند شد.
بنابراین، هم مجموعه عقلانیت، باید عقلانیت متعبد شود و بهصورت یک منظومه در بیاید و هم اینکه باید محور این منظومه کیهانی، معرفتهای دینی باشد. معرفتهای دینی باید از احکام موضوعی، گسترش پیدا کنند و هم وارد عرصه احکام نسبتها و احکام جهت شده و هم وارد احکام کلان و توسعه شوند.»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#حکمت_کاربردی
#فقاهت_و_حکمت
☑️ @mirbaqeri_ir
💥 انديشۀ استوارِ علامه سید منیرالدین حسینی اين بود که ما در حوزههاي علمیه نیازمند سه رکنِ «حکمت حکومتی، فقه حکومتی و اخلاق حکومتی» هستیم.
💠 استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«انديشۀ استوارِ استاد سید منیرالدین حسینی اين بود که ما در حوزههاي علمیه نیازمند سه رکن «حکمت حکومتي، فقه حکومتي و اخلاق حکومتي» هستیم.
گرچه معارف ما در حوزه فردي و نظري که عهدهدار بازسازي اعتقادات و نگاه فردي انسان به جهان است، موفق است، ولی ازآنجاکه تاريخ به اين منزلت از قرب به ظهور نرسيده بود، سؤال بزرگان گذشته ما ضرورت و چگونگی تولید نرمافزارهای حکومتی نبوده است. پيريزي اين سه رکن و ارتقاء نظام فکري شیعی، محتاج به تکامل روشي است که بهوسيله آن تجزيهوتحليل ميکنيم؛ البته روشي که بر پايه #تعبد و #قاعدهمندی و #تفاهم باشد؛ نه بر پايۀ تأويلات حسي و روشهايي مثل ديناميسم قرآن، هرمنوتيک و... که عينيت را اصل قرار دهند و دين را بر آن پايه، تفسير و تحریف کنند. بهعبارتدیگر، توسعه و تکامل #معرفت_دینی و فرهنگ اسلامی محتاج به تکامل روش بر پايه «تعبد، قاعدهمندي و تفاهم اجتماعي» است که مبناي #علم_اصول در حوزهها، همين است.
سپس بايد اين روشِ تکامليافته در اختيار محققان قرار گيرد تا بهوسيله آن، در حوزة اخلاق حکومتی، #حکمت_حکومتي و فقه حکومتي (فقه کلان و فقه توسعه نه صرفاً فقه خُرد) به تحقيق بپردازند.
همچنین باید #علوم_کاربردي جديدي را سامان داد که بهگونه ديگري مناسبات عالم را تفسير کند؛ هم کارآمدي داشته باشد و هم پيشفرضها و نتايج آن هماهنگ با دين باشد.
در محدودۀ اجرا نيز روش #برنامهريزي_اجتماعي نبايد برخاسته از فلسفههاي حسي باشد.
گاهی ما در دفاع از دين، کوتاهی کردهایم و گفتهایم که دين در حوزۀ «هست»ها و دانشها دخالت نميکند و دانش، اسلامي و غيراسلامي ندارد؛ از حضور دين در حوزه دانش عقبنشيني کرديم؛ نگفتيم که دين، عقل و حس را هدايت ميکند. ولی آنها (غربیها) گفتند اگر شما به دانشهاي ما معتقد باشيد، دانش ما ارزشهاي خاص خود را ميآورد! ارزشهاي دینی شما سنتي، غیرقابلتحقّق و کهنه است! جسارت نباشد؛ ابوموسي اشعري از روی نفاق، اميرالمؤمنين(عليهالسلام) را عزل و معاويه را نصب کرد؛ ما از روي غفلت و کمتوجهی، دين را از حوزه دانشها حذف کرديم و طرفداران علوم سکولار غربي و شرقي از کرسي دانش خودشان ارزشهاي سکولاريته را نصب کرده و گفتند اين دانش سکولار، ارزشهاي سکولار را ميطلبد!»
🔗 https://eitaa.com/mirbaqeri_ir/3398
#حکمت_کاربردی
#حکمت #علم #برنامه
☑️ @mirbaqeri_ir
فتوحات طرح نبی اکرم ص .mp3
14.68M
🎧 استاد میرباقری | طرح نبی اکرم(ص) و فتح نبی اکرم(ص)، ۱۳۹۹/۹/۷
⚡️ طرح نبی اکرم(ص) منتهی به تربیت امت و امتسازی میشود.
⚡️ امام زمان(عج) طرح نبی اکرم(ص) را به فتح نهایی میرسانند.
⚡️ همراهی با طرح نبیاکرم(ص) و صبر کردن در مجهولات مسیر، موجب ساختهشدنِ ما میشود.
📺 http://www.telewebion.com/episode/2435538
☑️ @mirbaqeri_ir