💥 مهمترين فرمانی که پيامبر اسلام(ص) بعد از #توحيد يا در ادامه توحيد، در طول دوران نبوتشان صادر کردهاند، فرمان #غدير است.
💥 غدیر، پردهبرداری از #نَبَأِ_عَظيم (خبر بزرگ) است. اگر انسان به آن خبر راه پيدا کرد، همه اخبار غيبی در عالم را میفهمد والا همه عالَم برای او حجاب خواهد شد.
💥 اینکه غدیر عِيدُ اللَّهِ الْأَكْبَر میشود به این خاطر است که #مائدهٔ_ولایت در آن نازل شده است. اگر نزول یک مائدهٔ آسمانی برای تمام امت حضرت عیسی مبدأِ عید میشود، باید نزول این مائده آسمانی، یعنی حقیقت ولایت، برای تمام انبیاء عید باشد.
پس چنین مائدهای که حقیقتِ ولایت است، «تَكُونُ لَنَا عِيدًا لّأِوَّلِنَا وَ ءَاخِرِنَا» میشود.»
💥 در عید غدیر در هر سال، درهايی باز میشود که در غير غدير باز نمیشود؛ لذا روزه روز غدير فضيلت شصت سال روزه را دارد که اين شصت سال، مالِ سال اول نيست؛ بلکه هر سال اين روزه، اين فضيلت را دارد. اين فضيلت، قراردادی نيست. اين ظرف، ظرف خاصی است که عبادت در آن با فضيلت بيشتری واقع میشود.
#استاد_میرباقری
☑️ @mirbaqeri_ir
سخنرانی_آیت_الله_سید_مهدی_میرباقری_روز_سوم_جشن_غدیر.mp3
17.87M
🎧 سخنرانی آیتالله میرباقری در روز سوم جشن غدیر در حسینیه آیتالله حقشناس(ره)
☑️ @mirbaqeri_ir
4_5956348216181001734.mp3
22.74M
🎧 سخنرانی آیتالله میرباقری در روز آخر جشن غدیر در حسینیه آیتالله حقشناس(ره)
☑️ @mirbaqeri_ir
📢 مباهله از آن تکالیف مهمی است که روی دوش اهل بیت(ع) گذاشته شد.
📢 در دعوت به توحید چه کسانی میتوانند وارد مباهله با علمای مسیحی بشوند؟ کسانی که مصداق «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا» هستند.
💠 استاد سیّد محمّدمهدی میرباقری:
🔹 این یک بحث پردامنهای است که اصلاً نقش مباهله در تثبیت حقیقت چیست و حضرت در این مباهلهای که کردند در عالم چه کار کردند؛ چون هر تصرفی که حضرت میکنند در مقیاس خودشان است و وقتی نبی اکرم(ص) در عالم میآیند، او که قرآن میخواند همه عالم آیه میشود، او که نماز میخواند همه عالم مصلی میشوند؛ اینطور نیست که این کار از ما هم بر بیاید! حضرت وقتی وارد مباهله شدند چه اتفاقی در عالم افتاد؟ یک نکتهای در آن است که اولاً در چه مرحلهای مباهله ممکن است و اصلاً جای مباهله کجاست؟ چرا با یهود و کفار قریش مباهله نکردند و با مسیحیهای نجران مباهله کردند؟ مسیحیهای نجران آدمهای مؤمنی بودند و آخرش هم میدانید که وقتی دیدند حضرت با این بزرگواران آمدند دیگر مباهله نکردند و عالم بزرگشان گفت این چهرههایی که من میبینم اگر با آنها مباهله کنید و دستشان بالا برود کوه را از جا میکنند و عذابی نازل میشود که یک مسیحی هم در عالم باقی نمیمانند و مباهله نکردند و حاضر شدند جزیه بدهند.
پیداست که این مباهله خیلی امر عظیمی بوده و کار سادهای نیست. یک بار سنگین و خطر عظیم است و لذا در روایات خمس آمده که: قریش مدعی هستند خمس برای آنهاست، حضرت فرمودند عجب، آن روزی که باید به جنگ برویم و درگیر بشویم یا در مباهله ما باید صف اول باشیم، منافعش باید برای آنها باشد؟ البته بحث تقسیم منافع نیست، میفرمایند این درآمد عمومی که میخواهد جامعه با آن اداره بشود و امکانات اقتصادی اداره جامعه دست آنها باشد، مباهلهاش را ما باید انجام بدهیم؟ یعنی آن کسی که در صف مباهله میآید اوست که میتواند راه را پیش ببرد و اوست که باید این امکانات را راهبری کند و جامعه را بگرداند. دعوا سر منافع شخصی نیست. در روایات باب خمس چند تا روایت در این مضمون داریم و پیداست که این امر مباهله خیلی امر عظیمی است و امر دشواری است که در کنار جنگها قرار میگیرد.
🔹 مباهله با اهل کتاب بر سر موضوع توحید بود. در داستان حضرت عیسی(ع)، حضرت میفرمود مخلوق است و آنها میگفتند نه، ثالث ثلاث است!
در دعوت به توحید چه کسی میتواند وارد مباهله با علمای مسیحی بشود؟ کسی که مصداق «إِنَّما يُريدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهيرا» است. باید از شرک مطلق حتی شرک خفیّ پاک باشد. کسانی که از شرک، مطهر هستند و در مقام اخلاص محض هستند میتوانند در وادی توحید وارد مباهله بشوند. نبی اکرم(ص) اینها را در مباهله و در وادی توحید میبرد و با اینهاست که مباهله در وادی توحید واقع میشود. اینجاست که آیه تطهیر به آیه مباهله گره میخورد.
🔹 اگر حقیقت توحید برای اهل مباهله آشکار نباشد نمیتوانند در موضوع توحید مباهله کنند. اگر آلوده به شرک باشند حق مباهله در توحید را آن هم در این مقیاس مباهله ندارند. مقیاس مباهله اینجا معلوم میشود. پس مباهله از آن تکالیفی است که روی دوش اهل بیت(ع) گذاشته شده و لذا «نساء» میشود حضرت زهرا و «ابناء» میشوند حسنین(ع) و «أنفسنا» میشود امیرالمؤمنین(ع). و کس دیگری در مباهله حاضر نیست.
پس یک داستان اهلبیت(ع) داریم که آنها تطهیر شدهاند و ربطی به دیگران ندارد. و باری که روی دوششان گذاشته میشود بارهای عظیمی است که یکی مباهله است، یکی عاشوراست، یکی داستان صدیقه طاهره سلام الله علیهاست و بیست و پنج سال خانهنشینی امیرالمؤمنین(ع) است و...».
☑️ @mirbaqeri_ir