هدایت شده از در محضر آیتالله میرباقری
💥 موضوع نزاعِ جبههٔ مؤمنین و جبههٔ استکبار چیست؟
نزاعِ بر سرِ خودِ «انسان» است؛ منازعه بر سرِ پذیرشِ «توحید و ولایت» است.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«موضوع اصلِ نزاعِ جبههٔ مؤمنین و جبههٔ استکبار بر سر چيست؟ بر سرِ توحيد است. بر سرِ امكانات طبيعي نيست. محور این نزاع، انبياء و شياطين هستند.
مابِهِالنزاع چيست؟ اصلش انسانها هستند. موسای كليم وقتی میآيد، نمیگويد: نيل را به من واگذار كن، نمیفرمايد: حكومت مصر را به من بده، میفرمايد: «أرسل معي بني اسرائيل». سلطهٔ خود را از سر اين آدمها بردار. آن خيمهٔ تاريكي كه زدی، كه راه هدايت و فهم را بستی، آن را کنار بزن. وجود مقدس اميرالمؤمنين (عليه افضل صلوات المصلین) وقتی آن دوره را در خطبه شقشقيه تصوير میكنند، میگويند: دورهٔ تاريكی كور بود. هم فضا ظلمانی است و هم بصيرت و بصر انسانها گرفته شده است. دعوا سر اين است كه میخواهند فضا را روشن كنند، بصيرتها و بصرها را هم برگردانند، انسانها حقايق را بفهمند و راه بيفتند. مابِهِالنزاع در درجهٔ اوّل، انسان است و البته در درجهٔ بعد هم، اين امكانات و فاعلهای تَبَعی و اين مقدوراتی كه خدا برای انسان آفريده است؛ اينها در درجهٔ بعد هستند.
دعوا سر زمين و آب و خاك و امكانات طبيعی نيست، دعوا سر پرستش و كفر است، دعوا سر استكبار و خشوع است، موضوع اصلیاش هم انسانها هستند. شياطين میخواهند انسانها را به استكبار و تعزّز و لذّت نفس و خودپرستی دعوت كنند، كه در سايهٔ اين دعوت به خودپرستي و لذّت نفس، ولايت و سلطهٔ خودشان جاری بشود چون «إنّ عبادي ليس لك عليهم سلطان» از اول خدای متعال به شيطان فرموده است كه من دست تو را براي سلطه بر بندگانم باز نگذاشتهام، لذا او برای اينكه سلطه خودش را گسترش بدهد، اوّل دعوت به كفر میكند، اوّل دعوت به استكبار میكند، تا سلطهٔ خودش تحقق پيدا بكند.
دنيای مدرن هم همينطوری است، آرمانهايی را كه براي بشر مدرن بعد از جريان تجدد تعريف كردهاند ببينيد. اساسش بر اساس نفسپرستی است، خودپرستی است. چرا انسان به خودپرستی دعوت میكنند؟ چه كسانی دعوت میكنند؟ مصلحان؟ يا آنهايی كه دنبال سلطهجويی هستند؟ البته ممكن است يك جمعی هم باشند كه باور داشته باشند، اصلاح يعنی همين. اينها خطرناكترين جمعيّت هستند، خطرناكترين جمعيّت آن كسانی هستند كه «وإذا قيل لهم لا تفسدوا في الأرض قالوا إنّما نحن مصلحون الا إنّهم هم المفسدون ولكن لا يشعرون». آنهايی هستند كه فساد خودشان را صلاح میدانند و شعور اين را هم ندارند. اينها زيانبارترين مردم هستند.
پس، اين هم موضوع درگيری است. موضوع درگيری، جامعهٔ انساني است، ارادههای انسانی است؛ انبياء میخواهند ارادههای انساني را رشد بدهند تا مقام قرب و لقاء ببرند، میخواهند عبادت را در جامعه گسترش بدهند، در ارواح انسانها، در رفتارشان، در احساسشان، در عملشان، آن هم نه در خلوت و در زندگی فردي خودشان! در همهٔ حوزههای حيات اجتماعیشان، میخواهند بشر به پرستش مشاع اجتماعی برسد. يك پرستش اجتماعی شكل بگيرد، زندگی اجتماعی بشر، همكاری بشر، همدلی بشر، همفكری بشر، در جهتِ قرب باشد، میخواهند كارآمدی جامعه در پرستش خدای متعال افزايش پيدا كند و البته قاعدتاً بايد امكانات طبيعی هم در اختيار جامعهٔ مؤمنين قرار بگيرد؛ خدای متعال اين امكانات را هم برای بندگی خلق كرده است نه برای شيطنت. لذا وقتی بشر رو به بندگی میآورد همه اين امكانات در اختيار او قرار میگيرد؛ عصر ظهور را ببينيد، فرمود: زمين خزائن خودش را بيرون میريزد، آسمان، بركات خودش را نازل میكند؛ آن خيراتی كه در متن هستی بوده است و از كفار دريغ میشده است، آنها در اختيار مؤمنين قرار میگيرد. اين موضوعِ اصلیِ نزاع نيست، موضوعِ فرعیِ نزاع است، بلکه موضوع تبعِ است. دعوا سر مقدورات نيست: اوّل، دعوا سر انسان است، دعوا سر توحيد و كفر است.
در قدم بعد، موضوع دعوا سر چيست؟ بر سر خلافت الهی است، بر سر ولايت است. همهٔ انبياء آمدهاند ولايت الهی در عالم جاری بشود، و مؤمنين از اين ولايت نور برخوردار بشوند، مجاری ولايت نور هستند. شيطان، نمیخواهد اين ولايت نور بر ارادهٔ مؤمنين جاری بشود و مؤمنين تحت اين سرپرستی نور قرار بگيرند، دعوا در قدم دوّم سر موضوع خلافت است. ملاحظه فرموديد: شيطان، وقتی به آدم سجده نكرد، به خدای متعال عرضه داشت «لأقعدن لهم صراطك المستقيم» من مینشينم بر سر راه مستقيم اين بندگان تو. راه مستقيم چيست؟ روايات متعدد را ببينيد كه میفرمايند: بهخصوص در اينجا، راه مستقيم يعنی اميرالمؤمنين(علیهالسلام)، يعنی ولايت حقّه، يعنی آن خلافت مطلقهٔ الهي. من نمیگذارم مردم تحت ولايت ولی تو قرار بگيرند، من نمیگذارم انسانها تحت هدايت خليفهٔ تو قرار بگيرند، نمیگذارم خلافت الهی در ارادههای انسانی جاری بشود.»
☑️ @mirbaqeri
منبر شب 27 محرم 1440.mp3.mp3
24.36M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در شب ۲۷ محرم ۱۴۴۰
قم، غمخانهٔ بیبی شهربانو(س)
☑️ @mirbaqeri
منبر شب 29 محرم 1440.mp3
24.4M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در شب ۲۹ محرم ۱۴۴۰
قم، غمخانهٔ بیبی شهربانو(س)
☑️ @mirbaqeri
روضه منبر شب 29 محرم 1440.mp3
10.75M
🔊 استاد میرباقری | منبر روضه شب ۲۹ محرم ۱۴۴۰
قم، غمخانهٔ بیبی شهربانو(س)
☑️ @mirbaqeri
🔻زیارت اربعین یکی از جلوههای زیارت مُشتاقین است.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«همه زائرين، در حال فرار از غفلتها و شرکها بهسوی خدا هستند؛ ولی کسانی که با اشتياق به زيارت ميروند، درجات خاصي دارند. ابنقولويه در کتاب "کاملالزيارات" بابی باز کرده است به نام زيارت مشتاقين [با ثوابهای شگفتانگیز].
👈 زیارت اربعین یکی از جلوههای زیارت مُشتاقین است؛ یعنی کسانی که اربعین به کربلا می روند، قرض، فقر، بیماری و حتی جهنم و بهشت را در نظر ندارند بلکه مقصدشان خود امام حسین(ع) است. کسانی که در اربعین به زیارت کربلا میروند، خواب و غذا برای خودشان در نظر نمیگیرند؛ آنها دنبال امام حسین(ع) هستند؛ در این صحنهها اشتیاق به امام حسین(ع) میجوشد.
هم این زائرین، مشتاق هستند و هم کسانی که از این زائرین پذیرایی میکنند. گاهی یکسال زحمت میکشند که بتوانند یک روز از زائرین امام حسین(ع) پذیرایی کنند. در این پذیرایی همه حول محور امام(ع) جمع شدهاند و همه تعلقات دیگر رنگ میبازد؛ مثل نژاد و رنگ و عرب و عجم بودن. فرد پذیراییکننده، شأن خودش را فراموش میکند. گاهی او رئیس یک قبیله است ولی شئون خودش را کنار میگذارد و پای زائر را میشوید و خدمات میدهد. پس کسانی هم که پذیرایی میکنند دنبال چیزی نیستند و فقط دنبال شوق به امام حسین(ع) هستند. زائر هم در این مکانها احساس غربت نمیکند و آنجا را مثل منزل خودش میداند...».
☑️ @mirbaqeri
🔻اربعین باید محور همگرايیِ همهٔ موحدينِ عالَم بشود.
🔻غربگرایان دوست دارند اربعین مختل شود.
✔️ استاد سید محمدمهدی میرباقری:
«شبكه توسعهگرايان و وابسته به غرب («وابسته» كه میگويم مقصودم وابستگیِ سياسی نيست، وابستگی فرهنگی است.) با زيارت اربعین مخالف هستند؛ چون میدانند ضدِ الگوی غربیِ توسعه است.
جبهه تحجر در دنيا اسلام هم با اربعین مخالف است. يعنی احساس میكنند اين زیارت، رقيب آن چيزی است كه آنها خودشان را پرچمدارش میدانند. آنها همه تقدسشان به اين است که بهجای جهاد در راه خدا خودشان را خادمالحرمين میدانند.
پس حتماً برنامهريزی برای مختل كردن اين جريان، به أنحاء مختلف، در دستور كار است. هم ازطرفِ غرب و هم ازسوی جریان اسلام آمریکایی (هم غربگراها و هم متحجرين).
آنها میفهمند كه اربعين گسترش فرهنگ عاشوراست. برنامهريزی میكنند، از ايجاد اختلالهای فيزيكی تا جنگهای روانی، ايجاد اختلاف نژادی و قومی و مذهبی، انحائش را بهكار میگيرند. اين طرف ما بايد مواظب نقشه دشمن باشيم و به عكس عمل کنیم و زیارت اربعین را تبديل كنيم به يك محور همگرايی بين همه موحدين عالم. اين ظرفيت در اربعين هست.
شما باور كنيد اگر دعوت میكرديد از متعبدين اهل مسيحيت، آنهايی كه «انّ أقربهم مودةً للذين آمنوا الَّذِين قالوا انّا نصاري ذلك بأنّ منهم قسيسين و رهبانا»، آنهايی كه با ديدن سر سيدالشهدا(ع) مؤمن شدند (داستان دير راهب را كه میدانيد.) [میآمدند]. بهنظر من اربعین اين ظرفيت را دارد. بايد كار بكنيم و ديگران را هم دعوت بكنيم که از اين تجريه معنوی بهرمند بشوند.» (۱۳۹۶)
☑️ @mirbaqeri
🔻زیارت اربعین، بهترین فرصت برای گرفتن تصمیمات بزرگ است. وقتِ حُر شدن و زهیر شدن است.
✔️ استاد سید محمّدمهدی میرباقری:
«در سفرهايی كه به زيارت سیدالشهدا(ع) میآييم، بايد به عزمهای بزرگ برسيم. الحمدلله اين قلوب را امام(ع) دعوت كرده. شك نكنيد که دعوت از آن طرف است. اول ظهر اگر نماز میخوانيم، خدا صدا زده؛ ما شروع نمیكنيم. در دعای ابوحمزه آمده است که «بِكَ عَرَفْتُكَ وَ أَنْتَ دَلَلْتَنِي عَلَيْكَ وَ دَعَوْتَنِي إِلَيْكَ»، اگر من سحر ماه رمضان آمدم و دارم اشك میريزم تو من را صدا زدی، شروع از تو بوده، تو دل من را داغ كردی، تو خواب را از چشم من بردی و من مشغول مناجات شدم.
ترديد نكنيد که در اين سفرها شروع از امام حسين(ع) بوده است؛ از آن طرف يك جذبهای میآيد و آدم راه میافتد. بینهايت هم بايد اين را شكر كنيم، اگر شكر كرديد «لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُم»، توفيقاتتون زياد میشود، زيارتتان پربارتر میشود و دستپُرتر برمیگرديد.
احدی هم منت بر امام ندارد. همهٔ عالَم رهينِ امام هستند. فرمود مالی كه در راه امام خرج میشود دوهزار برابرِ خيرات ديگر است، جان هم همينطور است، عمر هم همينطور است؛ عمری كه خرج امام میشود تفاوتش با كارهای خير ديگر خيلی زياد است. زيارت يعني عمر را خرج امام كردن، قدمتان را خرج امام میكنيد.
اين نعمتی كه خدا به شما داده، بینهايت قيمت دارد، قدرش را بدانيد و شكر كنيد.
در اين زيارتهايی كه انسان میآيد، در اين لحظههايی كه امام انسان را دعوت كرده و او راه افتاده آمده بهسوی امام، همه چيز آماده است كه تصميمهای بزرگ بگيرد و بشود حُر، اين تصميمها را اينجا میشود گرفت؛ جای ديگر نمیشود. تصميمهای بزرگ را در محرم میشود بگيريد، در روز عاشورا و سفر زيارت میشود بگيريد. يك قراری با خدا ببندیم و يك دفعه با همه وجودمان بهطرف امام حسين(ع) بياييم. فرمود زيارت، اتمام عهد است؛ ما يك عهدی با امام داشتيم و تا زيارت نياييم عهدمان ناقص است، میآييم عهدمان را با امام خودمان كامل كنيم. در اين اتمام عهد باید تصميمهای بزرگ بگيريد، حالا وقت حُر و زهیر شدن است. راه باز است.»
☑️ @mirbaqeri
sokhanrani.mp3
23.76M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در شب شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام)، در مجمع الذاکرین طلاب/ مصلای بزرگ قدس
☑️ @mirbaqeri
roze_1.mp3
9.09M
🔊 استاد میرباقری | روضه شب شهادت امام حسن مجتبی (علیه السلام)، در مجمع الذاکرین طلاب
☑️ @mirbaqeri
استادمیرباقری، سخنرانی .mp3
16.29M
🔊 استاد میرباقری | سخنرانی در شب سوم ماه صفر، در بیت مرحوم آیت الله شاهآبادی
☑️ @mirbaqeri
استادمیرباقری روضه.mp3
3.61M
🔊 استاد میرباقری | روضه شب سوم ماه صفر، در بیت مرحوم آیت الله شاهآبادی
☑️ @mirbaqeri