eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
993 دنبال‌کننده
154 عکس
7 ویدیو
79 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
💥 بهار طبیعت، آیه و نشانه‌ای از بهار حقیقی است. احسن‌الحال این است که منتظر عصر ظهور باشیم. 🔹 استاد سیدمحمّدمهدی میرباقری: «راه رسیدن به "احسن‌الحال" این است که انسان وقتی بهار فرا می‌رسد متوجه شود که یک نفس رحمانی در عالم طبیعت دمیده و عالم را زنده کرده و حقیقت بهار، همان نفس رحمان الهی است. بهار حاصلِ فعل‌وانفعالات طبیعی نیست، بلکه یک نفسِ رحمانی از عالم بالا دمیده می‌شود و ظهور پیدا می‌کند و درنتیجه، بهار حاصل می‌شود؛ از این رو آنچه که سرچشمه حیات است بهار حقیقی نیز آنجاست. اگر انسان توجه به حضور ولی و خلیفه خداوند داشته باشد درواقع بهار، شأنی از شئون او و تصرفی از تصرفات در عالم طبیعت است. اگر انسان به‌دنبالِ بهار حقیقی است و می‌خواهد یک حیات طیبه در زندگی‌اش جاری شود و به دوران بهار خویش برسد باید رو به ولی خدا کند؛ تعبیری که در زیارت حضرت ولی عصر(عج) آمده، ایشان «ربیع الانام» است و قبل از عصر ظهور، بهار حقیقی عالَم اتفاق نخواهد افتاد، بلکه این بهار، آیه و نشانه‌ای از آن بهار حقیقی است که در تاریخ انسانی تا قبل از رسیدن به عصر ظهور اتفاق نمی‌افتد. اگر فصل بهار، ما را به آن دوران هدایت کند و ما نیز منتظر و آماده دستیابی به دوران ظهور شویم، در واقع این همان احسن‌الحالی است که باید در درون انسان شکل بگیرد». ☑️ @mirbaqeri
🌱 بهار طبیعت، مَثَلِ بهار حقیقی عالم در عصر ظهور!
⬇️ انتشار برای نخستین بار ⬇️ تفسیر ترتیبی سوره مبارکه به مناسبت عید مبعث 💠 طرح کلی نبی اکرم(ص) و موانع راه 💠
سوره مدثر ـ گفتار سوم.mp3
34.05M
دقایق پایانی جلسه ضبط نشده است متاسفانه.
❇️ هیچ پیامبری با توسعه اقتصادی شروع نکرده است! 💠 يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ * قُمْ فَأَنْذِرْ * وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ [مدثر: 1_3] 💠 🔸 پیامبر(ص) پروردگارِ خودش را «تکبیر» می کند و عظمت الهی را در قلوب می نشاند. وقتی کبریای الهی در قلوب نشست، بقیه در چشم ها کوچک می شوند. 🔹 ، از «تکبیر رب» شروع می شود و هیچ پیامبری با توسعه اقتصادی شروع نکرده است. بر خلاف دیگران که معطوف به توسعه اقتصادی برنامه ریزی می کنند، بعد به عنوان خدماتِ اقتصاد، فرهنگ را متناسب با آن در نظر می گیرند. 🔸 انبیاء از تغییر فرهنگ شروع کردند. تکبیر الهی، در قلوب واقع شد و نگاه انسان ها عوض شد. سپس همان هایی که شکست خورده کسراها و قیصرها بودند، کل این امپراطوری ها را درنوردیدند. ✅ روی «و ربک فکبر» تامل كنيد. تكبير رب، حرف نيست. پیامبر(ص) با ما ترکیب می شود. اصلا معنای شفاعت این است. اما چگونه شفاعت می کند؟ فرمود: جوانی که قرآن را تلاوت می کند با گوشت و پوستش آمیخته می شود. این است. حضرت جاذبه وجودی خودش را در وجود ما قرار می دهد، کبریای الهی که در وجودش است را در قلب ما تجلی می دهد و بعد قدم های بعدی برداشته می شود. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
تاملات قرآنی - روایی
💥تنها راه مصون ماندن از شرور 🔹 ما تا وقتی در اين دنیا هستيم، با عالم خير و شرّ #اختلاط داريم و با #
💥 آیا شرّ شیاطین میتواند در مؤمنین نفوذ کند؟ 💥آیا مؤمن هم موجب سرایت شرّ میشود؟ 🔹 شرِّ موجودات زمانی به ما می‌رسد که بتوانند با ما بگیرند و آن شیطنتشان را در ما بدمند. خود ما هم اگر از مدار بندگی خارج بشویم، تبدیل به شرّ می‌شویم. در این صورت رابطه ما با دیگران هم ـ ولو محبت‌آمیز باشد ـ شرّ میشود؛ برای او مشکل ایجاد می‌کند، گرفتارش می‌کند. هم شرور اخلاقی اینطورند و هم شرور رفتاری. 🔸 اما اگر شیاطین نتوانستند در ما بدمند، هرچه هم شرّ داشته باشند، ما از آن هستیم. [بله،] ممکن است برای ما درست کنند؛ ولی سختی، شرّ نیست. خداوند درباره میفرماید: «فَوَقاهُ اللَّهُ سَیئاتِ ما مَكَرُوا» [غافر:45]؛ خدا مؤمن آل فرعون را از بدی مکر آنها حفظ کرد. مکر کردند؛ ولی بدی مکرشان به او نرسید. حضرت فرمود: او را کشتند، قطعه قطعه کردند، ولی نتوانستند او را کافر کنند، نتوانستند او را از خدا جدا کنند. 🔹 درست است که بنی‌اميه عاشورا را به پا کردند، آن بساط را برای اهل‌بيت (علیهم السلام) درست کردند، ولی شرّشان نرسيد؛ اين همان است که حضرت زينب (سلام الله علیها) مي‌فرمايد: «مَا رَأَيْتُ‏ إِلَّا جَمِيلًا»؛ من در کار خدا جز زيبايي نديدم. [اقدام بنی امیه،] آن بزرگواران را به مقامات رساند. بله، آنها می خواهند شرّ برسانند، ولی خدا جلو شرّشان را می گيرد. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
💥 سران شرارت در چه بستری شرشان را نفوذ میدهند؟ 🔹«وَ مِنْ شَرِّ غاسِقٍ إِذا وَقَبَ» [فلق:3]؛ از شرّ شب تاریک وقتی که فراگیر می‌شود. این یعنی چه؟ آیا همین شب است؟ بعضی مفسرین همینطور معنا کرده اند؛ گفته اند: شب [به نوعی] محیط نفوذ شرّ است؛ ممکن است شیاطین از این تاریکی استفاده کنند و شرّ برسانند؛ چون خیلی وقت‌ها از تاریکی شب برای شرّ رساندن استفاده می‌شود. ولی این معنا، معنای زیبایی برای این آیه نیست؛ مگر شب شرّ دارد؟! 🔸این تاریکی باید چیز دیگری باشد؛ تاریکی و ظلمتی است که گویا شیاطین از آن تاریکی استفاده می‌کنند و بعد می‌دمند. وقتی [شیطان] می‌خواهد شرّش را برساند، یک ایجاد می‌کند و آن بستر تاریکی را نفوذ می‌دهد؛ در این تاریکی و ظلمت، دیگر فرق بین طلا و سفال معلوم نیست؛ می‌شود طلا را به جای سفال قالب کرد؛ تاریک است دیگر، هیچ چیزی دیده نمی‌شود. در فضای نورانی است که فرق خوب و بد، ، معلوم می‌شود. آنها فضا را تاریک می‌کنند. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
💥 سحر و ارتباط با قوای پنهانی، یکی از ابزارهای مدیریت فرعون-ها 🔹 «وَ مِنْ شَرِّ النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» [فلق:4]. همیشه یکی از طرق نفوذ شیاطین، سحر بوده. واقعاً هم سحر می کردند. 🔸 طبق روایات سحر، کهانت و امثال آن بیشتر در دوره‌هایی که انبیاء نبوده اند (دوره فترت) وجود داشته؛ وقتی پیغمبرها می‌آمدند، هوا روشن می‌شده؛ وحی می آمده، بساط سحر جمع می شده؛ مثل موسای کلیم (ع). فرعونْ سِحر و سَحَره‌ای داشت، از طریق این سحره تصرف می کرد، واقعاً می کرد، بود؛ واقعاً قوایی را به رخ مردم می‌کشید و از طریق آن قوا، رعب ایجاد می‌کرد و مردم را در برابر خودش میکرد؛ موسای کلیم (ع) آمد، بساط سِحرِ سَحَره را با معجزه جمع کرد. 🔹 سحر، کهانت، ارتباط با قوای پنهانی و شیطانی، ارتباط با جنّیان، ارتباط با قوای افلاک و امثالهم و سایر انواع مخلتفی که برای سحر وجود دارد، وسیله ای بوده که آدمها را با آن مسخّر می کردند و مسیر آنها را عوض می کردند؛ سحر یکی از راه‌هایی بوده که شیاطین و مبادی شرور برای نفوذ شرّشان ایجاد کردند تا دیگران را تسلیم خودشان کنند و از خدا دور کنند. 🔸 یکی از طُرق سحر، دمیدن است؛ در عقده ها و گره هایی می دمیدند و سحر میکردند «النَّفَّاثاتِ فِی الْعُقَدِ» [فلق:4]. این هم یک نوع سحر است؛ واقعاً معنای غلطی هم نیست؛ وجود دارد، واقعیت خارجی هم دارد، آثار هم دارد. ╭┅──────────┅╮ 📖 @mirbaqeri_tafsir ╰┅──────────┅╯
🌙 ماه شعبان، تجلی نبی اکرم(ص) است.