🔰 ارتباط معارف دو سوره ضحی و انشراح
🔹 یک ارتباط محتوایی جدی بین سوره ضحی و سوره انشراح وجود دارد و روایاتی هم در این باره وارد شده است.
فقهای امامیه هم فتوا داده اند که اگر کسی در نمازهای واجب این سوره را بعد از حمد بخواند، باید سوره انشراح را هم بعد از آن بخواند؛ یعنی این دو سوره به منزله یک سوره هستند. البته در اینکه این دو [حقیقتاً] یک سوره هستند یا خیر، بحثهایی بین فقها و مفسرین وجود دارد، ولی در این جهت تردیدی نیست که پیوندی بین این دو سوره وجود دارد و اگر کسی در نماز واجب، بعد از حمد ـ که باید یک سوره کامل خوانده بشود ـ یکی از این دو سوره را بخواند، باید دیگری را هم به همراهش بخواند
🔸نکته دوم این است که هر دو سوره خطاب به نبی اکرم (ص) است؛ در سوره ضحی بحث در باب یک سلسله مشکلات جدی است که در مسیر هدایت امت برای حضرت وجود داشته و خدای متعال به ایشان بشارت و آرامش میدهد.
🔹 نکته دیگر اینکه در سوره انشراح صحبت از رنج خود نبی اکرم (ص) است و تکلیف سنگینِ نصب امیرالمؤمنین (ع) که بر دوش حضرت آمده؛ به حضرت میگویند همین طور که بار سنگین شما را تا اینجا سبک کردیم، آن رنج بعدی هم یسری بهدنبال دارد؛ ««فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»». آن کار سنگین را هم انجام بدهید؛ ««فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ»»؛ نبوت به انجام رسید، ولایت را هم به انجام برسانید. گشایش با خدای متعال است و او گشایش میکند.
👈 اما در سوره ضحی بحث از امت هست؛ امت در رنج افتاده اند ...
🔰 تفسیر سوره ضحی (۳جلسه صوتی)
➕ فهرست تفصیلی
1️⃣ رنجهای امت، راه رسیدن به گشایش های ظهور، رجعت و قیامت
(تفسیر فراز اول تا سوم سوره)
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/915
2️⃣ دستگیری خدا از نبیاکرم (ص) و دستگیری ایشان از امت یتیم و سائل
(تفسیر فراز چهارم و پنجم سوره)
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/916
3️⃣ تفسیر باطنی سوره در مقیاس دو دوران تاریخی
(دوران ظهور نور نبی اکرم بعد از دوران تاریک دولت ائمه جور)
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/917
➕ فهرست تفصیلی
https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/918
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir
ضحی1.mp3
20.03M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۱
❇️ رنجهای امت، راه رسیدن به گشایش های ظهور، رجعت و قیامت
(تفسیر فراز اول تا سوم سوره)
#تفسیر_سوره_ضحی(1)
#تفسیر_صوتی
(41 دقیقه، 19مگ)
ضحی2.mp3
18.95M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۲
❇️ دستگیری خدا از نبیاکرم (ص) و دستگیری ایشان از امت یتیم و سائل
(تفسیر فراز چهارم و پنجم سوره)
#تفسیر_سوره_ضحی(2)
#تفسیر_صوتی
(39 دقیقه، 18مگ)
ضحی3.mp3
14.28M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۳
❇️ تفسیر باطنی سوره در مقیاس دو دوران تاریخی
(دوران ظهور نور نبی اکرم بعد از دوران تاریک دولت ائمه جور)
#تفسیر_سوره_ضحی(3)
#تفسیر_صوتی
(23دقیقه، 13مگ)
🔆 کرامت آیت الله بهجت در حرم رضوی 🔆
🕌 حرم امام مقاماتی دارد؛ ظاهر و باطن و باطنِ باطن دارد؛ مثل قرآن است.
یکی از شاگردان آیت الله بهجت نقل کرده اند: روزی ایشان از حرم برمی گشتند؛ دیدم خیلی انبساط خاطر دارند. پرسیدم امروز چه شده؟ فرمودند: امروز حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) آمده بودند و حوائج مومنین مسیحی را به امام رضا(ع) عرضه میکردند.
🌟 این یک #حالت_حرم_رفتن است؛ یکی هم میرود در و دیوار میبیند. مومن اینگونه نیست که حرم برود و دلش به امام نزدیک نشود؛ مومن وقتی به حرم میرود و برمیگردد، دلش نورانی میشود؛ ولی درجات دارد.
💥 خاصیت حرم امام رضا(ع) این است که وقتی به حرم میروی، حضرت با شمشیرشان شیطان و قوای جهل را میزنند، وقتی حرم میروید حسد و بخل و ... کم میشود.
🔘 @mirbaqeri_tafsir
✨ تفاوت زائر با مسافر!
🌟فرق است بین راحل و مسافر. مسافر آنست که وطنش پشت سرش است، میرود تا برگردد. اما راحل به دنبال برگشت نیست. یک علت این که ما در زیارت، نتیجه لازم را نمیگیریم همین است که راحل نشدیم؛ در حالی که زائر میتواند در هر قدمی ثواب یک حج عمره داشته باشد، یعنی یک سیر کامل برای ما باشد.
اگر راحل باشیم به دنبال برگشت نیستیم، اگر هم برگردیم به خاطر وظیفه ای است که بر دوشمان قرار میدهند.
🌟 زیارت، سفری به سوی خدا در وادی ولایت امام است که صراط مستقیم است. مقصد خداوند متعال است اما از طریق سیر با امام و این سیر هم هیچ وقت تمامی ندارد.
🌟 زیارت سفر الی الله است و زائر، راحل و مهاجر الی الله است؛ یعنی همه چیز را پشت سر گذاشته، تعلقات را رها کرده و به سمت خدا حرکت میکند.
🌟 در ماجرای نبوت حضرت موسی (ع) در قرآن کریم چنین خطاب شده است: «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» [طه: 12].
در برخی روایات بیان شده که وادی طوی، کربلا بود و آن شجره سید الشهداء (ع). و امر «فاخلع نعلیک» را هم معنا کرده اند به تعلقات پیش و پس حضرت موسی(ع). چرا که هنگامی که ایشان با خانواده عازم مصر شد به خدا عرض کرد من قلبم را برای تو خالص کردم و هیچ چیزی غیر از تو نیست؛ ولی وقتی آمد به سمت طور دو تا نگرانی داشت. یکی پشت سر که زنش بود که در حال زایمان بود و یکی هم نگرانی مصر را داشت که به او گفتند این دو را هم زمین بگذار «فاخلع نعلیک».
#بیست_و_سوم_ذی_القعده
🔘 @mirbaqeri_tafsir
💥 بالاترین ثواب زیارت امام رضا(ع)
🌟 در کامل الزیارت از وجود مقدس موسی بن جعفر (علیهما السلام) نقل شده است: اگر کسی در نزد امام رضا (علیه السلام) یک شب بیتوته کند و حضرت را زیارت کند «كَمَنْ زَارَ اللَّهَ فِي عَرْشِهِ»، مثل کسی است که خدا را در عرش زیارت کرده است و این فوق همه ثوابهاست.
🌟 بعد حضرت توضیح دادند که این زیارت خدای متعال در فوق العرش در قیامت چه طور آشکار می شود، فرمودند: در قیامت وقتی عرش مستقر می شود چهار نفر از اولین و چهار نفر از آخرین بر عرش الهی هستند: اولین حضرت نوح، حضرت ابراهیم و حضرت موسی و حضرت عیسی (صلوات الله علیهم اجمعین) یعنی انبیاء اولوالعزم هستند و آخرین ها رسول الله(ص)، امیر المومنین(ع) و امام مجتبی(ع) و سید الشهداء(ع) می باشند، بعد ائمه دیگر به این ها ملحق می شوند.
🌟 حضرت در ادامه فرمودند: سپس عرش وسعت پیدا می کند و زوار ائمه(ع) بر عرش می نشینند و مقامشان مقام این چهار نفر از اولین و آخرین می شود، ملحق به ایشان می شوند. و بعد فرمود همه فوق العاده اند الا اینکه «أَنَّ أَعْلَاهُمْ دَرَجَةً وَ أَقْرَبَهُمْ حَبْوَةً زُوَّارُ قَبْرِ وَلَدِي عَلِي بن موسی ع» یعنی زوار فرزندم علی بن موسی الرضا علیه السلام سرآمد آنها هستند.
#بیست_و_سوم_ذی_القعده
🔘 @mirbaqeri_tafsir
#انحلال، روش برنامه ریزی جبهه حق در برابر نقشه دشمن!
🔸 خداوند متعال در سوره مبارکه فیل میفرماید: «أَ لَمْ یجْعَلْ كَیدَهُمْ فی تَضْلیلٍ». شاید بتوان «تضلیل» را اینگونه معنا کنیم که در مقابل نقشه دشمن، خدای متعال برنامه بزرگتری دارد و آن نقشه، در برنامه او گم میشود.
🔹انبیاء و اولیاء هم همیشه اینگونه عمل میکنند؛ [یعنی در عین اینکه] دشمنانشان بسیار پیچیدهاند و نقشههای بزرگی هم میکشند، ولی آنها با توجه به نقشه دشمن، نقشه بزرگتری دارند که طرح دشمن، در آن نقشه گم میشود. [بنابراین وقتی میفرماید نقشه آنها را] در تضلیل قرار داد، [یعنی خدای متعال] طرح بزرگتری را به انجام رساند که [در نتیجه آن،] تدبیر دشمن و حرکات او به همان هدفی منتهی شد که خدای متعال میخواست؛ [و به تعبیری نقشه دشمن] را درون یک نقشه بزرگتر گم کرد.
🔸بنا نیست که دشمنان اختیار نداشته باشند. مثلاً وقتی سیدالشهداء (ع) مقابل یزید قرار میگیرد، حکمت در این نیست که اختیار او سلب شود؛ آنها نقشه میکشند؛ آیا امام درون طرح آنها قرار بگیرد؟ [آیا] منفعلانه برخورد کند؟ به قول امروزیها در زمین آنها بازی کند؟ در واقع [امام است که] آنها را به زمین خودش میآورد؛ با همه بزرگی و وسعت نقشهای که دارند، آنها را درون نقشه خودش گم و منحل میکند؛ دیگر نقشه آنها دیده نمیشود، نقشه بزرگتر دیده میشود.
🔹مثل اینکه در یک بازی، یک قهرمان در مقابل کودکی قرار بگیرد؛ [این قهرمان] اختیار کودک را سلب نمیکند؛ ولی [کودک] هر کاری انجام بدهد، آن قهرمان، نقشه کودک را درون تدبیر خودش #منحل میکند؛ [در نهایت] همان نقشه [کودک،] به پیروزی این قهرمان ختم میشود.
❇️اولیاء خدا هیچوقت از دشمن #شکست نمیخورند؛ البته درون طرح دشمن هم #بازی نمیکنند. حتی شکست ظاهری هم در کار نیست؛ اصلاً شکستی نیست؛ چون کاملاً نقشه [دشمن] را میبینند و آن نقشه وسیع را درون کار بزرگتر خودشان #منحل میکنند. شاید معنای ««أَ لَمْ یجْعَلْ كَیدَهُمْ فی تَضْلیلٍ»» این باشد.
🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷
🔘 @mirbaqeri_tafsir