eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
990 دنبال‌کننده
154 عکس
7 ویدیو
78 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅 اولین چیزی که انسانها را به هم پیوند میدهد، «محبت» است! 💠 و يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَه [حشر: 9] 💠 🔸 فردی به امام صادق(ع) گفت که ما از شیعیان شما هستیم. امام سوال کرد که اگر راست می گویید و دوست ما هستید وقتی از مالتان برای مومنین خرج می کنید بیشتر خوشحال می شوید یا وقتی برای خودتان خرج می کنید؟ فرد گفت: اگر مال را برای خودم خرج کنم بیشتر خوشحال می شوم. امام فرمود: ما این طور نیستیم. ما از امکاناتی که برای مومنین خرج می کنیم، بیشتر لذت می بریم تا اینکه برای خودمان خرج کنیم. این خاصیت «محبت و رحمت» است. 🔹 مادر گاهی غذا را از خودش می زند تا به فرزندش دهد و واقعا هم از اینکه فرزندش غذا بخورد بیشتر لذت می برد تا خودش غذا بخورد. به خصوص مادر در دوره ای که طفلش شیرخوار است، وقتی شیر به فرزندش می دهد، غالبا لذتی که از این تغذیه فرزندش می برد، بیشتر از لذتی است که از تغذیه خودش می برد و این بخاطر است. ♻️ کمک به مومنین سه مرتبه دارد: 1⃣ انفاق: یعنی انسان بخشی از مال یا آبرویش را بدهد. 2⃣ مواسات: یعنی نیاز «مهم» خودت را فدای نیاز «اهم» مومنین کنید. یعنی خودش و او را یکی می داند و او هم مثل عائله انسان می شود. [بنابراین] اگر نیاز او از نیاز شما مهم تر است او را مقدم کنید. (همان کاری که انسان در هزینه کردن برای خودش انجام می دهد و وقتی پولش را می خواهد خرج کند، بین نیازهایش اهم و مهم می کند) 3⃣ ایثار: یعنی نیاز «مهم» مومن ر ا بر نیاز «اهم» خودت مقدم کنی. اگر مالی را دارید و هر دو به آن نیاز برابر دارید، نیاز او را مقدم بدارید و خرج او بکنید. اگر این گونه شد که دیگران را بر خودت مقدم بداری این می شود ایثار. ✅ ایثار خیلی سخت است و کارِ ما نیست «وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَه» [حشر:9]. من فکر نمی کنم آن لقمه ای که حضرت علی و صدیقه طاهره و حسنین و فضه خادمه در آن سه شب دادند کسی از خودشان بیشتر گرسنه این یک لقمه نان بود (وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْكيناً وَ يَتيماً وَ أَسيراً» [انسان: 7]. به خصوص در شب دوم وسوم به حسب ظاهر و این می شود ایثار. (جزء28) ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ هیچ پیامبری با توسعه اقتصادی شروع نکرده است! 💠 يا أَيُّهَا الْمُدَّثِّرُ * قُمْ فَأَنْذِرْ * وَرَبَّكَ فَكَبِّرْ [مدثر: 1_3] 💠 🔸 پیامبر(ص) پروردگارِ خودش را «تکبیر» می کند و عظمت الهی را در قلوب می نشاند. وقتی کبریای الهی در قلوب نشست، بقیه در چشم ها کوچک می شوند. 🔹 ، از «تکبیر رب» شروع می شود و هیچ پیامبری با توسعه اقتصادی شروع نکرده است. بر خلاف دیگران که معطوف به توسعه اقتصادی برنامه ریزی می کنند، بعد به عنوان خدماتِ اقتصاد، فرهنگ را متناسب با آن در نظر می گیرند. 🔸 انبیاء از تغییر فرهنگ شروع کردند. تکبیر الهی، در قلوب واقع شد و نگاه انسان ها عوض شد. سپس همان هایی که شکست خورده کسراها و قیصرها بودند، کل این امپراطوری ها را درنوردیدند. ✅ روی «و ربک فکبر» تامل كنيد. تكبير رب، حرف نيست. پیامبر(ص) با ما ترکیب می شود. اصلا معنای شفاعت این است. اما چگونه شفاعت می کند؟ فرمود: جوانی که قرآن را تلاوت می کند با گوشت و پوستش آمیخته می شود. این است. حضرت جاذبه وجودی خودش را در وجود ما قرار می دهد، کبریای الهی که در وجودش است را در قلب ما تجلی می دهد و بعد قدم های بعدی برداشته می شود. (جزء29) ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
❇️ این‌که ما خیال کنیم دین می‌آید با هدف این‌که زود مشکلات حل شود و شکم‌ها سیر شوند، این طور نیست! 💠 «وَ الضُّحَىٰ * وَ اللَّيْلِ إِذَا سَجَىٰ * مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ مَا قَلَىٰ» [ضحی: ۱_۳]💠 🔸زندگی این پیامبر و امت‌شان همراه با سختی‌های بسیار سنگینی بود: «ما أوذي نبي مثل ما أوذيت» (۱) [هیچ پیامبری مانند من آزار ندید]. 🔹 این پیامبر و امت‌شان رنج فراوانی بردند: وقتی پیامبر آمدند، مدت‌ها در مکه در شعب ابی‌طالب در محاصره بودند؛ بعد در مدینه جنگ‌های فراوان داشتند؛ اصحاب صُفّه که گاهی غذایی برای خوردن نداشتند؛ در بعضی جنگ‌ها یک خرما را چند نفر در یک روز تقسیم می‌کردند و می‌خوردند. این همه رنج؛ در مقابل٬ آن همه که به ظاهر برای کفار قریش و در ایران و روم بود! 🔸انسانی که محدودنگر است، وقتی نگاه می‌کند، می‌گوید: چه‌طور ادعا می‌کنید بر حق هستید؟! این سؤال، سؤالی تاریخی هم هست. در مقابل همه‌ی انبیا این سوال بوده: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا إِلى أُمَمٍ مِنْ قَبْلِكَ فَأَخَذْناهُمْ بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَتَضَرَّعُونَ» (انعام: ۴۲) [برای امت‌هایی پیش از تو نیز پیامبر فرستادیم؛ آن‌گاه آنان را به جنگ و سختی و رنج انداختیم، شاید دست به زاری بردارند]. 🔹 به موسی می‌گفتند: قبل از این‌که بیایی، در سختی بودیم؛ الآن هم که در سختی هستیم؛ پس چه فرقی کرد؟ اگر خدا با شماست٬ چرا همه چیز آن طرف است؟! همه خوشی‌ها و نعمت‌ها دست فرعون است؟! آن‌ها غرق در بهجت و لذتند. فکر کردیم با آمدن شما جابه‌جا می‌شود و خوشی‌ها طرف ما می‌آید. اما شما هم که آمدی، هنوز در سختی هستیم! شاید خدا شما را رها کرده است! اگر خدای متعال کمک‌تان می‌کرد، فقط یک مأموریت ابتر نمی‌داد؛ بلکه وقتی می‌آمدید، همه چیز درست می‌شد. 🔆 این‌جاست که خدای متعال می‌فرماید: «مَا وَدَّعَك رَبُّك وَ مَا قَلیٰ» ای پیغمبر ما! پروردگار تو، نه تو را در دل این مأموریت رها کرده و نه بر تو‌ خشم گرفته است. ✅ البته این انتظارات ظاهری ماست؛ یعنی آبادی‌ای باشد که ما به آن آبادی می‌گوییم. چون آبادی در نگاه ما با نگاه خدای متعال کاملاً متفاوت است. آبادانی و توسعه‌ای که ما می‌گوییم، در نگاه خداوند نه است و نه آبادانی. نمی‌خواهم بگویم دین دنبال ایجاد رفاه و امنیت بر مردم نیست٬ نه؛ دین حتماً رفاه و امنیت می‌آورد. ولی این‌که ما خیال کنیم دین می‌آید با هدف این‌که زود مشکلات حل شود و شکم‌ها سیر شوند، این طور نیست. 👈 انبیا می‌آیند تا هدایتِ برتری می‌آورند. برای این‌که بسترهای پذیرش این هدایت فراهم شود، از بندگان گرفته می‌شود. (جزء ۳۰) ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
آیت الله میرباقری: 🌺 ثمره ماه رجب، محبت امیر المومنین (ع) است. 🌻ثمره ماه شعبان، محبت نبی اکرم (ص) است. 🌹 و ثمره ماه رمضان، محبت امام زمان (عج). 🔸عیدتان مبارک ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 از کجا بدانیم که ثمره ماه رجب، شعبان و رمضان را درک کرده ایم؟ 🌺 اگر کسی می‌خواهد ببیند در ثمره‌ای به دست آورده یا نه، آخر ماه رجب یک محاسبه جدی بکند. ببیند محبتش به «امیرالمؤمنین(ع)» افزایش پیدا کرده یا نه، اینوقت است که از «رجبیون» می‌شود. 🌻 در هم اگر کسی می‌خواهد ببیند از شعبان بهره برده یا نه؟ روزه‌ها و شب‌زنده‌داری‌ها باید ثمره‌اش وجود مقدس «نبی اکرم (ص)» باشد. اگر دید به حضرت نزدیک‌تر شده و محبت حضرت در دلش بیشتر شده است و نورانی‌تر شده است، بداند که شعبان او ثمره داده است. 🌹 رمضان هم اینطور است. اگر کسی می‌خواهد ببیند در رمضان به بهره خوبی رسیده باید ببیند خروجی چیست. اگر توانسته به «امام زمان (عج)» نزدیک‌تر شود یعنی به شب قدر که قلب ماه رمضان است، اگر توانست به حضرت نزدیک شود و تقدیر خدا را به دست حضرت در عالم ببیند و راضی به آن تقدیر شود و انس با تقدیر حضرت پیدا کند به ماه رمضان رسیده است. 👈 اصل ماه رمضان این است که انسان وقتی شب قدر می‌شود به امام برسد و آن طرحی که امام برای امسال دارند و به امضای حضرت می‌رسد به آن طرح راضی باشد. در آن طرح حرکت کند. ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
هدایت شده از تاملات قرآنی - روایی
❇️ تأملات قرآنی _ روایی در مقیاس «فردی، اجتماعی و تمدنی» 👈 : سوره بینه (آمیختگی حق و باطل) 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت (علیهم‌السلام) 📚 در آثار استاد میرباقری (حفظه‌الله) 🌺دوستان خود را به کانال دعوت کنیم.🌺 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir https://sapp.ir/mirbaqeri_tafsirr
📒 آمیختگی حق و باطل (1) ❇️ یکی از نکات کلیدی در فهم قرآن، دیدن دو جبهه حق و باطل هست. 🔸 بخش مهم و عمده ای از معارف قرآن مربوط به جریان ولایت حقه معصومین (علیهم السلام) و پیروان و محبین آنها و مومنین و همچنین جبهه مقابل هست. 🔹 در حدیثی نورانی چنین آمده: «الْقُرْآنُ نَزَلَ أَثْلَاثاً ثُلُثٌ فِينَا وَ فِي أَحِبَّائِنَا وَ ثُلُثٌ فِي أَعْدَائِنَا وَ عَدُوِّ مَنْ كَانَ قِبَلَنَا وَ ثُلُثٌ سُنَّةٌ وَ مَثَل» معارف قرآن در مقام تنزل در سه دسته نازل شده است: 1⃣ یک بخش از معارف قرآن در مورد ما اهل بیت و محبین ماست. 2⃣ یک بخش از سه بخش معارف قرآن هم نسبت به دشمنان و دشمنان انبیاء گذشته است که آنها هم در واقع دشمنان اهل بیت اند. 3⃣ ثلث دیگرش هم احکام و فرایض و اینهاست که آنها هم به داستان امام علیه السلام بازگشت می کند. (البته این سه بخش مساوی نیست، بلکه در واقع سه دسته است) 🔸 در تفاسیر روایی وقتی تأویل و باطن قرآن را توضیح می دهد، بخش عمده ای از آیات مربوط به داستان اهل بیت (علیهم السلام) و جبهه مقابل آنهاست. 🔹 یکی از نکات کلیدی ای که در مطالعه و فهم قرآن به ما کمک می کند، دیدن همین دو جبهه هست. خیلی وقتها خطابهای قرآن ناظر به تک تک آدم ها نیست؛ بلکه ناظر به این دو جریان هست. مخاطب اصلی هم در هر دو جبهه، ائمه این دو جبهه هستند. در قیامت هم اینگونه است. قرآن می فرماید «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ»(اسراء/71) روز قیامت وقتی مردم را صدا می زنند تا در محشر حاضر شوند، با ائمه شان صدا می زنند. ✅ [اما] در دار دنیا، هست. در این دنیا مومنین با عالم کفار آمیخته اند و رفت و آمد و معاشرت دارند. آنها در زندگی ما حضور پیدا می کنند یا ما در فرهنگ آنها تصرف می کنیم؛ این داد و ستد هست و خیلی آثار هم دارد؛ چون بدی های آنها به این طرف سرایت می کند و مومنین گاهی ظواهرشان تحت تأثیر کفار قرار می گیرد. چنانچه الان در جامعه مومنین می توانید ببینید. 💠 یکی از اصلی ترین سوری است که به این موضوع پرداخته است. بحث جریان این آمیختگی جبهه حق و باطل و چگونگی آنها بیان می شوند. در قدری بحث خواهیم کرد تا روشن شود این اختلاط چگونه است؟ این آمیختگی حکمتش چیست؟ تا کجا ادامه دارد؟ چطور این اختلاط ها جدا و تصفیه می شوند؟ و چطوری مومنین در این جریان مصون و محفوظ می مانند؟ و چطور است که در این اختلاط مومن گاهی در صلب کافر هم می رود ولی محفوظ می ماند. وسیله این تفکیک چیست؟ (1) ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
📒 آمیختگی حق و باطل (2) ⚠️ تغییر «سبک زندگی» مومنان، در اثر «آمیختگی حق و باطل» است! 💠 فلَوْ أَنَّ الْبَاطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزَاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلَى الْمُرْتَادِينَ / وَ لَوْ أَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْبَاطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ أَلْسُنُ الْمُعَانِدِينَ / وَ لَكِنْ يُؤْخَذُ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ وَ مِنْ هَذَا ضِغْثٌ فَيُمْزَجَانِ [نهج البلاغهـخطبه50] 💠 🔸 هیچ وقت باطل به صورت خالص خودش را عرضه نمی کند. اگر حق، خالص از آمیختگی با باطل عرضه بشود آنهایی که دنبال حق هستند هیچ وقت اشتباه نمی کنند و اگر لباسِ باطل را از پیکره حق بردارید، زبان معاندین قطع می شود و نمی توانند بر علیه حق حرف بزنند. 🔹 در طول تاریخ همیشه این است که باطل را با حق آمیخته می کند. سعی می کند یک لباس باطلی بر حق بپوشاند که با هم خلط و ممزوج می شوند. دستگاه باطل با این کار هم زبان اعتراض را به حق باز می کند و هم باطل را به اسم حق به مردم تحمیل می کند. 🔸آغاز فتنه ها از پیروی از اهواء است و بدعت ها از همینجا شروع می شود. این فتنه آنقدر سنگین است که کار سخت می شود و اینگونه واقع می شود. 🔹 این آمیختگی در و کفار است که باید تفکیک بشود. کفار در یک مرحله ای از شکل گیری خودشان در دوره و بعد از آن که یک تمدن پیچیده جهانی چند لایه با یک درست کردند و بعد هم تدبیر کردند که این مدنیت را بسط بدهند و همه را مثل خودشان بکنند. ✅ یک دهکده واحد درست کردند و در این بسطی که در تمدن خودشان دادند به همه جا رفتند و حتی زندگی مومنین را هم تحت تأثیر قرار دادند. الگوی خوراک ما، الگوی پوشاک ما، مصرف، همگی آمیخته شده و شبیه آنها خانه سازی کرده و زندگی می کنیم؛ یک درست کردند و شبیه آنها تحصیل می کنیم و فارغ التحصیل می شویم؛ شبیه آنها مدارج درست می کنیم. شبیه آنها لباس می پوشیم و مشابه آنها ازدواج می کنیم و طلاق می گیریم. هرچه هم پیش می رود آثار این «آمیختگی» بیشتر می شود. (2) ؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir
🔰 مطلب مرتبط با این پست در مباحث قبلی کانال 👇 تفسیر روز16 ماه مبارک رمضان ❇️ به دنیای کفار و «تمدن مادی» چشم ندوزید! 💠 و لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى مَا مَتَّعْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِّنْهُمْ زَهْرَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا لِنَفْتِنَهُمْ فِيهِ وَ رِزْقُ رَبِّكَ خَيْرٌ وَ أَبْقَى [طه/131] 💠 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/168
🔻 تفسیر آیات 6 تا 8 سوره مبارکه بینه بر مبنای آیه ی اول آن🔻
📒 آمیختگی حق و باطل (3) ❇️ آمیختگی جبهه حق و باطل تا کجا ادامه دارد؟ تفکیک دو جبهه، بصورت دفعی محقق میشود یا بصورت تدریجی؟ 🔸 وقتی مسیر جبهه حق و باطل به نقطه پایان می رسد، خدای متعال این دو جبهه را کاملاً از هم می کند. تمام خوبی هایی که متعلق به جبهه انبیاء و اولیاء الهی است یکجا در بهشت، و همه بدیها و صفات رذیله هم در جهنم محقق می شود. دیگر هیچ ارتباطی بین این دو نیست و جهنمی ها هیچ نفوذی در بهشت ندارند و هیچ وسوسه ای نمی توانند بکنند. (ولی قبل از آن ـ در مسیر و به خصوص در دار دنیا ـ یک بین این دو جبهه شده است. مومن و کافر در یک دنیا زندگی می کنند؛ با هم معاشرت دارند؛ روی هم تاثیر می گذارند و از همدیگر اثر می پذیرند؛ ولی این ارتباط ماندگار نیست.) 🔹بهشت جای پاکان است جای نجاست نیست؛ یعنی اگر انبیاء و اولیاء شفاعت هم می کنند و به بهشت می برند، معنایش این نیست که بهشت را نجس می کنند؛ بلکه ما را پاک می کنند. شما وقتی وارد عالم آخرت می شوید، جهنمی ها به جهنم و بهشتی ها در بهشت می روند. بعد از مدتی آن کسانی هم که باید از جهنم بیرون بیایند و اصلاح شوند، در جهنم خلود ندارند؛ آنها هم دستگیری و شفاعت شده و وارد وادی بهشت و پاک می شوند. 🔸خدای متعال این دو جبهه را از هم و جدا می کند. یک اتصالی است که بعد از آن یک در این دو جبهه اتفاق می افتد و به تدریج به یک می رسند؛ یعنی در مسیر جدا شدن خیر و شر و خوبی و بدی در این عالم، خوبها خوبِ خوب و بدها هم بدِ بد می شوند. 🔹 مردم در پايان کار به دو دسته «خَيرُ البَرِيَّةِ» و «شَرُّ البَرِيَّةِ» تقسیم می شوند و جهان شان هم با هم متفاوت است؛ يکی در بهشت و يکی هم در جهنم مي رود و هر دو «خالِدينَ فيها» هستند... آنجا همه شرور یک طرف و همه خیرات هم یک طرف هستند... عوالم جدا می شود و نفوذ عالم شرور به عالم خیرات بسته می شود و ائمه نار هیچ نفوذی ندارند و قدرت وسوسه ابلیس در قیامت از او گرفته می شود. ✅ البته یک مراحلش هم در همین دنیا اتفاق می افتد که طبق روایات، مراحلی از تفکیک در همین عالم دنیاست ... یک مرزی از این تفکیک هم در این دنیا تا در دوران اتفاق می افتد. ❓ سوال اینست که اين تفکيک چطور واقع می شود؟ و و اختلاطِ جبهه حق و باطل چيست؟ (3) ؟ ▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️ 🔘 @mirbaqeri_tafsir