eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
993 دنبال‌کننده
154 عکس
7 ویدیو
79 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
عید فطر.mp3
3.44M
🎙شرح فرازی از قنوت نماز عید فطر (برگرفته از آیه آخر سوره مدثر) ❓ دعای آیت الله بهجت در سجده آخر نماز چه بود؟ ✨أهْلُ التَّقْوى وَ أَهْلُ المَغْفِرَةِ✨ (56) 🔷🔸💠🔸🔷 @mirbaqeri_tafsir
تفسیر سوره حجرات.pdf
1.62M
🔰 گزارش اجمالی از ۳جلسه تفسیر در ماه رمضان۹۸ جلسه اول: حقیقت ایمان و تفاوت آن با اسلام جلسه دوم: ویژگی های ایمان جلسه سوم: حقیقت ایمان 🔻دریافت صوت🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri/1742 https://eitaa.com/mirbaqeri/1747 https://eitaa.com/mirbaqeri/1748
🔰سنگینی مأموریت نبی اکرم (ص) 🔸حضرت می‌خواهند قلوب مرده را زنده کنند. اگر حضرت عيسی (ع) مرده را زنده می‌کردند؛ يک پرنده را در قالب گِل خلق می‌کردند، در آن میدمیدند، به اِذن الهی پرنده ميیشد و پرواز ميکرد؛ رسول خدا (ص) میخواهند در جان‌های مرده بدمند و به آنها بدهند تا کنند، آن هم نه [مثل] پروازِ يک پرنده، بلکه پرواز در عالم ملکوت و بالاتر از عالم ملکوت. 🔹 مأموريت حضرت، مأموريتی است که همه عالم ملکوت بايد پشت‌سر ایشان قرار بگيرند و فرمان ببرند. همه مُلک و ملکوت، ذيل این مأموریت قرار ميگيرد. در دعای ندبه میخوانیم: «وَ حَفَفْتَهُ بِجَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ الْمُسَوِّمِينَ مِنْ مَلَائِكَتِكَ»؛ وقتی حضرت مبعوث شد، خدای متعال ایشان را با نامداران از ملائکه مثل جبرئيل و ميکلائيل حمايت کرد و آنها را پشت سر حضرت قرار داد. 🔸اين مأموریت ـ که نياز دارد تا صفوف ملائکه مقربين پشت‌سر حضرت قرار بگيرند ـ يک بار ساده نيست. مسأله ايجاد و [امثال آن] نيست؛ مأموريتی رفيعتر از اينهاست. بحث پرکردن شکم‌ها و ارضاء شهوات و بسط ارضاء شهوات در عالم به‌وسيله برنامه توسعه نيست. البته همان هم رنج‌های فراوان دارد و کمرهای بسیاری را خم کرده؛ ولي رسالت پيامبر که اين توسعه نيست؛ اینکه احتياج ندارد عالم ملائکه دنبال سر حضرت قرار بگيرند. ❇️ پیامبر () اینست که باید ديگران را به مقصد برساند. به‌تعبير ديگر ایشان عهده دار هستند و ميخواهند هدايت الهی، توحيد، نبوت و انواری را که به وجود ايشان عطا شده، به قلوب برسانند و اين کارِ سختی است. 📚 تأملات قرآنی، جلد۳ @mirbaqeri_tafsir
🔰 مشکل نبی اکرم(ص) با ما! 🔸رسالت حضرت خيلي دشوارتر از تصویرهای ماست. گاهی پدری که می‌خواهد فرزند خودش را نمازخوان کند، خسته میشود؛ کار آسانی نيست. حال پيامبر گرامی اسلام میخواهند همه عالم را موحد کنند و در همه قلوب مرده، بدمند و همه موجوداتی که در فضای ظلمت هستند، کنند. 🔹 یک جهت ، ای اند که همراه نيستند و حاضر نيستند اين راه را با حضرت بروند و بارشان هم بر دوش حضرت است، می‌فرمايد: «شَيَّبَتْنِي سُورَةُ هُودٍ». گاهی که آدم دست یک کودک را میگيرد تا او را به مقصد برساند، اين کودک رهوار است و با آدم راه می آيد؛ اما گاهی [این کودک] بارش را بر دوش آدم مي‌اندازد. باز گاهی [این کودک] ناراحت نیست که چرا بارش را میبريد، و با شما می آید؛ اما گاهی بارش را بر دوش شما می اندازد، وقتی هم [بارش را] می بريد، غر میزند، اذيت میکند، میخواهد استراحت کند و مسافرت شما را هم متوقف کند. 👈 اینچنین است. ایشان که حاضر شده اند بار ما را بردارند؛ مشکل اين است که ما اصلاً حاضر نيستيم [با ایشان] برويم. 🔹در حدیث قدسی آمده است: «مَا تَرَدَّدْتُ عَنْ شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي عَنْ مَوْتِ الْمُؤْمِنِ»؛ در هيچ چيز به‌اندازه قبض روح بنده مؤمن تردد نمي‌کنم. «تردّد» یعنی رفت و آمد، نه شکّ. علت این تردّد چیست؟ «يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ»؛ مؤمن دوست ندارد بميرد و من هم نمیخواهم او را آزرده کنم. يعنی خدای متعال میخواهد ما را عروج بدهد، [ولی] ما سختمان است عروج کنيم! خدای متعال برای اينکه به ما لطف کند، اين‌قدر رفت و برگشت میکند تا ما را برای اين کار آماده کند. 📚 تأملات قرآنی، جلد۳، گفتار دوم @mirbaqeri_tafsir
🔰آیا پیامبر(ص) نگران آن بودند که نامشان در عالم بلندآوازه نشود؟! 🔹 «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ»؛ ذکر شما را رفعت داديم. یعنی نام شما را در عالم، بلند کرديم و شما در عالم بلندآوازه شديد. 👈 گويا نبی اکرم (ص) نگران اين بودند که آوازه ایشان جهان‌گير نشود؛ خداوند می‌فرمايد: ما به شما داديم، بار را سبک کرديم و شما بلندآوازه شديد. 🔹 وجود مقدس نبی اکرم (ص) قطعاً نگران رفعت ذکر خودشان نیستند. قدم اول در وادی تقوا این است که انسان برتری جویی در زمين نداشته باشد. «تِلْكَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُها لِلَّذينَ لا يُريدُونَ عُلُوًّا فِي الْأَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقينَ»[قصص/83]؛ وجود مقدس نبی اکرم (ص) همه مقامات را طی کرده اند. پس نگرانی ايشان از اين رفعت ذکر، چه بوده؟ 🔸 قصه اين است که اگر نبوت نبی اکرم (ص) و نام نبی اکرم (ص) رفعت پيدا کند، توحيد در عالم رفعت پيدا می کند. ، رفعت ذکر حضرت است. حضرت نگران اين هستند که دعوت خودشان، که دعوت به توحيد است، جهان‌گير نشود. نکته این است که اگر خدای متعال [به پیامبرش] می فرمايد ما شما را بلندآوازه کرديم، حضرت به‌دنبال نام خودشان نبودند، بلکه به‌دنبال رفعت نام الهی بودند و اين از طريق رفعت ذکر خود حضرت واقع می شود. [لذا میفرماید تا به حال اسمی از شما نبود، ولی ما دعوتِ شما را به جایی رساندیم که نام شما کنار نام خدا آمد. ❇️توحيد به این شکل محقق می‌شود؛ و الا قرآن درباره بت پرستان هم می فرمايد که اگر به آنها بگویی آسمان را چه کسی آفريده، میگویند خدا آفريده است[عنکبوت/61]؛ [اما] اينکه توحيد نيست. توحيد همان است که خدا به پيامبر عطا کرده و پيامبر به جامعه عطا می‌کند؛ «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يُوحى إِلَيَّ أَنَّما إِلهُكُمْ إِلهٌ واحِدٌ»[کهف/110]. همه، مهمان اين توحيد هستند. به‌اندازه‌ای که شعاع توحيد نبی اکرم (ص) در دلی بيفتد، خداشناس می شود. «بِنَا عُبِدَ اللَّهُ وَ بِنَا عُرِفَ اللَّهُ وَ بِنَا وُحِّدَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى وَ مُحَمَّدٌ حِجَابُ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى»[کافی،ج1ص145]. اين روايتِ عجيبي است. میفرماید توحيد و معرفت و عبادت خدا، از طریق ما واقع می‌شود و نبی‌اکرم (ص) حجاب است؛ يعني بدون حجابِ حضرت، کسي موحد نمی شود. 📚 تأملات قرآنی، جلد۳، گفتار دوم @mirbaqeri_tafsir
بازار مکاره.pdf
922.9K
🔰 تحلیل بازار سوداگرانه کنونی و ارائه راهکارهای قرآنی برای مقابله با توطئه اقتصادی دشمن (بر اساس تفسیر سوره جمعه) 💥 چرا قرآن در سوره جمعه، مومنین را از «بیع» و «تجارت» منع کرده، و در مقابل دستور به «ابتغاء فضل الهی» داده است؟ تفاوت اینها در چیست؟ 💥 طرح دشمن برای تعطیلی صلات و توحید از طریق راه اندازی بازار دلالی و سوداگرانه 🌟 وظایف مؤمنین در مقابل بازار مکاره دشمن 🔻دریافت صوت کامل در🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri/619
🔰 معیار ارزیابی توحید در جوامع! 🔸 انسان به اندازه‌ای موحد می شود که ذکر نبی اکرم (ص) در دلش رفعت پيدا می کند. اصلاً اکرم (ص) امکان ندارد. خدای متعال می‌توانست توحید را در عالم به پا کند، اما و رفعت نام خودش را، نام انبياء و اولياء قرار داده است(1). هر دلی به‌اندازه‌ای که نبی اکرم (ص) در نظرش عظمت دارد، به همان اندازه موحد است. اگر کسی نبی اکرم (ص) را آدمی می داند که عارف بوده و رياضت می‌کشيده و مکاشفه داشته، به همين اندازه موحد است و بيشتر از اين به دين نرسيده است. اگر کسي ائمه (عهم) را در حد يک امامزاده می شناسد ـ و [مثلاً معتقد است ائمه (عهم)] آدم‌های خوبی بودند که گناه نمی کردند و علومی هم داشتند ـ [او] به همین اندازه موحد است، بيش از اين نمی تواند به توحيد برسد. 🔹عظمت نبی اکرم (ص)، عظمت الله است. اصلاً حضرت [در عرض خدای متعال] چيزی نيست که عظمتش در عرض عظمت خدای متعال باشد. مگر خود خدای متعال نمی فرماید «وَ رَفَعْنا لَكَ ذِكْرَكَ». آیا خدا ـ العیاذ بالله ـ يک بت در عالم درست کرده؟! یعنی آیا در مقابل رفعت خودش، به پيامبرش هم رفعت داده؟! آیا خودش بتی درست کرده، بعد هم گفته اين بت را نپرستيد؟! [قطعاً چنین نیست؛] پس نبی‌اکرم (ص)، رفعت توحيد است. 🔸 در هر ـ نه فقط در آن دوران ـ به‌اندازه‌ای که ذکر نبی اکرم (ص) رفعت پيدا می کند، توحيد اقامه می شود؛ اگر می خواهيد ببينيد در یک جامعه چقدر توحيد اقامه شده، ببينيد پيامبر چقدر در آن عظمت دارد. حتی در [هم به همین صورت است]؛ اگر کسی می‌خواهد ببيند چقدر توحيد در باطنش اقامه شده، اگر میخواهد ببیند چقدر موحد است، بايد ببيند چقدر نام نبی اکرم (ص) در نظرش رفعت دارد؛ به‌اندازه‌ای که نام حضرت در نظر او رفعت دارد، به همان اندازه موحد است. (1) لَا يُعْرَفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا بِسَبِيلِ مَعْرِفَتِنَا ... إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَوْ شَاءَ لَعَرَّفَ الْعِبَادَ نَفْسَهُ؛ وَ لَكِنْ جَعَلَنَا أَبْوَابَهُ وَ صِرَاطَهُ وَ سَبِيلَهُ وَ الْوَجْهَ الَّذِي يُؤْتَى مِنْهُ؛ فَمَنْ عَدَلَ عَنْ وَلَايَتِنَا أَوْ فَضَّلَ عَلَيْنَا غَيْرَنَا فَإِنَّهُمْ «عَنِ الصِّراطِ لَناكِبُون» [الكافی، ج1، ص184] 📚 تأملات قرآنی، جلد۳ @mirbaqeri_tafsir
🔻 معیار ارزیابی توحید در جوامع! 🔻 https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/881
🌟به‌اندازه‌ای که نبی اکرم (ص)، پيدا کند، توحید و ذکر خداوند متعال رفعت پیدا میکند. ⚡️صلوات هرکس، به‌اندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست. هرچه انسان بيشتر و بهتر صلوات بفرستد، عظمت نبی اکرم (ص) و اهل بيت ایشان در وجود او بيشتر می‌شود. اين [صلوات]، است. 💫 سلوک جز با درک عظمت امام و تعظيم و مودت واقع نمی‌شود. ، همين است. صلوات به مقامات و است.
🔰صلوات هرکس، به‌اندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست! 🔸 بعضی ها خيال می کنند آدم برای تعظيم خدای متعال بايد اهل بيت (ع) را کوچک کند! خیال می‌کنند بايد امام در نظر انسان کوچک شود تا خدا بزرگ شود! خيال می کنند بين اين دو کبريائی رقابت است! توجه ندارند که کبرياء امام، شعاع کبرياء الهی است و چيزي جز آن کبريا نیست. اگر بخواهيم به کبرياء الهی برسيم، از طريق درک عظمت امام ممکن است. 🔹 مودت امام، است. اصلاً سلوک جز با درک عظمت امام و تعظيم و مودت واقع نمی‌شود. ، همين است. در زیارت جامعه عرض می‌کنیم: «وَ جَعَلَ صَلَوَاتِنَا عَلَيْكُمْ وَ مَا خَصَّنَا بِهِ مِنْ وَلَايَتِكُمْ طِيباً لِخَلْقِنَا وَ طَهَارَةً لِأَنْفُسِنَا وَ تَزْكِيَةً لَنَا وَ كَفَّارَةً لِذُنُوبِنَا»؛ از سرشت ما تا هدايت ما، همه در صلوات خلاصه مي‌شود. صلوات چيست؟ صلواتْ به مقامات و است. 🔸به‌اندازه‌ای که عظمت نبی اکرم (ص) در دلی تحقق پيدا می کند، به همان اندازه آدم اهل صلوات می شود؛ صلوات هرکس، به‌اندازه تعظيم نبی اکرم (ص) در وجود اوست. هرچه انسان بيشتر و بهتر صلوات بفرستد، عظمت نبی اکرم (ص) و اهل بيت حضرت (ع) در وجود او بيشتر مي‌شود. اين [صلوات]، است. 🔹به‌اندازه‌ای که نبی اکرم (ص) و ذکر امام، پيدا کند، توحید و ذکر خداوند متعال رفعت پیدا میکند، چه در باطن انسان، چه در جامعه و چه در تاریخ. لذا شيطان هم با همين مقابله می کرده و میخواسته نام حضرت رفيع نباشد. 📚 تأملات قرآنی، جلد۳ @mirbaqeri_tafsir
🔰 تفسیر سوره انشراح (۳جلسه صوتی) ➕ فهرست تفصیلی 1⃣ تفسیر سوره در مقیاس تربیتِ فردی https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/894 2⃣ تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/895 3⃣ ادامه تفسیر سوره در مقیاس هدایت امت + بحثی پیرامون ختم نبوت https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/896 ➕ فهرست تفصیلی https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/898 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir