eitaa logo
تاملات قرآنی - روایی
990 دنبال‌کننده
154 عکس
7 ویدیو
78 فایل
🔰 تاملات قرآنیـروایی در مقیاسِ «فردی، اجتماعی و تمدنی» 🔅 تفسیر برگزیده‌ی آیات قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام 📚 در آثار استاد میرباقری حفظه‌الله ♻️ مدیر کانال @esteghase (این کانال توسط علاقمندان به مباحث استاد و بصورت خودجوش اداره میشود)
مشاهده در ایتا
دانلود
🔑 کلید فهم سوره انشراح 🔹«فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ * وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ». فرودگاه سوره، این دو آیه است. گویا تکلیف سنگینی هست؛ خدای متعال به حضرت می‌فرماید: وقتی از آن مأموریت اول فارغ شدی، نوبت است؛ «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ». غایت این کار هم تحققِ توحید و رسیدن عالم به توحید است، [بنابراین] در این کار هم به پروردگار خودت روی داشته باش؛ «وَ إِلى رَبِّكَ فَارْغَبْ». 🔸این «فَانْصَبْ» چیست که این قدر بر دوش نبی اکرم (ص) سنگین است؟ کدام مصداق است که پیامبر از آن احساس نگرانی می‌کردند و سختی‌هایی در مسیرش می‌دیدند که خدای متعال می‌فرماید: «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»؟ آن بار چیست؟ آن رنج دوم چیست که عِدل رنج اول است؟ چه باری است که و رساندن آن به مقصد است؟ در بار نبوت بود که خدای متعال آن را به تبدیل کرد؛ حال است که همسنگِ عسر اول است؛ این سختی چیست که گویا باز بر دوش نبی‌اکرم (ص) سنگینی میکند و خدا می‌فرماید در دل این سختی هم، یسر و آسایشی هست؟ 🔹 روایات ما می‌گویند این سنگینی، بار ، و هدایت امت بعد از حضرت است؛ یعنی حضرت باید مسیر امت را تعیین کنند؛ «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ». این دو بار باید هم‌عِدل باشند؛ خدای متعال می‌فرماید بار سنگین اول برداشته شد، «فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْرا»»؛ این بار سنگین بعدی هم به سامان می‌رسد، «إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»؛ شما نگران نباشید. 📖 روایت می‌فرماید: «فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ» عَلِیاً (1)؛ وقتی مأموریت نبوتت را انجام دادی، علی را به‌عنوان جانشینت منصوب کن. آیا این غیر از همان مأموریتی است که میفرماید: «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ»؟(2) آیا این همان مأموریت نیست که [در اینجا] با آهنگ دیگری بیان شده است؟ منابع: (1) البرهان فی تفسیر القرآن، ج5، ص688 (2) مائده، آیه67
عظمت قرآن و راه بهره مندی از نعمتهای آن.pdf
2.78M
🔰 شش منبر ناب و دلنشین با موضوع «عظمت قرآن و راه بهره مندی از نعمتهای آن» جلسه۱: عظمت قرآن و بهره های آن جلسه ۲و۳و۴: انس با امام، شرط بهره مندی از قرآن جلسه۵: سه راه بهره مندی از قرآن جلسه۶: فضائل قرآن درنهج البلاغه (خطبه۱۷۶) 👤استاد میرباقری 🚩تهران، حسینیه آیت الله حق شناس، رمضان۹۸ 🔻دریافت صوت🔻 1. https://eitaa.com/mirbaqeri/1735 2. https://eitaa.com/mirbaqeri/1736 3. https://eitaa.com/mirbaqeri/1752 4. https://eitaa.com/mirbaqeri/1753 5. https://eitaa.com/mirbaqeri/1754 6. https://eitaa.com/mirbaqeri/1766
🔰 ارتباط معارف دو سوره ضحی و انشراح 🔹 یک ارتباط محتوایی جدی بین سوره ضحی و سوره انشراح وجود دارد و روایاتی هم در این باره وارد شده است. فقهای امامیه هم فتوا داده اند که اگر کسی در نمازهای واجب این سوره را بعد از حمد بخواند، باید سوره انشراح را هم بعد از آن بخواند؛ یعنی این دو سوره به منزله یک سوره هستند. البته در اینکه این دو [حقیقتاً] یک سوره هستند یا خیر، بحث‌هایی بین فقها و مفسرین وجود دارد، ولی در این جهت تردیدی نیست که پیوندی بین این دو سوره وجود دارد و اگر کسی در نماز واجب، بعد از حمد ـ که باید یک سوره کامل خوانده بشود ـ یکی از این دو سوره را بخواند، باید دیگری را هم به همراهش بخواند 🔸نکته دوم این است که هر دو سوره خطاب به نبی اکرم (ص) است؛ در سوره ضحی بحث در باب یک سلسله مشکلات جدی است که در مسیر هدایت امت برای حضرت وجود داشته و خدای متعال به ایشان بشارت و آرامش می‌دهد. 🔹 نکته دیگر اینکه در سوره انشراح صحبت از رنج خود نبی اکرم (ص) است و تکلیف سنگینِ نصب امیرالمؤمنین (ع) که بر دوش حضرت آمده؛ به حضرت می‌گویند همین طور که بار سنگین شما را تا اینجا سبک کردیم، آن رنج بعدی هم یسری به‌دنبال دارد؛ ««فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً * إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً»». آن کار سنگین را هم انجام بدهید؛ ««فَإِذا فَرَغْتَ فَانْصَبْ»»؛ نبوت به انجام رسید، ولایت را هم به انجام برسانید. گشایش با خدای متعال است و او گشایش می‌کند. 👈 اما در سوره ضحی بحث از امت هست؛ امت در رنج افتاده اند ...
🔰 تفسیر سوره ضحی (۳جلسه صوتی) ➕ فهرست تفصیلی 1️⃣ رنجهای امت، راه رسیدن به گشایش های ظهور، رجعت و قیامت (تفسیر فراز اول تا سوم سوره) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/915 2️⃣ دستگیری خدا از نبی‌اکرم (ص) و دستگیری ایشان از امت یتیم و سائل (تفسیر فراز چهارم و پنجم سوره) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/916 3️⃣ تفسیر باطنی سوره در مقیاس دو دوران تاریخی (دوران ظهور نور نبی اکرم بعد از دوران تاریک دولت ائمه جور) https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/917 ➕ فهرست تفصیلی https://eitaa.com/mirbaqeri_tafsir/918 🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷🔶🔷 🔘 @mirbaqeri_tafsir
ضحی1.mp3
20.03M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۱ ❇️ رنجهای امت، راه رسیدن به گشایش های ظهور، رجعت و قیامت (تفسیر فراز اول تا سوم سوره) (1) (41 دقیقه، 19مگ)
ضحی2.mp3
18.95M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۲ ❇️ دستگیری خدا از نبی‌اکرم (ص) و دستگیری ایشان از امت یتیم و سائل (تفسیر فراز چهارم و پنجم سوره) (2) (39 دقیقه، 18مگ)
ضحی3.mp3
14.28M
📼 تفسیر صوتی سوره ضحی ـ جلسه۳ ❇️ تفسیر باطنی سوره در مقیاس دو دوران تاریخی (دوران ظهور نور نبی اکرم بعد از دوران تاریک دولت ائمه جور) (3) (23دقیقه، 13مگ)
🔆 کرامت آیت الله بهجت در حرم رضوی 🔆 🕌 حرم امام مقاماتی دارد؛ ظاهر و باطن و باطنِ باطن دارد؛ مثل قرآن است. یکی از شاگردان آیت الله بهجت نقل کرده اند: روزی ایشان از حرم برمی گشتند؛ دیدم خیلی انبساط خاطر دارند. پرسیدم امروز چه شده؟ فرمودند: امروز حضرت مریم(س) و حضرت عیسی(ع) آمده بودند و حوائج مومنین مسیحی را به امام رضا(ع) عرضه میکردند. 🌟 این یک است؛ یکی هم میرود در و دیوار میبیند. مومن اینگونه نیست که حرم برود و دلش به امام نزدیک نشود؛ مومن وقتی به حرم میرود و برمیگردد، دلش نورانی میشود؛ ولی درجات دارد. 💥 خاصیت حرم امام رضا(ع) این است که وقتی به حرم میروی، حضرت با شمشیرشان شیطان و قوای جهل را میزنند، وقتی حرم میروید حسد و بخل و ... کم میشود. 🔘 @mirbaqeri_tafsir
✨ تفاوت زائر با مسافر! 🌟فرق است بین راحل و مسافر. مسافر آنست که وطنش پشت سرش است، میرود تا برگردد. اما راحل به دنبال برگشت نیست. یک علت این که ما در زیارت، نتیجه لازم را نمیگیریم همین است که راحل نشدیم؛ در حالی که زائر میتواند در هر قدمی ثواب یک حج عمره داشته باشد، یعنی یک سیر کامل برای ما باشد. اگر راحل باشیم به دنبال برگشت نیستیم، اگر هم برگردیم به خاطر وظیفه ای است که بر دوشمان قرار میدهند. 🌟 زیارت، سفری به سوی خدا در وادی ولایت امام است که صراط مستقیم است. مقصد خداوند متعال است اما از طریق سیر با امام و این سیر هم هیچ وقت تمامی ندارد. 🌟 زیارت سفر الی الله است و زائر، راحل و مهاجر الی الله است؛ یعنی همه چیز را پشت سر گذاشته، تعلقات را رها کرده و به سمت خدا حرکت میکند. 🌟 در ماجرای نبوت حضرت موسی (ع) در قرآن کریم چنین خطاب شده است: «فَاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بالْوَادِ الْمُقَدَّسِ طُوىً» [طه: 12]. در برخی روایات بیان شده که وادی طوی، کربلا بود و آن شجره سید الشهداء (ع). و امر «فاخلع نعلیک» را هم معنا کرده اند به تعلقات پیش و پس حضرت موسی(ع). چرا که هنگامی که ایشان با خانواده عازم مصر شد به خدا عرض کرد من قلبم را برای تو خالص کردم و هیچ چیزی غیر از تو نیست؛ ولی وقتی آمد به سمت طور دو تا نگرانی داشت. یکی پشت سر که زنش بود که در حال زایمان بود و یکی هم نگرانی مصر را داشت که به او گفتند این دو را هم زمین بگذار «فاخلع نعلیک». 🔘 @mirbaqeri_tafsir