eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
977 ویدیو
218 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
معرفی تازه های نشر: کتاب «حیات گفتمان از تفکر تا تقرّر؛ پژوهشی در مفهوم و سیر تکامل گفتمان در اندیشه آیت الله العظمی خامنه اي» اثر سید هادی موسوی است که توسط موسسه چاپ و انتشارات دانشگاه جامع امام حسین(ع) در 384 صفحه همانگونه که از عنوان آن پیدا است، تحقیق و مطالعه اي در خصوص مبحث بسیار مهم و اساسی گفتمان در اندیشه آیت الله سید علی حسینی خامنه اي است. آنچه لازم است در اینجا بیان شود، بهتر است در قالب نکات ذیل ارائه گردد: نکته اول راجع به طرح کلی این تحقیق است. این تحقیق، پژوهشی در باب گفتمان و مقاطع و مراحل روند تکامل و عین یابی آن از مرحله اندیشه گفتمانی تا مرحله تقرّر و تثبیت همهجانبه گفتمان در جهان اجتماعی از منظر اندیشه هاي آیت الله خامنه اي است. در عین حال، تلاش کرده ایم نگاهی نیز به نظریات مطرح در حوزه تحلیل گفتمان معاصر غربی از جمله نظریه گفتمان میشل فوکو، نظریه گفتمان ارنستو لاکلو و شانتال موف و نظریه تحلیل گفتمان انتقادي نورمن فرکلاف داشته باشیم و در کنار مطالب مرتبط با نظریه گفتمان آیت الله خامنه اي که ما آن را نظریه اسلامی گفتمان می نامیم. در پایان برخی از مباحث و موضوعات که امکان مقایسه و ارزیابی میان نظریه اسلامی گفتمان و رویکردهاي عمده تحلیل گفتمان غربی، وجود داشته است، در ذیل عنوان مقایسه و ارزیابی به فراخور مباحث، مقایسه ها و متناظر سازي هایی میان دو این سنخ نظریه صورت گرفته است که می تواند براي اهل نظر و تحقیق و مطالعه در این حوزه به ویژه اندیشمندان، محققین و دانشجویان حوزه هاي فلسفه و علوم اجتماعی بسیار جالب توجه و قابل تأمل باشد. 👇👇👇 @mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
معرفی تازه های نشر: کتاب «حیات گفتمان از تفکر تا تقرّر؛ پژوهشی در مفهوم و سیر تکامل گفتمان در اندیشه
پیام جناب آقای دکتر موسوی، عضو محترم کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی و مولف اثر ارزشمند «حیات گفتمان از تفکر تا تقرّر؛ پژوهشی در مفهوم و سیر تکامل گفتمان در اندیشه آیت الله العظمی خامنه اي»👇👇 سلام علیکم....درابتدا به خاطر کانال بسیار عالی و مطالب ارزنده آن از شما تشکر میکنم بنده سید هادی موسوی دکتری کلام شیعه و طلبه سطح چهار حوزه هستم و کتابی در زمینه سیرگفتمان رهبری به چاپ دانشگاه امام حسین نوشته ام که از حضرتعالی تقاضا دارم برای استفاده اعضا محترم کانال و حتی پرسش و پاسخ در این مسائل اعلام آمادگی بنده رو در کانالتون مرقوم بفرمایید....
اختصاصی: نقل قولی جالب از گازیوروسکی، استاد آمریکایی گروه علوم سیاسی دانشگاه ایالتی لوئیزیانا از وضعیت اقتصادی ایران در دوران پهلوی دوم: سطح زندگی طبقه بالا با طبقات پایین شهری و روستایی، تباین شدیدی داشت. میزان بیشتر استانداردهای بهداشتی، تغذیه، و آموزش در ایران در 1970 پایینِ میانگینِ همه کشورهای در حال توسعه بود(در عکس ضمیمه است). با اینکه ارقام کلی از این گونه پایه مشخصی برای ارزیابی درجه فقر در ایران فراهم می کند، تصویر خیلی روشنی از اینکه برای طبقه های پایین روستایی و شهری ایران، زندگی واقعاً چگونه بود، به دست نمی دهد. بررسی دقیقی از شرایط زندگی کوچندگان فقیر در جنوب تهران که در 1970 به وسیله فرهاد کاظمی انجام شده، زندگی نکبت بار و نومیدانه ای را تصویر می کند. از 3780 خانوار کوچ کرده فقیر مورد بررسی، 55/1 درصد در کپرها و آلونکها، 32/9 درصد در کوره های فعال یا غیر فعال آجرپزی، 9/8 درصد در چادر، و تعداد کمتری در گورستانها یا مسکنهای غارمانند؛ از جمله پناهگاههایی که در گودالهای عظیم و بدبوی زباله ساخته شده بود، زندگی می کردند. کارگران ساختمانی در تهران، معمولاً در محل ساختمان، در چادرهای خودساخته و یا در ساختمان نیمه ساز، زندگی می کردند. تعداد کمی از اعضای طبقه پایین شهری به برق، آب لوله کشی، یا فاضلاب بهداشتی دسترسی داشتند. اعتیاد، فحشا و جنایت در حلبی آبادهای جنوب تهران و دیگر شهرها رواج کامل داشت. منبع: مارک.ج. گازیوروسکی، «سیاست خارجی آمریکا و شاه: بنای دولتی دست نشانده در ایران»، انتشارات دانشگاه کُرنِل، ترجمه فریدون فاطمی در نشر مرکز، ص 343-342. 👇👇👇 ⬅️ @mirkhalili
جامعه پردازی.mp3
30.8M
🔸نشست تخصصی مبنا با موضوع: 🔹الزامات جامعه سازی و جامعه پردازی از منظر مقام معظم رهبری 🎧 استاد: دکتر عادل پیغامی منبع: سلسله نشست های تخصصی مبنا ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
🔸نشست تخصصی مبنا با موضوع: 🔹الزامات جامعه سازی و جامعه پردازی از منظر مقام معظم رهبری 🎧 استاد: دکتر
با سلام و احترام و همچنین خیر مقدم خدمت سروران عزیزی که اخیرا به کانال مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی پیوستند، به عنوان یکی از فعالیتهای شاخص این کانال، سعی بر این است که نشستها و کرسیهای قابل استفاده در کانال اطلاع رسانی شود؛ به خصوص صوت آنها جهت استفاده اساتید و محققین عزیز حاضر در کانال. نکته دیگر اینکه، سروران عزیزی که تمایل دارند اساتید و فرهیختگان دیگری را به کانال اضافه بفرمایند در خصوصی پیام دهند تا دسترسی اضافه کردن اعضا به آنها داده شود تا بتوانند همکاران و اساتید دیگر را نیز به کانال اضافه فرمایند تا بتوانند از مطالب کانال استفاده فرمایند. مطابق معمول، از تبادل لینک و معرفی کانال به صورت متقابل با اساتید عزیز حاضر در کانال استقبال می شود. این صوت ضمیمه از دکتر عادل پیغامی هم بحث خوب و ارزشمندی است که الزامات جامعه سازی و جامعه پردازی را از منظر مقام معظم رهبری تحلیل می کند.
ساواک.pdf
3.26M
پی دی اف پرونده ای جالب👇 ننگ ابدی ساواک ساختار تشکیلاتی ساواک؛ شکنجه گرانش و روایت های شکنجه شده ها در کمیته مشترک ضد خرابکاری حمیدرضا بوجاریان برای بسیاری از مبارزان انقلابی، اتاق‌های بازجویی ساواک، آخر دنیا بود؛ سازمانی مخوف که برای سرکوب مخالفان رژیم شاه ایجاد شد و نقش مهمی در مقابله با معترضان داشت. مشی ساواک را می‌توان رویکرد حقیقی رژیم شاه در برابر مخالفانش فرض کرد. فضای رعب و وحشت از دستگاه امنیتی کشور، قدرت هرگونه اظهارنظری را از مردم سلب می‌کرد. این نفوذ آن قدر شدید بود که برخی از مردم گمان می‌کردند حتی صحبت‌های خصوصی و خانوادگی آنها نیز توسط ساواک شنود می‌شود. اوریانا فالاچی، خبرنگار مشهور ایتالیایی، در مصاحبه‌ای از شاه پرسیده بود: «وقتی در تهران می‌کوشم درباره شما حرف بزنم، مردم به سکوت ترس‌آلودی می‌گرایند. حتی جرأت نمی‌کنند نام شما را بر زبان بیاورند، چرا؟» پاسخ شاه به این پرسش جالب و قابل تأمل بود. او شانه‌ای بالا انداخت و گفت: «تصور می‌کنم به‌دلیل نهایت احترام. البته درخصوص اقتدار، من انکار نمی‌کنم؛ زیرا از جهتی درست است، اما توجه کنید برای انجام اصلاحات نمی‌توان مقتدر نبود.» با این حال شاه خوب می‌دانست که این اخبار شکنجه‌های مخوف رژیم بود که بیش از هر چیزی رعب و وحشت را در جامعه حاکم می‌کرد و باعث امتناع مردم از سخن گفتن درباره او می‌شد. در حقیقت ستایش «نارسیس‌وار» شاه، توهمی بود که ریشه در یک واقعیت تلخ داشت. امروزه اسناد و مدارک پرشماری از نحوه بازجویی‌های دستگاه امنیتی رژیم شاه در دست است که ریشه‌های این به‌گفته او، «احترام» را آشکار می‌کنند. @mirkhalili
🟦 انقلاب ایران در امتداد دعوت نبوی قرار دارد ✍️ «مهدی جمشیدی»، عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ⬅️ «انقلاب اسلامی ایران» در امتداد دعوت نبوی قرار دارد و می‌خواهد آدم و عالم تازه‌ای را بیافریند که به ساحت قدس و ملکوت، متصل باشد. انقلاب ایران، ریشه در چنین فلسفه‌ای دارد و تنها ناظر به دغدغه‌های این‌جهانی و مادی نیست. این انقلاب، دنباله همان حرکت تاریخی است که انبیای الهی در مقام «جامعه‌پردازی الهی» دنبال کردند و کوشیدند از طریق «تحوّل ساختاری» در لایه نظام اجتماعی، امکان‌های بزرگ‌تر و بیشتری را برای صیرورت انسان فراهم نمایند. همچنان که پیامبر، حیات باطنی انسان را در آینه «دگرگونی ساختاری» می‌دید و تصوّر اندک و محدود از رسالتش نداشت، انقلاب اسلامی نیز بر آن است که معنویّت را در سطح ساختاری، جاری سازد و نظام اجتماعی را به خدمت هدف‌های قدسی بگمارد. این انقلاب همانند انقلاب پیامبر، به دنبال سامان‌دادن به زندگی مادّی و معیشتی انسان نیز است، امّا زندگی معنوی و اخلاقی را برتر می‌انگارد و معنا را نسبت به مادّه، امر اصیل معرفی می‌کند. ⬅️ بنابراین مسأله و دغدغۀ معنوی انقلاب، تحمیل دین‌داری و عبودیّت بر مردم نیست و انقلاب نمی‌خواهد سلیقۀ خویش را بر مردم روا بدارد، بلکه هدف این است که عرصۀ عمومی و ساختارهای رسمی، جهت و غایت متفاوتی با حرکت معنویِ انسان نداشته باشند و دعوت به جهل و عصیان نکنند. این‌چنین ضرورتی برخاسته از خود انقلاب است که وعده آرمان‌شهر قدسی را سر داد و جامعه را در راستای برپایی نظام‌هایی که بندگی خدای متعال را تسهیل کنند، بسیج کرد. اگر قرار بود که امر معنوی به خود فرد واگذار شود و عرصه عمومی به صورت «سکولار» و «خنثی»، به حال خویش وانهاده شود، دیگر دستیابی به «قدرت سیاسی» معنایی نداشت و پیامبر باید به دعوت و موعظه و توصیه بسنده می‌کرد و باقی راه را فقط به انتخاب‌های وجدانیِ خود فرد واگذار می‌کرد، امّا او «نظام‌پردازی قدسی» را در دستور کار خویش قرار داد تا «جامعه‌سازی» به مثابه یک زمینۀ مساعد، «خودسازی» را میسر گرداند. پ ن: بخشی از گفتگوی «مهدی جمشیدی» عضو هیأت علمی گروه فرهنگ پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با خبرگزاری شبستان. ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🟦 بیانیه گام دوم به مثابه سیاست ✍️ دکتر فرشاد مهدی‌پور، معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر بیانیه‌ی گام دوم را به مثابه‌ی یک سیاست در نظر بگیریم، سیاست مشتمل بر مساله‌شناسی، تدوین راه‌حل و اجراست؛ این بیانیه هم در درون خود، واجد نکاتی است که قابلیت اجرایی دارد و هم در کلیت به‌عنوان یک کلان پروژه (همان‌گونه که در نامه‌ی رییس دولت آمده)، باید در شوراهای عالی و استانی و هیات وزیران و امثالهم، مورد بحث و اجرا قرار بگیرد. در مورد بخش‌های اجرایی گام دوم، نکات مستقیمی وجود دارد، نظیر آنچه در توصیه‌ در زمینه‌ی عدالت و مبارزه با فساد آمده؛ مثلا به استناد جمله‌ی «دستگاه‌های نظارتی و دولتی باید با قاطعیّت و حسّاسیّت، از تشکیل نطفه‌ی فساد پیشگیری و با رشد آن مبارزه کنند» می‌توان هم از افزایش کارآمدی دستگاه‌های موجود سخن گفت و هم این پیشنهاد را مطرح کرد که یک سازمان فراقوه‌ای برای برخورد با فساد تشکیل شود. یا در مورد معنویت و اخلاق و نُقصان‌هایی که در میان است به استناد این گزاره که «دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین بر عهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد. و این البتّه به معنی رفع مسئولیّت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست»، می‌بایست مطالبه‌ای گسترده صورت گیرد تا نهادهای اجرایی متولی، در این زمینه تدابیری تازه و نو بیندیشند و دامنه‌ی بحث صرفا به چند وضع سیاست یا بخش‌های تقنینی و حقوقی محدود نشود که این نیازمند حضور فعالانه بخش‌های فنی-تکنیکی و فرهنگی نیز هست. در اقتصاد، اقدام‌ها و راهبردها شفاف و واضح است و در حفظ استقلال و آزادی ایران اسلامی هم بخشی از آن به‌طور خاص مسوولیت ویژه‌اش بر عهده‌ی دولت جمهوری اسلامی گذاشته شده است. به همین طریق می‌توان موارد دیگری را هم شناسایی کرد که در گام دوم، برای اجرا گنجانده شده است. پ ن: بخشی از یادداشت دکتر فرشاد مهدی پور، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با عنوان "درآمدی بر «جمهوری دوم»"، در پرونده «گام دوم انقلاب» که از سوی پايگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيت‌الله‌العظمی سيدعلی خامنه‌ای (مد‌ظله‌العالی) انجام شده است. ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili
🔵 اخبار همایشها، کرسیها و نشستها: کرسیها و نشستهایی که دوشنبه اول اسفند ۱۴۰۱ با موضوع انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی برگزار می شود. لازم به ذکر است در برخی از کرسیهایی که پوستر آنها در این پست آمده، گواهی معتبر به شرکت کنندگان داده می شود. در صورت تمایل، برای اطلاع سایر اساتید، طلاب و دانشجویان جهت شرکت در این کرسیها ارسال بفرمایید. ⬅️ کانال مطالعات "فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با پاسخ به سوالات و شبهات در حوزه انقلاب اسلامی، کلیپها و مستندهای کوتاه، اخبار و صوت و گزارش کرسیها و همایشها، معرفی آثار و انتشار یادداشتها و مطالب متنوع دیگر در رابطه با انقلاب اسلامی و فلسفه سیاسی، و مصاحبه های اختصاصی با کارشناسان: 🆔 پیام رسان ایتا: eitaa.com/mirkhalili