eitaa logo
مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
1.3هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
991 ویدیو
229 فایل
1. تاملات و یادداشتهای اختصاصی درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی؛ 2. معرفی و اطلاع رسانی نشستها و همایشها؛ 3. معرفی آثار خوب درباره فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی ایران؛ 4. اینجا همیشه به روز هستید! تازه ترینها اینجاست! ارتباط با ادمین: @miradmin
مشاهده در ایتا
دانلود
مسلمانان هلند در شهر روتردام به احترام شاعر بزرگ فارسی، مولانا، مسجدی را با شیوه معماری اسلامی و بنام مولانا ساخته‌اند. این مسجد در سال ۲۰۰۶ بعنوان محبوب ‌ترین جاذبه این شهر معرفی شد. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
♨️ بیانیه تبیینی وزارت کشور در خصوص مسئله حجاب 🔹وزارت کشور ضمن آرزوی قبولی عبادات و طاعات ملّت مؤمن ایران در ماه مبارک رمضان ضمن تأکید مجدد بر رعایت ارزش‌ها و احکام الهی و قانون بر آمده از آن از جمله حجاب اسلامی به استحضار ملت شریف ایران می‌رساند که هیچ‌گونه عقب نشینی یا تساهل در اصول و احکام دینی و ارزش‌های سنتی صورت نگرفته و نخواهد گرفت و حجاب به عنوان یک ضرورت شرعی غیر قابل تردید همواره از اصول عملی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود. 🔹مسئله حجاب در سال‌های گذشته یکی از محورهای جنگ شناختی دشمن علیه ملت مظلوم و مقتدر ایران بوده و طرح‌های شکست خورده‌ای نظیر چهارشنبه‌های سفید، دختران خیابان انقلاب، نه به حجاب اجباری، آزادی‌های یواشکی و.. هرگز نتوانست در اراده بانوان و دختران ایرانی در اعتلای شخصیت معنوی و حفظ هویت زن مسلمان خللی پدید آورد. 🔹پروژه‌های برنامه‌ریزی شده توسط سرویس‌های امنیتی با پیشرانی افرادی معلوم الحال و فاسد العقیده از خارج از کشور در آخرین پرده با شعار عوام فریبانه «زن زندگی آزادی» تلاش کرد اهداف شوم خود را در هاله مقدس زنانه مخفی نماید اما پایداری و بصیرت و زمان شناسی ملت بزرگ ایران و خصوصا دختران و زنان قهرمان آن به همگان اثبات نمود که دشمن همچون گذشته درگیر محاسبات غلط ناشی از عدم اشراف بر عمق دلدادگی همه آحاد مردم و خصوصا دختران این سرزمین به احکام الهی و اولیاء دین است. 🔹بر اساس اطلاعات پیدا و پنهان، دشمنان در آشوب‌های سال گذشته تلاش کردند حجاب را به موضوعی برای دو قطبی سازی و ایجاد شکاف‌های عمیق اجتماعی و عاملی برای انفکاک ملت از حاکمیت تبدیل نمایند و در این راه از همه ظرفیت شبکه‌های اجتماعی خارجی به عنوان بستر تهاجم علیه ذهن و قلب نوجوان و جوان ایرانی به کار بست. 🔹در حالی که برآورد غلط تبهکاران فرهنگی داخلی و خارجی بر رویگردانی بانوان محترم ایرانی از حجاب تمرکز یافته بود، «سیلی» افراد «ضعیف الحجاب» علاوه بر مهابت بانوان محجبه سبب استیلای یأس بر اردوگاه جنگ چند بعدی معاندان ایران اسلامی گردید. 🔹به همین دلیل وزارت کشور بر خود فرض می‌داند که به احترام همه زنان و دختران ایرانی که در طوفان فتنه ترکیبی دشمن استوار مقاومت کردند و به الگویی از پایداری شناختی برای همه آحاد ملت تبدیل شدند بایستد و ابراز فروتنی نماید. مطابق آنچه گذشت ذکر سه نکته ضروری است: 🔹۱. مجموعه دولت و وزارت کشور خود را مخاطب مطالبات عموم مردم وفادار ایران در موضوع حجاب دانسته و بر خواسته بر حق ایشان مبنی بر داشتن جامعه‌ای عفیف و با حیا صحه می‌گذارد و گوشی شنوا و زبانی پاسخگو و بازویی توانمند برای تأمین حقوق مردم بویژه حق زیست عفیفانه به عنوان یکی از حقوق اساسی آحاد ملت می‌باشد. 🔹این امر در ماه‌های گذشته و رفتار اکثریت قاطع بانوان ایرانی در حفظ حجاب به وضوح نشان داده شده و بر این اساس مدعای مواجهه متناسب با مظاهر بی‌عفتی یا بی‌حجابی دارای مبانی اصیل شرعی، قانونی و انسانی بوده و از باب حقوق عامه مردم به صورت یک موضوع اولویت دار مطمح نظر مسئولان امر می‌باشد. 🔹۲. تردیدی وجود ندارد که حجاب از پایه‌های تمدنی ملت ایران بوده و یکی از زیرساخت‌های بنای حیاتی خانواده می‌باشد. در حالی که خانواده گرایی و حفظ حریم آن از اصول زیست اجتماعی ایرانیان است می‌بایست از حریم حجاب و عفاف برای تحکیم بنیان خانواده محافظت نمود و بر تقویت و گسترش آن ملازمت نمود. 🔹۳. از همه مراجع دینی، فرهنگی و اجتماعی تقاضا دارد با حضور مسئولانه خود در میدان، تبیین این موضوع حساس را بر خود فرض دانسته و باب گفتگوی مثبت در امر حجاب را برای همه طیف‌های نیازمند به بهره‌های فکری و ذهنی بیش از پیش باز نمایند. تردیدی نیست که «اقناع» نسل جوان مؤثرترین راهبرد در بهبود وضعیت حجاب خواهد بود. 🔹در پایان ضمن تأکید بر غیر قابل تردید بودن حجاب از منظر نظامات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور خاطر نشان می‌شود که با توجه به پایبندی اکثریت قاطع بانوان و دختران ایرانی به این امر با تأکید مجدد بر لزوم رعایت حجاب در همه اماکن و معابر عمومی و ضمن اعلام حمایت از همه آمران به معروف و ناهیان از منکر در سراسر کشور، دستگاه محترم قضائی، ضابطان و سایر نهادهای ذیربط نسبت به مواجهه با معدود هنجارشکان اقدام خواهند نمود و اجازه تعدی به حریم و هویت مقدس زن مسلمان ایرانی را نخواهند داد. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
📷 تصویری از نقش جهان در سال ۱۸۹۸ میلادی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 : اگر چنانچه ما کارهای اقتصادی را انجام بدهیم، اما در زمینه‌ی کار فرهنگی عقب بمانیم، بدانید کشور لطمه خواهد دید. 🗓 ۱۳۹۰/۰۶/۰۶ 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 کوتاه و گويا درباره فلسفه سیاسی مشاء ✅️ فلسفه سیاسی، دانشی است که دغدغه نظم مطلوب دارد و غایت خود را دستیابی به آن می‌داند. چنین دانشی، دغدغه خود را از طریق تلاش در کشف حقیقت پدیده‌های سیاسی و ترسیم نظمی بر پایه آنها در محیط‌های فرهنگی مختلف دنبال می‌کند. ✅️ فلسفه سیاسی مشاء بر پایه جمع عقل و وحی و وحدت فلسفه و دین در هدف و غایت تأسیس شده، دستیابی به نظم مطلوبی به نام مدینه فاضله، محور تأملات فیلسوفان مشایی می‌باشد که در آن، انسان مدنی، دغدغه تحصیل کمالات تا نیل به سعادت را دارد. چنین مدینه‌ای را « نبی » که ریاست فاضله‌ای آن را دارد، با اتخاذ سیاست فاضله، تأسیس و با قانون ( شریعت ) و ترویج و تعلیم فضایل نظری و عملی راهبری می‌کند. ✅️ مسائلی را که فلسفه سیاسی مشاء با آنها درگیر بوده، فیلسوفان مشایی را در حیات مدنی و زندگی سیاسی درگیر خود کرده است و آنها در درون دستگاه فلسفی خود به حل آنها می‌پرداختند، عبارت بود از سعادت، مدینه فاضله، سیاست فاضله، نبی، عدالت، تعاون و محبت و قانون. ✅️ ویژگی اساسی این مسائل آن بود که اگرچه از حیث صورت، متأثر از فلسفه یونانی بوده است، نظیر مباحثی از قبیل مدینه و مدینه فاضله، اما از حیث محتوایی، بنیان و ماهیت دینی به خود گرفته است؛ همان‌طور که در بحث ریاست مدینه فاضله، نبی جایگزین فیلسوف شده، فیلسوف در توجیه و ضرورت آنها روش عقلی را پیشه خود کرده است. ✅️ نوع رویکرد و جهت‌گیری فلاسفه مشاء درباره زندگی سیاسی و تبیین فلسفی آن، ویژگی‌های غایت‌گرایانه، خدامحوری، منظومه‌نگری، مراتبی‌دیدن حیات و زندگی، اعتدال، وحدت دین و فلسفه در هدف، تقدم طبیعت بر صناعت، الگوشدن طبیعت برای صناعت و درنهایت نیکودیدن هستی و به تبع آن، حیات و زندگی می‌باشد. ✅️ فیلسوفان مشاء در اندیشیدن درباره حیات سیاسی و زندگی مدنی و چگونگی دستیابی به فضایل و سعادت حقیقی و تدابیر حکیمانه در آن، از روش‌های گوناگونی بهره می‌جویند. ✅️ آنان هم از روش تحلیل محتوا در واکاوی مفاهیم و در بحث علت مادی و علت صوری زندگی و پدیده‌های سیاسی و هم از روش تعلیلی در بررسی علل فاعلی و غایی بهره می‌جویند. در عین حال در تأسیس مدینه فاضله و راهبری آن تا سعادت حقیقی روش تجویزی پیشه کرده، در مدیریت زندگی سیاسی در عین اینکه آن را مبتنی بر حکمت و شریعت می‌کنند، روش تجربی نیز در پیش گرفته، از تجارب اهل سیاست و کیاست نیز بهره می‌برند. منبع: مرتضی یوسفی راد، مبانی فلسفه سیاسی مشاء، ص ۷۲_۷۳. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 جنگ امروز دنیا؛ جنگ رسانه 🖋 محسن رایجی ✅️ «امروز جنگ دنیا، جنگ رسانه‌هاست. پیشرفت کارها و سیاست‌های بین‌المللی دستگاه‌های مختلف و جبهه‌های گوناگون، به‌وسیله‌ی تبلیغ، خبرسازی، مفهوم‌سازی و تبیین‌های درست و نادرست – یعنی راست و دروغ – دارد انجام می‌گیرد.  ✅️ تبلیغات، هم قبل از یک حرکت نظامی و اقتصادی، هم دراثنای آن، هم بعدازآن، نیاز وافر دستگاه‌هایی است که می‌خواهند در دنیا فعال باشند؛ لذا سرمایه‌گذاری هم می‌کنند، فکر هم مصرف می‌کنند و دانش هم به کار می‌برند، برای این‌که بتوانند این را گسترش دهند.»  ✅️ ️سلاح رسانه: مؤثرترین سلاح بین‌المللی  «امروز مهم‌ترین ابزار جنگ بین قدرت‌ها در دنیا رسانه است و امروز حتی قدرت‌های بزرگ هم با رسانه‌ها دارند کار می‌کنند. امروز تأثیر رسانه‌ها و تلویزیون‌ها و هنرها و این شبکه‌های عظیم اطلاع‌رسانیِ اینترنتی و… از سلاح و از موشک و از بمب اتم بیشتر است. پ ن: ادامه در پایگاه خبری راه شلمچه:👇 raheshalamche.com/p/55865 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔵 درباره کشف حجاب 🖋 حجت الاسلام علی مهدیان، مدرس حوزه و دانشگاه 🔹در مواجهه با این وضع زننده کشف حجابها، دوستانم می پرسند تذکر بدهیم؟ نهی از منکر بکنیم؟ آنها شجاعت تذکر دادن را دارند و غیرتش را هم. اما ابهامشان ناشی از نکته دیگری است که خواهم گفت. به هر حال سوال ساده است. «تذکر بدهیم یا نه؟». جواب من هم روشن است، بله تذکر بدهیم. غیرت دینی ما اگر باقی مانده، باید به چشم بیاید. (من در این یادداشت درباره بلاتکلیفی مسوولین و رسانه ای ها و همینطور دیگر وظایف و مسوولیتهای خود ما بحث نمی کنم.) 🔹اما یک نکته، امروز جدی تر از قبل شده، عمل به امر به معروف و نهی از منکر، مثل هر واجب دیگری در فضایی از تزاحمات و تعدد عنوانها انجام می شود و مکلف باید عقلانیت لازم برای انجام آن را کسب کند. اهمیت توجه به این نکته، امروز بیشتر از گذشته است. فرض کنید به اشتباه با کسی از فامیلتان در یک جلسه و جمع خانوادگی، میانه تان بهم خورده باشد. در این فضا کوچکترین رفتار ناشی از تقابل شما باعث برداشت بد طرف مقابل و دیگران و بدتر شدن اوضاع می شود. از یک سو باید برای پوششش مثلا، به او تذکر دهید، در حالی که موظفید رابطه خود را با او ترمیم کنید. کدام را مقدم می کنید؟ به من باشد می گویم اگر می توانید تذکر بدهید اما تذکری که همزمان رابطه شما را نیز با او ترمیم کند. بلدید؟ اگر نه، کار را خراب تر نکنید. 🔹ما معتقدیم با این رفتار آدمها مخالفیم نه با خودشان. عمق ارتباطمان با کسانی که خطاکارشان می دانیم، به اندازه عمق ایمانمان است. این ارتباط عمیق ایمانی، مستحکم تر از رابطه فامیلی است. آیا بلدیم به گونه ای تذکر دهیم که این رابطه فامیلی و ایمانی ما مخدوش نشود؟ آیا بلدیم کاری کنیم که جمع زیادی از ضعیف الحجابها خود را بیرون از جبهه دینی ما به حساب نیاورند؟ بله دشمن روی این کشف حجابها حساب کرده، اما آیا روی اختلافات و دوگانگی ها حساب نکرده؟ خطر این شکن اجتماعی و دشمنی که بین ما ایجاد کرده اند، را احساس می کنیم؟ متوجه هستیم که بخواهیم یا نه، ما نماینده نظام دینی هم به حساب می آییم و این جدایی به جدایی خیلی ها از نظام هم کشیده می شود. 🔹من تذکر دادن با این بلوغ و کیفیت را می پسندم. اگر ببینم نمی توانم انجامش دهم. انجام نمی دهم. تذکری که دلم را خنک کند، جگرم را حال بیاورد نه. تذکری که احساس جدایی مرا از آدمها ایجاد کند نه رفتارشان، نه. تذکری که باعث تضعیف ارتباطات هویتی اجتماعی شود نه. 🔹به گونه ای تذکر بدهیم که ناظر سوم در درونش با ما همراه باشد. ولو به ظاهر همراهی نکند. دوست طلبه ای دارم که در فرودگاه هر چه یک دختر بددهن و بی ادب به او میگفت و فیلمبرداری هم می کرد، او با احترام و ادب و منطق پاسخ می داد. طوری که مخاطبین دیگر، همه به واسطه این ادب و اخلاقش با او همراه شده بودند. سخت است؟ بله سخت است. بله امروز ما هم نیاز به رشد داریم. امر به معروف و نهی از منکر را باید ارتقا دهیم، نیاز به یک فهم کلان و چند ضلعی داریم و نیاز به اخلاق و مهارت اعمال این فهم و بصیرت. 🔹حرف در این باره زیاد است. باز هم خواهم نوشت..... 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
رفراندم 12 فروردین، آزمون دیروز و امروز مردم گرایی است ✍ داود مهدوی زادگان 🔗 قرآن کریم مهم ترین استدلالی که از مخالفین و معارضین با انبیای الهی را یاد کرده همان استناد به سنت آبا و اجدادی است. آنان گاه اعمال کفر و شرک آلودشان را به گذشتگان خود نسبت می دهند و می گویند آبا و اجداد ما اینگونه عمل می کردند: " قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءَنَا كَذَلِكَ يَفْعَلُونَ" ( الشعراء : 74 ). و یا می گویند ما چنین سخنانی را از آبا و اجداد مان نشنیدیم و لذا نمی پذیریم:" فَلَمَّا جَاءَهُمْ مُوسَى بِآيَاتِنَا بَيِّنَاتٍ قَالُوا مَا هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُفْتَرًى وَمَا سَمِعْنَا بِهَذَا فِي آبَائِنَا الْأَوَّلِينَ " ( القصص : 36 ). خلاصه ارجاع به سنت اولین و رأی آبا و اجدادی بهانه ای برای ایمان نیاوردن است. چون همین آبا و اجداد در مقاطعی از تاریخ بینات و معجزات انبیأ را باور کردند و در سرزمین شان آیین یکتا پرستی را حاکم کرده‌اند. لکن آنان هیچگاه به این ساحت از تاریخ الهی گذشتگان ارجاع نمی دهند. چون این بخش از تاریخ باب میل شان نیست. 🔗 شاید این اولین باری است که بدنبال تاسیس جمهوری اسلامی، گروه اندکی رأی آبا و اجدادی را نفی می کنند و نمی پذیرند. چون آن پدران انقلابی که بسیاری شان در قید حیات اند و خداوند سایه شان را بر سر این ملت مستدام بدارد، رأی به حکمرانی اسلامی دادند و خواهان اجرای فرامین الهی شدند. در غیر این صورت، چرا معارضین و مخالفین نظام اسلامی با رأی عده ای از پدران ما به نظام مشروطیت که منجر به برآمدن استبداد پهلوی ها شد، مخالفت نمی کنند بلکه خواسته شان بازگشت و احیای همان رأی آبا و اجدادی عصر مشروطه است. 🔗 بزرگترین افتخار جمهوری اسلامی این است که با رأی قاطع مردم در رفراندومی آزاد رسمیت پیدا کرد. رفراندم جمهوری اسلامی اقدام حکیمانه امام خمینی ره بود که گذشت زمان ارزش آن را بیشتر معلوم می کند. تردیدی نیست که مرحوم امام ره شبهه افکنی های حال و آینده را پیش بینی کرده بود که فرمان به برگزاری رفراندم جمهوری اسلامی داد. زیرا در آن زمان ملی گرایان مذهبی و غیر مذهبی که هیچ گونه تاب و توان مقابله با رژیم ستم شاهی را نداشتند دنبال بهره برداری از جایگاه کاریزمایی امام خمینی ره برای نیل به خواسته های سیاسی خود بودند. آنان در شرایطی که مردم انقلابی در تظاهرات خیابانی خواستار برپایی حکومت اسلامی بودند، دور از چشم مردم و رهبران انقلابی مشغول نوشتن قانون اساسی حکومت سکولار بودند. این کار آنان اقدامی نا نجیبانه و مصادره جان فشانی های مردم انقلابی بود. 🔗 در واقع، حرکت امام خمینی ره در برگزاری رفراندم جمهوری اسلامی پرده برداری باطن غیر مردمی جریانی بود که عوام فریبانه شعار ملی گرایی سر می دادند ولی هیچگاه هواخواه خواسته های مردم نبودند. مردم خواهان جمهوری اسلامی بودند ولی اینان نسخه های غربی و بعضاً ضد دینی را در قالب پیش نویس قانون اساسی برای مردم تجویز می کردند. این است که رفراندم 12 فروردین 58 آزمون مردمی بودن جریانات سیاسی آن زمان بود. بلکه رفراندوم 12 فروردین آزمونی برای امروز و آینده است. چنانکه تجلی این آزمون سیاسی را در نیمه دوم سال 401 مشاهده کردیم. مردم در چند ماه آشوب و اغتشاش نه فقط با اغتشاشگران همراهی نکردند بلکه یوم الله 22 بهمن را با شکوه تر از گذشته برگزار کردند. این امر بیانگر آن است که مردم ایران همچنان بر عهدی که پدران و مادران انقلابی شان با خدا بستند، وفادار مانده اند. 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
9.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 واقعا ۷۰ درصد مردم ایران بی‌دین شدن؟!! ⁉️ روی ما هم اثر گذاشته؟! ✅ نقدی علمی بر نظرسنجی موسسه گمان 🔹 برشی از سخنرانی حجت‌_الاسلام راجی به مناسبت ۱۲ فروردین، روز جمهوری اسلامی 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
25.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 بحثی کوتاه درباره «حسادت» و «غبطه» ◀️ حجت الاسلام دکتر احمدحسین شریفی، رئیس دانشگاه قم 🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇 🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili