9.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حال و هوای متفاوت روز طبیعت
🔸تقارن روز طبیعت با ایام ماه مبارک رمضان، روزی متفاوت را در استان یزد رقم زد.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما – یزد
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
آیا فلسفه اسلامی داریم؟.pdf
210.8K
📝 #مقاله | آیا فلسفه اسلامی داریم؟
آیا ممکن است فلسفهای در عین اینکه فلسفه است وحیانی نیز باشد؟
اسلامی بودن فلسفه به چیست؟
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
4_5890739317969518824.mp3
4M
🔵 هر روز با تحدیر(تندخوانی) یک جزء قرآن در ماه مبارک رمضان.
✅️ هر روز در حدود نیم ساعت، یک جزء تلاوت کنید
✅ جزء دوازدهم قرآن کریم
🎧 استاد معتز آقایی
التماس دعا
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🌷«آرمان جوانها چه بود؟
اینهایی که رفتند جنگیدند با چه اهداف بلندی رفتند جنگیدند؟ ...
این در وصیّتنامهها منعکس است؛
💎برای خدا،
💎برای امام،
💎برای #حجاب.
دیدید در وصیّتنامههای شهدا چقدر دربارهی #حجاب توصیه شده؛
📌خب، حجاب یک حکم دینی است؛
⚠️این آرمان شهیدان فراموش نشود.
اینجور نباشد که تصوّر بشود «فقط یک جنگی بود مثل جنگهایی که بقیّه دارند در دنیا میکنند؛ بالاخره هر کشوری دشمنی دارد، گاهی جنگی اتّفاق میافتد، جوانهایی میروند در جبهه و میجنگند؛ کشته میشوند یا زنده برمیگردند یا مجروح برمیگردند؛ اینها هم مثل آنها»،
⚠️این نبود قضیّه؛
🔹قضیّه قضیّهی دین بود،
🔹قضیّهی آرمان الهی بود،
🔹قضیّهی حاکمیّت اسلام بود،
🔹قضیّهی انقلاب بود،
🔹اسلام انقلابی بود که اینها را میکشاند.»
۱۳۹۵/۷/۵
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
چی بگم آخه.....17 آذر 99.pdf
7.55M
🔵 جملات ساده تذکر لسانی
برای موقعیتهای مختلف
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#ایران،کهن ترین کشور جهان
منبع: USAtoday
✍ یکی از ارکان تحلیل امیدمحور از وضعیت موجود و آینده ی یک جامعه، توجه به مؤلفه های هویتی آن است.
🔹 تاریخ و فرهنگ از مصادیق همین مؤلفه های هویتی هستند.
🔸کسانی که تصور می کنند جامعه ایران اکنون با تبلور و تبرج تعداد محدودی کشف حجاب کننده، دارد از یک جامعه دیندار به بی دین تبدیل می شود، سخت در اشتباهند و قدمت فرهنگی ایران که شامل دینداری جداناپذیر و همچنین حیا به عنوان یک ساختار فرهنگی ایرانی کهن می شود را نادیده گرفته اند.
🔹 تلاش دشمن در مقوله حجاب زدایی، عفت زدایی و دین زدایی جامعه ایرانی قطعا محکوم به شکست است چراکه در برابر فرهنگ کهن دین محور ایرانی قرار گرفته است و یارای تقابل ندارد هرچند ممکن است فراز و نشیب هایی را طی کند.
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🟦 ارزيابى كارآمدى انقلاب اسلامى
✍️ دکتر محمدجواد نوروزی
قضاوت پيرامون موفقيت و كارآمدى يك پديده خاص؛ اعم از كشور، نظام سياسى يا انقلاب، براساس سه شاخصه" اهداف"،" امكانات" و" موانع" آن پديده مشخص مى گردد. هر قدر پديده اى با توجه به سه شاخصه مذكور در تحقق اهدافش موفق باشد به همان مقدار تواناتر و كارآمدتر است. افزون بر اين، چهار نظريه شاخص در باب سنجش كارآمدى وجود دارد كه عبارتند از:
✅ أ. نظريه توفيق
بر اساس اين نظريه، هر سيستم يا حكومتى براى بررسى كارآمدى خود بايد توفيقات نهايى خود را مورد ارزيابى قرار دهد. منظور از توفيقات نهايى، رسيدن به اهداف است، فارغ از اينكه ابزارها و روشهاى نيل به اهداف كدامند و چگونه به دست آمده اند. آنچه مهم است مجموعه توفيقاتى است كه نقداً به دست آمده اند. منظور از اهداف نيز در اين نظريه، اهداف جزيى نيست؛ بلكه اهداف اصلى و مهم و به عبارت دقيقتر؛ اهداف ذاتى مورد نظرند.
اشكال اين تئورى اين است كه اولًا؛ معيار دقيقى براى اندازه گيرى ميزان توفيق غالباً در دست نيست. ثانياً؛ اهداف قابل اندازه گيرى نمى باشد.
و ثالثاً؛ پايان دوره- كه بتوان توفيق نهايى را در آن سنجيد- مبهم است. رابعاً؛ هر روش و ابزارى را در جهت نيل به اهداف مجاز مى شمارد.
✅ ب. نظريه سيستم
بر اساس اين نظريه، حكومت هنگامى كارآمد است كه ارتباط خروجى و ورودى آن كاملًا معين و قابل تبيين باشد. در اين نظريه بر خلاف نظريه توفيق، كارآمدى، مبتنى بر قدرت تهيه ورودى، چگونگى سازماندهى خروجى و حفظ استقرار در تعادل سيستم است. در اين نظريه، بقاى درازمدت سازمان به نوعى مبناى كارآمدى است.
ويژگى اين تئورى، توجه به شرايط محيطى در سنجش كارآمدى است، كه اگرچه نكته مثبتى است، ولى با توجه به پيچيدگى و عناصر فراوان محيطى، ارزيابى را بسيار دشوار مى سازد. همچنين تبيين انتظارات براى خروجى سيستم، و به خصوص معيارهاى كمى اين انتظارات، كار ساده اى نيست.
✅ ج. نظريه رضايت مردم
در اين تئورى، رضايت مردم يا طبقه و قشر خاصى كه از اهميت و تأثير برخوردارند، ملاك سنجش قرار مى گيرد. مثلًا ميزان رضايت نخبگان يا خواص، تعيين كننده كارآمدى تلقى مى شود. اين تئورى نيز در عمل با اشكالات متعددى روبروست؛ رضايت را با چه شاخصى و چگونه بسنجيم؟ نصاب رضايت را با توجه به نسبى بودن رضايت، چه حدّى قرار دهيم؟ با توجه به اين كه بسيارى از مردم از جزئيات اقدامات حكومت بىاطلاعند و
نيز اين نكته كه ملاكها و عوامل رضايتِ گروهها و طبقات مختلف جامعه، گوناگون و بلكه گاه متضاد است، چگونه مىتوان «رضايت مردم» را شاخص كارآمدى قرار داد؟ اينها اشكالاتى است كه اين نظريه را در عمل با مشكل مواجه مى سازد.
✅ د. نظريه تكليف مدارى
در اين تئورى با تبيين و تعيين شاخصها و محورهايى كه وظايف و تكاليف نظام سياسى را مشخص مى كند، ميزان التزام و تحقق اين تكاليف، ملاك كارآمدى نظام دانسته مى شود. صرف نظر از اين كه اين وظايف در عرصه عمل تا چه حدى به «توفيق» دست يافته اند و يا ميزان رضايت مردم در تحقق اين تكاليف چقدر است، صرف انجام تكليف، حاكى از كارآمدى است.
تأملى در مبانى نظرى و چارچوب اعتقادى و ارزشى نظام جمهورى اسلامى و فضاى ارزشى جامعه اسلامى، ما را به اين نتيجه مى رساند كه ملاك و شاخص اصلى و اصيل در تحقق و سنجش كارآمدى نظام اسلامى، «انجام تكليف» است.
بديهى است انجام تكليف در اين نظريه، به معنى رد و نفى ابعاد مثبت ساير نظريه ها نيست، زيرا:
تلاش و تدبير براى تحقق اهداف و دستيابى به توفيق نظام سياسى و تامين كارويژه هاى آن، از قبيل انسجام و وحدت جامعه و ايجاد و گسترش و تعميق هنجارهاى مشترك، توجه به محيط و شرايط و تحولات آن و رابطه اى كه به طور متقابل بين سيستم و محيط برقرار مى شود، رسيدن به فهم وضع موجود و ترسيم وضع مراد و نيز تدوين و ترسيم رشته راهكارهاى منسجم و پيوسته در جهت رسيدن به وضع مراد، تعيين اولويتها، ترجيح اهم بر مهم، و انجام اين امور با استفاده از دانش و تجربيات ديگران و مشورت با نخبگان و صاحب نظران، مقدمات لازم براى «تشخيص تكليف» است. همچنين جلب رضايت مردم در چارچوب تعاليم الهى و به خصوص ترجيح رضايت توده مردم بر رضايت صاحبان قدرت و مكنت، از تكاليف مهم حكومت دينى است. و دستيابى به تحقق تكليف نيز، با اجراى هوشمندانه، مدبرانه و مجدانه در چارچوب رعايت ارزشها و احكام الهى، مورد قبول و موجه است.
منبع: دست در دست صبح، تالیف محمدجواد نوروزی، ص 228-232.
#کارامدی
#نظریات_سنجش_کارامدی
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔eitaa.com/mirkhalili
#شهید_بهشتی | تفاوت نظام جمهوری اسلامی با نظام پیشین این است که یکیک شما برادران و خواهران باید حسابرس و حسابکش خودتان و جامعهتان و حکومتتان باشید.
🎙️ سخنرانی «معنای صحیح آزادی»
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیت الله میرباقری:
🔸مبارزه با راننده اسنپ و رستوراندار و … در موضوع مبارزه با بدحجابی، اقدام ناموفقی است چرا که فقط با کسانی که مرتکب جرم شدهاند برخورد کردهاید اما با شبکه اشاعه و اقامهی آن درگیر نشدهاید.
اینطور نمیشود که به اقامهکننده بیعفتی لقبِ کارشناس ارشد و دانشمند بدهید اما به خانمی که مرتکب فسادی شده که از لوازم آن دانش است، لقب عملکننده به منکر بدهید.
🔸 در موضوع حجاب، مسئولینی که ۴۰ سال است دنبال اشاعه فرهنگ غربی هستند، باید پاسخگو باشند.
#حجاب
منبع: کانال ندای تهذیب حوزه های علمیه
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👓 اینجا مجتمع خرید #آرامش رامسره
چون هوا بارونیه نشد تو فضای باز باغ ایرانی برنامه اجرا کنیم و اومدیم تو این فضا
از اونجا که تنها مرکز خرید رامسره به شدت شلوغه
با مشورت رفقا امشب اومدیم اینجا
نیم ساعت مسابقه داشتیم و بعد هم یه گروه سرود
نکته قابل توجه میدونید چی بود؟
این مجتمعی که خب ۹۰درصدش کم حجاب ها حضور داشتند و شرکت کننده های مسابقه هم ایضا و از دور میگیم اوههههه چه مجتمع افتضاحی
ولی وقتی براشون اجرا کردیم دیدیم عه
اینا که خیلی با ما اشتراکات زیادی دارند
مثلا یه زوج جوان که ظاهرشون خیلی متفاوت با ما بود گفتیم بهترین خاطره زندگیتون چی بود ؟
گفتند سفر به #مکه
یه دختر بچه دیگه ای اومد گفت میشه شعر بخونم ؟
عملا هیچ حجابی نداشت و نزدیک ۱۲سال هم سنش بود
گفتیم خب بخون
میدونید چی خوند؟
شعر معرفی دوازده امام ...
چی میخوام بگم
میخوام بگم خیلییییییی کم کار کردیم
باور کنید کم گذاشتیم
باور کنید بین مردم نبودیم و خوب دین و معرفی نکردیم
این مشکلات امروز بدحجابی همش از کم کاری ها بوده
باور کنید درصد خیلییییییی کمی #معاند هستند
بسیاری از اینهایی که ما امشب تو این مجتمع دیدیم دلبسته این دین و این کشور هستند
ای کاش فرصت ها رو از دست ندیم
#سید_مرتضی_پورعلی
۱۲فروردین ۱۴۰۲/مجتمع تجاری #آرامش
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili
🔎مساله حجاب و استراتژی پنج ضلعی در جنگ ترکیبی
✍علیرضامحمدلو
▫️مقام مسئولی توییت زده که حجاب یک مساله فرهنگی است و ورود دولتی و قضایی اشتباه است. بزرگواری هم گفته که راه حل ماجرا در قضیه موسوم به #کشف_حجاب، ورود مردمی است نه دولتی. اهل دغدغه ای هم اشاره کرده که تا مقتدر نباشیم و احترام به قانون را از دولت و ساختارهای رسمی شروع نکنیم، عنان کار از کف میرود. تحلیلگری هم قضایا را یک برساخت رسانهای و #حادواقعیت خوانده و شیوه مواجهه را نیز بر همین پاشنه و سیاق، تجویز کرده است.
▫️باید اذعان داشت که در #جنگ_ترکیبی حتی مفاهیم بسیط نیز صورت مرکب پیدا میکنند. هویت و حجاب هم بعنوان مفاهیم آوانگارد این #جنگ_هیبریدی بدون شک چنین حکمی خواهند داشت. نکته بعدی اینکه بنطر میرسد وقتی یک مساله، مسری شد و از چارچوب علمی و پارادایم عملیاتی خود جدا گردید، دیگر نگاه های تک سویه رنگ میبازد. شاید در فهم اولیه و اجمالی بتوانیم حجاب را یک نماد و ارزش دانسته و در چارچوب اخلاق و فرهنگ تحلیل کنیم، اما با لنز عینیت و #توجه_انضمامی مبتنی بر #دادهکاوی، تفکیک این مساله فرهنگی از حواشی سیاسی و امنیتی و اجتماعی، جز نظریات تک ساحتی، برونداد دیگری نخواهد داشت.
▫️اساسا #خطای_شناختی و محاسباتی یعنی ندیدن پیچیدگی های مسائل چندضلعی با نتایج و امتدادهای ماتریسی و چندسویه که نادیده گرفتن بخشی از ماجرا، مساوی تحلیل های کاریکاتوری و رفتارهای رادیکال و جدا شدن از دوستان و کج فهمی از نقشه بیگانگان خواهد بود. بعنوان نمونه در ماجرای مسمومیت مدارس، یک مساله هویتی و نماد ایدئولوژیک مثل تحصیل و حجاب دختران، لایه ای امنیتی پیدا می کند یا در اغتشاشات سال گذشته، شعار زن زندگی آزادی، توسط سرویس های جاسوسی بیگانه تغذیه و هدایت میشود.
▫️در واقع نه می شود ضلع هویت بخش و مبانی فرهنگی و معرفتی حجاب و عفاف را نادیده گرفت و نه می توان دادههای ناظر بر نقش #سرویسهای_جاسوسی ۹ کشور بیگانه در حوادث اخیر را فراموش کرد. بگذریم که ترک فعل های ساختاری و بازیگری های منفی و منفعلانه نیز کم اثر نبودند و پازل دشمن را کامل کردند.
🔻اما چه باید کرد؟
1⃣اقتدار فراموش شده: از آنجایی که هویت در جهان عینیت، هم در حدوث و هم در بقا متاثر از قدرت و در سایه اقتدار شکل و صورت مییابد، نمی شود که نقش بیبدیل قانون را ندید و به بهانه فرار از تنش یا یک تجربه تلخ، سیاست را #تماشاگر و شاهد بازاری ترجمه کرد. اگر ساختارها و ادارات دولتی بعلاوه پاساژها و #موقعیتهای_گردشگری و تفریحی، مساله حجاب را بطور هوشمندانه جدی بگیرند و ظرفیت های قانونی تشویق و تنبیه و تعلیق را با اعلام و ابلاغ قبلی و شفاف، فعال کنند، بیحجابی های معدود ولی پرسروصدا میدان جولان و #صحنه_تسری را بطور حداکثری از دست خواهند داد.
2⃣بازیگری فرهنگ: آنچه که از مدل نقش جهان اصفهان هم پیداست، میز گفتگو و همچنین فضاسازی برای تاثیر و تعمیق فرهنگی بسیار اهمیت دارد. در واقع اگر بتوانیم ساز و کارهای جهاد تبیین و کارفرهنگی خلاقانه و موثر را در #موقعیتهای_پرتردد و فضاهایی با ترافیک جمعیتی بالا فراهم کنیم به تدریج در ذهنیت و بافت فرهنگی جامعه به یک #ناخودآگاه_پرررنگتری خواهد انجامید. سرودها و نماهنگ های رونق گرفته نیز فناوری مناسبی بشمار میروند.
3⃣ افکارعمومی و نقش مردم: در امتداد نقش حد و مرزساز قانون و تبیین بازیگری فرهنگ، نقش مردم و افکارعمومی گرهگشاست. برطبق آمار و نظرسنجی های معتبر، عموم مردم ما با حجاب همسازند و معدود مخالفتها و ضعف و زاویهها نیز تا حد زیادی با #تذکرلسانی_ساده ولی گسترده و فاقد تنش، تا حد زیادی قابل جبران است. در حکمرانی مردم سالار بایستی اکثریت موافق را یک فرصت تلقی نمود و بخشی از راه حل دانست.
4⃣ مدیریت رسانه: سیالیت و سرایت بدحجابی جز با رسانه و مجاری مجازی اتفاق نمیافتد. نظارت موثر بر فضای مجازی و کنترل شبکه خانگی مسموم و ضدعفاف از طرفی و #تصویرسازی_غیرکلیشهای، افقگشا، پیشران و قهرمانطور از زن مسلمان محجبه در رسانه های رسمی و ضریب بخشیدن به پروتکلهای مثبت و موثر دولتی و مردمی در مواجهه با بدحجابی می تواند برساختهای رسانهای و #بزرگنماییهای_دلسردکن و قلدریهای کاذب را کنترل و حداقلی نماید.
5⃣ پیوست امنیت: نمی شود ژست فرهنگی گرفت و عوامل و نتایج ضدامنینی مساله حجاب را ندید گرفت. نمی توان به لایه معرفتی حجاب توجه نمود اما از ساحت نمادین و هویت بخش حجاب در ادبیات موافقین و مخالفینش غافل شد. اینکه حجاب را بهانه ای برای عملیات ناامن سازی قرار میدهند، دال بر این است که در هر اقدام فرهنگی و قانونی برای حجاب بایستی پیوست های امنیتی و #مینگذاریهای_مسیر را نیز در نظر گرفت تا اسیر اتفاقات نشویم و خطاهای احتمالی، تمارض ها و شبیهسازیهای هدایت شده و مشکوک، ابتکار عمل را از دست حاکمیت خارج نکنند.
@mirkhalili
33.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اختصاصی | پادکست
📻 آیا قانون حجاب به معنی توتالیتر بودن جمهوری اسلامی است؟
⏺ اسلام در مسائل اجتماعى -بر خلاف دولت هاى توتالیتر و یا لیبرال نه دولت را موظف مى کند که همه نیازمندى هاى #جامعه، حتى نیازهاى غیرضرورى را در انحصار خود درآورد و نه دولت را به طور کامل از دخالت در کارهاى اجتماعى باز مى دارد؛ بلکه سطح دخالت دولت، متناسب با شرایط متغیرى است که در جامعه پدید مى آید و بایستگى دخالت را در تأمین بخشى از نیازهاى جامعه نمایان مى سازد.
⏺ در نگرش اسلام، اصل بر آن است که نیازمندى هاى جامعه، داوطلبانه از سوى خود مردم تأمین شود. اما از آنجا که سود پرستى و افزون طلبى افراد و گروه هایى، منشأ فساد و تضییع حقوق دیگران مى شود؛ #دولت باید وارد صحنه شود و با ارائه راه کارهاى مناسب و رعایت مصالح زمانى و مکانى، تصمیمات لازم را براى جلوگیرى از تخلّفات اتخاذ کند.
🗞سردبیر: دانیال بصیر
📝پژوهشگر: میلاد پورعسگری
📽تولید در رسانه فکرت
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" در پیام رسان ایتا:👇
🆔 آدرس کانال: eitaa.com/mirkhalili