#گزارش_تصویری
#کنفرانس_تخصصی
📝 موضوع: واکاوی فقهی معاملات معاطاتی
🎤ارائه : آقای مسعود علی اکبری
دانش پژوه سطح دو مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره)
استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد حسینی تبار
🗓 چهار شنبه 8 دی ماه 1400
⏰ ساعت 10:15
✳️ واحدپژوهش مدرسه علمیه آیت الله العظمی خویی (ره)
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔰 آیت الله العظمی #شبیری_زنجانی(حفظه الله)
💢مقایسه رسائل با کفایه💢
🔸سوال : با توجه به اینکه #رسائل و #كفایه دو متن سطح عالی درسی حوزه در اصول فقه می باشند از جهت #دقت و #اتقان کدامیک را ترجیح می دهید؟
🔹جواب : من الان بطور کلی نمی توانم چیزی عرض کنم ، در مباحث #مختلف است در بحث قطع كفایه #کاملتر از رسائل است و بعید نیست از #تحقیقات_میرزا گرفته شده باشد ظاهرا در قسمتهای زیادی از کفایه از مطالب ميرزا استفاده شده است
🔸روی هم رفته به نظر می رسد
#رسائل_أقوی_باشد ولی بعضی ابحاث کفایه پخته تر و فنی تر است ، مثلا در بحث اصل مثبت و بعضی تنبیهات استصحاب در کفایه پخته تر بحث شده است
📚مجموعه مقالات کنگره جهانی بزرگداشت شیخ انصاری/شماره ۱/مقاله ابعاد شخصیتی شیخ انصاری
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔰حضرت آیت الله العظمی #خامنه_ای(مدظله العالی)
💢دلالت جمله «لاخیر فیه»و«لاتفعلوا» بر کراهت یا حرمت؟!
❇️فقلت الغناء؟ فقال(علیه السلام):لاخیر فیه و لاتفعلوه.
🔸ممکن است کسی از جمله ی «لاخير فيه»، استفاده ی #کراهت بکند یعنی بگوید: عبارت «لاخير فيه» #قرینه بر این است که مراد از «لا تفعلوه»، کراهت است. لكن #انصاف این است که «لاتفعلوا»، #نهی_صریح است و «لاخير فيه» هم #صراحت در کراهت ندارد که ما بگوییم آن صراحت، دلالت «لا تفعلوا» را از حرمت به کراهت #منصرف میکند؛ زیرا درمورد #حرام هم میشود گفت: «لاخير فيه». چنانچه در مورد #خمر_و_میسر خدای متعال میفرماید:
إثمهما أكبر من نفعهما، با اینکه این دو از #محرماتند، تصریح به وجود #نفع برای آنها شده است.
🔹 بنابراین، «لاخير فيه» دلیل بر کراهت نمیشود. «لا تفعلوا» #ظهور_در_حرمت دارد یعنی غناء را انجام ندهید. دلالتش بر حرمت، #دلالت_خوبی_است.
📚درس خارج فقه ۱۳۸۷/۱۲/۱۳ جلسه ۲۶۵
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
4_5942692475037550937.pdf
278.6K
☝️☝️فایل آموزشی
📌ده قانون ساده برای نوشتن مقاله
نویسندگان :برت منش، کنراد کردینگ
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔰 آیت الله العظمی #سیستانی(حفظه الله)
💢ظهور «لاینبغی» در حرمت یا کراهت
🔸وقد ذكرنا في محله (بحث الأواني من كتاب الطهارة) إن كلمة "لا ينبغي" ليست ظاهرة في الكراهة، لو لم نقل بظهورها في الحرمة؛ لأنها في اللغة بمعنى "لا يتيسر"، وعدم التيسير في التشريعات مساوق للحرمة.¹
🔹به تحقیق در محل خودش(بحث اوانی از کتاب طهارت)ذکر کردیم که کلمه «#لاینبغی» اگر نگوییم ظهور در #حرمت دارد،ظهوری در کراهت ندارد چراکه «لاینبغی» در #لغت به معنای «لایتیسر»است و #عدم_سهل_بودن_امری در تشریعیات مساوق با #حرمت است
🔸تطبیق:عَنِ اَلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: لاَ يَنْبَغِي اَلشُّرْبُ فِي آنِيَةِ اَلذَّهَبِ وَ اَلْفِضَّةِ وَ لاَ اَلْأَكْلُ فِيهِمَا.²
در اینجا اگر بگوییم لاینبغی ظهور در #حرمت دارد بایستی قائل به #حرمت_شرب_و_اکل در ظرفی که از جنس طلا یا نقره است بشویم و اگر بگوییم ظهور در کراهت دارد قائل به #کراهت اکل و شرب در ظرف از جنس طلا یا نقره میشویم.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
*¹: الربا، ص ٤٤
*²:من لا يحضره الفقيه ، ج ۳، ص ۳۵۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#فراخوان
🔰فراخوان چهاردهمین جشنواره علامه حلی آغاز شد
طلاب زیر ۳۵ سال حوزههای علمیه برادران و خواهران سراسر کشور تا پایان روز شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ فرصت دارند در این جشنواره شرکت نمایند.
توضیحات تکمیلی در خصوص شرایط و مراحل جشنواره و ریزموضوعات بخش ویژه دوره چهاردهم را در سایت جشنواره علامه حلی(ره) مطالعه نمایید:
https://3c5.com/fPtfs
@jhelli_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💢تعبیر «والانصاف» در کلام شیخ💢
🔹تعبير « #والانصاف » یکی از تعابیری است که در کلمات شیخ اعظم زیاد دیده می شود.
🔸 باید دید #وجه این استعمال چیست و این تعبیر چه #مفهوم یا مفاهیمی را در پی دارد.
🔹به طور کلی تعبير إنصاف در جایی اطلاق می شود که نیاز به دقت دارد و احاله به وجدان داده می شود.
1⃣حال یا نکته آن #استظهار_دقیقی است که نیاز به تأمل دارد
2⃣یا یک #مبنای_اصولی دقیقی است
3⃣در برخی موارد ، این تعبیر در جایی به کار رفته که مطلب ، #محل_اشکال است
4⃣در برخی موارد منشاء این تعبیر #تراکم_ظنون است*¹
ــــــــــــــــــــــــــ
*¹:برای تفصیل بیشتر رجوع شود به کتاب مبانی اصولی شیخ اعظم اثر سیدحسین منافی،ص۵۱۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ آشنایی با ساختار پایان نامه سطح3
(ویژه دانش پژوهان محترم پایه 10 - ثامن 4)
استاد محترم: حجت الاسلام و المسلمین علیرضا نوروزی
🗓 زمان: دوشنبه 13 دی ماه 1400 -
ساعت: 12:30
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
7.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️ کلیپ ویژه ♨️
مالک اشتر رهبری
#حاج_قاسم_سلیمانی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🔰حضرت آیت الله العظمی #تبریزی(رضوان الله علیه)
💢دلالت ترکیب «لعن الله» بر حرمت عمل
🔸فان #اللعن لیس هو البعد مطلقا بل #البعد_الناشی_عن_الطرد_و_الغضب و هذا لایکون الا مع #حرمة_الفعل¹
🔹#لعن به معنای دوری مطلق نیست بلکه به معنای دوری ای است که ناشی از #غضب لعن کننده باشد و این غضب فقط با #حرمت سازگار است
◀️ثمره:در حدیث«لعن الله المتشبهین من الرجال بالنساء و المتشبهات من النساء بالرجال»² #حرمت تشبه مرد به زن و زن به مرد #استظهار میشود .
ـــــــــــــــــــــ
*¹:ارشادالطالب،ج۱،ص۲۶۰
*²:وسائل الشیعه،ج۱۲،ص۲۱۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#معرفی_پژوهشگر_برتر
#مدرسه_علمیه_آیت_الله_خویی
#شانزدهمین_فراخوان_آثار_پژوهشي_حوزه_علميه_خراسان
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @khpajouhesh1396
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄