❇️ نظرات اصولی آیتالله بهجت قدسسره
🔺 جلد چهارم کتاب «مباحثالاصول» منتشر شد
🔺 جلد چهارم کتاب «مباحثالاصول» شامل نظرات اصولی آیتالله بهجت به کوشش جمعی از محققان مرکز تنظیم و نشر آثار معظمله منتشر شد.
🔺 این کتاب به زبان عربی است و در دورههای مختلف، توسط ایشان تدریس شده است.
🔺 معظمله در خلال تدریس، نکات و تحقیقات مهمی را به متن اصلی اضافه نمودهاند که حائز اهمیت بوده و بسیار قابل استفاده است.
🔺 مباحثی که در این جلد از کتاب به آنها پرداخته شده شامل عناوین ذیل است:
1. الکلام في قاعدة «لا ضرر»
2. الکلام فی الاستصحاب
3. الکلام فی التعادل و التراجیح
4. الکلام فی الاجتهاد و التقلید
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ کاشف الغطاء یا صاحب جواهر
🔺 شیخ حسن کاشف الغطا نیز معاصر صاحب جواهر بود. درباره شیخ حسن و صاحب جواهر اختلاف بود که کدامیک اعلم هستند.
🔺 آقای حاج شیخ حسن مامقانی معتقد بود اگر کسی انوارالفقاهه کاشف الغطاء را با جواهر تطبیق دهد به اعلمیت و افقهیت کاشف الغطاء معتقد میشود.
🔺 انوارالفقاهه مختصرتر از جواهر است و دو سه کتاب را ندارد ولی کتابهای مهم را دارد.
🔺 در زمان صاحب جواهر دامادش سید محمد هندی که شاگردش نیز بود از شیخ حسن تقلید میکرد. از این روشن میشود که بستگان صاحب جواهر محظوری نداشتند که ازدیگری تقلید کنند و این نیز کاشف از تقوای صاحب جواهر بود.
🔸 جرعه ای از دریا/ آیت الله شبیری زنجانی/ ج3/ ص290
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ شرط تحصيل اجتهاد صحيح
🔺 يكى از شرايط و مقدّمات اجتهاد و استنباط احكام اين است كه شخص به موارد اجماع فقها آگاهى داشته باشد تا از فتوا دادن بر خلاف اجماع اجتناب كند
🔺 اين مطلب وقتى حاصل مىشود كه شخص با كتابهاى فقهى استدلالى بلكه با متون فقهى، ارتباط مستمرّ داشته باشد، لذا شناخت فقه و فتواى فقها از شرايط اجتهاد صحيح است نه از مكمّلات آن.
🔺 بلكه حقّ و انصاف آن است كه بگوييم فهم اخبار و احاديث به گونۀ صحيح نيز امرى است كه بدون ممارست با كتابهاى فقهى و حديثى حاصل نمىشود چه رسد كه مجتهد بخواهد تشخيص دهد فلان حديث موافق كتاب و سنّت است يا نه، يا مخالف فتواى فلان گروه از فقهاست يا نه.
🔺 گروهى از علما به اين شرط، يعنى دانستن موارد اجماع براى تحصيل اجتهاد صحيح، اشاره كردهاند، از جمله: فخر رازى در المحصول ، غزالى در المستصفى ، ميرزاى قمى در قوانين الاصول و سيّد محمّد مجاهد در مفاتيح الاصول.
🔸 دائرة المعارف فقه مقارن/ آیت الله مکارم شیرازی/ج1/ص320
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
13.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ ادب دینی
🔺 "برای ما طلبه ها این كار یك ادب دینی است مُهری كنار آن اتاق مطالعه ما باشد هر وقت مطالعه مان تمام شد یك سجده شكر كنیم، بعد بیاییم بیرون، اینها را جزء برنامه ها بدانیم..."
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ فهرست شیخ
🔺 قدیمیترین کتابی که دربارة فهرست کتب شیعه یا امامیه از حوادث زمان مصون مانده و به دست ما رسیده است کتابی است که سرآمد دانشمندان امامیه شیخ طوسی به رشته تالیف درآ ورده است و به نام فهرست شیخ اشتهار دارد.
🔺 قبل از فهرست شیخ فهرست هایی برای کتب امامیه تألیف شده بود. ولی طبق گفته شیخ طوسی در مقدمة فهرست هیچ يك از آنها فهرست عمومی کتب امامیه نبوده است. بلکه فهرستی بوده که برای کتابخانههای شخصی موّلفین تنظیم شده است.
🔺 فهرست عمومی, فقط فهرست احمدبن الحسین بن عبیدالله معروف به «ابن غضائری» از مشایخ شیخ طوسی است که بعضی از ورثه وی آن را تلف کردهاند.
🔺 به هر حال امروزه اثری از فهرست های قبل از شیخ نیست و فقط در ضمن فهرست شیخ و نجاشی به نام انها برخورد میکنيم.
🔺 درباره فهرست کتب امامیه اگر چه ابوالعباس احمد بن علی نجاشی که از لحاظ سن بزرگتر از شیخ طوسی و از جهت ادراك مشایخ تا اندازهای مقدم بر شیخ است کتاب بسیار مهمی تألیف کرده که خوشبختانه از دستبرد زمان مصون مانده و به نام رجال نجاشی معروف گردیده است, لیکن این کتاب بعد
از فهرست شیخ تألیف شده و موّلف در بسیاری از موارد از شیخ تبعیت کرده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ پیش نیاز اجتهاد
🔺 بعضى از قواعد فقهى اختصاص به باب خاصّى از ابواب فقه دارد مثل قاعدۀ «طهارت» كه فقط در ابواب طهارت و نجاست جارى مىشود.
🔺 قاعدۀ «لا تعاد» و قاعدۀ «فراغ و تجاوز» كه فقط در ابواب نماز و عبادات جارى مىشوند.
🔺 قاعدۀ «ما يُضمن بصحيحه يُضمن بفاسده» و «ما لا يُضمن بصحيحه لا يُضمن بفاسده» كه در باب معاملات به معناى اخص جريان دارد.
🔺 و بعضى ديگر از قواعد فقهى به باب خاصّى از ابواب فقه اختصاص ندارند، بلكه در اكثر يا جميع ابواب فقه جارى مىشوند جز آن كه مانعى از جريان آن منع كند، مثل قاعدۀ «لا ضرر» و «لا حرج».
🔺 درست است كه اين قواعد به موضوع معيّنى اختصاص دارد، چون اين دو بر محور موضوعات ضررى و حرجى دور مىزند، ولى تقريباً در تمام ابواب فقه مىتوان از آنها استفاده كرد.
🔺 از اين اشاره كوتاه به قواعد فقهيّه معلوم مىشود كه فراگيرى و دانستن آنها به عنوان پيش نياز اجتهاد لازم و ضرورى است.
🔺 «ابن سبكى» مىگويد: «براى مجتهد لازم است كه به قواعد مهم فقهى آشنايى داشته باشد تا با ممارست در آن و اكتساب نيروى استنباط، به فهم مقصود شارع نائل آيد».
🔸 دائرة المعارف فقه مقارن/ آیت الله مکارم شیرازی/ج1/ص320
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ شروط فقیه شدن
🔺 دوستان عزیر با کمال جدیت و توکل به خدا درس بخوانید و از روح مطهر امام رضا (ع) و از وجود امام زمان (عج) استمداد بطلبید و بدانید که تحصیل علم به صرف خواندن نیست چرا که فرمود:
🔺 «ليس العلم بكثرة التعلم، إنما هو نور يقذفه الله في قلب من يريد اللّه تبارك و تعالى أن يهديه»
🔺 روح و حقیقت علوم دینی تقوی و حسن خلق است و علم حقیقی بدون تقوی و صفای باطن در دل جای نمیگیرد اگر میخواهید فقیه شوید تقوی و حسن خلق لازم است و زیاد غم روزی هم نخورید.
🔸 درس خارج فقه آیت الله اشرفی شاهرودی- 1400/09/15
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ تعریف خلاف اصطلاح آخوند
🔺 محقق خراسانی می فرماید: مبین و مجمل از امور اضافیه و نسبیه است. یعنی گاه عبارتی نسبت به کسی مبین باشد ولی نسبت به فرد دیگری مجمل.
🔺 کسی که از زبان عرب آگاه است عبارت را مبین می بیند ولی کسی که این آگاهی را ندارد و یا آگاهی او کم است عبارت در نظر او مجمل می باشد.
🔺 همچنین گاه ممکن است کسی از قرینه با خبر باشد و عبارت برای او مبین باشد ولی فرد دیگری که از قرینه خبر ندارد عبارت را مجمل ببیند.
🔺 ما معتقد هستیم که این دو از امور واقعیه است.
🔺 اگر لفظ قالب معنا باشد به آن مبین و الا مجمل می گویند و تعریف محقق خراسانی خلاف اصطلاح است.
🔸 درس خارج اصول آیت الله سبحانی92/02/22
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ فراخوان مقاله دوفصلنامهعلمی تخصصی مصباح الفقاهه
🔺در راستاي گامهاي تحولي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان، و با عنايت به تأكيدات مدير این حوزه در خصوص لزوم تحوّلآفريني در فعاليتهاي پژوهشي، نشريه «مصباح الفقاهه» در تاريخ 28/05/98 موفق به دريافت پروانه انتشار به شماره 85651 از معاونت امور مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد.
🔺اين نشريه به زبان فارسي، با رتبه علميتخصصي، گستره نشر و توزيع سراسري و با ترتيب انتشار «دوفصلنامه» در زمینه فقه و اصول فعاليت خود را آغاز نموده و آماده دريافت مقالات علمي است.
🔺مزایا و امتیازات:
1⃣ حمایت مالی
2⃣ ثبت به عنوان فعالیت پژوهشی
3⃣ ارائه گواهی پذیرش مقاله
4⃣ اولویت در همکاری داوری فراخوان های آثارپژوهشی حوزه علمیه خراسان
🔺علاقهمندان ميتوانند آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه مديريت نشريات علمي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان بهآدرس
http://muf.journals.hozehkh.com/
ارسال نمايند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32230941-051 تماس بگيرند.
گفتني است، دوفصلنامه علمیتخصصي «مصباح الفقاهه» به صاحب امتيازي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان مدير مسئولي آيتالله سيدمصباح عاملي و با سردبيري حجتالاسلام سیدحمید علوی آزیز فعاليت خود را آغاز کرده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مطالعات فقهی و اصولی
🔺 يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ خَبير. (مجادله/11)
🔺 خداوند دو گروه را درجه بندی می کند که عبارتند از: مؤمنین و کسانی که دارای علم هستند.
🔺 برای رسیدن به این درجه باید شبانه روز زحمت کشید. باید در ایام تعطیلات مطالعات فقهی و اصولی را به شکل مرتب دنبال کرد.
🔸 درس خارج اصول آیت الله سبحانی98/02/11
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄