❇️ توسعه علم فقه
🔺 فقهاى گذشته ما در عصر خودشان پا به پاى پيشرفت ها قدم مى گذاشتند و علم فقه را هم توسعه مى دادند و نه تنها مسائل جديدى كه در فقه عامه وارد مى شد حكم فقهى را براى آن مسئله مستحدثه استنباط مى كردند بلكه تأثيرات فقه و اجتهاد فقهى را در علوم ديگر نيز دنبال مى كردند
🔺 در اين رابطه كتابهايى تأليف و تدوين كرده اند و ما فقط كتب فقهى رسمى آنها را تعميق كرديم و بر آنها متمركز شديم ولى به اين مسائل ديگر توجه كاملى نشده است
🔺 تنها پيرامون برخى از مسائل جزيى مستحدثه استفتائى شده و پاسخ جزيى كه متوجه همان شخص است مطرح شده است و آنها را هم در ابواب مناسبش قرار نداديم كه اين مطلب دنباله زيادى دارد و تلاش فقهى و اجتهادى عظيمى را اقتضا مى كند.
🔸 منبع: درس خارج فقه آیت الله هاشمی شاهرودی - 93/01/19
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ فقه و اصول متعارف
🔺 به فقه و اصول متعارف، اشتغال داشته باشید، چون این ژرفنگری و دقتهایی که در طول قرون شده است ذهن را ورزیده میکند.
🔺 تجربه هم نشان داده کسانی که در این علوم کار نکردهاند در عرصههای جدید، حرف جدیای ندارند.
🔺 آقای شهیدی میفرمود این اواخر که سن آقای تبریزی بالا رفته بود به ایشان میگفتیم دیگر اصول نگویید و به همان فقه بسنده کنید. ایشان جواب داد میترسم اگر نگویم یادم برود. این اهمیت اصول فقه را نشان میدهد.
🔸 استاد محمدمهدی شبزندهدار از فقهای شورای نگهبان، مدرس خارج حوزه علمیه قم، در دیدار مدیران پژوهشگاه فقه نظام، 14 آذر 1400
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ فرق بین علم رجال و درایه و تراجم
🔺 فرق بین علم رجال و درایه و تراجم ممکن است در اختلاف موضوعی باشد به این گونه که موضوع در علم رجال، محدث است (مثلا در رجال از زراره بحث می شود که اخباری که از او نقل می شود چه حکمی دارد.)
🔺 ولی موضوع در علم درایه حدیث است (حدیث ضعیف و صحیح)
🔺 ولی در علم تراجم به خصوص محدث کاری ندارد بلکه به شخصیت ها کار دارد چه محدث باشند یا نه.
🔺 واضح است که گاه چیزی در علم رجال قابل طرح است ولی در علم تراجم نیست مثلا شخصیتی است که در سند یک حدیث وارد شده است که حدیث مزبور هم محتوای مهمی ندارد مثلا در مورد یک مسأله ی استحبابی جزئی است. آن شخصیت را در علم رجال بحث می کنند ولی چون شخصیت مهمی نیست و مضمون حدیث هم به گونه ای نیست که حکم مهمی را در بر داشته باشد، از آن فرد در علم تراجم بحث نمی شود.
🔺 تفاوت موضوعی بین این علوم لازم نیست به نحو تباین باشد بلکه می توان به شکل عموم و خصوص من وجه و یا حتی مطلق باشد.
🔸 درس رجال آیت الله شبیری - جلسه 1 سال1362
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ فقه تنها طهارت و نجاست نیست.
🔺 ما باید فقه اسلامی را در جامعه پیاده کنیم.
🔺 فقه اسلامی، فقط طهارت و نجاسات و عبادات که نیست؛
🔺 فقه اسلامی مشتمل بر جوانبی است که منطبق بر همهی جوانب زندگی انسان است؛ فردیاً، اجتماعیاً، سیاسیاً، عبادیاً، نظامیاً و اقتصادیاً؛ فقهاللَّه الأکبر این است.
🔺 آن چیزی که زندگی انسان را اداره میکند - یعنی ذهن و مغز و دل و جان و آداب زندگی و ارتباطات اجتماعی و ارتباطات سیاسی و وضع معیشتی و ارتباطات خارجی - فقه است.
🔺 اگر ما بخواهیم در طول سیزده سال این فقه را فقط یاد بگیریم، آیا میتوانیم؟ عمل کردن، از یاد گرفتن مشکلتر است.
🔸 بیانات در دیدار جمعی از فضلای حوزهی علمیهی قم- ۱۳۷۰/۱۱/۳۰
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💠 دقت علمی، کثرت مطالعه
👈🏻 یکی از طلاب که چندی قبل پایاننامه سطح چهار خود را دفاع کرده بود، و من استاد راهنمایش بودم، تعریف میکرد:
🔰 چند روز بعد از دفاع رساله، تلفنم زنگ زد، جواب دادم آن شخص گفتند: من صافی گلپایگانی هستم! گفتم: آیتالله صافی؟ فرمودند: بله، منم! فقط خواستم بگویم این پایاننامهای که شما نوشتید و دفاع کردید، خیلی خوب بود، من آن را خواندم و از شما تشکر میکنم...
🔔 یک طلبهای که پایاننامه سطح چهار نوشته است، یک مرجع تقلید آن را میخواند تماس میگیرد و از او تشکر میکند. این برای ما عبرت است که شخصیتی با این سن و سال، اینقدر پر مطالعه و اهل دقت باشند.
💬 استاد احمد عابدی مدرس خارج حوزه علمیه قم.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ افراط یا تفریط در اصول فقه
🔺 انصاف این است که گفتهاخباریها در طرف افراط و پنداشتن برخی از طلاّب و محصّلین، علم اصول فقه را یک علم مستقل و صرف عمرشان را در مباحثی که در فقه به آنها نیازی نیست در جانب تفریط است، و توجیه کردن به اینکه خواندن و تحقیق در این مسائل ذهن را باز، و موجب انس به دقایق این علم میشود موجّه نیست؛
🔺 پس، خردمندی که نمیخواهد نقد عمر خود را به ارزانی از دست دهد باید از صرف عمر در مسائل غیر لازم اجتناب کند و همه کوشش خود را در راستای مسائلی که در دنیا و آخرت به آن نیاز دارد بذل نماید و آن علم فقه و مسائل آن است که بعد از معارف، راه رسیدن به قرب پروردگار است.
🔺 بنابراین، طالب دانش و سعادت باید بهاندازهای که در فهم و استنباط مسائل فقه به اصول فقه نیاز دارد دنبال آن باشد، و مباحث زاید آن را ترک نموده، و یا مختصر نماید، و وقت و همّت خود را به مباحث فقه، خصوصاً مسائلی که شبانه روز به آن نیاز دارد و مورد ابتلای مردم است صرف نماید.
🔸 امام خمینی، روحالله، رساله اجتهاد و تقلید، ص۵.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ گره گشای فقه
🔺 بنده عقیده دارم که فهم اجتماعی گره بزرگی را در فقه میگشاید و آن گره این است که بسیاری از احکام از راه پاسخی که به پرسش راویان داده شده است یا بدون پرسش و درابتدای کلام بیان شده است (نه به عنوان بیان قانون کلی و حکم عمومی) به دست میآید.
🔺 البته اگر ما در هنگام اجتهاد و استنباط حکم شرعی تنها به فهم لغوی و تفسیر لفظی اکتفا کنیم نتیجهاش این خواهد بود که بسیاری از احکام در محدوده همان موضوع که در روایت آمده و یا در همان حالت که از آن سؤال شده محدود شود و محصور گردد
🔺 با اینکه ما میدانیم بیان احکام شرع تنها برای روشن سازی حکم همان موضوع و یا حالت ویژه مورد پرسش نیست، بلکه برای بیان حکم کلی الهی و قانون عمومی شرع است، هر چند پرسش در محدوده موضوع و یا حالت خاصی است،
🔺 لذا اگر ما با فهم اجتماعی و مناسبت حکم و موضوع به روایت نگاه کنیم و آن را بررسی نماییم به تشخیص حدود و واقعیت احتمالی آن احکام نزدیکتر خواهیم بود.
🔸 سید محمدباقر صدر، الاجتهاد و الحیاه، ص ١۶۶
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ العلم سلطان
🔺 ما احتیاج داریم به اینکه از لحاظ علمی پیشرفت کنیم؛ این نیاز قطعی ما است.
🔺 اگر از لحاظ علمی پیشرفت نکنیم، تهدید دشمنانِ تمدّنی ما و دشمنان فرهنگی و سیاسی ما، تهدید دائمی خواهد بود؛
🔺 آن وقتی این تهدید متوقّف میشود یا خطرش کم میشود که ما از لحاظ علمی پیشرفت کنیم.
🔺 بنده بارها روی این مسئله تکیه کردهام. الان قریب بیست سال است روی این تکیه میکنم و بارها هم این حدیث شریف را خواندهام که
🔺 «اَلعِلمُ سُلطان»؛ علم، قدرت است.
بیانات در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی- 97/07/25
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ کشف الاسرار امام
🔺 در همان اوان (اوائل دهه بیست) یکی از اتباع کسروی (علی اکبر حکمی زاده) کتابی به نام (اسرار هزارساله) نوشت و در آن از زیارت قبور و مشاهد ائمه و از این رقم انتقاد کرده بود.
🔺 من با یک عده از طلاب به خدمت یکی از مراجع وقت رفتیم که ما چه باید بکنیم؟ شرح اجمال مضمون کتاب را به ایشان گفتم. متأسفانه با کمال خونسردی ایشان گفتند: کاری نداشته باشید، الباطل یموت بترک ذکره!
🔺 اما امام (ره) در همان وقت به خاطر رد کردن این کتاب، (مدت ها) درس اسفار را تعطیل کرده و جواب او را می نویسند، که فعلاً به صورت (کشف الاسرار) درآمده است.
🗞 آیت الله سیدعزالدین زنجانی (ره)، نشریه پگاه حوزه، شماره ۳۰۴
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ وجوب عینی تحصیل
🔺 امام زمان (عج) می فرماید:
إِنَّا غَيْرُ مُهْمِلِينَ لِمُرَاعَاتِكُمْ وَ لَا نَاسِينَ لِذِكْرِكُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِكَ لَنَزَلَ بِكُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَكُمُ الْأَعْدَاءُ.
🔺 یکی از کارهای امام زمان (عج) دعا برای شیعیان است و اگر دعای حضرت نبود بلا نازل می شد و دشمنان نیز شیعیان را شکار می کردند. بنا بر این اگر امنیتی وجود دارد این به برکت دعای حضرت است.
🔺 الآن جمهوری اسلامی قریب به چهل سال است که پابرجا است و کل جهان با آن مخالف هستند زیرا ما دنبال اسلام حقیقی هستیم که از اهل بیت به ما رسیده است و دشمنان از طریق رسانه ها و ماهواره ها علیه شیعه اقدام می کنند ولی همچنان انقلاب ما پابرجا است.
🔺 ما نیز باید حضرت را یاری کنیم و این کار با علم و درک صحیح به دست می آید.
🔺 کسانی از طلاب به درس خارج رسیده اند تحصیل برای آنها واجب عینی است نه کفایی.
درس خارج اصول آیت الله سبحانی- 96/07/19
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ در یک سطح نبودن اقوال فقها
🔺 من در هر بحثی، دنبال این بودم که ببینم کدام یک از مدرسان بزرگ و مولفان کتب اصولی، این بحث را بهتر مطرح کرده است.
🔺 برخی مباحث را شیخ انصاری بهتر از همه مطرح کرده است، برخی را مرحوم آخوند و گاهی هم محقق نائینی و مرحوم آقا ضیاء .
🔺 همه بزرگان، همه مباحث را یکسان و در یک سطح مطرح نکرده اند. …
🔺 نقل همه اقوال و طرح همه بحثها ، فایدهای جز سردر گمی و رها کردن شاگردان در وادی لم یزرع ندارد.
📚گامی به سوی تحول، آیت الله مکارم شیرازی، ص ۲۹۸
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ غرق در فقه و اصول
🔺 نمازهایی که ما می خوانیم به نماز علمای بزرگ شباهت ندارد
🔺 نماز آنها و کیفیت نیت و خلوص و حال و حضور آنها گفتنی و توصیف کردنی نیست.
🔺 در صورتی که آنان در علوم متوغل بودند، و شبانهروز غرق در مباحث فقه و اصول بودند، به گونهای که گویی وقت آنها مستغرق در درس و بحث و مطالعه است، و خیال میشد که برای عبادت و نماز حال و وقت ندارند، ولی با این حال در نماز عجایب و غرایب بودند و نماز آنها، نماز بود.
🔺 خدا کند طریقه سلف صالح خود را عالماً و عامداً در علم و عمل ترک نکنیم.
📚در محضر بهجت، ج۳ ص ۵۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ فراخوان مقاله دوفصلنامهعلمی تخصصی مصباح الفقاهه
🔺در راستاي گامهاي تحولي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان، و با عنايت به تأكيدات مدير این حوزه در خصوص لزوم تحوّلآفريني در فعاليتهاي پژوهشي، نشريه «مصباح الفقاهه» در تاريخ 28/05/98 موفق به دريافت پروانه انتشار به شماره 85651 از معاونت امور مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد.
🔺اين نشريه به زبان فارسي، با رتبه علميتخصصي، گستره نشر و توزيع سراسري و با ترتيب انتشار «دوفصلنامه» در زمینه فقه و اصول فعاليت خود را آغاز نموده و آماده دريافت مقالات علمي است.
🔺مزایا و امتیازات:
1⃣ حمایت مالی
2⃣ ثبت به عنوان فعالیت پژوهشی
3⃣ ارائه گواهی پذیرش مقاله
4⃣ اولویت در همکاری داوری فراخوان های آثارپژوهشی حوزه علمیه خراسان
🔺علاقهمندان ميتوانند آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه مديريت نشريات علمي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان بهآدرس
http://muf.journals.hozehkh.com/
ارسال نمايند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32230941-051 تماس بگيرند.
گفتني است، دوفصلنامه علمیتخصصي «مصباح الفقاهه» به صاحب امتيازي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان مدير مسئولي آيتالله سيدمصباح عاملي و با سردبيري حجتالاسلام سیدحمید علوی آزیز فعاليت خود را آغاز کرده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ امتیازات اجتهادی آیت الله بروجردی
🔺 آیت الله بروجردی با همه تبحّرى که در اصول فقه داشت, کم تر مسائل فقهى را بر مسائل شکى اصولى مبتنى مى کرد و هرگز گرد مسائل فرضى نمى رفت.
🔺 گاه به طعنه مى گفت: آقایان طلاب منتظرند که یک (اصل) را گیر بیاورند و دست آویز قرار دهند و به بحث و جدل بپردازند.
🔺 با قرآن و تفاسیر آشنایى کامل داشت. قرآن را هر چند به تمامه حافظ نبود, امّا نیمه حفظ داشت. تاریخ اسلامى را دیده و خوانده و آشنا بود.
🔺 بر فقه سایر فرق مسلمین و روش و مسلک آنها تا اندازه اى محیط بود. کتب حدیث و رجال حدیث را مى شناخت.
🔺 به تاریخ فقه آشنا بود و سبک فکرهاى مختلف قدما و متأخرین را مى شناخت و بعضى را تأیید و نسبت به بعضى انتقاد داشت و آنها را عامل انحراف فقه مى دانست.
🔸 کتاب تکامل اجتماعى انسان, شهید مطهرى، ص196
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ آن دو، مجتهدند؛ چه برخيزند، چه بنشينند!
🔺 استعداد شگرف سيد (و هم دوره فاضلش: آخوند خراسانى) در دستيابى به قله هاى بلند دانش، از همان سال هاى نخست حضور در نجف، بر استادان آن دو كاملا آشكار بود و گهگاه بدان تصريح مىكردند.
🔺جناب حاج سيد محمد رضا طباطبايى (حفيد صاحب عروه) با اشاره به آيت اللّه شيخ راضى نجفى (استاد سيد در فقه) اظهار داشتند:
🔺 درباره مقام فقاهت مرحوم شيخ راضى نجفى گفته شده كه فقه نزد ايشان مانند انگشترى بود كه در دست داشته باشد؛ به هرطرف مىخواست مىچرخانيد ...
🔺 نقل مىكنند كه مرحومان آخوند خراسانى و صاحب عروه، باهم به درس شيخ راضى مىرفتهاند و هر وقت يكى از آندو بر استاد اشكالى مىكرده، ايشان با كمال توجه به سخن وى گوش داده و پاسخ مىگفتهاند، اما ساير شاگردان (كه غالبا از طلاب عرب بودند) از اين موهبت محروم بوده و چنانچه اشكالى مىكردهاند استاد به حرفشان چندان توجهى مبذول نمىداشته است.
🔺 روزى يكى از طلاب عرب به مرحوم شيخ راضى اعتراض مىكند كه دليل اين رفتار دوگانهتان با شاگردان چيست و چرا هنگامى كه يكى از اين دو تن (كه عجم هستند) اشكالى مىكند به حرف وى توجه كامل كرده و پاسخش را مىدهيد، اما هرگاه يكى از ما (كه همه عرب و همزبان شماييم) اشكالى مىكنيم توجهى نشان نمىدهيد.
🔺 ايشان در پاسخ آن طلبه عرب، با اشاره به آخوند و سيد فرموده بود:
- ما تقول؟! هذان مجتهدان ان قاما و ان قعدا!
چه مىگويى؟! اين دو مجتهدند، چه برخيزند و چه بنشینند.
📚فراتر از روش «آزمون و خطا»، ص۴۴
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💢مباحث «قطع، تعادل و تراجیح» از رسائل حذف و «حلقه ثالثه» بدیل «کفایه» قرار گرفت/ بخشهای غیرمهم از مکاسب حذف و «الشخص الاعتباری» منبع جدید فقهی معرفی شد
✔️استاد شب زندهدار از «تغییر و تحولی مهم در کتب درسی فقه و اصول حوزه» خبر داد:
🔹پیشرفت علم اصول به ید اساتین علم اصول، پخته و منسجمتر شده است، از این جهت وقت آن رسیده کتابهایی که برای آموزش بهتر هستند انتخاب شوند و فرصت طلاب و فضلا بیجا هزینه نشود.
🔸مبحث قطع رسائل همان فکرهای اولیه شیخ اعظم است که برای تدریس از انسجام و دستهبندی برخوردار نیست، لذا با مصوب شورای عالی حوزه، بحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» رسائل حذف میشود و دیگر الزامی برای خواندن آنها نیست و مبحث «ظن» و مبحث «اصول عملیه» از کتاب رسائل در پایه هفتم خوانده میشود.
🔹برای اولین بار رسماً حلقه ثالثه شهید صدر بهعنوان بدیل کفایه الاصول پذیرفته شده و فضلایی که مایلاند میتوانند بهجای کفایه، حلقه ثالثه را بخوانند و امتحان بدهند.
🔸مباحثی که شهید صدر در حلقه ثالثه عنوان میکند با آنچه پیشرفت علم اصول اقتضا میکند، هماهنگتر است و شخص را زودتر وارد فضای علم اصول میکند و به فرد برای فهم مطالب و تطبیق این علم توانایی بیشتری میدهد.
🔹از مکاسب شیخ اعظم مواردی غیرمهم حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است. میدانیم همه مباحثی که در مکاسب طرح شده، از وزن علمی برخوردار نیست.
🔸کتاب «الشخص الاعتباری» را همان لجنهی علمی «الفائق» نگاشته که یکی از موضوعات بسیار مبتلابه جامعه بشری است.
👈 گزارش کامل #اختصاصی: https://b2n.ir/g29347
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══•
❇️ استنباط فقهی، بر اساس فقهادارهینظام باشد؛ نه فقه ادارهی فرد.
🔺 فقه ما از طهارت تا دیات، باید ناظر به ادارهی یک کشور، ادارهی یک جامعه و ادارهی یک نظام باشد.
🔺 شما حتّی در باب طهارت هم که راجع به ماء مطلق یا فرضاً ماءالحمام فکر میکنید، باید توجه داشته باشید که این در یک جا از ادارهی زندگی این جامعه تأثیری خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احکام عامه و احوال شخصی و بقیهی ابوابی که وجود دارد.
🔺 بایستی همهی اینها را به عنوان جزیی از مجموعهی ادارهی یک کشور استنباط بکنیم.
🔺 این در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهی تغییرات ژرفی را به وجود خواهد آورد.
🔸 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
1_1347817295.mp3
1.43M
🎙 علامه #جوادی_آملی:
"از جناب بهمنیار نقل شده است كه می گوید ما روزانه منتظر ورود بوعلی بودیم كه ایشان تدریس كنند و ما تَدَرّس كنیم و فرا بگیریم، روزی استاد آمد و ما در كنار شمع وجودش جمع شدیم و پروانه وار نشستیم كه ایشان تدریس بكنند، وقتی شروع به تدریس كردند از چشمان ما و رخسار ما فهمیدند كه ما درس دیروز را نفهمیدیم....كم كم به عرضش رسید یا برای او معلوم شد که ما دیشب گعده داشتیم...
آنگاه اشك از چشمان بوعلی سرازیر شد، گفت طناب بازهای شهر ـ این سیرك ها ـ می كوشند در رشته شان متخصص بشوند، شما كه در رشته علمی و علوم الهی تلاش و كوشش می كنید تلاش و كوششتان این نیست كه در رشته تان متخصص بشوید؟!"
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ تفاوت انقلاب نسبت با شاهد جمع
▫️شاهد جمع
در مواردى كه روايات متعارض وجود داشته باشد و يك روايتى در بين باشد كه ناظر به هر دو روايت متعارض باشد، آن روايت ناظر را شاهد جمع مىخوانند و همه قبول دارند كه چنين روايتى، تعارض بين آن دو روايت را از بين مىبرد. مثل اينكه روايتى بگويد: «اكرم العلماء» و روايتى بگويد كه «لا تكرم العلماء» و يك روايتى وارد شده باشد كه «اكرم العلماء العادل و لا تكرم العالم الفاسق».
▫️انقلاب نسبت
و اما اگر در مقابل دو روايت متعارض، يك روايتى وارد بشود كه ناظر به يكى از آن دو روايت متعارض باشد و موجب انقلاب نسبت بين آن و روايت ديگر بشود مثل اينكه وارد بشود كه «لا تكرم الفُسّاق من العلماء»- بنابراين كه مفهوم نداشته باشد- كه اين دليل با عموم «اكرم العلماء» منافات دارد، پس آن را تخصيص مىزنند و نتيجه مىشود «اكرم العلماء غير الفساق»، پس نسبت آن با روايت ديگر كه مىگفت «لا تكرم العلماء» و نسبتشان با هم تباين بود، تبديل مىشود به خاص و عام و در نتيجه تعارض ميان آنها از بين مىرود، لكن جواز چنين جمعى كه معروف به انقلاب نسبت است محل خلاف است.
📚کتاب نکاح، ج۱۶ ص ۵۲۹۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ ... شعار سیاسی و استقلال و بقای حکومت برخی از فرقهها بر خرابکردن قبور بزرگان ائمهی بقیع علیهمالسلام بوده و هست…
🔺 یک مشت دزد با این سابقهی کار که هادمالحرمین(تخریب کننده حرمها) هستند، خود را خادمالحرمین میدانند!
🔸 رحمت واسعه، آیت الله بهجت (ره)، ص٢۵٢
🏴 شهادت مظلومانه امام محمدباقر علیهالسلام تسلیت باد 🏴
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مثل اکسیر
🔺 روز عرفه را قدر بدانید. از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمّی است؛ لحظهلحظهی این ساعات مثل اکسیر، مثل کیمیا حائز اهمّیّت است؛ اینها را با غفلت نگذرانیم.
🔺 یک نمونه [از اعمال]، این دعای عجیب امام حسین (علیهالسّلام) در عرفه است که مظهر خشوع و تذلّل و ذکر و مظهر ابتهال در مقابل پروردگار است.
🔺 یک نمونهی دیگر دعای امام سجاد (سلاماللهعلیه) در صحیفهی سجّادیّه است.
🔺 اینها را با تأمّل و با تفکّر بخوانید؛ این توشهی شما است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ شیوه برخورد با دو حدیث متعارض:
1. یک مسلک مسلک طرح است، که بر اساس آن یکی را باید طرح کرد. مثل یونس بن عبد الرحمن که حتی در غیر صورت تعارض هم اگر حدیثی شواهد کتاب و سنت نداشت طرحش میکرد.
2. مسلک کلینی تخییر است.
3. مسلک جمع که «تاویل مختلف الحدیث» ابنقتیبۀ دینوری دو قرن قبل از شیخ طوسی بر اساس آن و همچنین قاضی نعمان قائل به آن هستند.
4. از زمان علامه بیشتر مسلک ترجیح مطرح شد.
🔸 آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج فقه ، ۱۳۹۸/۶/۳۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه و اصول خواندیم، توهم اسلام شناس شدن برمان داشت! ... فکر کردیم اسلام شناس شدیم.
ما با بخش اعظم اسلام آشنا نشدیم. گفتند آنها جنبی است اگر خودتان وقت کردید بخوانید. در حالی که آن جنبی، اصل است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مفاد قاعده لاضرر
🔺 قاعده «لاضرر» اعم است هم مثبت حکمی است که دفع ضرر کند و هم نافی حکم ضرری است. شارع، در روابط و حقوقی که مردم نسبت به هم دارند قوانین را به گونه ای تنظیم نموده که کسی متضرر نشود. بنابراین اگر در موردی جعل شارع موجب ضرر به شخصی شود، به مقتضای این قاعده، آن حکم و جعل نفی می شود. هم چنانکه اگر در جایی عدم جعل شیئ، موجب ضرر به شخصی شود، به مقتضای این قاعده، حکم به ثبوت و جعل آن شیئ می شود.
🔺 لذا اگر شخصی عملی انجام دهد و قصد تبرع هم نداشته باشد، در این صورت شارع ضمان جعل نکند، خلاف این است که شارع جلوی ضرر را گرفته است. لذا به مقتضای این قاعده، ضمان ثابت می شود تا شخص متضرر نشود.
🔺 فقره «لا ضرر» ناظر به حکم وضعی و فقره «لا ضرار» ناظر به حکم تکلیفی است یعنی در حیطه روابط و حقوقی که مردم نسبت به یکدیگر دارند، نه ضرری وجود دارد و نه اضرار جایز است.
🔹پ.نوشت؛ بیان فوق، ناظر بر رأی صاحب مستمسک مبنی بر «نافی ضرری بودن» قاعده مذکور است نه مثبت بودن آن.
🔸 جلسه چهارم درس خارج مضاربه؛ ۹۴/۱۰/۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ سوءظن به گفتار استاد
امام خمینی (ره):
🔺 همیشه گفتار استاد را با سوءظن تلقی کنید و زود تسلیم گفته های او نشوید؛ چون در غیر این صورت ملّا بار نخواهید آمد.
🔺 سعی کنید بعد از گفته ی او یک «نه» بگویید و یک «ان قلت» بزنید.
🔸صحیفه دل، جمعی از نویسندگان، ص122.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اصول را مضیّق تر بخوانید.
🔺 در فقه هرچه می توانید کار کنید اما اصول 5 یا 6 سال کافی است بیش از این کارآیی ندارد و به درد نمی خورد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄