❇️ مفاد قاعده لاضرر
🔺 قاعده «لاضرر» اعم است هم مثبت حکمی است که دفع ضرر کند و هم نافی حکم ضرری است. شارع، در روابط و حقوقی که مردم نسبت به هم دارند قوانین را به گونه ای تنظیم نموده که کسی متضرر نشود. بنابراین اگر در موردی جعل شارع موجب ضرر به شخصی شود، به مقتضای این قاعده، آن حکم و جعل نفی می شود. هم چنانکه اگر در جایی عدم جعل شیئ، موجب ضرر به شخصی شود، به مقتضای این قاعده، حکم به ثبوت و جعل آن شیئ می شود.
🔺 لذا اگر شخصی عملی انجام دهد و قصد تبرع هم نداشته باشد، در این صورت شارع ضمان جعل نکند، خلاف این است که شارع جلوی ضرر را گرفته است. لذا به مقتضای این قاعده، ضمان ثابت می شود تا شخص متضرر نشود.
🔺 فقره «لا ضرر» ناظر به حکم وضعی و فقره «لا ضرار» ناظر به حکم تکلیفی است یعنی در حیطه روابط و حقوقی که مردم نسبت به یکدیگر دارند، نه ضرری وجود دارد و نه اضرار جایز است.
🔹پ.نوشت؛ بیان فوق، ناظر بر رأی صاحب مستمسک مبنی بر «نافی ضرری بودن» قاعده مذکور است نه مثبت بودن آن.
🔸 جلسه چهارم درس خارج مضاربه؛ ۹۴/۱۰/۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ سوءظن به گفتار استاد
امام خمینی (ره):
🔺 همیشه گفتار استاد را با سوءظن تلقی کنید و زود تسلیم گفته های او نشوید؛ چون در غیر این صورت ملّا بار نخواهید آمد.
🔺 سعی کنید بعد از گفته ی او یک «نه» بگویید و یک «ان قلت» بزنید.
🔸صحیفه دل، جمعی از نویسندگان، ص122.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اصول را مضیّق تر بخوانید.
🔺 در فقه هرچه می توانید کار کنید اما اصول 5 یا 6 سال کافی است بیش از این کارآیی ندارد و به درد نمی خورد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ قدما و متأخرین
🔺 از جمله اصطلاحاتى که در کلمات فقیهان معاصر دیده میشود اصطلاح «قدماء»، «متأخرین» و «متأخرو المتأخرین(متأخران از متأخرین)» است.
🔺 اینکه «قدما» به کدام طبقه اطلاق میشود و «متأخرین» و یا «متأخران از متأخرین» به کدام دسته گفته میشود، حقیقت آن است که با توجه به نسبی بودن این اصطلاحات، نمیتوان مرزبندی دقیقی بین مصادیق «قدما» و «متأخرین» و «متأخران از متأخرین» مشخص کرد؛
🔺 زیرا گاهى چنین اصطلاحى از فقیهى ابراز میشود که در قرن پنجم زندگی میکرد، در حالىکه همین اصطلاح گاهى از فقیهى مشاهده میشود که در قرن دهم زندگى میکرد؛
🔺 به همین دلیل باید گفت اصطلاح «قدما» و «متأخرین» و «متأخر متأخرین» نسبى بوده و در هر متنی بر حسب مورد باید بررسی شود.
🔺 امام خمینی (ره):
به علما و بزرگانى که در دوره زمانی دویست ساله میان آغاز غیبت صغراى امام زمان ع(260 ق) تا عصر وفات شیخ ابى جعفر طوسى ره(460 ق) میزیستند «قدما» و به فقهای بعد از ایشان «متأخرین» گفته میشود.
🔸 انوار الهدایة فی التعلیقة علی الکفایة، امام خمینی ، ج 1، ص 261.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ عبدصالح
🔺 خطیب بغدادی از سنّیهای خیلی متعصّب و مخالف شیعه است.
🔺 او به قدری با شیعه مخالف است که علمای شیعه را با تعابیر تند و ناروا یاد میکند.
🔺 وی با این همه تعصّب و کینه، وقتی به سرگذشت حضرت امام کاظم علیه السلام میرسد، مفصّلاً به ذکر فضائل آن حضرت میپردازد.
🔺 از جمله مینویسد:
«موسی بن جعفر علیهماالسّلام به علت عبادات و اجتهادش، عبد صالح خوانده میشد و بسیار کریم و بخشنده بود.»
✨سالروز ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت #موسی_بن_جعفر امام کاظم علیه السلام مبارک باد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
16.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ بدون توسل و نماز شب راه به جایی نخواهید برد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ التسامح فی ادلّة السنن
🔺 کتابهای ما با این عنوان است امّا اهل سنت اینگونه به این بحث عنوان داده اند: "حجّیّة الخبر الضعیف فی بیان الفضائل" بنابراین یک مسأله است که ما و آنها عنوان کردیم با دو عنوان و یک معنون؛ آنها با همین عنوان برای صحابه فضائل زیادی را نقل می کنند که اکثرا فاقد حجّیت است.
🔺 طرح بحث: آیا از روایات استقاده می شود که خبر صحیحی که متضمن ثواب یک عمل است موجب استحباب آن عمل نیز می شود؛ مثل اینکه می گوید اگر لحیه خود را شانه بزند اینقدر ثواب دارد آیا عمل به این حدیث موجب می شود که فقط ثواب دهند یا اینکه این عمل نیز مستحب می شود؟ یعنی آیا این حدیث مشرِّع می شود یعنی مستحب سازی می کند و لو دروغ باشد یا خیر؟
🔺 شیخ انصاری(ره) قائل است فقط ثواب می دهد
🔺 آخوند(ره) می فرماید مستحب هم می کند
🔺 ما نظر شیخ(ره) را ترجیح می دهیم و باید روایات وسائل را بررسی کنیم آیا از آنها استحباب استفاده می شود یا صرفا ثواب استفاده می شود.
🔺 ثمره شرعی بر این بحث: مثلا اگر کسی لحیه طویل داشته باشد در روایت ضعیفی آمده که اگر در وضوء بشوید ثواب دارد اگر بگوییم صرفا ثواب دارد از رطوبت آن بگیریم نمی توانیم مسح کنیم و اگر مستحب هم باشد می توان با رطوبت آن مسح نمود و این اثر شرعی مسأله است.
🔸 درس خارج اصول آیت الله سبحانی - 1400/10/27
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💢 نفسِ نبی صلیاللهعلیهوآله
اگر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، علی علیهالسلام و قرآن را در میان امتش جانشین ساخته، بدینروی بوده که قرآن تفسیر معانی علی بزرگ باشد و معانی علی، تجسمی از الگوهای قرآن کریم قرار گیرد.
اگر خداوند علی علیهالسلام را در آیۀ مباهله، نفْس [یعنی خودِ] رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شمرد، از آن روی بود که مسلمانان دریابند که او امتداد طبیعی محمد صلیاللهعلیهوآله و پرتوی فراتابیده از روح بزرگ اوست.
اگر پیامبر صلیاللهعلیهوآله [در لیلةالمبیت] برای هجرت، بیمناکانه از مکه بیرون آمد و علی علیهالسلام را بر بستر خویش باقی نهاد، تا بهجای او کشته شود، بدین معناست که تنها این دین مقدس بود که مسیر زندگی این دو انسان بزرگ را ترسیم مینمود.
📚 فدک در تاریخ، ص۱۰۷
24 ذی الحجه سالروز مباهله پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله با علمای مسیحی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مباحث بدون فایده فقهی را رها کنید.
🔺 از جویندگان علم و علمای اصول-ایدهم الله- انتظار داریم که بر اوقات خود و عمرهای شریف شان بخیل باشند و مباحث بدون فایده فقهی را رها کنند و همّ عالی خود را در مباحث مفید دارای فایده صرف نمایند.
🔺 وهم زده ای گمان نکند که در این مباحث فوایدی علمی وجود دارد که این گمان فاسد است؛ چرا که همانا علم اصول، دانشی ابزاری برای استنتاج فقه است. پس، اگر چنین نتیجه ای بر آن مترتب نشود، چه فایده علمی در آن است؟ و علم چیزی است که حقیقتی از حقایق دینی یا دنیایی را برایت کشف کند و گرنه، اشتغال بدان، مشغول گشتن به امری بی معنا است. و خداوند، ولی توفیق است.
📚انوار الهدایه، ج1، ص317
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
10.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ از تفسیر و حدیث جدا نشوید.
🔺 در امر فقاهت شناخت حدیث لازم و ضروری است.
🔺 از میان تفاسیر تفسیر مجمع البیان تفسیری عالمانه و استدلالی است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄