❇️ غرق در فقه و اصول
🔺 نمازهایی که ما می خوانیم به نماز علمای بزرگ شباهت ندارد
🔺 نماز آنها و کیفیت نیت و خلوص و حال و حضور آنها گفتنی و توصیف کردنی نیست.
🔺 در صورتی که آنان در علوم متوغل بودند، و شبانهروز غرق در مباحث فقه و اصول بودند، به گونهای که گویی وقت آنها مستغرق در درس و بحث و مطالعه است، و خیال میشد که برای عبادت و نماز حال و وقت ندارند، ولی با این حال در نماز عجایب و غرایب بودند و نماز آنها، نماز بود.
🔺 خدا کند طریقه سلف صالح خود را عالماً و عامداً در علم و عمل ترک نکنیم.
📚در محضر بهجت، ج۳ ص ۵۲
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ فراخوان مقاله دوفصلنامهعلمی تخصصی مصباح الفقاهه
🔺در راستاي گامهاي تحولي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان، و با عنايت به تأكيدات مدير این حوزه در خصوص لزوم تحوّلآفريني در فعاليتهاي پژوهشي، نشريه «مصباح الفقاهه» در تاريخ 28/05/98 موفق به دريافت پروانه انتشار به شماره 85651 از معاونت امور مطبوعاتي و اطلاعرساني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شد.
🔺اين نشريه به زبان فارسي، با رتبه علميتخصصي، گستره نشر و توزيع سراسري و با ترتيب انتشار «دوفصلنامه» در زمینه فقه و اصول فعاليت خود را آغاز نموده و آماده دريافت مقالات علمي است.
🔺مزایا و امتیازات:
1⃣ حمایت مالی
2⃣ ثبت به عنوان فعالیت پژوهشی
3⃣ ارائه گواهی پذیرش مقاله
4⃣ اولویت در همکاری داوری فراخوان های آثارپژوهشی حوزه علمیه خراسان
🔺علاقهمندان ميتوانند آثار خود را با رعايت شرايط مندرج در بخش «راهنماي نويسندگان» در سامانه مديريت نشريات علمي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان بهآدرس
http://muf.journals.hozehkh.com/
ارسال نمايند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 32230941-051 تماس بگيرند.
گفتني است، دوفصلنامه علمیتخصصي «مصباح الفقاهه» به صاحب امتيازي معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان مدير مسئولي آيتالله سيدمصباح عاملي و با سردبيري حجتالاسلام سیدحمید علوی آزیز فعاليت خود را آغاز کرده است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ امتیازات اجتهادی آیت الله بروجردی
🔺 آیت الله بروجردی با همه تبحّرى که در اصول فقه داشت, کم تر مسائل فقهى را بر مسائل شکى اصولى مبتنى مى کرد و هرگز گرد مسائل فرضى نمى رفت.
🔺 گاه به طعنه مى گفت: آقایان طلاب منتظرند که یک (اصل) را گیر بیاورند و دست آویز قرار دهند و به بحث و جدل بپردازند.
🔺 با قرآن و تفاسیر آشنایى کامل داشت. قرآن را هر چند به تمامه حافظ نبود, امّا نیمه حفظ داشت. تاریخ اسلامى را دیده و خوانده و آشنا بود.
🔺 بر فقه سایر فرق مسلمین و روش و مسلک آنها تا اندازه اى محیط بود. کتب حدیث و رجال حدیث را مى شناخت.
🔺 به تاریخ فقه آشنا بود و سبک فکرهاى مختلف قدما و متأخرین را مى شناخت و بعضى را تأیید و نسبت به بعضى انتقاد داشت و آنها را عامل انحراف فقه مى دانست.
🔸 کتاب تکامل اجتماعى انسان, شهید مطهرى، ص196
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ آن دو، مجتهدند؛ چه برخيزند، چه بنشينند!
🔺 استعداد شگرف سيد (و هم دوره فاضلش: آخوند خراسانى) در دستيابى به قله هاى بلند دانش، از همان سال هاى نخست حضور در نجف، بر استادان آن دو كاملا آشكار بود و گهگاه بدان تصريح مىكردند.
🔺جناب حاج سيد محمد رضا طباطبايى (حفيد صاحب عروه) با اشاره به آيت اللّه شيخ راضى نجفى (استاد سيد در فقه) اظهار داشتند:
🔺 درباره مقام فقاهت مرحوم شيخ راضى نجفى گفته شده كه فقه نزد ايشان مانند انگشترى بود كه در دست داشته باشد؛ به هرطرف مىخواست مىچرخانيد ...
🔺 نقل مىكنند كه مرحومان آخوند خراسانى و صاحب عروه، باهم به درس شيخ راضى مىرفتهاند و هر وقت يكى از آندو بر استاد اشكالى مىكرده، ايشان با كمال توجه به سخن وى گوش داده و پاسخ مىگفتهاند، اما ساير شاگردان (كه غالبا از طلاب عرب بودند) از اين موهبت محروم بوده و چنانچه اشكالى مىكردهاند استاد به حرفشان چندان توجهى مبذول نمىداشته است.
🔺 روزى يكى از طلاب عرب به مرحوم شيخ راضى اعتراض مىكند كه دليل اين رفتار دوگانهتان با شاگردان چيست و چرا هنگامى كه يكى از اين دو تن (كه عجم هستند) اشكالى مىكند به حرف وى توجه كامل كرده و پاسخش را مىدهيد، اما هرگاه يكى از ما (كه همه عرب و همزبان شماييم) اشكالى مىكنيم توجهى نشان نمىدهيد.
🔺 ايشان در پاسخ آن طلبه عرب، با اشاره به آخوند و سيد فرموده بود:
- ما تقول؟! هذان مجتهدان ان قاما و ان قعدا!
چه مىگويى؟! اين دو مجتهدند، چه برخيزند و چه بنشینند.
📚فراتر از روش «آزمون و خطا»، ص۴۴
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💢مباحث «قطع، تعادل و تراجیح» از رسائل حذف و «حلقه ثالثه» بدیل «کفایه» قرار گرفت/ بخشهای غیرمهم از مکاسب حذف و «الشخص الاعتباری» منبع جدید فقهی معرفی شد
✔️استاد شب زندهدار از «تغییر و تحولی مهم در کتب درسی فقه و اصول حوزه» خبر داد:
🔹پیشرفت علم اصول به ید اساتین علم اصول، پخته و منسجمتر شده است، از این جهت وقت آن رسیده کتابهایی که برای آموزش بهتر هستند انتخاب شوند و فرصت طلاب و فضلا بیجا هزینه نشود.
🔸مبحث قطع رسائل همان فکرهای اولیه شیخ اعظم است که برای تدریس از انسجام و دستهبندی برخوردار نیست، لذا با مصوب شورای عالی حوزه، بحث «قطع» و «تعادل و تراجیح» رسائل حذف میشود و دیگر الزامی برای خواندن آنها نیست و مبحث «ظن» و مبحث «اصول عملیه» از کتاب رسائل در پایه هفتم خوانده میشود.
🔹برای اولین بار رسماً حلقه ثالثه شهید صدر بهعنوان بدیل کفایه الاصول پذیرفته شده و فضلایی که مایلاند میتوانند بهجای کفایه، حلقه ثالثه را بخوانند و امتحان بدهند.
🔸مباحثی که شهید صدر در حلقه ثالثه عنوان میکند با آنچه پیشرفت علم اصول اقتضا میکند، هماهنگتر است و شخص را زودتر وارد فضای علم اصول میکند و به فرد برای فهم مطالب و تطبیق این علم توانایی بیشتری میدهد.
🔹از مکاسب شیخ اعظم مواردی غیرمهم حذف شده و برای مطالعه قرار داده شده است. میدانیم همه مباحثی که در مکاسب طرح شده، از وزن علمی برخوردار نیست.
🔸کتاب «الشخص الاعتباری» را همان لجنهی علمی «الفائق» نگاشته که یکی از موضوعات بسیار مبتلابه جامعه بشری است.
👈 گزارش کامل #اختصاصی: https://b2n.ir/g29347
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══•
❇️ استنباط فقهی، بر اساس فقهادارهینظام باشد؛ نه فقه ادارهی فرد.
🔺 فقه ما از طهارت تا دیات، باید ناظر به ادارهی یک کشور، ادارهی یک جامعه و ادارهی یک نظام باشد.
🔺 شما حتّی در باب طهارت هم که راجع به ماء مطلق یا فرضاً ماءالحمام فکر میکنید، باید توجه داشته باشید که این در یک جا از ادارهی زندگی این جامعه تأثیری خواهد داشت؛ تا برسد به ابواب معاملات و ابواب احکام عامه و احوال شخصی و بقیهی ابوابی که وجود دارد.
🔺 بایستی همهی اینها را به عنوان جزیی از مجموعهی ادارهی یک کشور استنباط بکنیم.
🔺 این در استنباط اثر خواهد گذاشت و گاهی تغییرات ژرفی را به وجود خواهد آورد.
🔸 بیانات در آغاز درس خارج فقه- ۱۳۷۰/۰۶/۳۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
1_1347817295.mp3
1.43M
🎙 علامه #جوادی_آملی:
"از جناب بهمنیار نقل شده است كه می گوید ما روزانه منتظر ورود بوعلی بودیم كه ایشان تدریس كنند و ما تَدَرّس كنیم و فرا بگیریم، روزی استاد آمد و ما در كنار شمع وجودش جمع شدیم و پروانه وار نشستیم كه ایشان تدریس بكنند، وقتی شروع به تدریس كردند از چشمان ما و رخسار ما فهمیدند كه ما درس دیروز را نفهمیدیم....كم كم به عرضش رسید یا برای او معلوم شد که ما دیشب گعده داشتیم...
آنگاه اشك از چشمان بوعلی سرازیر شد، گفت طناب بازهای شهر ـ این سیرك ها ـ می كوشند در رشته شان متخصص بشوند، شما كه در رشته علمی و علوم الهی تلاش و كوشش می كنید تلاش و كوششتان این نیست كه در رشته تان متخصص بشوید؟!"
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ تفاوت انقلاب نسبت با شاهد جمع
▫️شاهد جمع
در مواردى كه روايات متعارض وجود داشته باشد و يك روايتى در بين باشد كه ناظر به هر دو روايت متعارض باشد، آن روايت ناظر را شاهد جمع مىخوانند و همه قبول دارند كه چنين روايتى، تعارض بين آن دو روايت را از بين مىبرد. مثل اينكه روايتى بگويد: «اكرم العلماء» و روايتى بگويد كه «لا تكرم العلماء» و يك روايتى وارد شده باشد كه «اكرم العلماء العادل و لا تكرم العالم الفاسق».
▫️انقلاب نسبت
و اما اگر در مقابل دو روايت متعارض، يك روايتى وارد بشود كه ناظر به يكى از آن دو روايت متعارض باشد و موجب انقلاب نسبت بين آن و روايت ديگر بشود مثل اينكه وارد بشود كه «لا تكرم الفُسّاق من العلماء»- بنابراين كه مفهوم نداشته باشد- كه اين دليل با عموم «اكرم العلماء» منافات دارد، پس آن را تخصيص مىزنند و نتيجه مىشود «اكرم العلماء غير الفساق»، پس نسبت آن با روايت ديگر كه مىگفت «لا تكرم العلماء» و نسبتشان با هم تباين بود، تبديل مىشود به خاص و عام و در نتيجه تعارض ميان آنها از بين مىرود، لكن جواز چنين جمعى كه معروف به انقلاب نسبت است محل خلاف است.
📚کتاب نکاح، ج۱۶ ص ۵۲۹۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ ... شعار سیاسی و استقلال و بقای حکومت برخی از فرقهها بر خرابکردن قبور بزرگان ائمهی بقیع علیهمالسلام بوده و هست…
🔺 یک مشت دزد با این سابقهی کار که هادمالحرمین(تخریب کننده حرمها) هستند، خود را خادمالحرمین میدانند!
🔸 رحمت واسعه، آیت الله بهجت (ره)، ص٢۵٢
🏴 شهادت مظلومانه امام محمدباقر علیهالسلام تسلیت باد 🏴
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مثل اکسیر
🔺 روز عرفه را قدر بدانید. از ظهر عرفه تا غروب عرفه ساعات مهمّی است؛ لحظهلحظهی این ساعات مثل اکسیر، مثل کیمیا حائز اهمّیّت است؛ اینها را با غفلت نگذرانیم.
🔺 یک نمونه [از اعمال]، این دعای عجیب امام حسین (علیهالسّلام) در عرفه است که مظهر خشوع و تذلّل و ذکر و مظهر ابتهال در مقابل پروردگار است.
🔺 یک نمونهی دیگر دعای امام سجاد (سلاماللهعلیه) در صحیفهی سجّادیّه است.
🔺 اینها را با تأمّل و با تفکّر بخوانید؛ این توشهی شما است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ شیوه برخورد با دو حدیث متعارض:
1. یک مسلک مسلک طرح است، که بر اساس آن یکی را باید طرح کرد. مثل یونس بن عبد الرحمن که حتی در غیر صورت تعارض هم اگر حدیثی شواهد کتاب و سنت نداشت طرحش میکرد.
2. مسلک کلینی تخییر است.
3. مسلک جمع که «تاویل مختلف الحدیث» ابنقتیبۀ دینوری دو قرن قبل از شیخ طوسی بر اساس آن و همچنین قاضی نعمان قائل به آن هستند.
4. از زمان علامه بیشتر مسلک ترجیح مطرح شد.
🔸 آیت الله استاد حاج سید احمد مددی الموسوی ، خارج فقه ، ۱۳۹۸/۶/۳۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقه و اصول خواندیم، توهم اسلام شناس شدن برمان داشت! ... فکر کردیم اسلام شناس شدیم.
ما با بخش اعظم اسلام آشنا نشدیم. گفتند آنها جنبی است اگر خودتان وقت کردید بخوانید. در حالی که آن جنبی، اصل است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مفاد قاعده لاضرر
🔺 قاعده «لاضرر» اعم است هم مثبت حکمی است که دفع ضرر کند و هم نافی حکم ضرری است. شارع، در روابط و حقوقی که مردم نسبت به هم دارند قوانین را به گونه ای تنظیم نموده که کسی متضرر نشود. بنابراین اگر در موردی جعل شارع موجب ضرر به شخصی شود، به مقتضای این قاعده، آن حکم و جعل نفی می شود. هم چنانکه اگر در جایی عدم جعل شیئ، موجب ضرر به شخصی شود، به مقتضای این قاعده، حکم به ثبوت و جعل آن شیئ می شود.
🔺 لذا اگر شخصی عملی انجام دهد و قصد تبرع هم نداشته باشد، در این صورت شارع ضمان جعل نکند، خلاف این است که شارع جلوی ضرر را گرفته است. لذا به مقتضای این قاعده، ضمان ثابت می شود تا شخص متضرر نشود.
🔺 فقره «لا ضرر» ناظر به حکم وضعی و فقره «لا ضرار» ناظر به حکم تکلیفی است یعنی در حیطه روابط و حقوقی که مردم نسبت به یکدیگر دارند، نه ضرری وجود دارد و نه اضرار جایز است.
🔹پ.نوشت؛ بیان فوق، ناظر بر رأی صاحب مستمسک مبنی بر «نافی ضرری بودن» قاعده مذکور است نه مثبت بودن آن.
🔸 جلسه چهارم درس خارج مضاربه؛ ۹۴/۱۰/۱
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ سوءظن به گفتار استاد
امام خمینی (ره):
🔺 همیشه گفتار استاد را با سوءظن تلقی کنید و زود تسلیم گفته های او نشوید؛ چون در غیر این صورت ملّا بار نخواهید آمد.
🔺 سعی کنید بعد از گفته ی او یک «نه» بگویید و یک «ان قلت» بزنید.
🔸صحیفه دل، جمعی از نویسندگان، ص122.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ اصول را مضیّق تر بخوانید.
🔺 در فقه هرچه می توانید کار کنید اما اصول 5 یا 6 سال کافی است بیش از این کارآیی ندارد و به درد نمی خورد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ قدما و متأخرین
🔺 از جمله اصطلاحاتى که در کلمات فقیهان معاصر دیده میشود اصطلاح «قدماء»، «متأخرین» و «متأخرو المتأخرین(متأخران از متأخرین)» است.
🔺 اینکه «قدما» به کدام طبقه اطلاق میشود و «متأخرین» و یا «متأخران از متأخرین» به کدام دسته گفته میشود، حقیقت آن است که با توجه به نسبی بودن این اصطلاحات، نمیتوان مرزبندی دقیقی بین مصادیق «قدما» و «متأخرین» و «متأخران از متأخرین» مشخص کرد؛
🔺 زیرا گاهى چنین اصطلاحى از فقیهى ابراز میشود که در قرن پنجم زندگی میکرد، در حالىکه همین اصطلاح گاهى از فقیهى مشاهده میشود که در قرن دهم زندگى میکرد؛
🔺 به همین دلیل باید گفت اصطلاح «قدما» و «متأخرین» و «متأخر متأخرین» نسبى بوده و در هر متنی بر حسب مورد باید بررسی شود.
🔺 امام خمینی (ره):
به علما و بزرگانى که در دوره زمانی دویست ساله میان آغاز غیبت صغراى امام زمان ع(260 ق) تا عصر وفات شیخ ابى جعفر طوسى ره(460 ق) میزیستند «قدما» و به فقهای بعد از ایشان «متأخرین» گفته میشود.
🔸 انوار الهدایة فی التعلیقة علی الکفایة، امام خمینی ، ج 1، ص 261.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ عبدصالح
🔺 خطیب بغدادی از سنّیهای خیلی متعصّب و مخالف شیعه است.
🔺 او به قدری با شیعه مخالف است که علمای شیعه را با تعابیر تند و ناروا یاد میکند.
🔺 وی با این همه تعصّب و کینه، وقتی به سرگذشت حضرت امام کاظم علیه السلام میرسد، مفصّلاً به ذکر فضائل آن حضرت میپردازد.
🔺 از جمله مینویسد:
«موسی بن جعفر علیهماالسّلام به علت عبادات و اجتهادش، عبد صالح خوانده میشد و بسیار کریم و بخشنده بود.»
✨سالروز ولادت با سعادت باب الحوائج حضرت #موسی_بن_جعفر امام کاظم علیه السلام مبارک باد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
16.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❇️ بدون توسل و نماز شب راه به جایی نخواهید برد.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ التسامح فی ادلّة السنن
🔺 کتابهای ما با این عنوان است امّا اهل سنت اینگونه به این بحث عنوان داده اند: "حجّیّة الخبر الضعیف فی بیان الفضائل" بنابراین یک مسأله است که ما و آنها عنوان کردیم با دو عنوان و یک معنون؛ آنها با همین عنوان برای صحابه فضائل زیادی را نقل می کنند که اکثرا فاقد حجّیت است.
🔺 طرح بحث: آیا از روایات استقاده می شود که خبر صحیحی که متضمن ثواب یک عمل است موجب استحباب آن عمل نیز می شود؛ مثل اینکه می گوید اگر لحیه خود را شانه بزند اینقدر ثواب دارد آیا عمل به این حدیث موجب می شود که فقط ثواب دهند یا اینکه این عمل نیز مستحب می شود؟ یعنی آیا این حدیث مشرِّع می شود یعنی مستحب سازی می کند و لو دروغ باشد یا خیر؟
🔺 شیخ انصاری(ره) قائل است فقط ثواب می دهد
🔺 آخوند(ره) می فرماید مستحب هم می کند
🔺 ما نظر شیخ(ره) را ترجیح می دهیم و باید روایات وسائل را بررسی کنیم آیا از آنها استحباب استفاده می شود یا صرفا ثواب استفاده می شود.
🔺 ثمره شرعی بر این بحث: مثلا اگر کسی لحیه طویل داشته باشد در روایت ضعیفی آمده که اگر در وضوء بشوید ثواب دارد اگر بگوییم صرفا ثواب دارد از رطوبت آن بگیریم نمی توانیم مسح کنیم و اگر مستحب هم باشد می توان با رطوبت آن مسح نمود و این اثر شرعی مسأله است.
🔸 درس خارج اصول آیت الله سبحانی - 1400/10/27
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
💢 نفسِ نبی صلیاللهعلیهوآله
اگر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله، علی علیهالسلام و قرآن را در میان امتش جانشین ساخته، بدینروی بوده که قرآن تفسیر معانی علی بزرگ باشد و معانی علی، تجسمی از الگوهای قرآن کریم قرار گیرد.
اگر خداوند علی علیهالسلام را در آیۀ مباهله، نفْس [یعنی خودِ] رسول خدا صلیاللهعلیهوآله شمرد، از آن روی بود که مسلمانان دریابند که او امتداد طبیعی محمد صلیاللهعلیهوآله و پرتوی فراتابیده از روح بزرگ اوست.
اگر پیامبر صلیاللهعلیهوآله [در لیلةالمبیت] برای هجرت، بیمناکانه از مکه بیرون آمد و علی علیهالسلام را بر بستر خویش باقی نهاد، تا بهجای او کشته شود، بدین معناست که تنها این دین مقدس بود که مسیر زندگی این دو انسان بزرگ را ترسیم مینمود.
📚 فدک در تاریخ، ص۱۰۷
24 ذی الحجه سالروز مباهله پیامبر اسلام صلیاللهعلیهوآله با علمای مسیحی
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
✅ با ما همراه باشید
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ مباحث بدون فایده فقهی را رها کنید.
🔺 از جویندگان علم و علمای اصول-ایدهم الله- انتظار داریم که بر اوقات خود و عمرهای شریف شان بخیل باشند و مباحث بدون فایده فقهی را رها کنند و همّ عالی خود را در مباحث مفید دارای فایده صرف نمایند.
🔺 وهم زده ای گمان نکند که در این مباحث فوایدی علمی وجود دارد که این گمان فاسد است؛ چرا که همانا علم اصول، دانشی ابزاری برای استنتاج فقه است. پس، اگر چنین نتیجه ای بر آن مترتب نشود، چه فایده علمی در آن است؟ و علم چیزی است که حقیقتی از حقایق دینی یا دنیایی را برایت کشف کند و گرنه، اشتغال بدان، مشغول گشتن به امری بی معنا است. و خداوند، ولی توفیق است.
📚انوار الهدایه، ج1، ص317
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ از تفسیر و حدیث جدا نشوید.
🔺 در امر فقاهت شناخت حدیث لازم و ضروری است.
🔺 از میان تفاسیر تفسیر مجمع البیان تفسیری عالمانه و استدلالی است.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
#معرفی_نشریه
❇️ دوفصلنامه علمی تخصصی مصباح الفقاهه
🔘صاحب امتياز: معاونت پژوهش حوزه علميه خراسان
🔘سردبير: حجتالاسلام سیدحمید علوی آزیز
📌اين نشريه با رتبه علميتخصصي، در زمینه فقه و اصول فعاليت خود را آغاز نموده و آماده دريافت مقالات علمي اساتید و پژوهشگران است.
📌مزایا: حمایت مالی و ارائه گواهی پذیرش
👈سامانه نشریه: http://muf.journals.hozehkh.com/
#نشریه_علمی #مجله
#فقاهت #فقه
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ جنبهی علمی و تحقیقی
🔺 آنچه دربارهی آیت الله خویی و امثال ایشان، غالباً بعد از وفات صحبت میشود، همان جنبههای مربوط به مرجعیت این بزرگواران است.
🔺 در حالی که چیزی که در زندگی این افراد و این شخصیتهای برجسته، مهمتر است، خصوصیاتی است که مستقیماً به مرجعیت آنها مربوط نیست، بلکه میشود گفت «مرجعیت آنها ناشی از آن خصوصیات است».
🔺 و آن، جنبهی علمی و تحقیقی و تدریسی و کار موفق و پیگیر آنها در این زمینههاست.
🔺 این بزرگوار را که نگاه کنید، میبینید لااقل در سه رشتهی علمی و درسی مهم، دارای فرآوردههای تحقیقی هستند: یکی فقه است، دیگری اصول است و سومی رجال.
🔺 این همه کتاب فقهی و اصولی که شاگردان ایشان نوشتهاند، کلمات ایشان است. به علاوهی آنچه که از قلم خود ایشان، مستقیماً صادر شده است. یا این کتاب بزرگ کم نظیر رجالی (معجمالرجال الحدیث) ایشان که ظاهراً آن را در سالهای اواخر عمرشان نوشتهاند. چون ذکر میکنند که من این کتاب را با اشتغال زیاد و در دوران پیری مینویسم.
🔺 در نجف چقدر مراجع بزرگ بودند که دایرهی مرجعیتشان از ایشان هم اوسع بوده است؛ ولی اکنون از آنها اسمی نیست.
🔺 غرض، آنچه که در نهاد حوزهها باقی میماند، این جنبهی علمی و تحقیقی و تدریسی است.
🔸 بیانات در آغاز دورهى جدید درس خارج فقه - ۱۳۷۱/۰۶/۲۹
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
❇️ فقاهت یا شناسایی شبهات روز
🔺 شناسایی شبهات روز و پاسخ به آنها را ازجمله کارهای مهم حوزههای علمیه است
🔺 این کار هیچ منافاتی با فقاهت ندارد، زیرا فقه، منحصر به احکام عملی نیست، بلکه «فقه الله الاکبر» در واقع همان معارف اسلامی است و باید برای پاسخ به شبهات دینی نیز همانند کاوشهای دقیق و پردامنهی فقهی، اقدام و عمل کرد.
🔸 بیانات رهبر انقلاب به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزههای علمیه- 1395/06/16
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄
🆔 @misbahulfiqahe
┄┅═══••✾❀✾••═══┅┄