eitaa logo
کانال میز معارف
6.6هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
2.7هزار ویدیو
935 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست80) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «خوانشی نوین از درس انقلاب اسلامی با تأکید بر درست آوردهای انقلاب» 🔷 ارائه کننده: جناب آقای دکتر داود فیض افرا متن گزارش(پیوست)🔰🔰 #پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_42137436.pdf
354.8K
🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔴 موضوع: «خوانشی نوین از درس انقلاب اسلامی با تأکید بر درست آوردهای انقلاب» 🔴 ارائه کننده: جناب آقای دکتر داود فیض افرا
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 1⃣2⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش هفتم ▶️ 🔸در ادامه، دو طرف توافق کرديم که در متن بيانيه به نظر البرادعي و آژانس اشاره شود، اما مجدداً در انتخاب عبارات اختلاف نظرهايي به وجود آمد. وقتي من توضيح دادم که البرادعي به ما گفته، تنها تعليق گازدهي کافي است، باور اين مطلب براي آنها کمي سخت بود. به همين دليل قرار شد بگوييم تعليق بر مبناي تعريف آژانس؛ بنابراين، در اين مسئله پيچيده و بحث انگيز تا حدودي به توافق دست يافتيم. مسئله بعدي درباره تعليق، موضوع داوطلبانه بودن آن بود که درباره اين واژه بحث هاي زيادي صورت گرفت و در نهايت، واژه داوطلبانه را به تعليق اضافه کرديم. 🔸در پايان گفتم شما امروز متعهد مي شويد که پرونده در آژانس حل و فصل نهايي شود، ولي اگر روزي آمريکا به صورت يک جانبه اين پرونده را به شوراي امنيت ببرد، شما چه خواهيد کرد؟ جک استراو وزير امور خارجه انگليس، گفت ما عضو دائم شوراي امنيت هستيم و در آن صورت از حق وتو استفاده مي کنيم. دوويلپن وزير امور خارجه فرانسه نيز بلافاصله گفت ما هم از وتو استفاده خواهيم کرد. من به دليل اين قول، احساس کردم وزراي امور خارجه انگليس و فرانسه حداکثر جسارت ممکن را نسبت به آمريکا ابراز داشته اند که بيش از انتظار من و تا حدي دلگرم کننده بود و ديدم به يکي از اهداف مذاکراتي خود – بيش از حدي که قبلاً فکر مي کردم – دست يافته ام. در مجموع، بيانيه تهران تأمين کننده مصوبات سران نظام بود. علاوه بر اين، اگر توافقي حاصل نمي شد و جلسه به شکست منجر مي شد، سرنوشت قطعنامه بعدي آژانس بسيار نامطلوب بود و بي ترديد در آن شرايط، کشور دچار بحران مي شد و حتي در نهايت احتمال برخورد نظامي نيز بعيد نبود؛ چه اينکه در آن مقطع، آمريکا مرتب تکرار مي کرد که همه گزينه ها روي ميز است. 🔸نکتة حائز اهميت، همان مسئله استفاده از حق وتو بود که دو وزير به صراحت گفتند که اگر آمريکا پرونده را به شوراي امنيت ببرد، ما در برابر آن از حق وتو استفاده مي کنيم. البته ما به اين واقعيت توجه داشتيم که عملاً استفاده از حق وتو عليه آمريکا در شوراي امنيت از طرف انگليس و فرانسه بسيار بعيد است، ولي اين بيان وزراي امور خارجه انگليس و فرانسه در مذاکرات که اگر آمريکا بخواهد پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت ببرد، از حق وتو استفاده خواهند کرد، براي ما آن قدر معنا داشت که بدانيم آنها همه سعي خود را خواهند کرد که موضوع هسته اي ايران به شوراي امنيت کشانده نشود. 🔸لازم بود مذاکرات تهران به نوعي با موفقيت تمام شود، چون اگر شکست مي خورد، جمع کردن مسئله و سامان دهي آن مشکل بود و زمان کافي هم در اختيار نداشتيم. به علاوه، اگر به توافق نمي رسيديم، اتفاق خوبي نبود و فشار روي ما زيادتر مي شد. بر اين اساس، لازم بود در همين مذاکرات تا حد امکان به توافق برسيم. 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 2⃣2⃣ 🔺بخش پایانی ◀️ پرونده هسته ای/ بخش پنجم ▶️ 🔸خانم رایس یک ماه پس از وزارتش در همان مصاحبة معروف با رویترز، شکست سیاست خارجی آمریکا را اعلام کرد. در واقع ایرانی ها موفق شدند به دنیا و حتی به دوستان آمریکا بگویند که گناه به گردن آمریکاست، نه ایران. این پذیرش، یک شکست دیپلماتیک برای آمریکا بود. برای جبران این شکست آمریکایی ها بلافاصله همکاری با جامعة بین المللی را شروع کردند، اما ما هم تقریباً هم زمان، با انتخاب آقای احمدی نژاد، با جامعة جهانی از درِ ستیز درآمدیم.(ص 265) 🔸بنده معتقدم اگر سیاست ما آن سیاستی نبود که انتخاب کردیم، احتمال این که به ایران حمله شود وجود داشت. (ص 265) 🔸از زمان انتخاب آقای احمدی نژاد، بنده هیچ مسئولیتی در پرونده هسته ای نداشتم و فقط از آن زمان به بعد قطعنامه دریافت می کنیم. (ص 266) 🔸ورود ایران به شورای امنیت با بحث هسته ای نبود، بلکه با بحث هلوکاست و نابودی اسرائیل بود. شورای امنیت دو بیانیه پشت سر هم علیه ایران صادر کرد و پس از آن وارد بحث هسته ای شد.(ص 272) 🔸تحریم ها در کوتاه مدت موفق نیستند، اما در درازمدت منشأ اثرند.(ص 314) تحریم ها اثر اقتصادی دارند و فشار ایجاد می کنند. اما چون هدف از تحریم تغییر سیاست یا تغییر رژیم و نه ایجاد فشار اقتصادی است، می گویند که تحریم ها ناموفق بوده است. ما اشتباهاً می گوییم که تحریم ها فشار ایجاد نمی کنند. در حالی که این فشارها در همه جا به صورت آشکار اتفاق می افتد. (ص 314) تحریم باعث بالا رفتن هزینة دولت های هدف می شود.(ص 314) به نظر بنده هدف اصلی تحریم ها این است که به صورت فزاینده و فرسایشی اعتبار و مشروعیت کشور هدف را در جامعة بین المللی از بین ببرند و به تدریج به یک عنصر نامطلوب تبدیل کنند؛ عنصری که ارتباط با آن هزینه دارد.(ص 314) بنابراین بنده بعید می دانم که این تحریم ها در دراز مدت تأثیری نداشته باشند. (ص 315) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 3⃣2⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 چهارشنبه 46/8/24 نامه مفصلي براي [ليندون] جانسون، رئيس جمهور آمريکا، ديکته فرمودند... براي خريد اسلحه که در ظرف پنج سال آينده هفتصد ميليون دلار خواهد بود، به ما اعتبار بدهيد. اگر ندهيد، ناچاريم با وضع خاورميانه از جاي ديگر اعتبار بگيريم. 🔸یکشنبه 46/8/28 پنجشنبه در رکاب مبارک گردش رفتيم. بعد براي سه روز به شمال براي استراحت رفتم. چون دو روزه تعطيل بي کار بودند، با اکراه اجازه فرمودند بروم. ولي خودم بسيار خسته شده بودم، ناچار بودم بروم. دو روز شکار رفتم، چند قرقاول خروس عالي شکار کرده بودم که امروز عصر پس از مراجعت خودم شرفياب شده، تقديم کردم. اظهار مرحمت فرمودند. 🔸شنبه 46/9/4 مرا کنار کشيدند فرمودند، به اردشير [زاهدي] وزير خارجه ابلاغ کن اين چه نوع رفتاري ست که با سفرا داري؟ مگر اينها نوکر تو هستند؟ بايد خيلي سعي و دقت بکني. اينها نماينده من هستند. تو هيچ حق مداخله نامشروع در کار آنها نداري. 🔸پنجشنبه 46/9/6 در هليکوپتر در رکاب شاهنشاه به کاخ نياوران رفتيم، مذاکرات ديشب را عرض کردم. خلاصه اش اين است که سفير آمريکا نمي داند جواب جانسون که شاهنشاه از او هشتصد ميليون دلار اعتبار جهت احتياجات نظامي در پنج سال خواسته اند، چه خواهد بود. ثانياً نمي داند اين موضوع که اعتبارات آمريکا براي مدت کم از 3 تا 5 سال است با ربح صدي 6 که نسبت به سه و نيم درصد گذشته خيلي بالاست خواهد بود يا نه. ثالثاً اين که تصور مي کند هشتصد ميليون دلار خريد اسلحه براي ايران زياد است و مي گويد [اورل] هريمن که به پاکستان رفته بود، ايوب خان فقط دويست تانک خواسته است. شما دو هزار تانک [براي] چه مي خواهيد. اينها را عرض کردم. فرمودند: اولاً بايد هر چه زودتر جواب مرا بدهيد که بدانم چه مي کنم. اگر نداديد از جاي ديگر خواهم گرفت. ثانياً چه طور به ترکيه دو هزار تاک مجاني مي دهيد، من که مي خواهم بخرم به من نمي دهيد. ثالثاً ايوب از از چين تانک گرفته، به انگليس هم سفارش داده، بقيه را که دويست تاست از شما بخواهد. راجع به مصر و عراق که روس ها چه مي دهند، خودتان از من بهتر مطلع هستيد. فرمودند، او را همين امروز دوباره بخواه و صحبت کن و بگو البته من ترجيح مي دهم از شما جنس بخرم، ولي اگر نداديد از جاي ديگر خواهم خريد. مثلاً مي خواهم کارخانه موتورسازي از انگليس بياورم و تانک را همين جا بسازم. 🔸سه شنبه 46/9/7 ضمن مهماني علياحضرت فرمودند: گرچه اين جا به ما خوش مي گذرد، ولي هيچ جا کيفيت ايوان باغ ارم در شيراز را ندارد. عرض کردم، حالا که دو اتاق بسيار شيک و عالي براي شما در آن جا مي سازم که ان شاء الله در آتيه بيشتر خوش بگذرد. شاهنشاه فرمودند: تو که عوض خواهي شد و ديگر رئيس دانشگاه نخواهي بود. عرض کردم: مي دانم، ولي در هر صورت منزل براي اعليحضرت همايوني ست و مي ماند، من که اهميت ندارم. ... اواخر ايامي که حسب الامر شاهنشاه نخست وزير بودم، بعد از همه جنگ ها که با آخوند و مرتجع و توده [اي] و چپي کرده بوديم، در نهايت موفقيت بوديم و برنامه هاي انقلابي شاهنشاه با نهايت قدرت به نتيجه رسيده بود. همه مردم هم بعد از کابينه [علي] اميني که عملاً همه کارها را به حال رکود انداخته بود و همه شناخته بودند که نوکر آمريکايي هاست، از جريان کارها راضي بودند. خزانه هم معمور بود. هيچ کس خيال نمي کرد دولت رفتني باشد مگر خودم، و همين طور هم بود. يک شب که در نهايت خوشحالي هيئت دولت داشتيم، من احضار شدم براي شام و بعد تکليف به استعفا فرمودند که فوري اطاعت شد و خيلي طرف توجه قرار گرفت. خود شاهنشاه هم تصور نمي فرمودند به اين آساني مطلب را هضم کنم، ولي من منتظر بودم و دليلش را هم خودم مي دانستم زيرا الملک عقيم. به هر صورت بعد از من [حسنعلي] منصور آمد و آنقدر ثقيل الهضم براي مردم بود که کشته شد، يعني او را ترور کردند. اين مسائل را در خاطرات ديگرم تجزيه و تحليل خواهم کرد، يعني در خاطرات نخست وزيري و قبل از آن. اما اين مطلب را مي نويسم، نه براي اين که ناراضي هستم. شاه را دوست مي دارم و او را تا حد پرستش دوست دارم، وجودش براي کشور مغتنم است. بالاخره واقعاً در اين مقام يکه است. اينها که مي نويسم درس تاريخ است و غير قابل اجتناب، زيرا جبر قدرت و تاريخ است. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
ec0.gif
98.1K
✅امکان جدید در سامانه آموزش مجازی استادان معارف ◀️مشاهده نمره تک تک دانشجویانتان با وارد کردن کد ملی دانشجو #میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا رهبری در تمامی مسائل و مشکلات کشور دخالت نمی کند؟ پاسخ رهبری #میزمعارف @Mizemaaref
موضوع : 🔅 فرزندانی که برای والدین، عمل صالحند🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : عَن جابر بن یزید الجُعفی عَن ابی جعفرٍ محمدبن‌علیٍ الباقر علیه‌السلام قال مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل هر کس فرزندانی را تربیت کند که آنها را برای خدا به حساب بیاورد، این فرزندان، به اذن خداوند، او را از عذاب آتش مانع می‌شوند مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله (۱) «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» یعنی جوری این فرزندان را، این اولاد را بار بیاورد که بتواند آنها را به حساب خدا بگذارد. طبعاً فرزندی را انسان میتواند به حساب خدا بگذارد که او تربیت الهی پیدا کرده باشد؛ متدیّن باشد؛ اهل فسق و فجور و تضییع اوقات و اینها نباشد. این [فرزند] را انسان میتواند به حساب خدا بگذارد و الّا اگر یک فرزندی بود که انسان یا او را بد تربیت کرد -کمااینکه بعضیها فرزندان خودشان را بد تربیت میکنند؛ از اوّل این بچّه را اهل دنیا و اهل اشرافیگری و اهل شهوات و اینها بار می‌آورند. در محیط خانواده، پدر و مادر، مشیشان برای فرزند یک سرمشق است. اگر این سرمشق، سرمشق بدی باشد، بچّه بد بار می‌آید. فرض کنید پدر و مادر متقلّب [باشند]، دروغگو [باشند]، به همدیگر رحم نمیکنند، به همدیگر خیانت میکنند؛ اینها را هم بچّه میبیند جلوی چشمش؛ [پدر و مادر] به مسائل دینی اهمّیّت نمیدهند؛ به فرائض، به نماز، به روزه. بچّه [هم] همین‌جور بار می‌آید. این تربیت بد است- [یا] گاهی هست که انسان تربیت بد هم نمیکند بچّه را، لکن رها میکند، رها میکند؛ خیلی از ماها گرفتار این معنا هستیم؛ نه اینکه بچّه را بد تربیت کنیم، نه، اما رهایش میکنیم؛ احساس مسئولیّتی کَأنّه نسبت به او نداریم. گاهی اوقات برای درس خواندن و مشق نوشتنش صرف وقت میکنیم اما برای نماز خواندنش، برای آشنا شدنش با قرآن، با مسائل دینی، نه، هیچ انسان وقتی نمیگذارد. این رها کردن بچّه است. اینها را نمیشود انسان به حساب خدا بگذارد؛ یعنی بگوید خدایا این بچّه را من تربیت کردم برای تو، در حساب تو؛ نمیشود. آن فرزندی را میشود انسان به حساب خدا بگذارد که او را رها نکند و تربیت خوب هم بکند. البتّه توجّه داشته باشید و توجّه دارید که تربیت فرزندان این‌جور نیست که انسان هر یک‌یک بچّه‌ها را بخواهد [که] مثل یک شاگرد معیّنی جلو [بیایند]، دعوتشان کند، بهشان حرف بزند [و] تربیتشان کند؛ نه. بعضیها میگویند که شما میگویید فرزند زیاد [داشته باشید]، خب اگر [فرزندان] زیاد شدند در خانه، تربیتشان نمیتوانیم بکنیم؛ این حرف غلط است. تربیت فرزندان، تربیت تک‌تک فرزندان نیست، تربیت محیط خانواده است. محیط خانواده که خوب بود، چه بچّه یکی باشد چه پنج تا باشد، فرقی نمیکند، خوب تربیت میشوند. به‌طور طبیعی، به‌طور غالب خوب تربیت میشوند. پس بنابراین «یَحتَسِبُهُم عِندَالله» که در این حدیث شریف هست، معنایش این است که بچّه را جوری تربیت کند که بتواند او را پای خدا حساب کند. حالا، اگر «مَن قَدَّمَ اَولَاداً یَحتَسِبُهُم عِندَالله»، اگر [انسان] تقدیم کند اولادی را -تقدیم کند یعنی بار بیاورد، پرورش بدهد، ارائه بدهد فرزندانی را- که بتواند آنها را پای خدا حساب بکند، حَجَبُوهُ مِنَ النَّارِ بِإِذنِ الله عَزَّوَجَل این فرزندان، او را از آتش الهی، از عذاب الهی دور نگه میدارند، مانع میشوند. این یکی از این چیزهای مهم است. خدای متعال به ما میگوید که عمل صالح کنید تا پیش خدای متعال مأجور باشید، از عذاب الهی مأمون باشید؛ اما به این اکتفا نمیکند؛ میفرماید اگر چنانچه نسل بعد از خودتان را هم تربیت کردید، این هم یک حسنه‌ای است، یک عمل صالحی است که میتواند شما را حاجب از آتش باشد. ۱) الامالی شیخ صدوق، صفحه‌ی ۶۳۴ 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=35267
🔰🔰 ✅مراقب حرف هایمان باشیم آنچه که امروز لازم است، این است که همه این وظیفه را بشناسند، بدانند که ما کجا هستیم. یک عده‌ای غفلت میکنند، نمیفهمند که ما این همه حرکت کرده‌ایم، پیش آمده‌ایم؛ نمیفهمند که ما هنوز راه طولانی‌ای در پیش داریم؛ نمیفهمند که ما دشمن داریم، دشمن از تنبلی ما، از غفلت ما، از اختلاف ما، سوء استفاده میکند. مخاطب بیشتر این حرف شخصیتهای مطرح جامعه - سیاسی و فرهنگی و غیره - هستند که باید مراقب حرف زدنهای خودشان، مراقب نوشتنهای خودشان، مراقب موضع‌گیریهای خودشان باشند. اتحاد و اتفاقی که رمز همه‌ی پیشرفتها و پیروزیهاست، امروز بیشتر از همه برای این کشور لازم است.(۱۳۸۷/۰۴/۰۴بیانات در دیدار مداحان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)) ✅نتیجه عقب نشینی مسئولان در هر برهه‌ای که ما در مقابل جبهه‌ی دشمن انعطاف نشان دادیم و با توجیه‌هائی عقب‌نشینی کردیم - مثلاً یک وقت گفتیم بگذارید بهانه را از دست دشمن بگیریم، یک وقت گفتیم بگذارید سوءظن دشمن را از خودمان زائل کنیم - دشمن مواضع گستاخانه‌تری علیه ما گرفته. در آن روزی که ادبیات مسئولین ما آلوده شد به حرفها و تعبیرات تملق‌آمیز نسبت به غرب و فرهنگ غربی، در آن روز اینها ما را «محور شرارت» معرفی کردند! چه کسی؟ آن کسی که خودش مجسمه‌ی شرارت بود. عقب‌نشینی‌ها آنها را گستاخ‌تر کرد، طلبکارتر کرد.( ۱۳۹۱/۰۵/۰۳بیانات در دیدار کارگزاران نظام)
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی ـ قم، تلخیص برخی از کتب شاخص و تازه های نشر جهت سهولت برای مطالعه اساتید و سروران گرامی تهیه گردیده است. 📕کتاب «الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی» 📝مولف: مهدی عباسی 📚نشر: سازمان چاپ و نشر دارالحدیث 📝تعداد صفحات: 267 صفحه 📝تعدا د صفحات تلخیص: 100 صفحه 🖥فرمت فایل پیوست: PDF (فایل ضمیمه)⤵️⤵️⤵️
1_43653704.pdf
1.18M
📕کتاب «الگوی تنظیم رفتار جنسی با رویکرد اسلامی» 📝مولف: مهدی عباسی 📝تعدا د صفحات تلخیص: 100 صفحه 🖥فرمت فایل: PDF
1_42718382.pdf
1.25M
🔴 معرفی و دانلود کتاب ♦️کتاب آینده در قلمرو اسلام تالیف سید قطب 🔹با ترجمه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقش بر آب ✍حضرت آیت‌الله خامنه‌ای :«نقشه‌های آمریکا در مورد ملّت ایران لو رفته؛ نقشه‌ای که بتوانند آن را عمل بکنند و ضربه وارد کنند دیگر ندارند، هر کاری که میتوانستند کرده‌اند، نقشه‌های آینده‌شان هم لو رفته است.» #میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نتیجه محاسبات آمریکا ✅خود آمریکاییها، به قدرت تحلیلشان می بالند..! میزمعارف @mizemaaref
📌معرفی درس مجازی 📕عنوان درس مجازی: تکنیک های مدیریت زمان در زندگی 📚مدرس: دکتر رامبد باران دوست 🔰تعداد جلسات آموزشی: 4 جلسه ⏰زمان درس: 80 دقیقه لینک درس: http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/Uj9VMQQy
موضوع : 🔅ویژگی‌های نزدیک‌ترین افراد به پیامبر در روز قیامت🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : عن جعفر ‌بن ‌محمّد علیهما ‌السّلام عن ابیه عن جدّه علیهم ‌السّلام قال قالَ رَسولُ‌ اللّهِ صَلَّی‌ اللّهُ ‌عَلَیهِ وَ ‌آلِهِ: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیثِ وَ آداکُم لِلاَمانَةِ وَ اَوفاکُم بِالعَهدِ وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاسِ. (۱) اَقرَبُکُم غَداً مِنّی فِی المَوقِفِ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدِیث در موقف قیامت همه‌ی سختی‌ها و وحشتها و ترسها و اهوال گوناگون برای انسان وجود دارد، و فرقی هم نیست بین مؤمن و غیر مؤمن: یَومَ یَفِرُّ المَرءُ مِن اَخیـهِ * وَ اُمِّه؛ وَاَبیهِ * وَ صاحِبَتِه؛ وَ بَنیهِ ‌‌* لِکُلِّ امرِئٍ مِنهُم یَومَئِذٍ شَأنٌ یُغنیه؛(۲) یک چنین روزی است روز قیامت، که در آیات کریمه‌ی قرآن، بخصوص در سوره‌های اواخر قرآن خیلی زیاد به احوال و اهوال(۳) در قیامت پرداخته شده. خب در یک چنین معرکه‌ی سختی که اهمّیّت و سختی آن موقف اصلاً برای ما قابل تصوّر نیست، انسان دنبال یک مرجع امنی میگردد؛ یک جایی که به آن پناه ببرد، به آن تکیه کند، در زیر سایه‌ی آن باشد. آن کسی و آن جایگاهی که از همه‌ی اشخاص و جایگاه‌ها در قیامت امنیّت بیشتری به انسان میدهد، جایگاه پیغمبر اکرم است. اگر کسی بتواند خودش را نزدیک آن بزرگوار برساند، اطمینان خاطر پیدا میکند، احساس یک امنیّتی میکند؛ مثل دنیا دیگر؛ وضع دنیا را ملاحظه کنید: اگر چنانچه در جایی که سختی هست، مشکل هست، تهاجم هست، دزدی هست، رذالت هست، یک نفر انسانی که آنجا در معرض همه‌ی اینها قرار گرفته، بخواهد خودش را امنیّت بدهد، یک کسی را پیدا میکند، یک شخصیّتی را پیدا میکند که قوی باشد، مستحکم باشد و فوراً میرود نزدیک او می‌ایستد. در قیامت هر کسی بتواند نزدیک نبیّ مکرم اسلام قرار بگیرد، دیگر آنجا یک احساس امنیّتی دارد. خب، چه کسی میتواند برود آن نزدیک؟ خلایق جن و اِنس از اوّلین و آخرین که در آنجا جمعند، همه مایلند که خودشان را برسانند به این بزرگوار؛ می‌بینند مقام و مرتبه‌ی او را، می‌بینند مقامی دارد که «یَغبِطُهُ بِهِ الاَوَّلونَ‌ وَ الآخِرون‌»،(۴) آن را می‌بینند و میخواهند، [امّا] میتوانند؟ نه، همه نمیتوانند. این روایت میگوید وسیله‌ای که شما بتوانید با آن، خودتان را نزدیک پیغمبر بکنید، چیست؛ آن را دارند به ما یاد میدهند. اینجا دار عمل است، آنجا دار نتیجه است. اینجا یک کارهایی را به ما یاد داده‌اند، گفته‌اند این کارها را انجام بدهید که اگر این کارها را اینجا در این دوره‌ی کوتاه -کوتاه است دیگر، این دنیا یک لحظه‌ی از عمر ابدی است، یک لحظه است؛ نود سال، صد سال اگر کسی عمر کند، یک لحظه است در مقابل آن عمر ابدی عالم آخرت- انجام دادیم، اگر در این یک لحظه انسان این چیزها را رعایت بکند، در آن موقف دشوار به دردش میخورد. حالا اینها چیست؟ چند مورد را ذکر کرده‌اند. خود حضرت فرمودند: اَقرَبُکُم غَداً مِنّی، [نزدیک‌ترین شما به من]، فِی المَوقِف -یعنی در قیامت- اوّل این [فرد] است: اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث؛ آن کسی که راستگوتر است، در حرف زدن راستگو است، آنچه میگوید از روی صدق بیان میکند؛ دروغ و تهمت و شایعه و حرف ضعیف و قول بغیر علم و مانند اینها در آن نیست. «صدق» یعنی انطباق با واقع، آنچه را واقع است -که او میداند واقع است- بیان میکند؛ اَصدَقُکُم‌ لِلحَدیث. وَ آداکُم لِلاَمانَة آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند؛ که مکرّر عرض کرده‌ایم که امانت فقط این نیست که حالا یک پولی شما دست بنده بسپرید، بنده آن را به شما برگردانم؛ این یکی از انواع امانت است. همه‌ی آن چیزهایی که مردم به ما می‌سپرند، امانتهای مردم است؛ مقام را به ما می‌سپرند، امنیّت را به ما می‌سپرند، دینشان را به ما می‌سپرند، حفظ نوامیسشان را به ما می‌سپرند؛ همه‌ی این چیزها امانتهای مردم دست ما است. ما حکومتیم دیگر؛ هر کسی هر جا هست؛ یکی مثل بنده در یک جایگاهی قرار دارد، یکی در جایگاه دیگری قرار دارد، یکی قاضی است، یکی مسئول تعلیم و تربیت است، یکی امام جماعت است؛‌ همه‌ی اینها امانتهایی است که دست ما سپرده است؛ اداء امانت. هر کدام بهتر اداء امانت کردید، آنجا جایتان به حضرت نزدیک‌تر است و امنیّتتان بیشتر است.⤵️⤵️
⤴️⤴️وَ اَوفَاکُم بِالعَهد [در مورد] پیمانهای فردی و اجتماعی، وفای به این عهد‌ها بکنید؛ که البتّه مهم‌ترینش پیمانهای اجتماعی است؛ این قراردادهای اجتماعی، این حقوق شهروندی [است]. خب این چیزهایی که حالا امروز فرنگی‌ها یاد گرفته‌اند میگویند «حقوق شهروندی»، ماها هم از اینها میخواهیم یاد بگیریم! حرفهایی که در روایات ما و در قرآن ما هست، حالا ما داریم از غربی‌ها اینها را [یاد میگیریم]! خب اینجا دارد میگوید «اَوفاکُم بِالعَهد»؛ «عهد» یعنی قرارداد، آن چیزی که بین شما و بین دیگران قرارداد بسته [شده]. شما وقتی در یک محیط با هم زندگی میکنید، یک قراردادی با هم بسته‌اید دیگر؛ مثل این است که در یک آپارتمانی ده خانواده زندگی میکنند؛ اینها ولو هیچ کاغذی هم امضا نکرده‌اند، [امّا] یک معاهداتی در مقابل هم دارند؛ این چیز قهری است دیگر؛ [مثلاً] تو سر و صدا نکن که در خانه‌ی او بچّه‌اش از خواب بیدار نشود، او هم سر و صدا نکند که بچّه‌ی تو از خواب بیدار نشود؛ این قرارداد روشنی است دیگر؛ حقوق شهروندی یعنی اینها. وَ اَحسَنُکُم خُلُقاً یکی از چیزها هم این است که خوش‌اخلاق باشید؛ بداخلاق و عبوس [بودن] و [اینکه] در خانه یک ‌جور، در محلّ کار یک جور، با مردم یک جور، با تکبّر، با اوقات تلخی [رفتار کردن]، خیلی بد است. آن کسانی که «اَحسَنُهُم خُلقاً» هستند، آنجا نزدیک‌ترند. وَ اَقرَبُکُم مِنَ النّاس مردمی بودن. ببینید، سبک زندگی اسلامی اینها است. باز همین «مردمی بودن» هم از حرفهایی است که حالا متجدّدین و مانند اینها فکر میکنند که از دیگران یاد گرفته‌اند؛ نه، اینها در روایات ما است. مردمی باشید، با مردم باشید. معنای با مردم بودن این نیست که فرض کنید انسان به چهار نفر از طبقه‌ی ممتازه بگوید اینها مردمند؛ نه، یعنی توده‌ی مردم، طبقات پایین مردم، عامّه‌ی مردم؛ با اینها باشید، بین اینها باشید، مثل آنها زندگی کنید، در حدّ آنها زندگی کنید، پیش آنها تواضع کنید؛ اینها معنای مردمی بودن است. ۱) امالی طوسی، مجلس هشتم، ص ۲۲۹؛ «امام صادق (ع) از پدرش از پیامبر اکرم (ص) نقل میکنند که پیامبر فرمود: نزدیک‌ترین شما به من در قیامت، آن کسی است که راستگوتر باشد، آن کسی که بیشتر از همه اداء امانت میکند، به پیمانها و عهدهایش پایبندتر باشد، و خوش‌اخلاق‌تر باشد و مردمی‌تر باشد.» ۲) سوره‌ی عبس، آیات ۳۴ تا ۳۷؛‌ «روزى که آدمى از برادرش، و از مادرش و پدرش، و از همسرش و پسرانش میگریزد. در آن روز، هر کسى از آنان را کارى است که او را به خود مشغول میدارد.» ۳) ترس و اضطراب شدید، وحشت ۴) کافی، ج ۴، ص ۵۵۱ 📌نشانی اینترنتی: https://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=40988
🔰🔰 ✅با اهانت کردن کسی شیعه نمی شود. آن کسانی که مایلند همه‌ ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل‌بیت و ولایت اهل‌بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمیتوان شیعه کرد و به ولایت اهل‌بیت متوجه کرد. دعوا ایجاد کردن جز بَغضاء و جدائی و دشمنی هیچ اثر دیگری ندارد و این بغضاء و دشمنی و جدائی همان چیزی است که امروز آمریکا میخواهد، صهیونیستها میخواهند و دارند برای آن تلاش میکنند . (۱۳۸۷/۰۹/۲۷ بیانات در دیدار جمعی از مردم در روز عید غدیر) ✅دست دشمن در درگیریهای داخلی کشورهای اسلامی امروز یکی از خطرناک‌‌ترین چیزهائی که نهضت بیداری اسلامی را تهدید میکند، اختلاف‌‌افکنی و تبدیل این نهضتها به معارضه‌‌های خونین فرقه‌‌ای و مذهبی و قومی و ملّی است. این توطئه هم‌‌اکنون از سوی سرویسهای جاسوسی غرب و صهیونیزم، با کمک دلارهای نفتی و سیاستمداران خودفروخته، از شرق آسیا تا شمال آفریقا و بویژه در منطقه‌‌ی‌‌عربی ، با جد و اهتمام دنبال میشود و پولی که میتوانست در خدمت بهروزی خلق خدا باشد، خرج تهدید و تکفیر و ترور و بمبگذاری و ریختن خون مسلمانان و برافروختن آتش کینه‌‌های درازمدت میگردد. آنها که قدرت یکپارچه‌‌ی اسلامی را مانع هدفهای خبیث خود میدانند، دامن‌‌زدن به اختلافها در درون امت اسلامی را آسانترین راه برای مقصود شیطانی خود یافته‌‌اند و تفاوتهای نظری در فقه و کلام و تاریخ و حدیث را - که طبیعی و اجتناب‌‌ناپذیر است - دستاویز تکفیر و خونریزی و فتنه و فساد ساخته‌‌اند. نگاه هوشمندانه به صحنه‌‌ی درگیریهای داخلی، دست دشمن را در پس این فاجعه‌‌ها بروشنی نشان میدهد. این دست غدّار، بی‌‌شک از جهلها و عصبیتها و سطحی‌‌نگری‌‌ها در میان جوامع ما بهره‌‌برداری میکند و بر روی آتش، بنزین میریزد. وظیفه‌‌ی مصلحان و نخبگان دینی و سیاسی در این ماجرا بسیار سنگین است. اکنون لیبی به گونه‌‌ای، مصر و تونس به گونه‌‌ای، سوریه به گونه‌‌ای، پاکستان به گونه‌‌ای، و عراق و لبنان به گونه‌‌ای درگیر یا در معرض این شعله‌‌های خطرناکند. باید بشدت مراقب و در پی علاج بود. ( ۱۳۹۲/۰۲/۰۹ بیانات در اجلاس جهانی علما و بیداری اسلامی)
#گفتگوی_نوین_پژوهشی (نشست86) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «ماهیت تشکیکی مفاهیم و گزاره های اخلاقی» 🔷 معرفی کتابِ (استنباط حکم اخلاقی از متون دینی و ادله لفظی) ارائه کننده: حجت الاسلام عالم زاده نوری متن گزارش(پیوست)🔰🔰 #پژوهشگاه_فرهنگ_و_معارف_اسلامی
1_44911751.pdf
325.3K
ـ نشست86 🔷ماهیت تشکیکی مفاهیم و گزاره های اخلاقی حجت الاسلام عالم زاده نوری
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 2⃣2⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش هشتم ▶️ 🔸يکي از دستاوردهاي اين مذاکرات (که جزو مصوبات سران نظام هم نبود)، مسئله داوطلبانه بودن تعليق بود. (ص 184) 🔸ما در بيانيه، مصلحت نمي ديديم تصريح کنيم که سه وزير قول داده اند پرونده به شوراي امنيت ارجاع نشود؛ چون مفهوم مخالف آن، چنين بود که قاعدتا پرونده بايد به شوراي امنيت مي رفت و آنها قول داده اند مانع شوند. به علاوه، چنين برداشت مي شد که ما شوراي امنيت را به عنوان يک اهرم فشار پذيرفته ايم. بنابراين، در بيانيه آمد که مسائل اين پرونده بايد در چارچوب آژانس به حل و فصل نهايي برسد. بدين معنا که پرونده به نيويورک و شوراي امنيت نرود. (ص 185) 🔸در مذاکرات تهران تعليق را در حد مجوزي که از سران نظام داشتيم و در چارچوب توافق با البرادعي قبول کرديم و لذا در بيانيه نوشته شد: «در چارچوب تفسير آژانس». البته البرادعي بعداً تحت فشار اروپا تخلف کرد و آژانس هم با تفسير جديدي، علاوه بر نطنز، قطعه سازي و مونتاژ را هم جزو موارد تعليق اعلام کرد که آن تفسير مورد اعتراض ما قرار گرفت و با آن مخالفت کرديم و به آن عمل نکرديم. حتي البرادعي مي خواست اين تفسير را ضميمه گزارش ماه نوامبر خود کند، که من به او گفتم اگر چنين کند، رابطه خودمان را با آژانس قطع خواهيم کرد. اضافه کردم شما در تهران به من گفتيد معناي تعليق در حد گازدهي است. چرا تخلف کرديد؟ گفت نظر من همان است که در تهران گفتم، ولي اين تفسير گروه فني ما است. گفتم نبايد تفسير را ضميمه کنيد و او هم موافقت کرد. ولي اروپايي ها مي دانستند چنين تفسيري از تعليق در آژانس صورت گرفته است. (ص 186-187) 🔸مهم ترين دستاوردهاي مذاکرات تهران، تضمين اروپا براي مخالفت با ارسال پرونده ايران از وين به نيويورک و ايجاد فرصت براي تکميل فناوري هسته اي بود. بدين معنا که ما از دو کشور اروپايي داراي حق وتو اين قول را گرفته بوديم که در چارچوب توافقات انجام شده، مانع ارجاع پرونده به شوراي امنيت شوند. از سوي ديگر، تعليق را به بخشي محدود کرديم که فناوري آن کامل شده بود؛ اما در مورد بخش هاي ناقص برنامه هسته اي، آن را نپذيرفتيم. در نتيجه، در فرصت سال 1382 و سال بعد، فناوري ها را کامل کرديم. (ص 187) 🔸مذاکرات تهران، جزو مذاکرات موفق تاريخ سياسي کشور است، به دليل اينکه قرار ما در جلسه سران نظام اين بود که اگر اروپايي ها به تهران نيايند يا اگر مذاکرات تهران به شکست منجر شود، بلافاصله طي بيانيه اي، همة موارد را يک طرفه و بدون اينکه تضميني از طرف اروپايي ها گرفته باشيم، اعلام کنيم. در آن صورت، نه تضمين عدم ارجاع به شوراي امنيت مطرح بود و نه تضمين کمک اروپا به ما در آژانس. در واقع، ما از آنها در دو مورد تضمين گرفتيم: يکي کمک به ما در آژانس و ديگري در بحث عدم ارجاع پرونده به شوراي امنيت. (ص 188) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 4⃣2⃣ ◀️یادداشت های سال 1346▶️ 🔸 چهارشنبه 46/9/8 نامه ملک فيصل در مورد خط ميانه خليج و موضوع ذخاير نفتي متنازع فيه. نامه ملک فيصل را مبهم جواب داديم و گفتيم اين جا بايد به صورت مشترک بهره برداري شود، در صورتي که قبلاً پروتکل با آنها امضاء کرده ايم. در موقع امضاء پروتکل که به اغواي کارکنان شرکت نفت و مخصوصاً [فتح الله] نفيسي بود، من دوست خودم [فتح الله] محوري را که در شرکت نفت پان امکريکن [است]، فوري به ژنو فرستادم (شاهنشاه آن وقت ژنو تشريف داشتند) و عريضه عرض کردم که در اين منطقه به قول شرکت پان امريکن ذخاير عظيمي ست و اين پروتکل بي مطالعه امضاء مي شود. خود محوريتوضيح عرض خواهد کرد. نفهميدم در آن جا چه کسي مانع شد که محوي شرفياب شود. به هر صورت کار از دست رفت. با آن که پروتکل به امضاء مجلسين و مراجع قانونگذاري ما نرسيده، به هر حال آتويي در دست سعودي هاست. 🔸جمعه 46/9/10 صبح سواري رفتيم. [سردنيس رأيت]، سفير انگليس هم آمده بود، سواري کرديم. يک دختر زيبايي هم همراه او بود، بر کيفيت سواري افزود. عصري که دکتر واتسن انگليسي براي معاينه کمر علياحضرت شهبانو و همچنين دست ايشان که از اسکي روي آب صدمه ديده و هنوز متألم است، از معظم لها معاينه کرد. اين طبيب [شخص] ملکه انگليس است که براي دو روز خواسته ايم، آمده است. 🔸یکشنبه و دوشنبه 46/9/12 و 46/9/13 صبح دوازدهم در رکاب شاهنشاه به خوزستان رفتم. چندين کار مهم مملکتي انجام شد که هر يک به تنهايي کافي براي سرافرازي يک ايراني بود. ... در مورد اين دو موضوع بخصوص شاهنشاه طوري حکيمانه صحبت مي فرمودند که مجال براي بحث براي هيچ کس نبود. .... روز دوم دو کار مهم ديگر انجام يافت. يکي افتتاح لوله که نفت تصفيه شده را از آبادان به بندر ماهشهر مي آورد و ديگر کشتي ها احتياج به رفتن به آبادان ندارند. اين امر يکي از مسائل مهم سياسي ايران را حل مي کند به اين معني که کشتي ها لزوم ندارد از شط العرب براي بارگيري استفاده کنند و عرب ها نمي توانند براي ما مثل گذشته بازي در بياورند. چون چنين بازي [را] عرب ها سابقاً در آورده بودند و باعث چهل ميليون ليره خسارت ما شده بودند. در آنجا اين مطالب مجدداً تکرار و يادآور شد و همين تذکر آن از طرف شاهنشاه بزرگترين پاداش من بود، مثل اين که به بهشت وارد شده باشم. ساليانه [ده] ميليارد متر مکعب گاز مي فروشيم به قرار [هر هزار پاي مکعب] 7/18 سنت. گازي که پنجاه سال مي سوخت. ضمن تبريک به شاه، عرض کردم اين شعله بايد در دل هزار ايراني به صورت معکوس زبانه بکشد، يعني شعله ذوق و عشق. به علاوه در مقابل [فروش] آن به [شوروي] کارخانه ذوب آهن مي گيريم که يک آرزوي ديرينه است و يک عشق ملي ست. بعد از آن هم هر چه بخواهيم [از شوروي ها] مي گيريم، چنان که از همين حالا شروع به گرفتن اسلحه هم کرده ايم. از آن مهم تر اين که چون روس ها هم دستشان باز شده و مقداري گاز به اروپا مي فروشند، به اين گاز واقعاً نيازمندند و اين نيازمندي، هميشه آنها را نسبت به امنيت کشور ما علاقمند نگاه مي دارد. در نفت هم اگر شريک بودند بهتر بود، ولي اين مطلب خيلي دردسر درست مي کند، بايد فراموش کرد تا موقع آن برسد. پيش بيني اين لوله و خريد کارخانه ذوب آهن را شاهنشاه در سفر مسکو [در خرداد – تير 1344] که من هم در رکاب بودم، کردند. حقيقتاً يک شاهکار بزرگ ملي ست. ... من نمي دانم تاريخ، عظمت اين شاه را چه اندازه درک خواهد کرد. خدا کن من موفق شده باشم يک در هزار را بگويم و تجسم بدهم. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
هدایت شده از محمود عیسوی
🔴 معرفی کتاب ♦️آسمان به زمین الصاق شد. (از آغاز تا پایان قرون وسطی) ♦️ مجموعه پنج جلدی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون. جلد اول 🔹نشر معارف: - پاتوق کتاب، قم، بلوار امین، بلوار جمهوری. - پاتوق کتاب، تهران، تقاطع حافظ و انقلاب. 🆔 @eisavim
هدایت شده از محمود عیسوی
🔴 معرفی کتاب ♦️دوباره به آسمان نگاه کن (از ظهور اسلام تا تمدن اسلامی) ♦️ مجموعه پنج جلدی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون. جلد دوم 🔹نشر معارف: - پاتوق کتاب، قم، بلوار امین، بلوار جمهوری. - پاتوق کتاب، تهران، تقاطع حافظ و انقلاب. 🆔 @eisavim
هدایت شده از محمود عیسوی
🔴 معرفی کتاب ♦️"من به قدرت رسید" (از رنسانس تا روشنگری) ♦️ مجموعه پنج جلدی روایت تفکر، فرهنگ و تمدن از آغاز تاکنون. جلد سوم 🔹نشر معارف: - پاتوق کتاب، قم، بلوار امین، بلوار جمهوری. - پاتوق کتاب، تهران، تقاطع حافظ و انقلاب. 🆔 @eisavim