eitaa logo
کانال میز معارف
6.8هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.8هزار ویدیو
947 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
فراخوان جشنواره قابل استفاده برای استادان حوزه خانواده
در این متن چند پربسامد در موضوع را ابتدا بررسی کرده و سپس به یک راه حل اجمالی می پردازیم. طبیعی است که همه منحصر به این موارد نیست.
⁉️آیا واجب است؟ قریب به اتفاق فقها حجاب را جزء ضروریات دین می دانند. آیه "قل للمومنات یغضضن...." به تعبیر اکثر مفسرین مانند طبرسی و علامه طباطبائی و مکارم شیرازی و...با این شان نزول است که چون زنان پیراهنی می پوشیدند که گریبانشان باز بوده است، این آیه نازل شده است که باید روسری راطوری ببندند که قسمت های یاد شده و مو و دور گردن و غیره پوشیده شود. بعد از نزول این آیات داریم که عایشه زنان انصار را چنین ستایش می کرد که «حتی یک نفر آنان مانند سابق بیرون نیامدند و سر خود را با روسری مشکی می پوشاندند.» ⁉️اما آیا است؟ سوال را باید دقیق کرد. اجبار به چه معنا؟ ما در دین اجبار نداریم. نه در اعتقاد و نه در عمل. پس بدین معنا حجاب اجباری نداریم. اما حجاب قانونی داریم. ⁉️تفاوت این دو چیست؟ فرد مسلمان می‌تواند نماز نخواند و روزه نگیرد. اما در حجاب ماجرا متفاوت است. حجاب برخلاف نماز و روزه، امری فردی و در خلوت نیست و بروز اجتماعی دارد. یعنی فرد می تواند اعتقادی به حجاب نداشته باشد اما به جهت اجتماعی نمی تواند خلاف قانون عمل کند. دین اختیاری است. مردم می توانند دینی که پذیرفته‌اند را عمل نکنند که البته متضمن آثار اخروی است. اما رفتار آنها نباید منجر به ضرر جامعه شود. لذا شرب خمر در خانه یک حکم دارد و در خیابان متضمن ضرر اجتماعی و یک حکم. جلوگیری از ضرر جامعه در مقابل و تعرض فرد، از بینات است و در همه جای عالم نیز همین اصل برقرار است.
⁉️آیا #حجاب در زمان انبیا نیز اجباری بوده است؟ ✅برخی معتقدند در زمان انبیا #حجاب_اجباری نبوده است. اولا در این رابطه اجماع نیست. مثلا به اعتقاد شهید مطهری اساساً دوره‌ای را نمی توان نشان داد که به طور عمومی شدت حجاب بیش از زمان رسول اکرم باشد. و احتمالا این شدت حجاب بیانگر اهتمام حکومت نبوی در اجرای این دستور الهی است. با این حال استدلال ما اینجا نیست. حجاب امری اجتماعی است. احکام اجتماعی و حکومتی عقلا و شرعا جزء اختیارات حاکم است. منحصر به سیره اهل بیت نیست و کاملا منطبق با شرایط زمان و مکان است. یعنی یک مساله می تواند در یک دوره ای موضوعیت نداشته باشد و در دوره دیگر مساله آن روز جامعه باشد. مثل اینکه امیرالمومنین مالیات بر اسب قرار می دهند حال آنکه در زمان پیامبر اینطور نبوده است. یا اینکه برخی ائمه در دوره خود خمس را از شیعیان نمی گرفتند. پس قانون گذاری برای حجاب جزء اختیارات حاکم است و نیازی به انطباق با دوره زعامت اهل بیت ندارد. حجاب می تواند در دوره ای به جهت اجتماعی سخت گیرانه نباشد و در دوره دیگر الزام آور باشد. همین امروز نیز این تفاوت وجود دارد. مثلا زنان روستایی در شالیزار ممکن است آستین لباس خود را تا آرنج هم بالا بزنند اما هیچ گشت ارشادی به آنها تذکر ندهد اما همین حجاب در شهر مورد توجه قانون باشد. هردو خلاف شرع است اما یکی بجهت اجتماعی و عرفی می تواند مساله قانون نباشد و مجری قانون از کنار آن عبور کند. 🔰میزمعارف @Mizemaaref
⁉️وقتی برخورد با بی حجابی در زمان اهل بیت نداشتیم پس این مجازات از کجا آمده است؟ ✅مجازات در حقوق اسلامی 4 عنوان دارد. دیات و قصاص و حدود و تعزیر. حدود در شرع آمده است. دیات و قصاص هم روشن است و برای جرائم عمدی و غیرعمدی و جبران است. اما تعزیر کاملا بر اساس شرایط زمان و مکان است که حاکم وضع می کند. حجاب نیز تعزیری است مثل بسیاری از مجازات های دیگر. 🔰میزمعارف @Mizemaaref
⁉️چرا کشف حجاب تعرض به حقوق اکثریت است؟ ✅ "خب مردها تحریک نشوند" .این حرف برای تنزل دادن مساله است. البته قواعد طبیعی و غریزی سرجای خودش قرار دارد و دستوری نیست، ولی علت اصلی این دست مسائل نیست. توجه کنیم اینکه گفته می شود کشف حجاب، تعرض به حقوق اکثریت است به جهت این است که شرایط برای دینداری سخت می شود. چرا اکثریت باید به مشقت بیافتند که عده ای می خواهند مقابل اراده دینی مردم باشند؟ مثلا نگاه به موی زن نامحرم، بدون تحریک هم حرام است. یعنی حجاب اختیاری یک نفر، مشقت است برای دیگری. اما ماجرا از این نیز فراتر است. شهری که قرار است محیط دین ورزی و بستر معنویت برای جامعه باشد مستعد بی اخلاقی می‌شود. وظیفه یک حکومت، ساخت بستری است که مهیای دینداری باشد نه مروج بداخلاقی. ⁉️اگر قانون حجاب را نخواهیم چه باید کرد؟ مشروعیت این قانون از کجاست؟ ✅اگر بحث درون دینی نکنیم؛ با منطق دموکراسی و حقوق بشری نیز، قانون مشروعیتش را از رعایت مصلحت اکثریت می گیرد. یعنی اقلیت به حکم اخلاق و عقل لازم است حق اکثریت را رعایت کنند. قانون حجاب بر مبنای مصلحت مسلمین نوشته شده است. 🔰میزمعارف @Mizemaaref
⁉️چه کسی گفته طرفداران #حجاب اکثریت اند؟ #رفراندوم بگذاریم. ✅از رفراندوم هراسی نیست. اما منطق این بحث ایراد دارد. انتخاب دین اختیاری است اما انتخاب اجزای دین اختیاری نیست. یعنی یک جامعه می توانند اسلام را با رای کنار بگذارند و البته در قیامت حساب پس می دهند اما اجزای دین را نمی شود به رای گذاشت. انتخاب ملت ایران نیز اسلام است. مهمترین شاهد نیز رفراندم ابتدای انقلاب است که به اسلام در قالب مدل اجرایی جمهوری اسلامی رای دادند. ⁉️آن رای پدران ما بود و ما قبول نداریم. تکلیف چیست؟ ✅پاسخ به این #شبهه دو وجه دارد. سلبی و ایجابی. بخشی ایجابی اش این است که #رفراندوم با #انتخابات ها و مشارکت سیاسی مردم در طول انقلاب بارها تمدید شده است. یعنی اینطور نیست که یک بار رفراندوم برگزار شده باشد و تمام. اما وجه سلبی اش این است که اگر یکی فردای رفراندوم جدید گفت من این را هم قبول ندارم و باید مجدد رفراندوم شود تکلیف چیست؟ این دور باطل است و پایانی ندارد.. 🔰میزمعارف @Mizemaaref
کانال میز معارف
⁉️ تا امروز چه کسی را باحجاب کرده است؟ چرا اصرار به اجرا داریم؟ 📚گفته شده است قوه قهریه در موضوع برخورد با بی تاثیر است. بی تاثیر در چه چیز؟ برخی تصور می کنند با گشت ارشاد قرار است بی حجاب ، باحجاب شود. غلط فاحشی است. برخی تصور می کنند با گشت ارشاد قرار است در جامعه رشد کند. این نیز غلط فاحشی است. ⁉️پس گشت ارشاد چیست؟ گشت ارشاد دفاع از حق الناس است؛ چیزی فراتر از حق الله. حجاب فردی، تکلیف شرعی و حق الله است ولی وظیفه نظام، دفاع از حق الناس است. اشتباه سوال کننده این است که تصور می کند رفتار قهری برای اصلاح بدحجاب است. آن نیز هست ولی اولویت اول نیست. برخورد قهری برای صیانت از جامعه دینی است. قوانین حکومت باید به نحوی باشد که نه تنها اهل احساس غربت نکنند، بلکه فضای اجتماعی نیز به خودی خود مشوق آن‌ها باشد. قانونی شدن حجاب یکی از روش‌هایی است که فضای اجتماعی را با خواست درونی اهل حجاب، هماهنگ میکند. کسانی که معتقدند حجاب باید اختیاری باشد که هرکس هرطور تمایل داشت به خیابان بیاید احتمالا حاضر نیستند عواقب این حرف شان را بپذیرند. اگر حجاب محدودیت نداشته باشد، آنگاه نباید انتظار داشته باشند خانواده به سبک شرقی و اسلامی اش حریم و حرمت داشته باشد. رهاسازی جامعه و اباحه گری روی دیگرش روابط نامشروع زن و مرد و به هم خوردن کانون خانواده و... است. آنچنان که امروز در غرب شاهدیم. حجاب اختیاری یک زنجیره است که روی دیگرش ابزاری شدن زن در جامعه است. پای عوارض این زنجیره می مانیم؟ پس قهریه صیانت از جامعه ایست که قرار است بستر ذکر و معنویت و تدین باشد نه الزاما کرد. 🔰میزمعارف @mizemaaref
کانال میز معارف
⁉️برای در جامعه چه باید کرد؟ 📚امر به معروف و نهی از منکر، چه فردی و چه حاکمیتی اش دارای یک پیش نیاز ضروری و اولیه است و اینکه فرد خاطی باید آن امر را معروف یا منکر بداند. مساله هنوز برای بخشی از جامعه روشن نیست. اینجاست که مساله مدارا در اسلام مطرح می شود. مدارا یک اصل تربیتی است که با فرد همدلی و همراهی می کند تا در گام های بعدی مساله برایش روشن شود. مدارا با تسامح و تساهل متفاوت است. مدارا یک صبر فعال و آگاهانه است و تسامح و تساهل، غفلت و بی اعتنایی ناشی از اباحه گریست. به همین جهت اجرای قانون تنها محصور به نیست و 23 نهاد دیگر باید در این خصوص نقش آفرینی کنند که متاسفانه تعطیلند. توجه شود که امر مدارا برای متن مردم است و ساختارشکنی هایی شبیه کمپین چهارشنبه های سفید از این موضوع خارج است و نیازمند مواجهه قهری است. مقصد در چهارشنبه های سفید، به گفته سرشاخه اصلی آن، براندازی است نه حجاب اختیاری یا اجباری.. 🔰میزمعارف @mizemaaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬خرمشهرها در پیش است، نه در میدان جنگ نظامی، بلکه درمیدانی که از جنگ نظامی سخت‌تر است .. 🔰میزمعارف @mizemaaref
موضوع : 🔅 خوش‌رویی و خوش‌برخوردی🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله ربّ العالمین 📝متن و شرح: من مواعظ علی علیه السلام: إنّ أحسن ما یألف به الناس قلوب اودّائهم ونفوا به الضّغن عن قلوب أعدائهم حسن البشر عند لقائهم و التفقد فی غیبتهم و البشاشة بهم عند حضورهم. خوش‌رویی و خوش‌برخوردی، سبب جلب محبت افراد و تألیف قلوب است. در روایت وارد شده که: «التودّد نصف العقل». این حدیث برای همه مسئولین در نظام اسلامی و بالاخص روحانیونی که مسئولیتی را در اداره یا نهادی عهده‌دار هستند بسیار قابل توجه است. زیرا افرادی که برای انجام کاری مراجعه می‌کنند، از نظر ایمان در یک سطح نیستند چه بسا یک برخورد سرد و یا یک بی‌اعتنایی به ارباب رجوع موجب شود که او از دین زده شود و اعتقادش سست شود. و بالعکس اخلاق خوش موجب می‌شود که او به دین و اسلام خوشبین شده و جذب شود. «المؤمن بشره فی وجهه و حزنه فی قلبه.» تحف‌العقول ص 218 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=17162
🔰🔰 ✅ انگیزه انقلابی؛ شرط دوام جمهوری اسلامی شرط دوام حیات جمهوری اسلامی وجود انگیزه‌های انقلابی و وجود روحیه‌ی انقلابی است. اگر روحیه‌ی انقلابی نباشد، جمهوری اسلامی نخواهد بود؛ بله، یک حکومتی سرِ کار خواهد بود، امّا آن حکومت، دیگر جمهوری اسلامی نیست. (۳۰ /شهریور/ ۱۳۹۶ بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری) ✅ توجه به نیروهای انقلابی قدر نیروهای انقلابی و پُرانگیزه را هم بدانید؛ من به همه‌ی مسئولین سفارش میکنم. نیروهای مؤمن، پُرانگیزه و انقلابی، کسانی هستند که در مشکلات، کشور را حفظ میکنند، دفاع میکنند، سینه سپر میکنند؛ قدر اینها را بدانیم. (۱۲ /مرداد/ ۱۳۹۶ بیانات در مراسم اعطای حکم تنفیذ ریاست جمهوری به حجّت‌الاسلام حسن روحانی)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی شجاع منظری ✅ عضو هیأت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه علم و صنعت ایران ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش‌های مبانی نظری اسلام و اخلاق اسلامی و آشنایی منابع اسلامی 📌فایل پیوست: محورهای اساتید ممتاز (حجت الاسلام شجاع منظری) ⬇️
1_67537084.pdf
985.8K
✅ حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی شجاع منظری ✅ هیأت علمی گروه معارف دانشگاه علم و صنعت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نگارش حجت الاسلام قرائتی 🆔 @eisavim
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 8⃣3⃣ ◀️ آغاز مذاکرات و زمینه ای برای ایجاد فرصت/ بخش اول ▶️ 🔸پس از امضاي توافق پاريس، براي آغاز مذاکرات و تشکيل کارگروه ها، عجله فراواني از طرف ايران بود... پس از هماهنگي هاي لازم با طرف اروپايي، روز 13 دسامبر 2004 (23 آذر 1383) براي مذاکره با سه وزير تعيين شد. عصر اين روز، مذاکره به سه وزير در بروکسل آغاز شد. (ص 371) 🔸مشکل اصلی ما در کارگروه هسته ای بود که بتوانيم اروپا را قانع کنيم و به توافقی برسيم که برای دو طرف، قابل قبول باشد. اين توافق، همان تضمين عينی بود. اروپايی ها می دانستند اگر بدون هماهنگی با آمريکا در مورد هر گونه تضمين عينی با ما توافق کنند، آمريکا زير بار نخواهد رفت. رياست کارگروه هسته اي به عهده فرانسوي ها بود. آنها هم به صراحت گفته بودند که به نحوي بايد توافق آمريکا نيز جلب شود. گويي اين موضوع در توانايي اروپايي ها نبود و لذا مي خواستند به نحوي آمريکا را هم وارد کنند. قبلاً البرادعي به من گفته بود که بالاخره بايد آمريکا به مذاکرات وارد شود تا اين پرونده حل شود و اروپا به تنهايي نمي تواند کار را فيصله دهد. اين مشکل اصلي ما در اين کارگروه بود. (ص 372) 🔸بحث مهم ديگر موضوع تضمين عيني بود. به آنها گفتم تضمين عيني از لحاظ حقوقي همان NPT و دست بالا هم پروتکل است؛ از لحاظ ديني و اجتماعي هم فتواي رهبري است؛ به لحاظ سياسي و اقتصادي هم اين است که روابط فيمابين را ارتقاء بخشيم. اگر روابط سياسي، اقتصادي، تکنولوژيکي، تجاري و دفاعي ارتقاء يابد و به نقطة مطلوبي برسيم، براي ما اين رابطه به قدري ارزشمند خواهد بود که ديگر انحراف از مسير هسته اي بي معنا خواهد شد. اگر به رابطه جامع و بلندمدتي برسيم، همين رابطه تضمين عيني است. به وزرا گفتم يک راه بيشتر براي تضمين عيني نيست و آن اينکه به سطحي از روابط برسيم که هر گونه انحراف از مسير صلح آميز به صرفه ما نباشد. (ص 372) 🔸هنگامي که ساورز مدير کل وزارت امور خارجه انگليس، در زمستان 1383، به تهران آمده بود، در ملاقات با من مباحث مربوط به عراق و فلسطين را مطرح نمود، که به او گفتم قبلاً به استراو هم گفته ام که کليد ورود به اين گونه مباحث، حل مسئله هسته اي است. تا مسئله هسته اي حل نشود، ما با شما وارد گفتگوي جدي در اين گونه مسائل نخواهيم شد. شما مي خواهيد با وقت کشي مذاکرات هسته اي را طولاني کنيد و اين شيوه، قطعاً مذاکرات را به شکست مي کشاند. چرا طرح تضمين عيني را پيشنهاد نمي دهيد؟! ساورز گفت پيشنهاد اوليه ما در تضمين عيني، توقف است. گفتم پس شما مي خواهيد به قبل از بيانيه تهران برگرديد؟ چون پيش از بيانيه تهران، در اوت 2003 نظر سه کشور توقف بود که در مذاکرات و بيانيه تهران آن را کنار گذاشتند و در توافق پاريس پذيرفتند که به هيچ عنوان حرفي از توقف نزنند. (ص 375) 🔸در حوزه اقتصادي هم کار به اين دليل پيش نمي رفت که ما مي گفتيم تحريم ها بايد شکسته شود، اما آنها مي گفتند اينها مراحلي دارد و در کوتاه مدت نمي توان به نتيجه رسيد. ما ديديم گويي مي خواهند بحث را چند سال ادامه دهند. در ضمن، اروپايي ها مي گفتند بر فرض که اين تحريم ها را برداريم، شما بايد مشکلتان را با آمريکا نيز حل کنيد، براي اينکه در شرايط تحريم آمريکا، شرکت هاي ما با شما کار نمي کنند. پيشنهادهاي اقتصادي آنها هم در حد دادن وام و خريد گاز از ايران و يا ادامه مذاکرات در خصوص موافقتنامه تجارت و همکاري (TCA) بود. (ص 376) 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌یادداشتهای عَلَم 📌برگهایی از یادداشت های روزانه امیراسدالله علم، نخست وزیر و وزیر دربار محمدرضا پهلوی 0⃣4⃣ ◀️یادداشت های سال 1347/ بخش هفتم▶️ 🔸 چهارشنبه 47/4/19 راجع به خليج فارس مذاکره کردم. چون ديشب باز وزارت خارجه ما اعلاميه داده بود که اگر فدراسيون با عضويت بحرين تشکيل شود، ما آن را نخواهيم پذيرفت، در صورتي که فدراسيون با عضويت بحرين در حال تشکيل است. به شاهنشاه عرض کردم، آنها عمل مي کنند، ما اعلاميه مي دهيم! اين درست نيست. به علاوه يک مرکز مطالعه وجود ندارد که ببينيم در مقابل هر عملي چه عکس العملي از طرف ما لازم است يا ما چه بايد بکنيم که آنها عکس العمل بکنند. مثلاً اگر آنها به حرف ما درباره بحرين وقعي نمي گذارند، چرا ما جزيره ابوموسي را به تلافي نگيريم ولو به زور باشد، تا آنها بيايند صحبت بکنند. تا چرا از اقليت ايراني بحرين صدايي در نيايد، خيلي به دقت به عرايض من گوش دادند. بعد فرمودند: آخر عمل ما هم معلوم نيست به کجا منتهي بشود. عرض کردم: صحيح است، ولي به هر صورت بايد اين مسائل، منجمله همين مسئله که عمل ما به منتهي مي شود، نيز مطالعه شود. فرمودند: فرض کن بحرين را هم به زور گرفتيم. هيچ حساب کرده اي با اکثريت عرب چه دردسر بي ربطي براي ما به وجود مي آيد؟ يعني هم متجاوز شناخته شده ايم و هم يک تجاوز بي ارزش کرده ايم. عرض کردم، صحيح مي فرماييد، حالا اگر افغانستان را هم بگيريم، چيزي نيست که به درد ما بخورد و به عکس العملش بيارزد، ولي در مقابل اعاهاي خودمان مي توانيم امتيازات بگيريم، تا ادعاها را ول کنيم. 🔸جمعه 47/4/21 صبح شاهنشاه براي استراحت بيست روزه به نوشهر تشريف بردند. 🔸شنبه 47/4/29 شب هم در گردش بوديم که خبر رسيد والاحضرت همايوني که اکنون هشت سال دارد با دوچرخه در اسکله نوشهر افتاده است. خدا مي داند من چه حالي شدم و با چه حالي بايد اين گزارش را بدهم. دست والاحضرت شکسته است. به هر صورت گزارش را دادم و پيش خودم گفتم خداوندا! اين مرد يک ساعت هم نبايد استراحت داشته باشد. به هر صورت دکتر با طياره فرستاديم و فرمانده نيروي هوايي ارتشبد [محمد] خاتم، طياره را خودش برد (داماد شاه هم هست) و آن جا در تاريکي نشست. اما بايد گفت صد شکر خداوند که اين بچه دستش شکست، بايد مرده باشد چون از تقريباً سه متر راه با دوچرخه روي سنگ هاي اسکله افتاد، بعد به داخل آب افتاده است. اگر سرش به سنگ خورده بود، آناً مرده بود. به اين جهت واقعاً يک معجزه او را نگاه داشت، چنان که پدرش را تا کنون از چند مهلکه خداوند نجات داده است.... بايد معتقد بشويم که خداوند او را حفظ مي کند و مأموريتي براي رفاه مردم و پيش بردن کشور دارد. دارم معتقد مي شوم چنين وضع براي وليعهد است و دعا مي کنم که چنين باشد. 🔸پنجشنبه 47/5/3 سر شب [سر دنيس رأيت]، سفير انگليس ديدنم آمد. راجع به خليج فارس خبر تازه نداشت، الا اين که تنها راه گرفتن جزيره تنب کشيدن خط ميانه خليج است. گفتم، ابوموسي چه: گفت آن در جنوب خط ميانه واقع مي شود، مال شيخ نشين شارجه مي شود. گفتم: با يک خط فرضي حقوق خودمان را از دست بدهيم؟ گفت: شما آن جا حقوقي نداشتيد. گفتم: قبول دارم، در بحرين که حقوق داريم. چه مي گوييد؟ جوابي نداشت بدهد. گفت: بحرين به درد شما نمي خورد. گفتم: قبول دارم، ولي به هر صورت حق ما آن جا محفوظ است. مي گفت: اگر فدراسيون سر بگيرد، بحرين تقاضاي عضويت سازمان ملل خواهد کرد. گفتم اگر سر بگيرد و بحرين جز آن باشد، ما فدراسيون را نمي توانيم بشناسيم. گفت: پادشاه سعودي گفته است اختلاف بريمي را با ابوظبي [در] کادر فدراسيون حل خواهد کرد. شما هم بحرين را همين طور قرار بدهيد، بعد هم شيخ شرفياب بشود. گفتم: شرفياب بشود که جزيره را به او ببخشيم؟ به علاوه ما در بحرين از شما سند داريم که اين مال ماست. گفت آن سند را يک سال بعد لرد کلاندرون پس گرفت. گفتم: پس نگرفت، ديد اشتباه کرده، نامهديگر نوشت که نامه اول من کان لم يکن است. به هر صورت مي گفت ما سعي مي کنيم تا ملاقات شاهنشاه و ملک فيصل صورت نپذيرد، هيچ عمل قاطعي در خليج فارس اتفاق نيفتد. 📚 یادداشتهای امیر اسدالله علم، دفتر اول، انتشارات مازیار
▪️فصل و توصیه های مهم برای برگزاری استاندارد ▪️✍️ توصیه به استادان 🔹باوضو وارد شوید. 🔹 را زودتر آماده کنید و به روزهای پایانی وامگذارید. 🔹آسانی و دشواری سوالات را منصفانه و متناسب با آنچه ارائه داده یا قبلا از دانشجویان خواسته اید، انتخاب کنید. 🔹اگر سوالات تستی به همراه پاسخ نامه است ترتیب سوالات یکنواخت نباشد و چند نمونه متفاوت تکثیر کنید؛ این مهم را از قبل به آزمون دهندگان یاداور شوید. 🔹سوالاتی انتخاب کنید که دارای ارزش باشد و از پرسش های سطحی و بی اهمیت بپرهیزید. 🔹از گزینه های غلط انداز و خارج از درس پرهیز کنید. 🔹برای هر سوال، زمان مناسب در نظر بگیرید و مدت آزمون را در برگه قید کنید. 🔹حتما خودتان در جلسه آزمون حاضر شوید. 🔹 در جلسه امتحانی را به عنوان امری غیر اخلاقی مذموم پنداشته و با آن مقابله نمایید. 🔹در فرایند تصحیح و نمره گذاری حب و بغض های شخصی را دخالت ندهید. 🔹برگه ها را در اسرع وقت تصحیح کنید؛دانشجویان را بی جهت در انتظار نگذارید؛ اعلام به موقع نمره، حق الناس است. 🔹در تصحیح برگه آزمون دقت داشته باشید. 🔹هنگام اخذ آزمون از توجه به دانشجوی خاص جدا پرهیز کنید؛ این کار باعث ایجاد تشویش و شائبه در دل دیگران می شود و در پاسح دهی دچار مشکل می شوند. 🔹از سخن گفتن در جلسه آزمون با فراگیران یا برگزارکنندگان بپرهیزید. 🔹از راه رفتن مکرر در محل آزمون و خیره شدن به برگه آزمون فراگیران پرهیز کنید. 🔹جلسه آزمون با کلاس درس شما متفاوت است؛ جدی، قاطع، ساکت، آرام، سخت گیر و ممتحن(ازمون گیر) باشید؛ نه استاد! 🔹اگر کسی پرسشی داشت به آرامی به او نزدیک شده و از ایجاد هیجان و سروصدا در محل جلوگیری کنید. 🔹در حفاظت از برگه های آزمون تا هنگام تصحیح و ثبت نمره نهایت دقت به خرج دهید. 🔹برگه ها را شمرده و با تعداد آزمون دهندگان تطبیق دهید. 🔹دقت کنید که برگه افراد هم‌نام از هم تشخیص داده شوند. 🔹اگر سوالی را اشتباه طرح کرده اید و یا پرسش‌نامه ایراد دارد و... برای همه توضیح دهید و با خون سردی و سریعا راه کاری مناسب را جایگزین کنید. (مثلا اگر جدول پاسخ نامه با تعداد سوالات هم خوانی ندارد) برگرفته از کانال روش تدریس 🔰میزمعارف @mizeMaaref
موضوع : 🔅 همه ضرر و زیانهای جامعه در اثر چهار صفت🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله ربّ العالمین 📝متن و شرح: من مواعظ علی علیه السلام: من استطاع أن یمنع نفسه من أربعة اشیاء فهو خلیق بأن لاینزل به مکروهٌ أبداً قیل: وما هنّ یا أمیرالمؤمنین! قال: العجلة واللجاجة والعُجب والتّوانی. هرکس این چهار صفت را از خود دورکند خواه فرد باشد، خواه مجموعه دست‌اندرکاران و رؤسای جامعه، هیچ‌گاه حادثه و واقعه ناخوشایندی، متوجه او نخواهدشد: 1- عجله، بدون تأنّی و دقت، تصمیم‌گیری کند یا کاری را اجراء نماید (عجله غیر از سرعت در عمل است). 2- لجاجت، یکی از مسائل خطرناک و بلاهای دامن‌گیر، اصرار و پافشاری ناحق، در مسأله‌ای است که چون این حرف را گفته و یا چنین موضعی اتخاذ کرده حاضر نیست عقب‌نشینی کند و لو خلاف آن ثابت شود. 3- مغرورشدن و خودشگفتی، که انسان نقص‌ها و ضعف‌های خود را ندیده و احیاناً محسناتش را بزرگ بشمرد. 4- کاهلی و سستی، کار امروز را به فردا افکندن و تأخیر انداختن. بنده، در اثر تجربیاتی که در سالهای متمادی پیدا کردم به این نتیجه رسیدم که این سخن علی (علیه السلام) واقعاً حکمت تمامی است و همه ضرر و زیان‌هایی که متوجه جامعه شده است در اثر این امور بوده. خداوند ان شاءاللّه ما را با مجاهدت خودمان و با توفیق خودش از این صفات دور بدارد. تحف‌العقول ص 222 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/hadis-content?id=17163