eitaa logo
کانال میز معارف
7هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
2.9هزار ویدیو
979 فایل
🔺کانالی برای اطلاع رسانی، اشتراک تجربیات و ارتقا توانمندی استادان معارف دانشگاهها آدرس سامانه آموزش مجازی دانشگاهیان https://maaref.ecnahad.ir/ منتظر نظراتتان هستیم.. 🔰ارتباط با ادمین: @amoozesh_majazi
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر موضوعی نهج البلاغه.pptx
19.97M
✅پاورپوینت ( پرده‌نگار) درس "تفسیر موضوعی نهج البلاغه" ◀️نویسنده کتاب: علی رهبر اسلامی 🔴تعداد : 252 اسلاید ✍مناسب استادان این درس جهت تدریس در کلاس درس معارف ⚪️میزمعارف @mizemaaref
انسان در اسلام.pptx
11.53M
✅پاورپوینت ( پرده‌نگار) درس "انسان در اسلام" ◀️نویسنده کتاب: غلامحسین گرامی 🔴تعداد : 103 اسلاید ✍مناسب استادان این درس جهت تدریس در کلاس درس معارف ⚪️میزمعارف @mizemaaref
◀️معرفی درس مجازی: اسرار و آثار نماز ✅گفتارهایی از حجج اسلام قرائتی، ساجدی، خلیل زاده و آرامی 🔴تعداد جلسات آموزشی: 7 جلسه مجازی ✍لینک ورود به درس: http://ec.nahad.ir/index.php/course/View/Uj8GYgY3 📚میزمعارف @Mizemaaref
◀️نشست تخصصی ✍نسبت عرفان و سیاست در اندیشه امام خمینی(ره) ⚪️دکتر منصوری لاریجانی 👈دوشنبه 21 آبان - دانشگاه آزاد هشتگرد 🔴میزمعارف @Mizemaaref
موضوع : 🔅در این دنیا چیزی ماندنی نیست🔅 بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم الحمدلله رب العالمین 📝متن و شرح : اِجعَلِ الدُّنیا کَلِمَتَینْ (۱) این دنباله‌ی فرمایشات جناب ابی‌ذر در باب شئون دیگر زندگی -مثل حرف که ما می‌زنیم- است؛ می‌فرماید که این قدرت نطق را، این قدرت حرف زدن را، این توانایی عمل کردن را دو جور مصرف کن. کلمةً فی طلب الحلال و کلمةً للآخرة یک فصل باز کن برای اینکه دنبال حلال بگردی. حالا رزق حلال شامل خیلی چیزها است؛ در امر معیشت، در امر ازدواج، در امر تحصیل علم، اینها همه‌اش حلال‌های الهی است. یک بخش دیگر را هم برای آخرت [باز کن] و کلمةً للآخرة. حاصل اینکه مال دنیا را، امکانات دنیا را، یا برای آنچه که مسائل ضروری زندگی است و معیشت تو متوقف به آن است، یا صرف این چیزها بکن که خیر دنیایی او به تو برسد، یا صرف آخرت بکن که خیر خدایی و آخرتی او به تو برسد. بی‌جا مصرف نکن امکانات را. و الثالِثَةُ تُضِرُّ و لا تَنفَع لا تُرِدْها کلمه‌ی سوم، اقدام سوم، حرف سوم که نه برای طلب حلال است و نه برای آخرت است، این نفع ندارد، ضرر هم دارد. ۱) الشافی، صفحه‌ی 868 📌نشانی اینترنتی: http://farsi.khamenei.ir/video-content?id=30023
🔰🔰 ✅ پیروزی اسلام در ایران منشأ موج بیداری و هویت اسلامی در جهان جمهوری اسلامی با پیمودن مسیری دشوار که یکسره پوشیده از مانعها و دامهایی بود که سردمداران نظام سلطه‌ی جهانی و زر و زورمداران بین‌المللی بر سر راه او نهاده بودند و با پیروز شدن در نبرد نظامی هشت ساله و نبردهای سیاسی و امنیّتی و اقتصادی و تبلیغی بیست ساله، توانسته است قدرت خود را در اداره‌ی کشور، و بسیج توده‌های میلیونی، و پیش‌بینی و مقابله با حوادث بزرگ، و حضور موفّق در چالش‌های بین‌المللی به اثبات برساند و توانایی و ابتکار خود را در سازندگی و پیشرفت و ترمیم ویرانیها آنهم با وجود صف آرائیهای ظالمانه‌ی جهانی در برابر خود و نداشتن هیچگونه کمک سیاسی و اقتصادی از بیرون، در معرض دید همگان بگذارد. و علاوه بر اینها نهضت بیداری مسلمانان و اقدامهای بزرگ ملل اسلامی را که نشانه‌ی زنده شدن هویت اسلامی در آنان است تقویت و تسریع کند. امروز به برکت پیروزی اسلام در ایران، در همه جای جهان اسلام موج بیداری اسلامی رو به افزایش و اقتدار است. ✅ تقویت احساس نمودن عضوی از پیکر امت اسلامی باعث اتحاد و یکپارچگی در هویت اسلامی تقویت این احساس در فرد، که وی عضوی از پیکر بزرگ امت است و هدایت درست آن، باید بتواند بر همه‌ی آن ترفندهای تفرقه‌ساز، غلبه کند؛ و ضمن این‌که هویت ملّی و فرقه‌یی را در بخشهای گوناگون امت اسلامی پاس می‌دارد، از فوایدی که در یکدلی و اتحاد است، همه‌ی این مجموعه‌ی بزرگ را بهره‌مند سازد و عزّت و اقتدار و خیر کثیری را که در یکپارچگی امت اسلامی نهفته است، شامل همه‌ی اجزا و اعضای آن کند. (77/12/28 پیام به کنگره‌ی عظیم حج)
از آنجا که اساتید معارف، علاوه بر دارا بودن بنیه ی علمی مناسب ، در شیوه کلاسداری و مهارت های تأثیر گذاری نیز باید از تسلط کافی برخوردار باشند از این رو پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی قم در راستای ارتقاء سطح تأثیرگذاری و تجارب اساتید معارف اسلامی و استفاده از تجربیات اساتید پیشکسوت و موفق در حوزه ی دروس معارف اسلامی اقدام به مصاحبه و جمع آوری تجربیات ایشان نموده است. این سلسله مصاحبه ها با عنوان «بایسته های تدریس در بیان اساتید معارف اسلامی» تقدیم کاربران گرامی می گردد: ✅ حجت الاسلام والمسلمین دکتر نقی پور فر ✅عضو هیأت علمی دانشگاه قم ✅ مدرس دروس معارف اسلامی در گرایش‌های مبانی نظری اسلام، اخلاق اسلامی وآشنایی با منابع اسلامی 🌀( به علت طولانی بودن، گفتگو در سه بخش تقدیم می گردد) بخش اول:↪️ ♦️ محور اول: متن و محتوی • بنده تمام دروس معارف را به نوعی تفسیر موضوعی قرآن می دانم. تمام پژوهشهای اسلامی وعلوم باید بر محور قرآن باشد یعنی کلام، خودش تفسیر موضوعی قرآن است. فقه، اخلاق، روانشناسی اسلامی و... همه اینها تفسیر موضوعی قرآن کریم‌اند. نکته ای که در کتابهای درسی موجود در دروس معارف وجود دارد اینست که ما در درس تفسیر موضوعی قرآن مباحثی را مطرح می کنیم ولی همان را دوباره در بحث اندیشه 1و2 تکرار می کنیم، درس اخلاق و... همینطور، خوب اینها به نوعی تفسیر قرآن هستند، در اخلاق مسئله ازدواج و خانواده را داریم در تفسیر قرآن هم مثلاً همان بحث را داریم، در اندیشه اسلامی1 بحث خداشناسی وجود دارد و در تفسیر موضوعی قرآن دوباره توحید و صفات باری تعالی از نگاه قرآن، این یک اشکال است. بنابراین آنچه در بحث آشنایی با منابع اسلامی باید به دانشجو یاد داد شامل مطالبی همچون روش فهم قرآن و مراحل انس با آن و اینگونه مباحث باید باشد، نه اینکه اینجا هم تکرار همان مطالبی باشد که دیگر دروس معارف خوانده، با اینکه فرصت هم واقعا کم است. ما باید دست جوان را در دست قرآن بگذاریم و با آن آشنایش کنیم. • کتاب تدبر در قرآن بنده شامل 4 بحث است : زمینه های تدّبر، کلیدهای تدّبر ، اصول و قواعد تدّبر و بالاخره شیوه های تدّبر در قرآن که اینها را باید به دانشجو فهماند، وقتی با قرآن مأنوس شد و توانمندی استفاده از قرآن تا حدّی در او بوجود آمد، حتی بعد از دوره کارشناسی و دانشگاه هم هنوز می تواند دستش در قرآن باشد و استفاده کند. مشکل ما اینست که مدرسان معارف نیز در این مهّم ضعیف هستند وکار نکرده اند. اگر توانستیم زبان قرآن را داشته باشیم و بفهمیم، روایات اخلاقی و همه و همه در واقع تفسیر قرآن اند. • ما حوزویان، دانشگاهیان و همه در فهم زبان قرآن مشکل داریم. به عقیده بنده اگر این زبان را می فهمیدیم این همه شیعه کشی رخ نمی داد متأسفانه شیعه چون کمتر آدرس و پایگاه قرآنی مطالب را می داند ، حداکثر همان که معصوم گفته می داند، وبه این اکتفا کرده که خود معصوم قرآن مجسم است و حرفش را گوش کنیم عاقبت بخیر هستیم، موجب شده دیگر دنبال ثقل اکبر و قرآن نرود که اگر می‌رفت می‌توانست از اهل بیت دفاع قرآنی کند و...و همین موجب این شده که فقط حدود عالم اسلام باید شیعه باشند. این شرم آوراست، ما در این رابطه خلل جدی داریم. بنابراین همیشه سعی کرده‌ام تمام درسهایم بر محور آیات قرآن باشد، حتی مدیریت هم که در سطح دکتری تدریس می کنم باز با محوریت قرآن است.... • درباره محتوی در دروس اندیشه1و2 در بحث توحید: تمرکز روی صفات افعالی، توکل و رزاقیت و ... اینها مطالب مورد نیازی هستند تا دانشجو در گوشه گوشه زندگی خود احساس نیاز را بیابد، بحث مسبب الاسباب بودن خداوند، اینکه خاصیت دهنده به هر چیزی خداست و... یا در بحث معاد: تصویر از مرگ ، بهشت وجهنم، توصیف قیامت، حالات مرگ ، درباره برزخ ونسبت آن با دنیا و ... یا در درس انسان شناسی: مراحل اعتلاء انسان، بحثی است که در کتابهای درسی جایش خالی است یا انحطاط و سقوط انسان، فرآیندی که در قرآن آمده و از پذیرش وسوسه شروع کرده تا برسد به شیطان مجسم تا هلاکت و ... یا نقش بلاها و فتنه ها که در همین حین باید توضیح داده شود، کلاً بحثهای ملموس و کاربردی درباره انسان که البته شاید به همه هم نرسیم و باید انتخاب کرد و مهمترین را گفت، در همین بحث اندیشه2 بحث علم و دین ،از قرون وسطی تا در اسلام و در غرب یا تفاوت شیعه وسنی در علم ودین، این تفاوتی که در عقلانیت شیعه وجود دارد و تفاوت ما با همین تکفیریها، ببینید اولین کتاب آنها در روایات کتاب ذات و الایمان است، در صورتی شیعیان از کتاب العقل، بعد کتاب العلم، بعد کتاب التوحید و همینطور می‌روند جلو می‌روند، از دیگر مورد استقبال و نیاز دانشجو مباحث آخر الزمانی، پیشگویهای قرآن ، ماهیت خود قرآن، ختم نبوت یا بحثهای امامت و رهبری و مقایسه بین شیعه وسنی در این مباحث و بحث ولایت فقیه و...(ادامه در پست بعد⬇️
(ادامه پست قبل) • در موضوعات مختلفی که در کلاس ها مطرح می گردد مسلم است که باید به اصطلاح وزن بعضی مباحث کم شود تا به بعضی دیگر که مهم است برسیم، مثلاً یکی از بحثهای مهم که مفصل روی آن مانور می دهم، همین موضوع مقایسه تطبیقی ادیان است که برای دانشجویان خیلی جالب است و ضروری، تورات وانجیل رابه کلاس می‌برم و کامل بحث می کنم. خیلی از دانشجویان سستی و پوچی حرفهای تورات وانجیل فعلی برایشان محرز نیست، وقتی متوجه می شوند به سختی باورمی کنند و تعجب می نمایند. • بنده قبلاً هم پیشنهاد کرده بودم که 2 واحد درس تطبیقی ادیان در دروس معارف گنجانده شود، اگر چه به صورت شناور یعنی هرکس که توانست این دو واحد را بردارد، هر دانشگاهی که توانایی داشت ظرفیت داشت آنرا عرضه کند، این بحث خیلی مهم است، بعضی کتابها اینرا آورده اند ولی بسیار مختصر و گذرا ، آنهم با این فرصت کم ، در بعضی جاها یک ترم برای این بحث لازم است. مشکلات امروز زیاد است همین بحث کلیساهای خانگی را ببینید، خوب باید جوری دقیق و محکم و مفصل بحث شود که مخاطب بیمه شود وبرایش جا بیافتد و دیگر سراغ ادیان دیگر نرود ! کلاً مباحث زیاد است، همین 800-900 اشکالی که به قرآن شده، قرآن سُها که در فضای مجازی مطرح است ، آنوقت تازه حوزه آمده و می خواهد جواب بدهد، همانطور که گفتم ما باید باورهایمان را قرآنی محکم کنیم، بارمان را به اصطلاح قرآنی ببندیم تا بتوانیم در این دنیای پر شبهه و پرهجمه استقامت کنیم. • در تألیف متون درسی رعایت دو نکته بسیار مهم است : 1- همان منطق واستدلال قرآن وبه اصطلاح قرآن محوری بودن متن2 کاربری بودن مطالبی آورده شود که ضرورتهای زندگی جوان باشد، با آن درگیر باشد، اولویت اوّل و دوّم او باشد، به نظر من حتی نهج البلاغه را نیز باید با پایه قرآنی توضیح داد، بحث نهج البلاغه از قرآن نباید جدا باشد، مکمل هم هستند، مخصوصا که ما فرصتی نداریم. (پایان بخش اول)
هدایت شده از کانال میز معارف
(نشست83) 🔴گزارش کامل جلسه گفتگوی نوین پژوهشی 🔷 موضوع: «پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف و دانشجویان» (بخش اول) 🔷 ارائه کننده: حجت الاسلام دکتر حسینعلی رحمتی متن گزارش(پیوست)🔰🔰
هدایت شده از کانال میز معارف
شکاف دیجیتال ـ بخش اول.pdf
302.3K
نشست83 🔴 «پیامدهای شکاف دیجیتالی بین اساتید معارف و دانشجویان» (بخش اول)
📌امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای 📌مروری بر پرونده و مذاکرات هسته ای در زمان مسئولیت حجت الاسلام حسن روحانی 7⃣1⃣ ◀️ تهديد زدايي از امنيت ملي/ بخش سوم ▶️ 🔸البرادعي در جلسه خصوصي به من گفت کشورهاي اروپايي و حتي انگليس از تصميمات احتمالي آمريکا بسيار نگران هستند و مي دانيد که اسرائيلي ها تهاجم تبليغاتي وسيعي عليه شما به راه انداخته اند و اين فناوري جديد شما را مساوي با نابودي خودشان مي دانند. او گفت در اروپا، با فيشر و جک استراو صحبت کرده و همه آنها نگرانند که فاجعه ديگري در منطقه رخ دهد و حتي انگليس هم اين نگراني را دارد. وي افزود که اوضاع، خطرناک است و بايد کاري کنيم تا از اين خطر عبور کنيم. البرادعي اضافه کرد اگر اقدامي جدي صورت نگيرد، در اجلاس بعدي اين خطر وجود دارد که پرونده هسته اي شما به شوراي امنيت ارجاع شود و ممکن است در آنجا قطعنامه اي تصويب شودد که شما را از همه فعاليت هاي هسته اي محروم کند و حتي احتمال دارد دست روس ها را هم براي تکميل نيروگاه بوشهر ببندد. 🔸راجع به پروتکل الحاقي هم اظهار داشت اين اظهاراتِ توأم با نگراني شما براي چيست؟ هشتاد کشور از جمله کشورهايي مانند ژاپن و کانادا، پروتکل را امضاء کرده اند؛ چند ماه ديگر اتحاديه اروپا هم به اين پروتکل ملحق خواهد شد و ملزم به اجراي مفاد آن خواهد بود. اگر اجراي پروتکل نگراني داشت که اين همه کشور آن را امضاء و تصويب نمي کردند. چرا مطبوعات شما از پروتکل غولي ساخته و مردم را نگران کرده اند؟ البرادعي افزود: شرايط فعلي فرصت خوبي براي شما ايجاد کرده است که مي توانيد تمامي تکنولوژي هاي لازم در زمينه انرژي هسته اي از جمله نيروگاه هاي اتمي را از غرب بگيريد. اين براي شما فرصتي طلايي است. قبلاً هيچ کشور اروپايي حاضر نبود به شما نيروگاه اتمي بدهد؛ اما اکنون معامله خوبي مي تواند صورت گيرد. شما فعاليت غني سازي ابتدايي را کنار بگذاريد و در عوض، فناوري هاي بهتري دريافت کنيد. اين معامله پرسودي براي شما خواهد بود. اگر نسبت به نيات اروپايي ها در مورد تحويل نيروگاه هاي اتمي و سوخت آن شک داريد، من حاضرم توافق شما و اروپا را به شوراي امنيت ببرم؛ تا در آنجا به صورت قطعنامه الزامي تصويب شود که شما نگراني نداشته باشيد. هر تضميني مي خواهيد من براي شما آماده مي کنم. 🔸به او گفتم هيچ دولتي در ايران حاضر نيست و نمي تواند اين تکنولوژي را کنار بگذارد. اين خواست ملي است. از سوي ديگر، شرايط کشور ما بسيار حساس است، به ويژه آنکه سال بعد، انتخابات مجلس و سال پس از آن انتخابات رياست جمهوري در پيش است. شما بايد در گزارش خود و روند کار آژانس کاري کنيد که بحثي از موضوع گزارش دهي به شوراي امنيت سازمان ملل مطرح نشود. البرادعي گفت من به اين امر مايل هستم، ولي بايد بدانيد اين کار بدون حمايت اروپا امکان پذير نيست و لازم است يکي از قدرت ها از من حمايت کند. بايد دست کم اروپا حامي من باشد، والا به تنهايي نمي توانم اين کار را انجام دهم. 📚 امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای، دکتر حسن روحانی، انتشارات مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام
📌آقای سفیر 📌آشنایی با اندیشه ها و افکار دکتر محمد جواد ظریف 8⃣1⃣ ◀️ پرونده هسته ای/ بخش اول ▶️ 🔸نحوۀ برخورد ما در دولت آقای خاتمی با پروندۀ هسته ای به شکلی بوده که خانم رایس در مصاحبه ای که در اسفند 83 با رویترز کرد می گوید که ایرانی ها توانستند کاری کنند که در دنیا ما را مقصر بحث هسته ای بشناسند، یعنی ابرقدرت احساس می کند که ضعیف شده است و نمی تواند از آن ابزار قدرقدرتی اش استفاده کند، زیرا دنیا او را مقصر می داند. سیاست مسئول شناخته شدن ایران در بحث هسته ای، در زمان آقای بوش آغاز شد. اما متأسفانه این امر با تغییر دولت و چرخش در نحوه اجرای سیاست های ما هم زمان شد.(ص 152) 🔸به نظر من یکی از ریشه های اساسی مشکل هسته ای این بود که آمریکا و اسرائیل در بحث هسته ای زمینۀ مناسبی برای شکل دهی فشار بین المللی علیه ایران پیدا کردند، بدون این که الزاماً مشکلشان در حوزۀ هسته ای باشد؛ یعنی اگر مشکل آمریکا صرفاً در حوزۀ هسته ای می بود، احتمال حل موضوع هسته ای خیلی بیشتر می شد. این یکی از ریشه های قضیۀ هسته ای است.(ص 229) 🔸آمریکا به دنبال بهانه بود تا در دنیا ما را تحت فشار قرار دهد و متأسفانه ما این بهانه را به دست این کشور دادیم. به این ترتیب که دستگاه مسئول وقت فکر می کرد در بعضی اقدامات مربوط به تأسیسات هسته ای ضرورت گزارش دهی به آژانس وجود ندارد.(ص 229-230) 🔸برخلاف آنچه که بسیاری فکر می کنند، ریشۀ بحران هسته ای این نیست که ایران به دنبال ساختن بمب است.(ص 230) به نظر من هدف آمریکا صرفاً برای تحریم یا فشار بر ایران نیست، بلکه آمریکا می خواهد ایران را به یک تهدید امنیتی بین المللی تبدیل کند. آمریکا بر اساس این هدف مرحله به مرحله پیش رفته است.(ص 231) مشکل هسته ای ما یک مشکل روانی و شناختی است. از یک طرف آنها بهانه جویی می کنند و از طرف دیگر ما وضعیت را درک نمی کنیم و دچار ساده انگاری هستیم.(ص 232) 🔸آمریکا هیچ وقت نمی خواهد که ایران پیشرفت تکنولوژیکی کند، اما ما می توانستیم بهانه به دست این کشور ندهیم. همچنین می توانستیم به اسرائیل نیز که خودش بزرگ ترین ناقض معاهده ان. پی. تی است، بهانه ندهیم؛ اما چون در این رابطه خوب عمل نکردیم، به آنها بهانه دادیم. در نتیجه اگر می خواهید این مشکل را ریشه یابی کنید، ریشۀ آن در سوء تفاهم بود.(ص 234) از نظر بنده ریشۀ این مسئله می تواند سوء تفاهم باشد، نه اینکه ایران واقعاً به دنبال سلاح هسته ای است. کسانی که تکه های پازل را مرتب می کنند و به این نتیجه می رسند که ایران به دنبال بمب هسته ای است، در واقع به این خاطر است که یک سوء تفاهم اولیه باعث شده است که این مشکل به وجود بیاید.(ص 236-237) 📚 محمدمهدی راجی، آقای سفیر (گفت و گو با محمد جواد ظریف)، نشر نی