eitaa logo
ديانت و عقلانيت
2.7هزار دنبال‌کننده
535 عکس
540 ویدیو
63 فایل
کانال رسمی حجت الاسلام دکتر محمد جعفري؛ دانشيار و مدیر گروه کلام موسسه امام خميني ره ویراستی : https://virasty.com/MJafari_ir تلگرام : https://t.me/mjafari_ir توییتر: https://twitter.com/mjafari125 آپارات: http://www.aparat.com/religion_rationality
مشاهده در ایتا
دانلود
13.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
دوستانه با استاد پناهیان ✍️ محمد جعفری اخیرا کلیپی از جناب استاد پناهیان به دستم رسید که مطالب آن بسیار قابل تامل بود. حقیقتا قصد نقد فرمایشات ایشان را در فضای عمومی نداشتم ولی با توجه به نشر این کلیپ در کانال خود ایشان (که شائبه تقطیع بی مورد را از بین می برد) ، لازم دانستم نکاتی را در مورد مطالب مطرح شده با لحاظ احترام عرض کنم : 1. استاد پناهیان می فرمایند "این که مردم با معجزه ایمان آورده باشند، سخیف ترین حرفی است که می تواند گفته شود." حقیقتا این سخن از ایشان عجیب است. همه متکلمان و فلاسفه ما از صدر تا کنون معجزه را برای اثبات صدق نبوت می دانستند و تبیینی عقلانی از سازو کار دلالی معجزه ارائه نموده اند. خود قرآن هم معجزه را با تعابیری مانند آیه و بینه با همین نگرش مطرح می کند و لذا در برابر انکار قرآن به عنوان معجزه پیامبر، به مردمان می گوید : أَمْ يَقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُواْ بِسُورَةٍ مِّثْلِهِ وَادْعُواْ مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللّهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (38 یونس) یعنی اگر می گویید پیامبر دروغگوست و ادعای پیامبری او بی پایه است ، پس شما هم سوره ای به سان قرآن بیاورید . این آیه به روشنی دلالت می کند که مردم بر اساس معجزه به پیامبران ایمان می آوردند و این کاملا عقلانی است زیرا وقتی پیامبر ادعای ارتباط با ماورا و خدا را دارد باید نشانه ای از او داشته باشد که نشان از قدرت الهی باشد و دیگران از آوردن آن عاجز باشند. 2. ایشان در ادامه می فرمایند که " کسی که با معجزه ایمان آورد، با گم شدن شتر پیامبر کافر می شود". این سخن از مطلب قبلی ایشان عجیبتر است 👇👇
مقوله علم غیب پیامبر اساسا ربطی به بحث معجزه ندارد و خود پیامبر هم دایما به مردم می گفت که من ( به خودی خود) علم غیب ندارم . قُل لاَّ أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَآئِنُ اللّهِ وَلا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلا أَقُولُ لَكُمْ إِنِّي مَلَكٌ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ مَا يُوحَى ( آیه 50 انعام) پیامبران و امامان برای این که مردم گرفتار غلو نشوند ، گاهی از علم غیب خودشان هم که در اختیار واراده خود آنها هم بود ، استفاده نمی کردند و این اتفاقا بیشتر بعد الهی کار آنها را روشن می کرد که ما بدون اراده و الهام و وحی الهی از خود چیزی نداریم . 3. در پایان کلیپ هم نهایتا راه جایگزین برای معجزه را این می دانند که ما " باید نگاه کنیم و بفهمیم این شخص پیامبر است!! " در خوشبینانه ترین توجیه برای فرمایش ایشان، می توان گفت آقای پناهیان راه دل و فطرت را مد نظر دارند . حال سوال این جاست که مگر همه انسانها از نظر قلبی و فطری در حدی از شهود قلبی هستند که این تشخیص را بدهند ؟! بله کسانی مانند اباذر وسلمان که صفای باطن دارند، نیازمند به معجزه نیستند و با درک حضور پیامبر و استماع کلمات الهی او به شهود قلبی پی به پیامبری او می برند اما آیا همگان در این حد و سطح از معرفت هستند ؟! 4 راهکار ارائه شده ایشان ، بیشتر تنه به تفکر ایمان گرایی ( fideism ) مي زند که بر این باور است که اساسا لازم نیست دلیلی عقلی برای ایمان داشته باشید و کافی است که ایمان بیاوری تا بعد به فهم برسی! این راهکار بسیار آسیب زا و خطرناک است خصوصا که در طول تاریخ افراد بیشماری از پیروان مکاتب انحرافی، با همین شیفتگی و دلداگی بی دلیل، جذب مدعیان دروغین شده اند! به نظر جناب ایشان چه راهکاری برای قانع کردن این افراد از انحراف و گرایش قلبی بی دلیلشان وجود دارد ؟! 5.مطالب و مباحث جناب استاد پناهیان در سخنرانی هایشان در خیلی موارد بدیع و نوآورانه بوده و برای نسل جوان جهت بخش است و بنده هم به نوبه خود بهره بسیار برده ام. اما کسی اگر اندک آشنایی با رویکرد کلی ایشان داشته باشد ، به خوبی اذعان می کند که ایشان با رویکرد شناختی و عقلانی سازی دین، زاویه دارد و بیشتر روی بعد عاطفی و انگیزشی دین تاکید می نماید . از همین روست که هر از گاهی ایشان به دوره وزین و فخیم طرح ولایت موسسه امام خمینی که تاکنون بیش از صد هزار نفر فارغ التحصیل از نخبگان تا عموم جامعه را داشته و تحسین و تقدیر رهبری معظم را هم در موارد متعدد به همراه داشته است ، انتقادات صریحی دارند . در این مجال ضیق ، فرصت بحث تفصیلی نیست اما باید در ارزیابی این رویکرد گفت که سهم بعد انگیزشی، گرایشی و عاطفی و قلبی در دینداری امری روشن است اما قطعا وقتی دین و دینداری می تواند قوام و استحکام یابد که با نگرش معرفتی بنیادین همراه باشد و الا در طوفان افکار انحرافی و ابتلائات ، انگیزشهای دیگری هم به دل و جان انسانها رخنه می کند که ایمان آنها را متزلزل نموده و دل آنها را به دیاری دور از عشق الهی می کشاند. فعلا همین بس باشد تا وقتی دگر! 🆔@mjafari_ir
22.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ با سلام و احترام! ✅ کل قرآن کریم به صورت موضوعی و نموداری در یک عکس برای اولین بار در جهان اسلام 🔹کاری بسیار عالی از محمد طهرانی 👈 لطفاً در ارسال این کار خوب قرآنی، کوشا باشید. 👇👇👇
کل قرآن کریم موضوعی و نموداری در یک عکس .jpg
49.7M
ابتدا فایل را دانلود نمایید. سپس در گالری ذخیره و از داخل گالری باز نمایید. 🆔@mjafari_ir
امام صادق عليه‌السلام: ✍️ خداوند عزّوجلّ هیچ دری از روزی را بر مؤمن نمی‌بندد، جز این‌که بهتر از آن را برای او می‌گشاید. 📚 بحارالانوار جلد 72 صفحه 52 🆔@mjafari_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زندگی در ایران سخته اما در آمریکا بی‌معنی است. بخشی از گفتگوی شمس لنگرودی با سروش صحت 🆔@mjafari_ir
▫️مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه با همکاری مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی ره کرمانشاه▫️ 🌱 دومین ویژه‌برنامه بزرگداشت ره🌱 🔺نشست پنجم🔺 🔸ظرفیت‌های علوم انسانی اسلامی برای حل مسائل کشور از منظر علامه مصباح یزدی (ره) 🎙حجت السلام والمسلمین دکتر محمد 🕓 چهارشنبه ۱۲ دی ساعت ۱۰:۰۰ دانشگاه رازی 🖥پخش مجازی https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/alame ✅ گواهی حضور نشست ▫️🔸▫️🔸▫️🔸▫️🔸 🆔@mjafari_ir
▫️مجمع عالی حکمت اسلامی دفتر کرمانشاه با همکاری مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی ره کرمانشاه▫️ 🌱 دومین ویژه‌برنامه بزرگداشت ره🌱 🔺نشست ششم🔺 🔸علامه مصباح یزدی (ره) و روشنفکران دینی 🎙حجت السلام والمسلمین دکتر محمد 🕓 چهارشنبه ۱۲ دی ساعت ۱۵:۳۰ موسسه آموزش عالی حوزوی علامه طباطبایی 🖥پخش مجازی https://www.skyroom.online/ch/aq2aq2/alame ✅ گواهی حضور نشست 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
✍️ محمد جعفری 💠 مرزبان اندیشه آیت الله مصباح، خصوصیات و فعالیت‌های مختلفی در طی هفت دهه زندگی پربار خود داشت اما می توان مهمترین کارویژه این اندیشمند فرزانه را مقابله با انحرافات عقیدتی دانست .در روایت می خوانیم : عُلَمَاءُ شِيعَتِنَا مُرَابِطُونَ- فِي الثَّغْرِ الَّذِي يَلِي‏ إِبْلِيسَ‏ وَ عَفَارِيتَهُ يَمْنَعُونَهُمْ عَنِ الْخُرُوجِ عَلَى ضُعَفَاءِ شِيعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ يَتَسَلَّطَ عَلَيْهِمْ إِبْلِيسُ؛ عالمان دینی مرزداران عقیده و اندیشه اند و در برابر شیاطین و دزدان دین از کیان اعتقادات شیعیان محافظت می نمایند و مانع از آن می شوند که آنها به باورهای ایمانی آنها ، شبیخون بزنند . ( احتجاج طبرسی، جلد 2، ص 385). استاد مصباح حقیقتا مصداق این فرمایش امام صادق هستند زیرا او بود که از دهه 40 تا انتهای دهه 90 به پاسبانی از اندیشه دینی و مقابله با انحرافات پرداخت و امروزه باید هر آن کسی که دغدغه دینمداری دارد حال با هر گرایش فکری، سیاسی و اجتماعی ، باید خود را مدیون آیت الله مصباح بداند زیرا اگر نبودند امثال مصباحها ، اساسا چیزی به نام دین و ایمان باقی نمی ماند. آن علامه ذو فنون در دهه 40 به مقابله با علم زدگی و تفکر پوزیتویستی و تفسیر علمی و تجربه گرایانة از دین پرداخت و در دهه 50 به نقد اسلام چپ و رویکرد التقاطی مشغول شد و در دهه 60 به نقد مارکسیسم و در دهه 70 تا 90 به مبارزه با اسلام رحمانی و اسلام لیبرال و اسلام با قرائت مدرن اهتمام ورزید . همه و همه این مجاهدتها و به جان خریدن تبعات اجتماعی آن، برای حفاظت از اندیشه و اعتقادات دینی بود و بس. به عنوان نمونه در دهه 70 که اندیشه « قرائتهای مختلف از دین » مطرح شد ، آن استاد فکر با ذکر مبانی هرمنوتیکی آن، به نقد این ادعا و لوازم خطرناک آن پرداخت و بیان نمود که از صدر اسلام تا کنون هیچ شبهه ای مخربتر از این تفکر در جهان اسلام مطرح نشده است زیرا تا قبل از این ، مرز میان کفر و اسلام آشکار بود اما بعد از طرح این اندیشه ، حتی کفرآمیز ترین اندیشه ها را هم می توان از متن دین با تحمیل پیش فرضهای انحرافی به قرآن بیرون کشید. با این توصیف چه نمک نشناسند کسانی که آن استاد فرزانه را آماج تمهتها ، توهینها و تخریب شخصیت قرار دادند و البته ایشان هم به شهادت آیه « ان اولیاء الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون» هیچ هراسی به دل راه نداده و مسیر پر استقامت خود را تا اخر ادامه دادند . بی تردید آن علامه عزیر دارای وجوه و خصوصیات متعددی برای الگو گیری است اما شاید این جنبه از زندگی ایشان که همیشه در صدد رفع شبهات فکری و مقابله با آن بودند، باید بیشتر الگوی رهروان و شاگردان و علاقه مندان ایشان قرار گیرد؛ تا جایی که در روزهای آخر زندگی و در بستر بیماری هم به نزدیکان خود می گفتند که هنوز دغدغه شبهات روی زمین مانده را دارند و توصیه به نحوه و روش پاسخگویی به آنها می کردند. وَ سَلاٰمٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَ يَوْمَ يَمُوتُ وَ يَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا 🆔@mjafari_ir
هدایت شده از ديانت و عقلانيت
و شهید مطهری هر دو نسبت به انحرافات فکری به شدت حساس بودند و پاسخگو. هر دو قبل از انقلاب با تفسیر های پوزیتیویستی از دین و نیز التقاط اسلام و مارکسیسم مقابله کردند اما عمر شهید مطهری کفاف نداد که هجمه تفکر سکولار علیه ارزش‌های دینی و انقلابی را ببیند و این جا علامه مصباح تنها ایستاد. 🔻 ما را در ویراستی دنبال کنید 👇 https://virasty.com/MJafari_ir
🔅«علوم انسانی اسلامی» 💎 [برای ایجاد تحول در علوم انسانی، صرف دانستن اسلام کافی نیست و باید آن علوم را بشناسیم و با موضوع و محصول آنها و تاریخچه و تحولاتی که در گذر زمان در آن علوم پدیدآمده و نیز با نظرات و دیدگاه‌های مکاتب گوناگون در زمینه علوم انسانی آشنا باشیم و بتوانیم آنها را نقد کنیم و بدانیم کدام دیدگاه درست و به حقیقت نزدیک‌تر است. آنگاه آنچه از علوم انسانی آموخته‌ایم بر اسلام عرضه کنیم و بر اساس مبانی اسلام عهده دار تحول در آن علوم گردیم.] علامه محمد تقی مصباح یزدی ره 🗓 تاریخ ۱۳۸۹/۱۴/۵ 🆔@mjafari_ir