eitaa logo
محمود کریمی بیرانوند
429 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
319 ویدیو
32 فایل
پژوهشگر اقتصاد مقاومتی معاون اشتغال وزارت کار در دولت شهید رئیسی تعامل: @M_karimib
مشاهده در ایتا
دانلود
امام خامنه ای(مد ظله العالی): اگر بخواهیم این پیشرفت حقیقی انجام بگیرد، باید خصوصیّات انقلابی‌مان را حفظ کنیم، حرکت جهادی‌مان را حفظ کنیم، عزّت و هویّت ملّی‌مان را حفظ کنیم، هضم نشویم، و در هاضمه‌ی خطرناک فرهنگی و اقتصادی جهانی هضم نشویم؛ اگر اینها را رعایت بکنیم، این درست خواهد شد.۱۳۹۴/۱۲/۲۰ @mkarimibeyranvand
محمود کریمی بیرانوند
امام خامنه ای(مد ظله العالی): اگر بخواهیم این پیشرفت حقیقی انجام بگیرد، باید خصوصیّات انقلابی‌مان را
ویژگی اصلی انقلاب اسلامی ایران استقلال از شرق و غرب، استقلال از لیبرالیسم و کمونیسم و احیای عزت فردی و جمعی کشور بوده است. به همین دلیل یک اصل اساسی در همه سیاست ها و اقدامات حاکمیت باید ملاک عمل باشد: در هاضمه غرب یا شرق هضم نشویم. به نظر میرسد فهم همین موضوع می تواند خط کش درک انقلابی گری و ارزیابی دولتها و حتی احزاب و چهره ها باشد. به عنوان مثال ره آورد برجام، FATF، حمایت از جبهه مقاومت، ارتباط با چین، روسیه و ... باید با این سنجه ارزیابی گردد. در حال حاضر مواجهه ما با مسائل مختلف در برخی جهات منفعلانه است و در برخی موارد البته فعالانه و رو به جلو. حال این سؤال مطرح میشود که در افق گام دولت انقلاب اسلامی در مسائل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید چه مدل حکمرانی را اعمال کنیم که ضمن پیشرفت همه جانبه، اصل استقلال و عزت اسلامی را نیز حفظ کنیم؟ @mkarimibeyranvand
مکر مستمر شیطان در جوانی و پیری! عزیزم، از جوانی به اندازه ای که باقی است استفاده کن که در پیری همه چیز از‏‎ ‎‏دست می رود، حتّیٰ توجه به آخرت و خدای تعالی. از مکاید بزرگ شیطان و نفس‏‎ ‎‏اماره آن است که جوانان را وعدۀ صلاح و اصلاح در زمان پیری می دهد تا جوانی با‏‎ ‎‏غفلت از دست برود؛ و به پیران وعدۀ طول عمر می دهد. و تا لحظۀ آخر با وعده های‏‎ ‎‏پوچ انسان را از ذکر خدا و اخلاص برای او باز می دارد تا مرگ برسد؛ و در آن حال‏‎ ‎‏ایمان را اگر تا آن وقت نگرفته باشد، می گیرد. پس در جوانی که قدرت بیشترداری‏‎ ‎‏به مجاهدت برخیز، و از غیر دوست جلّ و علا بگریز، و پیوند خود را هر چه بیشتر ـ‏‎ ‎‏اگر پیوندی داری ـ محکمتر کن؛ و اگر خدای نخواسته نداری، تحصیل کن، و در‏‎ ‎‏تقویتش همّت گمار، که هیچ موجودی جز او جّل و علا سزاوار پیوند نیست. و پیوند‏‎ ‎‏با اولیای او اگر برای پیوند به او نباشد، حیلۀ شیطانی است که از هر طریق سدّ راه حق‏‎ ‎‏کند. هیچگاه به خود و عمل خود به چشم رضا منگر که اولیای خُلّص چنین بودند و‏‎ ‎‏خود را لا شی ء می دیدند؛ و گاهی حسنات خود را از سیّئات می شمردند. پسرم،‏‎ ‎‏هرچه مقام معرفت بالا رود، احساس ناچیزی غیر او جلّ و علا بیشتر شود. ‏ منبع: مقدمه کتاب «سر الصلوة معراج السالکین و صلوة العارفین» امام خمینی(ره)،چاپ سال ۱۳۶۹ @mkarimibeyranvand
اگر فکر می‌کنیم با اعمال سیاست‌های کلان در اتاق‌های جلسات دستگاه‌ها می‌توان متغیرهای اقتصادی حتی کلان را بهبود مستمر و پایدار بخشید یعنی کماکان تصور می‌کنیم مطالبی که در اقتصاد خرد و کلان خوانده‌ایم واقعا راهگشای زندگی مردم است! @mkarimibeyranvand
🔴 نشست تخصصی راهکارهای شکست سیادت دلار 🔹ارائه دهنده؛ پژوهشگر مرکز برنامه، بودجه و مالی دانشکده مدیریت دانشگاه جامع امام حسین 🔹ناقدین: عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار 🔹دبیرنشست: پژوهشگر مرکز مطالعات آمریکا 🔹بستر اسکای روم https://www.skyroom.online/ch/sadr/media-and-culture ⏱زمان: دوشنبه ۲۸ آبان ساعت ۱۵ 📌مکان: پژوهشکده شهید صدر ┄┅═✧❁🇺🇸🌍🇮🇷❁✧═┅┄ ▫️مرکز مطالعات آمریکا 🌐 www.Ascenter.ir ▫️پیامرسان ایتا 🆔 @ascenter
افتخار خدمت در دولت شهید رئیسی هیچ اندازه و مقداری ندارد. اتفاقات و نتایج تاریخی بازار کار در بازه سه ساله مرهون سیاستگذاری ستادی،مجاهدت میدانی و نظارت واقعی بود. خداوند شفاعت ایشان را نصیب همه ما بگرداند. آقایان عبدالملکی،زاهدی وفا و مرتضوی هرچه در توان داشتند برای اشتغال گذاشتند،حفظهم الله! @mkarimibeyranvand
مسئولان در قیامت دست بسته محشور میشوند عن النّبیّ صلَّى ‌اللَّه علیه و آله قال: لا یُؤَمَّرُ رَجُلٌ عَلى عَشَرَةٍ فَما فَوقَهُم‌ اِلّا جِی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه این حدیث درباره‌ی بنده و امثال بنده است؛ [رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله] فرمود که هیچ کس نیست که بر ده نفر یا بیشتر ریاست و امارت داشته باشد ــ هر کسی که بر ده نه حالا بر هشتاد میلیون نفر امارت و ریاست داشته باشد؛ ــ «اِلّا جی‌ءَ بِهِ یَومَ القیامَةِ مَغلولَةً یَدُهُ اِلىٰ عُنُقِه‌»، [مگر اینکه] این آدمِ رئیس را که این‌قدر در دنیا محترم است و رئیس است و مدیر است، ‌چنین آدمی را در روز قیامت وقتی که می‌آورند، دست او را به گردنش بسته‌اند؛ یعنی دست‌بسته او را وارد محشر میکنند، آن هم به این شکل که دستش به گردنش بسته است. نفْس این مسئولیّت و آمریّت و ریاست، یک تبعاتی دارد که ایجاب میکند این را. در آن حوزه‌ِی مأموریّت که ما آنجا رئیسیم، مدیریم، یک کاره‌ای هستیم، بعضی از کارها انجام میگیرد که ما میتوانستیم مانع آن بشویم و نشدیم؛ حالا یا غفلت کردیم [وارد] نشدیم، یا از روی تنبلی وارد نشدیم؛ این کار خلاف، زیر نظر ما و در پُست نگهبانی ما انجام گرفت ــ پُست نگهبانی ما است دیگر ــ یا بعضی از کارها باید انجام میگرفت در حوزه‌ی مأموریّت ما که انجام نگرفت؛ یا به‌خاطر اینکه ما نفهمیدیم، دقّت نکردیم، تعقیب نکردیم، مشورت نکردیم، پرس‌و‌جو نکردیم و ندانستیم، یا نه، دانستیم، تنبلی کردیم، امروز و فردا کردیم، [گفتیم] حالا ان‌شاءاللّه بعداً، فردا، و ضایع شد، فوت شد. اگر ماها عقل داشته باشیم، باید دنبال ریاست ندویم؛ واقعاً این‌جوری است. باید دنبال ریاست نرویم؛ ریاست این تبعات را دارد. بعضی میدوند دنبال ریاست، نمیفهمند که نفْس این آمریّت و ریاست، این خطرات را دارد که روز قیامت وقتی او را بیاورند، مغلولاً می‌آورند؛ این چیز خیلی مهمّی است. مغلولاً می‌آورند او را در پای محاسبه‌ی الهی. فَاِن کانَ مُحسِناً فُکَّ عَنه اگر چنانچه او آدم خوبی بود، درستکار بود، در آنچه انجام گرفته بود تقصیری و گناهی متوجّه او نبود، اینجا رها میکنند او را. بالاخره شارع مقدّس و پروردگار عالم موازینی دارد؛ یک جاهایی ممکن است که انسان مَعفوّ باشد به دلیلی؛ قصورش قصورِ عن‌تقصیرٍ نباشد ــ گاهی ما قاصریم، جاهلیم امّا جهلمان عن‌تقصیرٍ است، گاهی نه، واقعاً تلاش خودمان را کرده‌ایم، زحمتمان را کشیده‌ایم، آخرش این [نتیجه] درآمده ــ این [قصور]، اینجا مورد عفو الهی است. پس اگر «محسن» باشد این آمر و این رئیس، فُکَّ عَنه. وَ اِن کانَ مُسیئاً زیدَ غِلّاً اِلىٰ غِلِّه(۱) امّا اگر نه، انسان نیکوکاری نبوده است در دنیا، خودش هم آدم بدکار و بدعملی بوده است ــ هرجور بدعملی‌ای که فرض کنید ــ اینجا آن گرفتاری و آن غل و زنجیری که به او بسته شده است، افزایش پیدا میکند. اینها را باید ما بفهمیم؛ اینها را باید بفهمیم. دنبال کرسی‌های ریاست [بودن] ــ چه ریاست اجرائی، چه ریاست تقنینی؛ می‌بینید برای نمایندگی مجلس بعضی خودشان را میکُشند، اگر چنانچه راه پیدا نکنند به هر دلیلی یا مثلاً فرض کنید صلاحیّتش را تأیید نکنند یا رأی نیاورد و غیره، خودش را به آب و آتش و در و دیوار میزند که چرا نشد ــ عقل نیست، تدبیر نیست. ملاحظه کردید؟ اگر چنانچه این ریاست، مایه‌ی یک چنین دغدغه‌ای است، خب انسان رها کند؛ مگر اینکه واقعاً متوجّه انسان بشود و واجب باشد برای انسان؛ آن [جا] بله [لازم است]. بنده دوره‌ی دوّم ریاست جمهوری، قطعاً عازم بودم به اینکه نامزد ریاست جمهوری نشوم ــ حالا دوره‌ی اوّل که تحمیل شد بر ما، هیچ ــ دوره‌ی دوّم دیگر یقیناً گفتم من قطعاً نامزد نمیشوم؛ امام به من فرمودند بر تو واجب عینی و تعیینی است ــ هر دو را گفتند ــ گفتند: هم واجب عینی است، هم واجب تعیینی است؛ خب بنده هم بر خلاف میل خودم قبول کردم و رفتم. درست این است که اگر چنانچه تکلیفی وجود ندارد، واجب بر انسان نیست، انسان نرود به سراغش و دنبال نکند آن را. بله، اگر چنانچه ناچار شد، ناگزیر شد، به گردن انسان گذاشته شد، آنجا «خُذها بِقُوَّة»؛ (۲) بایستی با قوّت انسان دنبال بکند. امام خامنه ای(مدظله العالی) ۱۳۹۷/۰۹/۲۷ @mkarimibeyranvand
جنگ اقتصادی را باور کنیم! ✅ یکی از اعتقادات همیشگی که در ایام معاونت اشتغال دائما ذهن بنده را درگیر کرده بود،نگاه به مسئله بازار کار از دریچه گفتمان جنگ اقتصادی بود. در واقع حل مسئله بیکاری را در کنار مؤلفه های علمی،سیاستگذاری و اجرایی به عنوان عرصه ای برای شکست دشمن با همه ابزارهای آن(از تحریم تا تحریف) می‌نگریستم.این نگاه خود البته زاییده درآمیخته شدن با نظریه اقتصاد مقاومتی بود که از سال ۹۲ بصورت جدی تمرکز بر فهم آن را در کنار اساتید ارزشمندی همچون دکتر عبدالملکی و دکتر پیغامی آغاز کرده بودم. عمیقا اعتقاد دارم اگر مسئولان کشور مخصوصا در عرصه اقتصادی، از دریچه گفتمان جنگ اقتصادی نگاه کنند حتما در سیاستگذاری و اجرا هم دارای نسخه های متمایزی خواهند شد. به همین دلیل آیه زیر همواره در اتاق کار بنده نصب بود و هر روز به من اعتقاد به گفتمان اقتصاد مقاومتی را یادآوری میکرد. 💐سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۵: يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ المُؤمِنينَ عَلَى القِتالِ ۚ إِن يَكُن مِنكُم عِشرونَ صابِرونَ يَغلِبوا مِائَتَينِ ۚ وَإِن يَكُن مِنكُم مِائَةٌ يَغلِبوا أَلفًا مِنَ الَّذينَ كَفَروا بِأَنَّهُم قَومٌ لا يَفقَهونَ﴿۶۵﴾ ای پیامبر! مؤمنان را به جنگ (با دشمن) تشویق کن! هرگاه بیست نفر با استقامت از شما باشند، بر دویست نفر غلبه می‌کنند؛ و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از کسانی که کافر شدند، پیروز می‌گردند؛ چرا که آنها گروهی هستند که نمی‌فهمند!💐 @mkarimibeyranvand
محمود کریمی بیرانوند
جنگ اقتصادی را باور کنیم! ✅ یکی از اعتقادات همیشگی که در ایام معاونت اشتغال دائما ذهن بنده را درگیر
صبر و توکل؛ لازمه عمل مسئولان لازمه‌ی عمل هم «صبر» و «توكل» است. شماها مسئولان كشور هستید در بخشهای مختلف؛ كارهای زیادی برعهده‌ی شما است؛ كارهای شما، هم كار دنیا است، هم كار آخرت؛ یعنی وقتی به انجام وظیفه‌ی خود میپردازید، هم دارید دنیا را آباد میكنید، زندگی را آباد میكنید، هم دارید باطن و درون خودتان را آباد میكنید. این عمل - كه هم عمل دنیائی است، هم عمل اخروی است - احتیاج دارد به دو عنصر: صبر و توكل. آیه‌ی شریفه‌ی قرآن میفرماید: «نعم اجر العاملین. الّذین صبروا و علی ربّهم یتوكّلون».(۱) صبر یعنی پافشاری، پایداری، مقاومت، ایستادگی، هدف را فراموش نكردن. فرمود: «ان یكن منكم عشرون صابرون یغلبوا مئتین»؛(۲) در میدان نبرد، در میدان رویاروئی با دشمن، اگر صبر داشته باشید، میتوانید با این نسبت بر دشمن غلبه پیدا كنید. مكرر عرض كرده‌ایم؛ در عرصه‌های گوناگون جهانی، درگیری‌ها غالباً جنگ اراده‌ها است؛ هر طرفی كه اراده‌اش زودتر ضعیف شود، شكست خواهد خورد. صبر یعنی این عزم را، این اراده را نگه داشتن، حفظ كردن. توكل هم یعنی كار را انجام دادن و نتیجه را از خدا خواستن. گمان نشود - كه البته در فضای دینیِ امروز گمان هم نمیشود؛ در گذشته چرا، تبلیغ میشد، اینجور توهّم میشد - كه توكل یعنی بنشین تا خدا برساند، بنشین تا خدا درست كند، بنشین تا خدا گره را باز كند؛ نه، توكل یعنی كار را انجام بده، نتیجه را از خدا بخواه؛ منتظر نتیجه از سوی پروردگار باش. بنابراین در موضوع توكل - به قول ما طلبه‌ها - «كار» اخذ شده است. ۱۳۹۲/۰۴/۳۰ امام خامنه ای(مدظله العالی) @mkarimibeyranvand
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
ظاهرا نسخه الکترونیک کتاب فریب بزرگ 50 درصد تخفیف داره. هفته پیش خریدم 210 تومن. الان شده 105 تومن دوستانی که تمایل دارند از این تخفیف استفاده کنند حتما لینک خرید پ ن: من نه رابطه ای با انتشارات دارم نه با طاقچه. یکی از بزرگواران گفت تخفیف خورده، گفتم اطلاعرسانی کنم ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
اشتغال فقط شعار نبود! یکی از نکات مهم و اساسی در حکمرانی، تبدیل شعار به مسئله بدنه اجرایی نهاد تحت الامر هست.شهید رئیسی اشتغال را صرفا شعار در نظر نمیگرفت، بلکه با تمام وجود و در قالب‌های مختلف جلسه،سیاستگذاری،ابلاغیه،دستورالعمل،دستورات و هامش‌ها،رسانه و پاسخگویی به افکار عمومی و هر ابزاری؛ اهمیت،برنامه ریزی و رسیدن به هدف یک میلیون شغل را به بدنه دولت و حتی نهادهای غیر دولتی تزریق،پیگیری و نظارت میکردند. برگزاری ۸ جلسه شورای عالی اشتغال،مصوبات سفرهای استانی،بودجه‌های سنواتی،سخنرانی‌های عمومی و تخصصی(مجلس شورای اسلامی و...) و موارد متعدد دیگر باعث شده بود همه ارکان دولت و نهادهای غیردولتی مؤثر در اشتغال بدانند اولیت و اولویت دارد. این موضوع یک هنر و البته حس تکلیف‌مداری ویژه بود که همه را متأثر و البته به‌خطِ اشتغال کرده بود. انشالله مفصلتر و دقیقتر خواهم نوشت. @mkarimibeyranvand
اشتغال و دفاع مقدس! من در چند ماهِ قبل از این، به مسؤولان بلندپایه این بخش از دولت گفتم آن مجموعه‌ای که برای ایجاد اشتغال در کشور کار میکند، باید مثل اتاق جنگِ دوران دفاع مقدّس که شب و روز نمیشناخت، کار کند. در دوران جنگ و دفاع مقدّس برای آن مجموعه‌هایی که مشغول طرّاحی جنگ بودند، شب و روز، تعطیل و غیر تعطیل، اوّلِ هفته و آخرِ هفته معنا نداشت؛ مرتّب مشغول کار بودند. امروز باید برای ایجاد اشتغال به همان نحو تلاش شود. امام خامنه ای(مدظله العالی) ۱۳۸۱/۰۱/۰۹ @mkarimibeyranvand