◼️انالله و اناالیه راجعون
⬛با نهایت تاثر و تاسف در گذشت پدری مهربان و دلسوز ، مرحوم مغفور شادروان
#عباسعلی_کوهکن
را به اطلاع کلیه آشنایان محترم می رساند لذا بهمین مناسبت مجلس ختمی در روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ از ساعت ۱۶ الی ۱۷/۳۰ واقع در مسجد امام رضا (ع) دلند برگزار می گردد، حضور شما سروان گرامی و قرائت فاتحه موجب شادی روح آن مرحوم و تسلی خاطر باز ماندگان خواهد شد.
از طرف خانواده های: کوهکن _ دهنو خلجی _ خندایی _ بزی مقدم _ پهلوان پور _ پیری _ دوروهی _ طبسی _ مزیدی _ مقدم نیا _ کسبه پاساژ سعیدی و کلیه فامیلهای وابسته
◼️مراسم تشییع پیکر پاکش چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۱۶ راس ساعت ۱۴ از مسجد امام رضا (ع) بسمت امامزاده دلند ، جایگاه ابدی برگزار میگردد.
▪️ #بنیادنیمروز_سیستانیها ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم داغدار بویژه طایفه بزرگ کوهکن و طوایف بزرگ وابسته نسبی وسببی
از عموم آشنایان جهت شرکت در این مراسم دعوت بعمل می آورد
🆔 @nimroozonline
▪️مدیر و هیات مدیره بنیادنیمروز سیستانیها در سطح ملی
🔲 سهیل بزی مقدم #کارگروه_ورزشی بنیادنیمروز سیستانیها
✔️غلامرضا آزاد نمایندگی بنیادنیمروز در شهر #دلند
هدایت شده از سیستانی ها
🔹سبک فکری نظامی در سرودن اشعار عرفانی......
#برآستان_شعر_نیمروز
نظامی برای بیان مقصود خود همچون مولانا و سعدی و بسیاری از شاعران ایرانزمین از شیوه داستانپردازی بهره میگیرد. او تأکید میکند اول عیب خود را ببین و خود را بشناس، در این صورت به عیب دیگران نخواهی پرداخت. او داستان حضرت عیسی و لاشه سگ مرده را بیان میکند که حضرت عیسی به جای لاشه بدبو و متعفن، زیبایی دندانهای سگ را مشاهده کرد.
عیب کسان منگر و احسان خویش
دیده فرو کن به گریبان خویش
(همان: ۱۲۶)
سایهپرستی چه کنی همچو باغ؟
سایهشکن باش چو نور چراغ
گر تو ز خود سایه توانی برید
عیب تو چون سایه شود ناپدید
(همان: ۱۴۵)
و اگر سایه ظلمت و تیرگی را از خود دور کنی از تمام عیبها مبرّا میشوی. نظامی در مقالت نکوهش غفلت بسیار متذکر میشود که خود را بشناس و از غفلت به در آی.
آینه چون نقش تو بنمود راست
خود شکن آیینه شکستن خطاست
(همان: ۱۴۷)
گرم شو از مهر و ز کین سرد باش
چون مه و خورشید جوانمرد باش
(همان: ۸۳)
هرکه به نیکی عمل آغاز کرد
نیکی او روی بدو باز کرد
(همان: ۸۳)
ادامه دارد...
⭕️ فاطمه سنچولی ؛مرکز هماهنگی انجمن های ادبی
" بنیادنیمروز سیستانیها "
🆔 @nimroozonline
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خوشحالی مردم از ورود آب به سد جریکه،ورودی چاه نیمه های سیستان
مجمع کنشگران سیستانی(مکس)
خوشحالی مردم از ورود آب به سد جریکه،ورودی چاه نیمه های سیستان
سلام آقای جهان تیغی عزیز
این فیلم جدیده ؟؟
مجمع کنشگران سیستانی(مکس)
سلام آقای جهان تیغی عزیز این فیلم جدیده ؟؟
سلام جناب راهداری بزرگوار بله
امروزبِگَ راهی کرده از سیستو
هدایت شده از مجید سرگزی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استفاده از ماشین دولتی برای گشت و گذار با خانواده!
❤️این مدیر متخلف که با حرکتی کمسابقه سعی داشت شناسایی نشود، در یکی از جادههای اطراف مشهد اعمال قانون شد.
✅ کانال #مجید_سرگزی/عضوشوید👇
@sargazimajid
@sargazimajid
مجمع کنشگران سیستانی(مکس)
سلام جناب راهداری بزرگوار بله امروزبِگَ راهی کرده از سیستو
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سیستانی ها
https://eitaa.com/joinchat/2256077111C5bdff5b173
🟣 #ابرگروه سیستانیها 👆‼️🌹
لطفا برای دوستان خود بفرستید
ما نمی توانیم آنها را اضافه کنیم
خودشان با لینک تشریف بیاورند
در مباحث شرکت کنند
از مرگ وزند و آداب ورسوم با خبر شوند
در شرایط مختلف از ظرفیت جمع بهره مند شویم.....👆👆‼️🌹🌹
هدایت شده از عمّارِ ایران
🔴توییت استاد #رائفی_پور
🗣یکی از دلایل حضور و کنشگری #جبهه_صبح_ایران در فضای سیاسی کشور بازگرداندن حکمرانان بر مدار اخلاص و خدمت نه شیفتگی برای قدرت است
که یقینا جز با یاری مردم عزیزمان محقق نخواهد شد.
🗣جریان فرتوت و فرسوده و مانوس با فساد مالی و سیاسی به سیاه نمایی های خود و ایجاد فضای رعب و وحشت ادامه خواهد داد که البته انتظاری جز این نیز از آنها نمی رود.
🗣ما نگران نیستیم، چون این انتخابات نشان داد مردم به بلوغ سیاسی و اجتماعی رسیده اند. و دیگر دو قطبی های چپ و راست ، اصلاح طلب و اصول گرا بی مصرف شده است.
🗣مردم شفافیت می خواهند و پاسخگویی… ما نیز آنچه مردم می خواهند را می خواهیم
تا باد چنین بادا
🇮🇷 "عمّارِ ایران" در ایتا👇
🇮🇷 eitaa.com/ammar_iran
🇮🇷 "عمّارِ ایران" در تلگرام👇
🇮🇷 t.me/ammar_iran
هدایت شده از برتر خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎦 افزایش حقوق کارگران برعهده شورای عالی کار است
سخنگوی دولت:
🔹دولت افزایش حقوق کارمندان را مشخص می کند که در لایحه بودجه تقدیم مجلس شده و در حال نهایی شدن است.
🔹شورای عالی کار یک نهاد مبتنی بر سه جانبه گرایی است، یکی از این سه بخش نمایندگان دولت هستند.
🔹نگاه نمایندگان دولت این است که برای کارگران جبران هزینهها و برای کارفرمایان استمرار و اشتغالزایی داشته باشند و آثار جبران هزینه ای برای کارگران پیشبینی شود و عاملی برای تورم نباشد.
┄┅═○◇✧❀💠❀✧◇○═┅┄
📡 اخبار #مهم و #حوادث را با ما دنبال کنید↙️↙️↙️
#برترخبر
🆔️ @bartarkhabar
.
⁉️♻️ در اولین جلسۀ دادگاه فرزندان معاون اول قوهقضائیه چه گذشت؟
⬅️ امروز سه شنبه 15 اسفندماه نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات فرزندان معاون اول قوه قضاییه به ریاست قاضی فرخ نیا با حضور متهمین پرونده، وکلای متهمین و نماینده دادستان برگزار شد.در نخستین جلسه ر هم نسیدگی به این پرونده، نماینده دادستان بخشی از کیفرخواست را قرائت و اقدامات مجرمانه متهمین را تشریح کرد.به گفته نماینده دادستان، متهمین مجموعه ای را به منظور اعمال نفوذ بر پروندههای قضایی از جمله پرونده های کلان اقتصادی تشکیل داده و با سوء استفاده از افراد صاحب منصب، اقدام به دریافت وجوهی می کردند.به گفته نماینده دادستان، حلقه اصلی این مجموعه «الف -م»، «م-م» و «ح-ی» هستند که علاوه بر آنها، افراد دیگری مانند امین اموال نامشروع، حسابدار، صراف پوششی و... تحت هدایت و مدیریت این سه نفر در این شبکه به انجام افعال مجرمانه پرداخته اند. وی در ادامه افزود: این مجموعه با تشکیل یک دفتر غیرقانونی، وجوهی را به منظور جلب رای مورد نظر متهمین در دادگاه، دریافت می کردند.در واقع این چندین نفر پروندههای کلان اقتصادی را از طریق عوامل جذب شده شناسایی و با ارتباط گیری با طرفین پرونده به آنها وعده اخذ رای مد نظر به صورت تضمینی در قبال اخذ وجوه کلان را می دادند که مبالغ درخواست شده به صورت ارز، سکه، خودرو و ... و از طریق معرفی چند حساب از متهمین دریافت شده است.
نماینده دادستان گفت: بخش قابل توجهی از این مبالغ دریافتی جهت پنهان ماندن مسیر دریافت وجوه، به حساب های پوششی واریز شده و سپس از طریق این حساب ها در پروژه های ساخت ملک، خرید طلا و سکه، خرید دلار و اتومبیل های لوکس به کار گرفته شده است. در این پرونده سوء استفاده فرزندان معاون اول قوه قضائیه از نام پدرشان واضح است. وی در ادامه به حلقه بعدی متهمین و نقش هر یک در فرایند اقدامات مجرمانه مجموعه مذکور اشاره نمود. به گفته نماینده دادستان، اوج فعالیت های این مجموعه در ۴ سال گذشته مربوط به دو پرونده تخلیه ورزشگاه شهدای قیطریه و ابر بدهکار بانکی به نام رستمی صفا بوده است. مجموعه شکل گرفته، تنها در پرونده رستمی صفا حدود 200 میلیارد تومان مال نامشروع کسب نموده و وجوه ماخوذه در فرایند پولشویی، تبدیل به املاک، خودروهای لوکس، ویلا و ... شده است.با توجه به اتمام وقت جلسه، تنها 63 صفحه از متن کیفرخواست قرائت شد و قرائت بقیه آن به جلسه بعدی در تاریخ چهارشنبه 16 اسفند موکول شد. این جلسه نیز علنی خواهد بود
✊ شما هم به جمع رزمندگان دیروز ، مطالبه گران و مبارزین امروز در راستای مبارزه با فساد اقتصادی ، سیاسی و فتنه گران و حمایت از دولتی انقلابی بپیوندید ⇩
http://eitaa.com/joinchat/4196204742C949ad8209d
.
هدایت شده از مرکز رسانه ای سدید
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
این صوت برای من کاملا بی خطر نیست
#کلیپ_اختصاصی
📽 پیام دانشجویان غیرایرانی برای ملت ایران
1⃣ قسمت اول
🧔♂دانشجوی اهل #سوئد🇸🇪 مسلط به زبان های سوئدی، انگلیسی، عربی و فارسی پیامی برای مردم ایران دارد
🔸اگر دوست دارید در #جهاد_تبیین در امر #انتخابات شرکت کنید این کلیپ را انتشار دهید و برای دوستان و خانواده خود ارسال کنید
┄┅┅═❅❅ ❇️ ❅❅═┅┅┄
در #کانال_سدید عضو شوید 👇
https://eitaa.com/joinchat/1919877395Cbf746dc687
@sadidmedia
مجمع کنشگران سیستانی(مکس)
◼️انالله و اناالیه راجعون ⬛با نهایت تاثر و تاسف در گذشت پدری مهربان و دلسوز ، مرحوم مغفور شادروان
باسلام وعرض تسلیت به خانواده های محترم کوهکن وبستگان
♦️یک کشته و زخمی در تیراندازی به یک داوطلب مجلس
🔹دادستان عمومی و انقلاب یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص کشته شدن و زخمی شدن دو مامور انتظامی و حمله مسلحانه به یکی از داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم توضیحاتی ارائه کرد. «سید علی ملک حسینی» گفت: شب گذشته ۱۴ اسفند یک مورد فوریتهای پلیسی خانوادگی به پلیس گزارش شد که وقتی ماموران انتظامی در صحنه حاضر شدند که یک آقا اقدام به تیراندازی مستقیم به سمت ماموران کرده و در پی این تیراندازی یک مامور انتظامی کشته و یک مامور دیگر زخمی شد.
┄┅═○◇✧❀💠❀✧◇○═┅┄
📡 اخبار #مهم و #حوادث را با ما دنبال کنید↙️↙️↙️
#برترخبر
🆔️ @bartarkhabar
مجمع کنشگران سیستانی(مکس)
وااااااقعااااا!!؟!؟
خوب شد خواهر بزرگوارمان سرکار خانم آبشناس انصراف داد 😁😁😁😁
هدایت شده از کلاله نما
34.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اعتبار جدید برای بهبود وضعیت راه های شهرستان #کلاله
🔻 فرماندار کلاله در گفتگو با خبرنگار کلاله نما خبر داد:
به همت اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای اعتبار جدید برای بهبود وضعیت آسفالت هفت و نیم کیلومتر از راه های شهرستان کلاله اخذ گردید و پیمانکاران مشغول انجام کار هستند.
🔻 انشاءالله با نظارت دقیق بر اجرای این پروژه شهروندان کلاله ای و مسافران نوروزی از امکان تردد بهتر در این مسیرها در نوروز امسال بهره مند خواهند شد.
🆔 @kalaleh_nama | کلاله نما
🔴 سلام و ادب و احترام
این گروه برای همفکری بین جمعی از بهترین و منطقی ترین انسان ها در بین قوم ولایی مان میباشد
پس لطفا
دوستان عزیز
مطالب کاربردی بفرستیم
اخبار و مطالب غیرمرتبط نفرستید
اینحا فقط برای همفکری می باشد
در گروه های دیگر امکان ارسال
برایتان فراهم است‼️‼️‼️‼️‼️‼️‼️🌹🌹🌹🌹🌹
🇮🇷🇵🇸
اظهارات شنیدنی مایکل بریجنت، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا: اگر روزی بخواهم وکیلی بگیرم از جنس جمهوری اسلامی خواهم گرفت!
🍃🌹🍃
🔹آمریکا از طرف تهران به گوشهای رانده شده و تاکنون هیچ دست آوردی نداشته است؛ ما در مقابل ایران ناکام بودیم!
🔸دلیل موفقیت ایرانیها اینست که از زمان انقلاب تا الان طبق کتاب استراتژی خود عمل کردند و بر آن ثابت قدم بودند!
ایران قوی
روشنگری
هدایت شده از خبر فوری و مهم
ما میخواهیم منابع این کشور از انحصار در آید و ملی شود.
جهانیسازی قیمتها، خصوصیسازی انفال، رهاسازی نرخ ارز و اعطای امتیاز خلق پول به بانکهای خصوصی، ملت ایران را از داراییهای خود محروم و ایرانیان ثروتمند را فقیر کرده است.
#نه_به_نئولیبرالیسم
📌به کانال #خبر_فوری_و_مهم بپیوندید :
https://eitaa.com/joinchat/2787246158Ca2fb9c99be
هدایت شده از برتر خبر
برای سیستان
دست به دست هم دهیم و
از مهربانی قابی بسازیم
┄┅═○◇✧❀💠❀✧◇○═┅┄
📡 اخبار #مهم و #حوادث را با ما دنبال کنید↙️↙️↙️
#برترخبر
🆔️ @bartarkhabar
✍:سلیمان مدنی تنکابنی
سیستان در آخرالزّمان
جغرافیای سیستان
سِیسْتان سرزمینی شنزار و پهناور در جنوب خراسان و شمال بَلُوچِستان است، و اکنون بیشتر آن در افقانستان و بخشی از آن در شمال پاکستان و شرق ایران جای دارد، و مرکز آن شهر زَرَنْگ بوده است(1).
ویران شدن سیستان و نکوهش و ستایش زیندگانش
در کتاب ابو حُذَیْفَه از مُقاتِل آورده شده است که وی گفت:
پس از مرگ ضَحّاک، در کتابهای گردآوری شده نزدش، در بارۀ گفتۀ خداوند( عزّ و جلّ): «و هیچ آبادی ای نیست، مگر آن که ما پیش از روز قیامت نابودگر یا شکنجه کنندۀ آن می باشیم، شکنجه ای سخت، و آن، در کتاب (لوح محفوظ) نوشته شده بود»(2)، خانده ام: ... ویران شدن سیستان با بادها، شنها و مارهایی است...(3).
چنین می نماید که این حدیث از سخنان پیامبر(صلّى الله علیه و آله) باشد، اگرچه ضَحّاک خراسانی تابعی پسر مُزاحِم آن را به وی نسبت نداده است.
بدان که مراد از «روز قیامت» در برخی آیات قرآنی و بسیاری از روایات اسلامی، همان روز قیام قائم(علیه السّلام) می باشد.
بنا بر آن چه هویداست، مقصود از «مارهایی» در این روایت، همان شهابها و سنگهای آسمانی ای می باشند که در پی درخشیدن بزرگ ستاره ای دنباله دار در ماه رمضان سال پیش از قیام امام مهدی(علیه السّلام)، بر برخی سرزمینها پرتاب می شوند.
امیر مؤمنان علی(علیه السّلام)، در یادآوری برخی سرزمینهای مشرق و رویدادهایش، فرمود:
... ولی سیستان، بی گمان، [در آن جا](4) گروهی می باشند که قرآن می خانند، در حالی که از گلوهایشان درنمی گذرد، از آیین اسلام بیرون می روند، همان گونه که تیر از کمان بیرون می رود. سپس در آخرالزّمان شن بر آن جا چیره می شود و آن جا را بر همۀ کسانی که در آن می باشند، ویران می کند...(5).
شایان یادآوری است، هرچند سیستان هر ساله با بادهای موسمی 120 روزه (از پایانه های خرداد تا پایانه های مهر) رو به روست که توفانهای شن را در پی دارند، در سالهای کنونی، برای روی دادن خشکسالی در آن جا و کاهش آب دریاچۀ هامون و افزایش بازۀ زمانی وزش آن بادها و شتابشان، بی گمان، فراوانی توفانهای شن همراه با آسیبهای جانی، مالی و سرزمینی را دیده است.
ابو عبدالله فقیه هَمَدانی در کتاب البُلْدان آورده است:
بی گمان، ابو موسی اشعری روایت کرده است که وی از علی پسر ابو طالب(علیه السّلام) از آسوده ترین شهرها و بهترین جایگاهها هنگام فرودآمدن آشوبها و آشکارشدن شمشیر پرسید؟ فرمود: آسوده ترین جایگاهها در آن روز سرزمین کوهستان می باشد. پس، هر گاه خراسان آشفته شود، میان گرگانیها و تبرستانیها جنگ درگیرد و سیستان ویران شود، آسوده ترین جایگاهها در آن روز شهر قم است؛ آن، سرزمینی است که بیرون می آیند از آن جا یاورانِ بهترین مردمان از سوی پدر و مادر و پدر بزرگ و مادر بزرگ و عمو و عمّه...(6).
سرزمین «کوهستان» یا «کوهستانها» که به آن «عراق عَجَم» نیز گفته می شود، بخشهایی گسترده و کوهستانی از میانه ها تا غرب کشور ایران است که در شرق سرزمینهای «جزیره» و «عراق عرب» جای دارد، و شهرهای بسیاری، مانند تهران، کرج، قزوین، زنجان، قم، ساوه، کاشان، اسفهان، اراک، همدان، خرّم آباد، کرمانشاه و سنندج، را در بر می گیرد، و «خراسان» سرزمینهایی پهناور در آسیای میانه است که از شمال شرقی ایران آغاز و تا مرزهای غربی چین و هند کشیده می شود، و اکنون بیشتر افقانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و بخشی از ایران و قرقیزستان را در بر می گیرد، و «گرگان» سرزمینی میان تبرستان و خراسان بود که اکنون استان گلستان را در خد جای داده است، و «تبرستان» سرزمینی میان گرگان و گیلان بود که اکنون استان مازندران در شمال کشور ایران را در بر می گیرد(7).
سزاوار است در این جا اشاره شود که آشفتگی خراسان از سخت شدن آشوبها در سرزمینهایش می باشد، و درگرفتن جنگ میان گرگانیها و تبرستانیها یا برخاسته از ناسازگاریهای درونی میان دو گروه از گروههای سه گانه در حکومت جمهوری اسلامی ایران است و یا از گرایش تبرستانیها به حسنی گیلانی و ناسازگاری گرگانیها با این قیامگر سرچشمه می گیرد، و خداوند داناتر است.
از شگفتیهای سخن امام علی(علیه السّلام) این است که از آن بهره گرفته می شود کشور ایران در سنجش با دیگر کشورهای خاورمیانه در آخرالزّمان جزیرۀ آسودگی و آرامش خاهد بود، و آسودگی و آشتی در آن جای می گیرد، و این همان چیزی است که ما اکنون آشکارا آن را می بینیم، و بی گمان، ناآرامی اش تنها در سال پیش از ظهور امام مهدی(علیه السّلام) می باشد، و مراد از «بهترین مردمان از سوی پدر و مادر...» در این حدیث، همین امام است.
از اَعْمَش روایت شده است که جعفر پسر محمّد(علیهما السّلام) فرمود:
شانزده دسته از گروه مردمان (مسلمانان) نیای من(صلّى الله علیه و آله) ما را دوست ندارند و ما را نزد مردم دوست داشتنی نمی کنند ... زیندگان شهری که سجستان نامیده می شود، آنان برای ما مایۀ دشمنی و گرفتاری اند، و آنان بدترین مردمان و آفریدگان اند، بر آنان آن چیزی از شکنجه است که بر فرعون و هامان و قارون بوده است...(8).
برخی پژوهشگران باور دارند که نکوهش زیندگان سیستان در برخی روایات اسلامی برمی گردد به خوارج(9) و پیروان بنی اُمیّه ای که از سرزمینهای عربی به این سرزمین گریختند یا رفتند و بسیاری از سیستانیها را گمراه کردند، و بر درستی این باور گواهی می دهد آن چه که یاقوت حَمَوی در بارۀ سیستان گفته است: «در سیستان بسیاری از خوارج اند که روش خیش را آشکار می کنند، و از آن دوری نمی جویند و هنگام داد و ستد به آن می بالند»(10)، و افزون بر آن، گمانی نیست در این که سرزمین سجستان در آخرالزّمان از خوارج و پیروان بنی اُمیّه تهی نخاهد شد، و از برخی احادیث اسلامی و سخنان نویسندگان هویدا می شود یافت شدن مؤمنان دیندار در سیستان، از کسانی که امام علی(علیه السّلام) را در روزگاران کهن دوست می داشته اند یا کسانی که امام مهدی(علیه السّلام) را در آخرالزّمان یاری می کنند، چنان که یاقوت حموی، در یادآوری برخی ویژگیهای ستوده برای سجستانیها، آورده است: «رُهْنی گفت: و بزرگتر از همۀ اینها آن است که علی پسر ابو طالب(رضی اللّه عنه) بر منبرهای شرق و غرب ناسزاگویی شد، در حالی که بر منبر آن جا جز یک بار ناسزاگویی نشد، و بر بنی اُمیّه سرپیچی کردند، به گونه ای که در پیمانشان افزودند کسی بر منبرشان ناسزا گفته نشود ... و چه برتری ای بزرگتر از خُدْداریشان از ناسزاگویی برادر رسول خدا(صلّى الله علیه و سلّم) بر منبرشان، در حالی که وی بر منبرهای دو حرم مکّه و مدینه ناسزا گفته می شد»(11).
شورش دجّالی از سیستان
از پسر عبّاس روایت شده است که رسول خدا(صلّى الله علیه و آله) فرمود:
هنگامی که سوی سرورم(جلّ جلاله) بالا برده شدم، خداوند(عزّ و جلّ) پیام داد: ... آشکارشدن دجّال که در مشرق از سجستان برمی شورد..(12).
چنین می نماید، دجّالی که آغازگاه قیامش سیستان است، همان دجّال دوم از دجّالهای سه گانه در آخرالزّمان باشد که دجّال دروغگوتر نامیده شده است، و این دجّال سالهای بسیار پیش از ظهور امام مهدی(علیه السّلام) برمی شورد، و از نژاد بنی عبّاس می باشد، و سیستانی نیست.
قیام سیستانیان با رهبری قریشی سیستانی
قیام مردی قریشی از بنی عَدِی در آبُرِ سیستان یکی از پنج قیام حقّی است که در سال پیش از قیام امام مهدی(علیه السّلام) روی می دهند، و گمانی نیست در آن که این قیامگر و قیامگران چهارگانۀ دیگر هدف بنیادینشان از قیام، همان فراخاندن مردم به خشنودی خاندان محمّد(صلوات الله علیهم) و فرمان برداری از امام مهدی(علیه السّلام) و هم پیمان شدن با وی و واگذاردن پرچم به او پس از قیامش می باشد.
بنا بر آن چه از برخی روایات اسلامی بیانگر رویدادهای آخرالزّمان بهره گرفته می شود، قیامگر قریشی سیستانی و سربازانش با هاشمی چینی و شعیب تمیمی خراسانی و نیروهایشان به کمک حسنی گیلانی در ری می شتابند و وی را در رسیدن به هدفهایش یاری می کنند. سپس خراسانیان و سیستانیان همراه حسنی و سپاهش از ری به نیشابور و سیستان می روند و از آن دو جا به اصفهان و قم می آیند، و پس از چند روز، از این شهر می کوچند، و آنان پس از این که سپاه سفیانی را در استخر در هم می شکنند، از راه همدان، کرمانشاه، اهواز و بصره، سوی کوفه و نجف می روند، و سرانجام درون دمشق می روند و بیت المقدس را می گشایند، و خداوند داناتر است.
از مَعْروف پسر خَرَّبُوذ روایت شده است که گفت:
هرگز نزد ابو جعفر باقر(علیه السّلام) نرفتیم، مگر آن که فرمود: خراسان خراسان، سیستان سیستان! گویا ما را به آن مژده می داد(13).
بی گمان، امام باقر(علیه السّلام) با این سخن شیعیانش را مژده داده است به قیام زیندگان خراسان و سیستان کمی پیش از ظهور امام مهدی(علیه السّلام).
یاری دادن سیستانیها با تالقانیها به حسنی گیلانی
حسنی گیلانی پس از آن که در دیلم به پا می خیزد و زیندگانش وی را یاری می کنند، به ری می آید و در آرامگاه عبدالعظیم حسنی بانگ می زند: «ای خاندان احمد، ستمدیدۀ فریادگر و یاریخاه از پیرامون قبر را پاسخ دهید»(14)، و در این هنگام، زیندگان تالقان خراسان و زیندگان آبر سیستان به او پاسخ می دهند و یاریش می کنند.
از ابو عبدالله جعفر پسر محمّد(علیهما السّلام) روایت شده است که امیر مؤمنان -علی-(علیه السّلام) از چیزهایی که پس از وی تا قیام قائم خاهند بود، خبر داد. حسین گفت: ای امیر مؤمنان، خداوند کی زمین را از ستمگران پاک می کند؟ امیر مؤمنان(علیه السّلام) فرمود:
خداوند زمین را از ستمگران پاک نمی کند، مگر آن که خون حرام ریخته شود. سپس کار بنی اُمیّه و بنی عبّاس را در حدیثی دراز یادآوری کرد، سپس فرمود: هر گاه قیامگر در خراسان به پا خیزد و بر سرزمین کوفان(15) و مُلْتان(16) چیره شود و از جزیرۀ بنی کاوان(17) بگذرد، و قیامگری از ما در گیلان به پا خیزد، و آبُر و دَیْلَم به وی پاسخ دهند...(18).
مراد از «ریختن خون حرام (ناروا)» در این حدیث، همان کشتن انسان پاک، فرستادۀ امام مهدی(علیه السّلام) سوی مکّیان، کمی پیش از قیامش می باشد، و «قیامگر در خراسان» هاشمی چینی، و «قیامگری از ما در گیلان» همان حسنی گیلانی است.
یاقوت حَمَوی گفته است:
«آبُر آبادی ای از آبادیهای سیستان است»(19)، و اکنون در آن جا آبادی ای با این نام نمی شناسیم، و گمان می کنم که آبُر یا اَبَر همان شهر کهنی است که «اَبَرْشَهْرْیار» یا «رامْ شَهْرِسْتان» نامیده شده و میان کِرْمان و زَرَنْگ جای داشته و پایتخت استان سیستان بوده و سپس ویران و رها شده است و نشانه ها و تپه هایی از آن در بخش زَهَک کنونی مانده اند و زرنگ مرکز استان گردیده است.
«دَیْلَم» سرزمینی کوهستانی از شرق سرزمینهای گیلان است که در جنوب رشته کوههای البرز جای دارد.
تالَقان خراسان شهری است که مرکز استان تَخار در شمال شرقی افقانستان می باشد.
امیر مؤمنان علی(علیه السّلام)، در بیان نشانه های ظهور امام مهدی(علیه السّلام)، فرمود:
... پس، هر گاه قیامگر که از چین و مُلْتان آمده است، در خراسان به پا خیزد، سفیانی سربازانش(20) را سوی او می فرستد، پس، بر وی چیره نمی شوند. سپس قیامگری از ما در گیلان به پا می خیزد، و مشرقی او را برای دورکردن پیروان عثمان یاری می کند، و آبُر و دَیْلَم به وی پاسخ می دهند، و از وی بخشش و خُشی می یابند...(21).
مقصود از «مشرقی» در این روایت، همان هاشمی چینی است که جنبش خیش را از استان سِین کِیانْگ در چین می آغازد، و با سپاهش به ملتان و خراسان می آید، سپس سوی ری می رود و گروهی از نیروهایش را با فرماندهی شعیب تمیمی خراسانی برای یاری حسنی گیلانی درون این شهر می فرستد، و «پیروان عثمان»، گروهی از لشکریان عثمان سفیانی پسر عَنْبَسَه اند که بر برخی بخشهای ایران یورش می برند.
شایان یادآوری است، پاسخ دادن سجستانیها به بانگ حسنی گیلانی که خیش را نزد مردم ستمدیدۀ فریادگر و یاریخاه می شناساند، برخاسته از ویژگی فریادرسی ستمدیده در درون این گروه است، و یاقوت حموی، در یادآوری برخی ویژگیهای ستوده برای سجستانیها، سوی همین اشاره می کند: «محمّد رُهْنی پسر بَحْر گفته است: سیستان یکی از سرزمینهای مشرق می باشد، و همواره ... تک است با زیباییها و یکتاست با کارهای نیکویی که برای سرزمینهایی جز خُدَش شناخته شده نیستند ... شتاب ورزیشان سوی فریادرسی ستمدیدۀ یاریخاه و رسیدگی به ناتوان...(22).
آمدن سیستانیها با خراسانیها به قم
از محمّد پسر خالد، از برخی همراهانش، از ابو عبدالله -صادق-(علیه السّلام) روایت شده است، گفت: نزد وی نشسته بودیم که ناگهان چنین آغاز فرمود:
خراسان خراسان، سجستان سجستان! گویا زیندگان آن دو جا را می نگرم در حالی که بر شتران نر سوار و سوی قم شتابان اند(23).
بدان که مراد از «شتران نر» در این حدیث و همانندهایش، برخی خدروهای جا به جاگر به کار رونده در آخرالزّمان اند که سوارانشان را بر پشتشان می کشند؛ مانند خدروهای نیروبر زرهی و خدروهای باری.
رسیدن سپاه سفیانی به سیستان
اَرْطَاَه گفته است: سفیانی، شش ماه، همۀ کسانی را که نافرمانی اش کنند، می کشد، و آنان را با اره ها اره می کند، و در دیگها می پزدشان. گفت:
و با دو مشرق و مغرب رو به رو می شود(24).
چنین می نماید که این روایت از سخنان پیامبر(صلّى الله علیه و آله) باشد، اگرچه اَرْطَاَه تابعی پسر مُنْذِر آن را به وی نسبت نداده است.
مراد از «دو مشرق» در این جا، همان سیستان در جنوب و خراسان در شمال است، و مقصود از «دو مغرب» همان مصر در جنوب و جزیره در شمال می باشد.
از جابر جُعْفِی روایت شده است که ابو جعفر [باقر(علیه السّلام)](25) فرمود:
سفیانی، پس از درون کوفه و بغداد رفتنش، سپاهیانش را در دوردستها می پراکند. از فرارود از خراسانیان ترسی(26) به او می رسد. مشرقیها با کشتار بر آنان روی می آورند و سپاهشان را نابود می کنند(27). پس، هر گاه خبر آن رویداد به وی برسد، سپاه بزرگی را سوی اِسْتَخْر می فرستد که بر ایشان مردی از بنی اُمیّه است. برای آنان نبردی در کُومِش، نبردی در دُولابِ(28) ری و نبردی در مرزهای زَرَنْگ خاهد بود...(29).
«زَرَنْگ» در روزگاران کهن پایتخت کشور سیستان بود که اکنون نشانه ها و آوارهایی از آن پیرامون دریاچۀ هامون مانده اند، و امروزه شهری با نام زرنگ یافت می شود که مرکز استان نیمروزِ افقانستان است و در شرق با شهر زابُل در استان سیستان و بلوچستانِ ایران همسایه می باشد(30).
کمک رسانی نیروهای قریشی سیستانی به نیروهای هاشمی چینی
از جابر جُعْفِی روایت شده است که ابو جعفر [باقر(علیه السّلام)](31) فرمود:
سفیانی، پس از درون کوفه و بغداد رفتنش، سپاهیانش را در دوردستها می پراکند. از فرارود(32) از خراسانیان ترسی(33) به او می رسد. مشرقیها با کشتار بر آنان روی می آورند و سپاهشان را نابود می کنند(34). پس، هر گاه خبر آن رویداد به وی برسد، سپاه بزرگی را سوی اِسْتَخْر(35) می فرستد که بر ایشان مردی از بنی اُمیّه است. برای آنان نبردی در کُومِش(36)، نبردی در دُولابِ(37) ری و نبردی در مرزهای زَرَنْگ خاهد بود. هنگام آن رویداد، سفیانی فرمان کشتار کوفیها و مدنیها را می دهد، و آن گاه، پرچمهای سیاه از خراسان روی می آورند که بر همۀ مردم جوانی از بنی هاشم است که در کف (پنجه) راستش خالی می باشد و خداوند کارش و راهش را آسان می کند. سپس برای وی نبردی در مرزهای خراسان می باشد، و هاشمی در راه ری می رود، و مردی(38) از بنی تمیم از همپیمانان را که به وی شعیب پسر صالح گفته می شود، به استخر سوی اَمَوی می فرستد. پس، وی و تمیمی(39) و هاشمی در بیضای(40) استخر رویاروی می شوند و میان آن دو نبرد پرکشتار بزرگی خاهد بود، [به گونه ای که اسبان تا مچهایشان خونها را لگدمال کنند. سپس لشکرهای بزرگی از سیستان نزد وی می آیند](41) که بر ایشان مردی از بنی عَدِی است، و خداوند یارانش و لشکریانش را پیروز می کند. سپس، در پی دو نبرد ری(42)، نبردی در مَدائِن(43) خاهد بود، و در عاقِرْقَوْفا(44) نبردی نابودگر و ریشه برانداز است که هر رهایی یافته ای از آن خبر می دهد. سپس، در پی آن، سربریدنی بزرگ در بابل می باشد، و در زمینی از سرزمین نَصِیبِین(45) نبردی است. سپس گروهی از سرزمین سیاه عراق(46) بر اَخْوَص می شورند، و آنان، بهترینان(47) می باشند که بیشترینشان از کوفه و بصره اند، تا آن که آن چه را از در بند افتادگان کوفه در دستان وی است، رها سازند(48).
مقصود از لگدمال کردن اسبان خونها را تا مچ دستها و پاها در این حدیث و همانندهایش، فرورفتن چرخهای خدروهای ارتشیِ به کار رونده در آخرالزّمان در خونهای کشته های نبرد است.
بنو عَدِی پسر کَعْب، شاخه ای از قریش، از خانواده های عرب عدنانی شناخته شده اند(49).
بدان که «اَخْوَص» (چشم فرورفته) از ویژگیهای عُثْمان سُفْیانی پسر عَنْبَسَه، رهبر شامیان و واپسین زمامداران اَمَوی از نژاد ابو سفیان در آخرالزّمان می باشد.