eitaa logo
آموزش پژوهش و نگارش علمی
1.5هزار دنبال‌کننده
545 عکس
22 ویدیو
558 فایل
نویسنده: مهدی محقق فر موضوع: ۱ -آموزش پژوهش و نگارش علمی با تاکید بر علوم حوزوی (تجربه نویسنده در کارگاه ها و ارزیابی ها) ۲- معرفی برخی فعالیت های علمی پژوهشی تراز ۳- ارائه متون انگیزه بخش در امر پژوهش ارتباط با نویسنده @Mohagheghfar
مشاهده در ایتا
دانلود
موضوع:«راه های چیره شدن شیطان از منظر آیات و روایات» طبیعت انسان این است که هرگز از وسوسه و نفوذ در انسان به طور کامل مأیوس نمیشود اما هیچگاه انسان را مجبور به انجام کاری نمیکند. از این رو بین وسوسه و اجبار تفاوت های اساسی وجود دارد؛ وسوسه به معنای تلقین، تحریک و بد اندیشی است، اما اجبار به معنای اکراه، زور و فشار میباشد. وسوسه شیطان، تحریکات و اغواهایی است که به صورت صدایی آرام و پنهانی به منظور پیدا شدن اندیشه بد در دل انسان برای روی گردانی از یاد خدای سبحان صورت میگیرد تا از این طریق به سمت گناه متمایل شود.اما شیطان انسان را مجبور به انجام کاری نمیکند؛ زیرا اجبار کردن کسی به این صورت است که فرد را وادار کند که بدون اراده و اختیار مبادرت به انجام عمل یا ترک آن نماید، در حالی که انسان در برابر شیطان که هیچ قدرتی ندارد، دارای اراده و اختیار کامل است.
سلام استاد ببخشید لطفا نظرتون رادر مورد بند اغاز بفرمایید تبلیغات دینی حضرت خدیجه سبقت حضرت خدیجه از میان زنان به اسلام بیانگر ارج و مقام این زن در رسالت پیامبر است و پابه‌پای پیامبر تا زمانی‌که باید اسلامشان را مخفی کنند کاری بر خلاف آن انجام نداد و جزء اولین مسلمانان قرار گرفت • از دیگر مقامات شامخ حضرت خدیجه مبلغه بودن ایشان در امر دین و ترویج آن در میان مردم است ایشان فقط به سبقت در ایمان و تصدیق پیامبر اکتفا نکرد بلکه در نشر و شکوفایی دین نیز همسو با نبی اکرم کوشید و جان و مال و راحتی و آسایش خود دریغ نداشت تلاش‌های تبلیغی ایشان را می‌توان به دو دسته تبلیغات زبانی و تبلیغات عملی تقسیم کرد
روزه به عنوان یک عبادت تربیتی با سایر عبادات تربیتی تفاوت هایی دارد در بین عباداتی که قران به آن سفارش نموده است، روزه تفاوت هایی با دیگر عبادات دارد. مثلا؛ در آیه ۱۸۳ سوره بقره که در باب روزه است ، در این آیه خداوند می فرماید «یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام» خداوند روزه داران را با یا ایها الذین آمنوا خطاب می کند چرا که روزه داری یک امر اعتقادی و قلبی است و امری ظاهری مثل نماز نیست .  همچنین، ملائکه الهی هنگام مرگ به استقبال مؤمنین می‏ آیند که: "سلامٌ علیکم طبْتم فادْخلوها خالدین" درهای بهشت را باز می‏کنند و می‏گویند از هر دری که خواستید بفرمایید. امّا درباره روزه ‏دار خدای سبحان فرمود: من خودم جزا می‏دهم. علاوه بر این، هر عملی مثل نماز ، حج و انفاق ریا برمی دارد، اما روزه ریا بر نمی دارد چرا که روزه داری تنها عبادتی است که رابطه اش، رابطه ایمان است و عبادتی است که انسان روزه دار فقط بین خودش و خدایش قرار داد می بندد .  بنابراین بین روزه به عنوان یک عبادت تربیتی با سایر عبادات تربیتی تفاوت وجود دارد.