🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
شرح و تفسیر حکمت 87 :
نوميدى چرا؟🧐
امام(عليه السلام) در اين گفتار حكيمانه خود راه اميدوارى را به روى همه گنهكاران گشوده است مى فرمايد: «در شگفتم از كسى كه نوميد مى شود در حالى كه استغفار با اوست»
🔸). اشاره به اين كه خداوند درهاى توبه و استغفار را به روى بندگانش گشوده و آنها را به رحمت خود اميدوار ساخته است.
🔹«يَقْنَطُ» از ماده «قُنوط» به معناى نااميدى است و مى دانيم يأس از رحمت خدا بالاترين گناهان است، زيرا كسى كه از رحمت حق مأيوس شود از هيچ گناهى إبايى ندارد، چون مى گويد: آب از سر من گذشته و من غرق شده ام چه يك قامت چه صد قامت.
🔸نوميدى خطرناك ترين راه نفوذ شيطان در دل آدمى است كه او را آلوده هر گونه گناه مى كند.
@moasesa_boshra
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄
نگاه به فیلم مبتذل به قصد آموزش...
نظر همه مراجع
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
@moasesa_boshra
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
💠حدیث روز 💠
❇️ این عمل مسئولان، ستم و خیانت است
🔻حضرت علی علیهالسلام:
جُودُ الْوُلاةِ بِفَیءِ المُسْلِمینَ جَوْرٌ وَ خَتَرٌ
🔹بخشش ـ نابهجای ـ حکمرانان از اموال عمومی مسلمانان، ستم و خیانت(فریفتن) است.
📚 میزانالحکمة، ج ۱۰، ص ۷۴۵
@HawzahNews
╭─═ঊঈ🔻🔻ঊঈ═─╮
@moasesa_boshra
╰─═ঊঈ🔺🔺ঊঈ═─╯
🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼
حکمت 88 نهج البلاغه :
دو عامل ايمنى مسلمين (اخلاقى ، معنوى) :
وَحَكَى عَنْهُ أَبُو جَعْفَر مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيّ الْبَاقِرُ(عليهما السلام) أَنَّهُ قَالَ: كَانَ فِي الاَرْضِ أَمَانَانِ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ، وَقَدْ رُفِعَ أَحَدُهُمَا، فَدُونَكُمُ الاْخَرَ فَتَمَسَّكُوا بِهِ: أَمَّا الاْمَانُ الَّذِي رُفِعَ فَهُوَ رَسُولُ اللَّهِ(صلى الله عليه وآله) وَأَمَّا الاَْمَانُ الْبَاقِي فَالاْسْتِغْفَارُ. قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: وَما كانَ اللّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَما كانَ اللّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ. (قالَ الرَّضىُ: وَهذا مِنْ مَحاسِنِ الاْسْتِخْراجِ وَلَطائِفِ الاْسْتِنْباطِ).
ابوجعفر محمد بن على الباقر(عليهما السلام) از آن حضرت نقل كرده است كه فرمود: «در زمين دو امان (دو وسيله نجات) از عذاب الهى بود كه يكى از آنها برداشته شد دومى را دريابيد و به آن چنگ زنيد; اما امانى كه برداشته شد وجود رسول الله(صلى الله عليه وآله) بود (كه خداوند به بركت وجود او هرگز عذابى بر اين امت نازل نكرد، ولى او از ميان ما رفت) و امانى كه باقى مانده «استغفار» است، همان گونه كه خداوند متعال مى فرمايد: «تا تو در ميان آنها هستى خداوند آنان را عذاب نمى كند و تا آنان نيز از گناهان خود استغفار مى كنند، خداوند عذابشان نخواهد كرد». به گفته مرحوم سيّد رضى: «اين استنباط امام يك نمونه از بهترين استفاده ها و لطيف ترين استنباط ها از آيات قرآن كريم است».
@moasesa_boshra
🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼