eitaa logo
مباحثه فقاهت
6.4هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
3 ویدیو
36 فایل
کانال مباحثه فقاهت وابسته به مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر عليه السلام با هدف کمک به تعمیق فقه و اصول و ايجاد فضاي علمی و تخصصی در حوزه ایجاد شده است کانال مباحثه فقاهت در تلگرام https://t.me/+h9HkTrDUB4ViMWY0 🌐ارتباط با مدیر کانال 🆔️ @mobahathah
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ثمرات بحث از تخییر فقهی و اصولی ؟؟؟!!! در مورد اصولی یا فقهی بودن تخییر ثمراتی وجود دارد: 1. طبق تخییر اصولی بعد از اخذ به یکی از دو خبر، مفاد خبر اخذ شده بر مکلف منجز خواهد شد، در حالی که طبق تخییر فقهی مکلف دائما آزاد است که عمل خود را بر یکی از دو خبر تطبیق کند و این آزادی حتی بعد از التزام به یکی از دو خبر نیز وجود دارد. 2. طبق تخییر اصولی مجتهد می تواند بر اساس خبری که به آن اخذ می کند، فتوا دهد، اما در تخییر فقهی این گونه نیست. البته در مورد این ثمره لازم به ذکر است که اگر مقلد بداند که اینگونه بوده خود می تواند به یکی از دو خبر اخذ نموده و بدان عمل کند..... 3. اگر قائل به تخییر اصولی استمراری شدیم، بعد از اینکه مدتی یک خبر را انتخاب کرده بود و بعد یک خبر دیگر را انتخاب کرد، باید اعمال گذشته اش را اعاده کند زیرا این را حجت خود می داند، ولی اگر تخییر فقهی باشد هرروز آزاد است که به هرحدیثی عمل کند. 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1412
📚 تعیین مقدار ذراع و...برای وقت فضیلت نماز مهم نیست ؟؟؟!!! یک نکته از روایات به دست می آید و آن اینکه اگر کسی پرسید از نظر زمانی ذراع و قدم چه مقدار طول می کشد؟ در جواب می گوییم: مهم نیست و دنبال این چیز ها نرویم که چقدر طول می کشد همانطور که در آن مکاتبه آمده است: « سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَى قَالَ: کَتَبَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا إِلَى أَبِی الْحَسَنِ ع رُوِیَ عَنْ آبَائِکَ الْقَدَمِ وَ الْقَدَمَیْنِ وَ الْأَرْبَعِ وَ الْقَامَهِ وَ الْقَامَتَیْنِ وَ ظِلِّ مِثْلِکَ وَ الذِّرَاعِ وَ الذِّرَاعَیْنِ فَکَتَبَ ع لَا الْقَدَمِ وَ لَا الْقَدَمَیْنِ إِذَا زَالَتِ الشَّمْسُ فَقَدْ دَخَلَ وَقْتُ الصَّلَاتَیْنِ وَ بَیْنَ یَدَیْهَا سُبْحَهٌ وَ هِیَ ثَمَانُ رَکَعَاتٍ فَإِنْ شِئْتَ طَوَّلْتَ وَ إِنْ شِئْتَ قَصَّرْتَ ثُمَّ صَلِّ صَلَاهَ الظُّهْرِ فَإِذَا فَرَغْتَ کَانَ بَیْنَ الظُّهْرِ وَ الْعَصْرِ سُبْحَهٌ وَ هِیَ ثَمَانُ رَکَعَاتٍ إِنْ شِئْتَ طَوَّلْتَ وَ إِنْ شِئْتَ قَصَّرْتَ ثُمَّ صَلِّ الْعَصْر»[۱۱] 📱@mobahathah_ir مهم این است که نافله ات را بخوان و وبعد از آن نماز ظهرت با بخوان. اگر بعد از زوال شروع به خواندن نوافل کنید و بعد نماز ظهر را بخوایند به تمام فضائل رسیده اید. خیلی لازم نیست که تحقیق کنید و شاخص بگذارید و ساعت نگاه کنید. این مطلب مستفاد از روایت مذکور است. این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1422
مباحثه، تالار علمی فقاهت: 📝قابل توجه فضلای حوزه علمیه و علاقمندان به بحث و گفتگو در زمینه علوم استنباط احکام 💠 وبسایت «مباحثه»💠 ❇️ تالار علمی فقاهت❇️ 🔹تجربه‌ای متفاوت در احیای سنت مباحثات حوزوی 👈 نکات ناب از دروس سطح و خارج فقه و اصول و مطالب آزاد علمی 🔹 امکان بحث و تبادل نظر در فضای مجازی 🔸نظارت توسط اساتید فن 🌐 آدرس وبسایت: 👉http://mobahathah.ir ✅کانال «مباحثه» در: 🔅ایتا https://eitaa.com/mobahathah_ir 🔅سروش https://sapp.ir/mobahathah_ir 🔅تلگرام T.me/mobahathah 🔅بله http://ble.im/join/NzY3ZTEzYT
📚 نظریه تعویض سند؟؟؟!!! برخی گفته اند می توان با تعویض سند، سند روایت را تصحیح کنیم یعنی شیخ طوسی در کتاب فهرست راجع به ابن أبی عمیر می گوید «أخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» و بعد چندین سند ذکر می کند که معتبر است و اطلاق «أخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» شامل این روایت ضعیف السند نیز می شود. کسانی که قائل به این نظریه اند اسم آن را «نظریه تعویض السند» قرار می دهند و مرحوم صدر در دوره أول اصول خود قائل به این نظریه بودند و مرحوم تبریزی تا أواخر عمر شریف خود به این نظریه قائل بودند. یعنی سند ضعیف تا ابن أبی عمیر را بر می داریم و به جای آن سند مشترک در فهرست را که صحیح است قرار می دهیم و تعویض سند اختصاصی به ابن أبی عمیر ندارد و موارد متعددی است که شیخ طوسی تعبیر «أخبرنا بجمیع کتبه و روایاته» دارد که در آن موارد نیز می توان با تعویض سند، سند روایات را تصحیح کرد.... 📱@mobahathah_ir پس از این اشکالات و جواباتی نسبت به این نظریه مطرح شده و در انتها این نظریه را نمی پذیرند. این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1433&pid=6233#pid6233
📚 حجیت هر دو خبر متعارض ؟؟؟!!! استاد قائینی در درس خارج اصول فرمودند: مرحوم اصفهانی فرموده اند در تعارض خبرین متعارضین احتمال دارد بگوئیم هر دو حجتند با وجود علم به کذب احدهما همان طور که علم اجمالی به کذب یکی از دو اصل، مانع جریان اصول نیست. ایشان در تبیین این نظریه فرمودند هر دو دلیل حجتند چون مقتضی حجیت اثباتا و ثبوتا تمام است. 📱@mobahathah_ir مرحوم اصفهانی در ادامه می فرماید مرحوم آخوند هم در مجلس درس ملتزم به این مطلب شده است. مرحوم اصفهانی در ابتدا این مطلب را غیر قابل رد می داند ولی...... این مبحث در تالار علمی به تفصیل مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1398&pid=6120#pid6120
📚 فرق بین عقد و عهد ؟؟؟!!! مرحوم اصفهانی در رابطه با فرق بین عقد و عهد می فرماید: فرق بین عهد و عقد این است که در باب عهد یک ارتباطی بین شخص و چیز دیگری به وجود می آید. مثلا کسی متعهد می شود که یک نامه ای بنویسد. در این جا یک ارتباطی بین شخص و نامه نوشتن به وجود آمده است. اما در عقد، ارتباط بین دو چیز فی نفسه است. مثلا اگر نامه نوشتن در مقابل صد تومان قرار بگیرد عقد نام دارد. اگر نامه نوشتن مرتبط به شخص شود، عهد است. اما اگر به صد تومان مرتبط بشود، عقد است. 📱@mobahathah_ir تفصیل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه آن در تالار، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1428
راویان 📚 عدم وثاقت احمد بن هلال عبرتائی؟؟؟!!! وجه توثیق مرحوم خویی فرموده اند وقتی نجاشی تعبیر به «صالح الروایه» می کند ظهور در توثیق أحمد بن هلال دارد و جمله بعد از آن که «یعرف منها و ینکر» منافاتی با وثاقت ندارد و مراد این است که بعضی از احادیث أحمد بن هلال مشتمل بر مطالب مستنکره بوده است و دلیل نمی شود که أحمد بن هلال دروغ گو باشد و شاید واسطه بین او و امام علیه السلام دروغ گو بوده است. مناقشه مناقشه أول: توثیق نجاشی با تضعیف شیخ طوسی تعارض می کند. شیخ طوسی در استبصار فرموده: «لِأَنَّ رَاوِیَهُ أَحْمَدُ بْنُ هِلَالٍ وَ هُوَ ضَعِیفٌ فَاسِدُ الْمَذْهَبِ لَا یُلْتَفَتُ إِلَى حَدِیثِهِ فِیمَا یَخْتَصُّ بِنَقْلِهِ.» مناقشه دوم: تعبیر «صالح الروایه» در کلام نجاشی اگر تنها بود بعید نبود ظهور در توثیق داشته باشد... . ولی مهم این است که بعد از تعبیر «صالح الروایه» تعبیر «یعرف منها و ینکر» را ذکر کرده است که عرفاً یک نوع تهافت در آن وجود دارد و ما جایی را ندیده ایم که این دو تعبیر «صالح الروایه یعرف منها و ینکر» با هم جمع شوند و در مواردی که تعبیر «یعرف منها و ینکر» را به کار می برد دائماً برای افراد غیر ثقه بوده است؛ ..... 📱@mobahathah_ir پس از این استاد اشکالات و جواباتی نیز بیان نموده و در انتها وثاقت عبتائی ملعون را نمی پذیرند تفصیل کامل این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1434
📚 ترک عمدی برخی از واجبات موجب بطلان عمل نمی شود ؟؟؟!!! در حج گفته شده رمی جمرات در عین این که یکی از واجبات حج است اگر عمدا ترک شود موجب بطلان حج نیست. این معنا ثبوتا دو تصویر دارد : 1- رمی جمرات واجب در ظرف حج است یعنی دو واجب داریم که امتثال یکی مشروط به این است که در ظرف دیگری باشد لذا با ترکش هیچ لطمه ای به حج وارد نمیشود این معنا عرفی نیست . 2- رمی جمرات در عین این که جزء الحج است ولی جزء الصنف است نه جزء الماهیه و به عبارتی تحقق ماهیت حج لا بشرط از تحقق و عدم تحقق رمی جمرات است ولی آن صنف از حج که رمی جمرات دارد مقید به تحقق رمی است مانند خانه ای که ماهیتش لا بشرط از دو اتاق داشتن است ولی صنف خاصی از خانه مقید به این است که دو اتاق داشته باشد حال اگر شخصی آن صنف را محقق نکرد طبیعت محقق شده و حج حاصل است ولو واجب دیگری که مربوط به تحقق آن صنف بوده محقق نشده است 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1403
📚 تصحیح مقبوله عمر بن حنظله ؟؟؟ راه اول : عمل علماء بر حدیث مضمون حدیث عمربن حنظله مورد فتوای اصحاب است؛ چون در این روایت در مورد رجوع به حاکم جور در موارد نزاع تعبیر «وَ مَا یَحْکُمُ لَهُ فَإِنَّمَا یَأْخُذُ سُحْتاً وَ إِنْ کَانَ حَقّاً ثَابِتاً لِأَنَّهُ أَخَذَهُ بِحُکْمِ الطَّاغُوت»[۹] به کار رفته است که اخذ حق از طریق حاکم جور را سحت دانسته است. این مطلب در حالی که در غیر این روایت وجود ندارد، مورد فتوای اصحاب است؛ زیرا... . اشکال در این وجه الف: در کتبی که قدماء اصحاب نوشته اند، این مطلب پیدا نشده است که هرچیزی که به حکم حاکم جائز اخذ شود، حتی در صورتی که عین شخصی و ملک او باشد، تصرف در آن حرام است. ب: فرضا اگر مشهور این مطلب را بیان کرده باشند، با عمل مشهور ضعف سند جبران نخواهد شد. راه دوم: مبنای مشایخ ثلاث طبق شهادت شیخ طوسی در عدّه الاصول، صفوان، بزنطی و ابن ابی عمیر شناخته شده اند که «لایروون و لایرسلون الا عن ثقه». .... از طرف دیگر صفوان از او نقل روایت کرده ... . راه سوم: عدم قدح راوی معروف این راوی معروف است و بیش از 70 روایت دارد و قدحی نیز از جانب او نیامده است و آیت الله تبریزی همین مطلب را دال بر وثاقت شخص می دانستند.... 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1423
📚 تعیین اندازه شاخص برای تعیین میزان ذراع و...در وقت نماز ؟؟؟!!! قدم، یا ذراع، به لحاظ شاخص ها خیلی با هم اختلاف دارند. یعنی بستگی دارد شاخص چه مقدار باشد. اگر شاخص خیلی بزرگ باشد، به اندازه ی قدم شدن شاید چند دقیقه بیشتر نباشد ولی اگر کوتاه باشد خیلی زیاد تر طول می کشد. این مشکله در خود روایات حل شده است: «عَنْهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی حَمْزَهَ وَ حُسَیْنِ بْنِ هَاشِمٍ وَ عَلِیِّ بْنِ رِبَاطٍ وَ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ شُعَیْبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ صَلَاهِ الظُّهْرِ فَقَالَ إِذَا کَانَ الْفَیْءُ ذِرَاعاً قُلْتُ ذِرَاعاً مِنْ أَیِّ شَیْءٍ قَالَ ذِرَاعاً مِنْ فَیْئِکَ قُلْتُ فَالْعَصْرُ قَالَ الشَّطْرُ مِنْ ذَلِکَ قُلْتُ هَذَا شِبْرٌ قَالَ شِبْرٌ أَ وَ لَیْسَ شِبْرٌ کَثِیرا»ً[۵]. ظاهر این ذراعا یعنی ذراع از قامت خود انسان. لذا حضرت نیز می فرمایند ذراعا من فیئک. در آن روایت چهارم این باب هم آمده بود و... 📱@mobahathah_ir البته بعید هم نیست این مراد باشد که به تناسب هر شخصی، یک هفتم از مقدار سایه ی او ملاک باشد. از نظر زمانی هم نسبت به فصول سال فرق می کند. نسبت به حرکت زمین و حرکت خورشید فرق می کند و مقدار آن را نیز معین کرده اند که در تابستان و در زمستان چه مقدار می شود. این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1421
📚 اخذ به توسط در کلام مرحوم شیخ طوسی در تهذیب ؟؟؟!!! این مطلب روشن است که مرحوم شیخ در تهذیب، گاهی به اتکاء مصادر متاخر، وجود حدیث در مصدر متقدم را احراز کرده و سند را با نام صاحب مصدر متقدم آغاز کرده اند. نکته ی مهم این است که شیخ به چه ضابطه ای اقدام به اخذ بتوسط می کرده اند؟ به تعبیر دیگر، چرا در مواردی که حدیث را از کافی می گیرند، گاهی نام مرحوم کلینی را ذکر می کنند، گاهی بدون تصریح به نام مرحوم کلینی، سند کافی را تماما ذکر می کنند و گاهی، قسمتی از سند کافی را هم حذف می کنند؟ 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شد، نتیجه بحث: شیخ، نوعا در صورتی اقدام به حذف طریق می کنند که هم خللی از ناحیه ی طریق نباشد و هم اخذ از آن مصدر، متعارف و مرسوم باشد. شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1435&pid=6240#pid6240
📚 اجماع مدرکی؟؟؟!!! گاهی اشکال می شود که فلان اجماع، مدرکش معلوم و یا محتمل است و لذا حجیت ندارد و خودمان باید مدرک معلوم یا محتمل را بررسی کنیم. استاد به نقل از والد معظمشان به این مطلب اشکال کردند که اگر امکان دارد همه ی علماء در استناد به مدرکی اشتباه کنند (و واقعا هم این امکان وجود دارد) دیگر این که مدرک آنها نزد ما موجود باشد یا نباشد، چه دخالتی دارد؟ به بیان دیگر، اشکالی که در حجیت اجماع مدرکی می کنند در واقع، اشکال به اصل حجیت اجماع بنا بر مسلک حدس است. اما خود ایشان، حجیت اجماع را بنا بر تقریر معصوم می دانند. بنا بر این مسلک، مدرکی بودن میتواند فی الجمله تاثیر گذار باشد. چرا که شرط حجیت اجماع بنا بر این مسلک، احراز اتصال زمان اجماع به زمان ائمه ی سابق علیهم السلام است. اگر این امر، احراز شد، ولو اجماع مدرکی باشد حجت خواهد بود. حتی اگر مدرک مجمعین به نظر ما ناتمام باشد. این احراز، ممکن است با اموری چون محل ابتلاء بودن مساله و یا محل بحث بودن بین فقهای مذاهب در اعصار سابقه محقق شود. از سوی دیگر، مدرکی بودن، میتواند مخل به این احراز شود. چرا که چه بسا ممکن است که مثلا شیخ طوسی با استناد به مدرکی فتوایی بدهند و دیگران نیز از ایشان تبعیت کنند.... 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، در این بحث علمی شرکت کنید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1438&pid=6246#pid6246